huis verhuren
huis verhuren
He hallo,
Wie van jullie heeft er ervaringen met het verhuren van je huis? Ik heb op deze site al heel wat nuttige informatie kunnen lezen, maar heb toch nog wat vragen.
Ik ga begin volgend jaar op reis en heb al een huurder gevonden voor mijn (koop)huis. Nou vraag ik me af hoe de belastingdienst hier tegenaan kijkt. Op het moment dat ik mijn baan opzeg, zijn mijn enige inkomsten eigenlijk de huuropbrengst van mijn huis. Ben je verplicht dit op te geven aan de belasting? Of is er geen haan die er naar kraait?
En is het verstandig om de huurder in te schrijven op mijn adres bij de gemeente?
Ben benieuwd of iemand hier wat meer van weet..eventuele andere tips & trucs zijn ook welkom.
John
I
Wie van jullie heeft er ervaringen met het verhuren van je huis? Ik heb op deze site al heel wat nuttige informatie kunnen lezen, maar heb toch nog wat vragen.
Ik ga begin volgend jaar op reis en heb al een huurder gevonden voor mijn (koop)huis. Nou vraag ik me af hoe de belastingdienst hier tegenaan kijkt. Op het moment dat ik mijn baan opzeg, zijn mijn enige inkomsten eigenlijk de huuropbrengst van mijn huis. Ben je verplicht dit op te geven aan de belasting? Of is er geen haan die er naar kraait?
En is het verstandig om de huurder in te schrijven op mijn adres bij de gemeente?
Ben benieuwd of iemand hier wat meer van weet..eventuele andere tips & trucs zijn ook welkom.
John
I
Misschien dat je merel hierover even kunt mailen merel [at] aroundtheglobe [punt] nl ook kan ik je als je wil wel een voorbeeld contract opsturen welke ik eens heb ontvangen maar nog niet op de site heb geplaatst. Voor wat betreft je vragen over de belastingdienst kan ik je niet echt helpen, maar ik gok zo dat ze dit wel willen weten.
Ik ben hier ook zeer nieuwsgierig naar! Ik ga volgend jaar weg, en ga mijn huis ook verhuren. Ik woon op een recreatiepark, en het is hier vrij gemakkelijk om je woning tijdelijk te verhuren aan mensen in scheiding / mensen die tijdelijk zonder woning zitten (verbouwing/verhuizing etc).
Wat ik wel weet is dat de huurder zich vrijwel altijd wil laten inschrijven. Dat betekent automatisch dat jij je moet uitschrijven uit de GBA bij de gemeente.
Wat het voor consequenties heeft voor de belastingdienst weet ik niet.
Evan, ik heb ook interesse in het contract. Als je wil, zou je me dat eens kunnen doormailen?
Wat ik wel weet is dat de huurder zich vrijwel altijd wil laten inschrijven. Dat betekent automatisch dat jij je moet uitschrijven uit de GBA bij de gemeente.
Wat het voor consequenties heeft voor de belastingdienst weet ik niet.
Evan, ik heb ook interesse in het contract. Als je wil, zou je me dat eens kunnen doormailen?
Ik heb even snel de huurovereenkomstcontract opgezocht en online geplaatst.
- bolletjeom
- Reisexpert
het is in iedergeval verstandig je huurder een standaardcontract te laten tekenen. die is oa bij de rechtswinkel te halen
wat betreft het huren en de belastingdienst.
dit hoef je vooraf niet te melden. in principe word er bij de belastingaangifte al rekening gehouden met het zogenaamde huurwaarde forfait. en tegen de tijd dat je de papieren moet invullen komt dit gewoon bij je inkomsten te staan ( inkomsten uit verhuur onroerend goed)
ander , niet onbelangrijk punt,
JE MAG NIET VERHUREN VAN JE BANK!!!!!
tenminset in 99% van de gevallen is dit zo. Wees je daarvan bewust!
inschrijven op jou adres van de huurder is dan ook sterk af te raden.
Op die manier kan de bank wel heel makkelijk bewijs leveren. daar komt bij dat huurders altijd sterker staan dan huiseigenaren dus je kunt problemen krijgen met het er uit zetten van je huurder. uiteraard is die kans niet groot maar als de huurder kwaad wil kan ie blijven zitten
Vergeet daarom vooral ok niet om de huur schriftelijk op te zeggen ( ik meen 3 maanden voor de eind datum). zelfs als je een contract voor bepaalde tijd hebt op gesteld.
laat de huurder de ontvangst van die opzeggingsbrief van jou schriftelijk bevestigen!
waarom je niet mag verhuren van je bank etc is terug te lezen in ons volgende hoofdstuk:
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/vo ... si563.html
wat betreft het huren en de belastingdienst.
dit hoef je vooraf niet te melden. in principe word er bij de belastingaangifte al rekening gehouden met het zogenaamde huurwaarde forfait. en tegen de tijd dat je de papieren moet invullen komt dit gewoon bij je inkomsten te staan ( inkomsten uit verhuur onroerend goed)
ander , niet onbelangrijk punt,
JE MAG NIET VERHUREN VAN JE BANK!!!!!
tenminset in 99% van de gevallen is dit zo. Wees je daarvan bewust!
inschrijven op jou adres van de huurder is dan ook sterk af te raden.
Op die manier kan de bank wel heel makkelijk bewijs leveren. daar komt bij dat huurders altijd sterker staan dan huiseigenaren dus je kunt problemen krijgen met het er uit zetten van je huurder. uiteraard is die kans niet groot maar als de huurder kwaad wil kan ie blijven zitten
Vergeet daarom vooral ok niet om de huur schriftelijk op te zeggen ( ik meen 3 maanden voor de eind datum). zelfs als je een contract voor bepaalde tijd hebt op gesteld.
laat de huurder de ontvangst van die opzeggingsbrief van jou schriftelijk bevestigen!
waarom je niet mag verhuren van je bank etc is terug te lezen in ons volgende hoofdstuk:
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/vo ... si563.html
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
thanx voor jullie reacties..voor wat betreft het uitschrijven bij de GBA ga ik niet doen in ieder geval. Volgens mij is dat niet echt handig als ik ook dat stukje lees op deze site onder 'voorbereidingen/gemeentezaken'. Misschien dat ik ook de huurder zich hier niet laat inschrijven. het is een bekende dus daar valt wel wat te regelen..
- bolletjeom
- Reisexpert
als het een bekende is dan zit je meestal wel veilig.
die persoon kan je adres wel als postadres gebruiken en je kunt er eventueel voor kiezen om die persoon bij je te laten inschrijven.
hiervoor moet je wel gezamelijk naar het gemeentehuis
enig nadeeltje kan zijn dan je vaste lasten omhoog gaan. ik weet niet of je nu een 1-persoonshuishouden bent? maar anders word je een meer persoonhuishouding en dan betaal je meer gemeentebelasting en afvalstoffenheffing. meestal 1 a 200 euro per jaar
die persoon kan je adres wel als postadres gebruiken en je kunt er eventueel voor kiezen om die persoon bij je te laten inschrijven.
hiervoor moet je wel gezamelijk naar het gemeentehuis
enig nadeeltje kan zijn dan je vaste lasten omhoog gaan. ik weet niet of je nu een 1-persoonshuishouden bent? maar anders word je een meer persoonhuishouding en dan betaal je meer gemeentebelasting en afvalstoffenheffing. meestal 1 a 200 euro per jaar
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl