Onderstaand uitgezocht op 19-10-2009
Het ziet er naar uit dat ik per januari voor minimaal 1 jaar naar Thailand ga om daar voor een Nederlands bedrijf meerdere duikscholen op te gaan zetten. Ik zal lokaal te werk worden gesteld en ook lokaal belastingen betalen en mijn werkgever zal lokaal afdrachten doen.
nu ben ik vandaag is op onderzoek uitgegaan. ik heb een koophuis in Amsterdam, en wil graag in eerste instantie ingeschreven blijven staan in NL.
Ik begon bij mijn stadsdeel kantoor in Amsterdam Westerpark. De dame in kwestie gaf direct aan, dat als ik de gemeente niet zou laten weten dat ik in het buitenland ben er geen haan naar zou kraaien. Zolang alle rekeningen maar betaald worden. Ik stond na 2 minuten weer buiten.
vervolgens de belastingdienst gebeld. De belastingdienst heeft een zogenaamde doorschuifregeling, ook wel stallingsregeling genoemd. Dit houd in dat wanneer je werkzaam bent in het buitenland en daar ook belasting afdraagt je toch recht houd op voorlopige teruggave mbt hypotheek rente. Het verdiende loon zal niet dubbel worden belast en kan gewoon 1 x per jaar worden opgegeven aan de belastingdienst.
Mijn tip is: zet de maandelijkse voorlopige teruggaaf stil, en ontvang deze 1 x per jaar nadat je aangifte hebt gedaan. bij je jaarlijkse aangifte geef je dan op dat er in het buitenland reeds belasting is betaald. Ik zal dit ook nog kortsluiten met een verzekeringsagent. Ik neem aan dat je dit makkelijk kan aantonen adhv een jaaropgaaf en of loonstrookjes.
De SVB geeft in dit geval geen vrijstelling voor de premie volksverzekeringen. Deze vervallen!! volgens het CVZ kan je je niet vrijwillig verzekeren voor de AWBZ. Bij de SVB kan je je wel vrijwillig verzekeren voor de AOW en AWBZ. bij terugkeer in nl en bij hervatting van een diensterband worden weer automatisch afdrachten gedaan en ben je ook weer verzekerd voor de AWBZ
Vervolgens heb ik contact gezocht met mijn zorgverzekeraar. Zilveren Kruis Achmea. Zij gaven een duidelijk antwoord. bij een minimaal verblijf van 3 maanden in het buitenland en waar je dan ook 3 maanden aaneengesloten werkt en lokaal belasting betaald vervalt de verplichte zorgverzekering. Er is wel door de werknemer in kwestie bepaald mijn aanwezigheid in Thailand van tijdelijke aard is. Ik heb aangegeven dat her voor een periode van 1 tot 2 jaar is. Ook als ik maar 5 maanden wegblijf ben ik niet verplicht premie te betalen.
Mijn conclusie is als volgt:
Ik kan gewoon ingeschreven blijven staan en zullen de belastingen voor mijn huis
gebruikers en eigenaren deel gewoon worden belast, zolang deze betaald worden is er niets aan de hand.
Via de belastingdienst kan ik aanspraak maken op de dooschuifregeling en kan ik 1 x per jaar aangifte doen en daardoor ook aanspraak maken op mijn voorlopige teruggaaf.
Omdat ik lokaal een dienstverband heb en ook lokaal belasting betaal vervalt de plicht om premie te betalen voor de zorgverzekering. Dit moet ik dan schriftelijk melden en de zorgverzekering bevestigd dit dan.
Zie ik hier iets over het hoofd? Of is het allemaal toch niet zo ingewikkeld als het lijkt??
Ben benieuwd naar reacties en tips!!
Vanavond naar het spreekuur van de huurcommisie. Ik wil nog weten wat de regels zijn voor gemeubileerd verhuren. Zodra ik daar meer over weet zal ik dit melden op het forum.