Vragen over verblijf in Australië

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
Tomick

Vragen over verblijf in Australië

Bericht door Tomick »

Heej, ik ga van 1 Maart tot 1 Augustus na Australie, niet echt backpacken, want ik blijf op EEN plek..namelijk ten noorden van Brisbane, bij een hele goeie oude vriend van me =)

Dit forum heeft me al met heel veel dingen geholpen en informatie gegeven =) (Bedankt daarvoor)

Toch heb ik nog een aantal vragen...

Vraag 1:

Ik heb een retourticket al in mijn zak, is het toch nodig (voor de zekerheid) om op een rekening tijdelijk 3500 euro te storten en daar een bankafschrift van uit te printen?

Vraag 2:

Mocht die 3500 euro niet nodig zijn, is er dan toch een minimum dat je bij je moet hebben? zowel in euro's als dollars?

Vraag 3:

Ik wil mijn externe harde schijf meenemen, zodat ik voor die man waar ik verblijf ook nieuwe films en muziek enzo heb, mag je die gewoon meenemen?

Vraag 4:

Is het legaal om te downloaden in Australie? Via Nieuwsgroepen of via Torrents?

Vraag 5:

Is het beter om een rekening DAAR te openen? ik ben van plan 4 maanden bij Mac donalds of Sizzlers of Subway etc te gaan werken..

Zo ja, is het veel werk om daar een rekening te openen?

Vraag 6:

Hoe zit het daar met de loonbelasting? ik had ergens gelezen dat je bij aankomst meteen iets moet regelen, anders heb je kans dat je 49% van je loon inlevert?? (bron was dacht ik van workingholidayinfo.com)

Vraag 7:

Is het mogelijk om 2 banen tegelijk te hebben? want ik wil fulltime werken, mits dat niet zou lukken bij de Mac dan misschien nog 10 uur bij hungry jacks ofzo erbij per week?

Vraag 8:

Heb je een Australisch " BSN" nummer nodig om bij de bovenstaande bedrijven te werken? zo ja, hoe kom ik daar aan?

Ik heb mijn workingholidayvisum en ticket al, maar ik zit wel nog met al die vragen...

Het zou echt super zijn als jullie deze 8-tal vragen kunnen beantwoorden, (alleen al voor een goeie nachtrust) haha ;)

Ten slot, mits jullie blogs willen lezen of nog een paar honderd foto's willen zien van vorig jaar m-benders.hyves.nl

Alvast heel erg bedankt,

Mick Benders
Erik
Site Admin

Re: Vragen over verblijf in Australië

Bericht door Erik »

Tomick schreef: Vraag 1:

Ik heb een retourticket al in mijn zak, is het toch nodig (voor de zekerheid) om op een rekening tijdelijk 3500 euro te storten en daar een bankafschrift van uit te printen?
Je hebt €3200 euro nodig wanneer je een WHV visum aan hebt gevraagd. Met dit visum mag je werken in australie met alle andere visa niet, bij andere visa worden geen eisen niet gesteld aan een bepaald geldbedrag en is het dus niet nodig om dat geldbedrag te hebben. Aangezien je maar voor 6 maanden gaat is een ander visum beter als je niet zou gaan werken(check even de opties bij reisinformatie -> australie op deze site) want je kunt een WHV visum maar 1 keer in je leven aanvragen en je maakt er nu maar half gebruik van.
Tomick schreef: Vraag 3:

Ik wil mijn externe harde schijf meenemen, zodat ik voor die man waar ik verblijf ook nieuwe films en muziek enzo heb, mag je die gewoon meenemen?
Ja dat mag, zolang er geen illegale dingen op staan
Tomick schreef: Vraag 4:

Is het legaal om te downloaden in Australie? Via Nieuwsgroepen of via Torrents?
Zover ik weet is het alleen in Nederland legaal om te downloaden, (maar niet via torrents) andere landen zijn daar strikter in. Maar waarom naar Australië reizen om daar films te downloaden en te kijken? Neem aan dat je wel wat mooiers kunt zien dat je thuis niet kunt bekijken.
Tomick schreef: Vraag 5:

Is het beter om een rekening DAAR te openen? ik ben van plan 4 maanden bij Mac donalds of Sizzlers of Subway etc te gaan werken..

Zo ja, is het veel werk om daar een rekening te openen?
Dat ligt er aan of je daar gaat werken of niet en hoe vaak je denkt te moeten pinnen, en of je wel of niet gratis kunt punnen in het buitenland.

Uiteraard mag je zoveel werken als je wil, en ook twee baantjes hebben. Maar weet niet hoeveel kans je maakt als reiziger om dit soort baantjes te krijgen. Hoe het precies met de loon belasting zit weet ik niet, maar kijk even op de reisinformatie sectie want 99% van je vragen worden daar beantwoord.
Tomick

Bericht door Tomick »

Het visum (WHV) is al binnen, en stom genoeg wist ik sinds vorige week pas dat je een workingholidayvisum maar 1 x in je leven mag aanvragen....maar ja nu is het sowieso te laat...

Ik ben vorig jaar 1 maand in australië geweest en heb ik het ook echt als vakantie gezien...

Dit keer ga ik met een heel andere intentie, ik ga er wonen (blijf op 1 plek) en werken...zodat ik al weet hoe het is om daar te leven...mentaliteit, cultuur, klimaat (in de zomer nu dus, vorige keer was dat winter), het werk etc...

Het is dan ook de bedoeling om bij een plaatselijke mall bij een horeca gelegenheid te werken ;)

Hmm...maar WAT is illigiaal voor hun??? ik heb het hier via nieuwsgroepen bijvoorbeeld gedownload, dan is het in zekere zin toch op een legale manier gedownload (hier dus)?

Nou ja ik neem de schijf gewoon mee...het ergste wat kan gebeuren is in beslagneming toch? (of ergere dingen?) (heb in dat geval een back up thuis van alles)

En op antwoord op je vraag te geven, waarom daar downloaden? omdat ik daar 5 maanden ga wonen en niet direct voor het uitzicht ga, en in het begin zal ik nog niemand daar kennen buiten die man, en ik ben niet iemand die ALLEEN uitgaat ofzo (te weinig zelfvertrouwen voor, haha)

In die maand tijd dat ik er al eens ben geweest hebben we veel gezien, het was echt prachtig, maar nu kan ik sowieso niet veel reizen, daarvoor heb ik geld sowieso niet (zelfs het ticket zal ik daar terugverdienen, dat heb ik als het ware van een familielid "geleend")...als ik er ooit woon (hopelijk binnen 25 jaar) kan ik nog altijd door het land heen trekken =)
In die tijd moet ik dus ook iets te doen hebben lijkt me...al zal ik echt niet 24/7 films kijken, haha

Hmm, ja ik maak zorg dat ik het geld (3500 euro) op de rekening zet en een uitdraai maak van het bankafschift, maar ik kan het geld meteen daarna in principe weer terugboeken na de rekening waar ik het vandaan haal toch? of moet het ook daadwerkelijk voor die 5 maanden erop blijven staan?

Ik zal even kijken op die sectie (nog niet gedaan :@ )....al bedankt voor het beantwoorden van de andere vragen =)

Gr,

Mick
Ron
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Ron »

betreft bankrekening openen.
is niet al te moeilijk, zoek een bank uit waar jij denkt dat ze de beste rekening opties voor je hebben.
dan moet je vaak een afspraak maken om langs te komen, breng op die afspraak je paspoort, creditcard en rijbewijs of een andere soort legitimatie. dit heb je nodig om 100 punten te halen, hier moet je aan voldoen als je een bankrekening wil openen. dus niet al te veel werk.
vermoed dat de bedrijven die jij noemt je salaris overmaken naar je bankrekening, dus dan heb je een aussie bankrek nodig.

tax file nr.
heb je nodig om in australie te mogen werken, kun je tegenwoordig ook online aanvragen.
http://www.ato.gov.au/ is de site waar je alles vind over tax in aussie.
verder is het voor non residents dat je 29 cent per dollar tax betaald als ik het mij goed heug, maar je kunt je tax terug vragen net voordat je het land verlaat. er zijn hier speciale bedrijven voor die het voor backpackers doen.

dus een bsn nr heb je niet nodig.

2 banen, ja is mogelijk, als je het kunt combineren. hou er wel rekening mee dat je over je 2de baan meer tax moet betalen. dus beter is om een baantje te vinden wat je gewoon 40 uur geeft. zou toch te vinden moeten zijn in brisbane.
geniet van je trip voor dat je het weet is het over.
http://www.rocomo.nl
Menelya
Reiziger

Bericht door Menelya »

Een bankrekening openen is zo gedaan,je kunt gewoon binnenlopen en vragen naar de goedkoopste rekening die je graag zou willen openen, en binnen 30 minuutjes sta je weer buiten! Neem je paspoort, visa, adres gegevens enzo mee. Ik had genoeg aan een pasoort, heb verder niks gehoord over die 100 punten. Ik heb trouwens een rekening geopend bij Westpac. Ik had m'n bankpas al binnen 3 dagen binnen, wat erg snel is.

Een taxfile nummer kan je gewoon online aanvragen.

Mocht je geen zin hebben om het zelf allemaal te doen dan kan je ook gewoon bij het Travellers Contact Point binnenstappen en voor AUS$30,- kan je via hun een taxfile nummer en een bankrekening aanvragen. Zag ik op het prijslijstje staan toen ik m'n post ging ophalen ;)
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Over je downloaden in Australie is bijna niet te doen. Ik weet niet of je bij iemand verblijft die internet heeft. In Australie kennen ze geen internet zonder download limieten. Veel mensen hebben bij hun internet abo limieten van meestal maximaal 20 GB. Je kunt daar wel meer krijgen maar daar zul je dus ook voor moeten betalen.
In Australie is daarom het huren van films nog heel populair net als dvd's kopen. JB HIFI is heel populair daar dat is een dvd winkel met een een zeer groot assortiment en niet echt duur.

Je kunt een WHV 2 keer krijgen. Hoe de 1ste kun je sowieso gewoon aanvragen als je onder de 30 bent dus. De 2de krijg je alleen als je kunt aantonen dat je 4 maanden voor 1 werkgever hebt gewerkt. Dus 2 keer in je leven kun je een WHV krijgen.

Dat van dat internet inmiddels veel ervaring mee omdat ik veel in Australie ben geweest ben zelf nu ook bezig om een verblijfsvergunning te krijgen.

gr van Moira
Tomick

Bericht door Tomick »

Sorry voor mijn o zo late reactie....

Maar super bedankt, jullie hebben me heel erg geholpen :D

danku!

Gr
Plaats reactie