China

Stel hier je vragen over Rusland, Mongolië en China of misschien wil je meer weten over de beroemde treinroute? Maar ook ook andere landen zoals Tibet, Hongkong, Macau en Taiwan komen hier aan bod.
brian37

Re: 1e keer naar china

Bericht door brian37 »

Hoi Matthijs,

Leuk dat je naar China wil . Zelf ga op 30 aug voor de derde keer naar China. Een mooie route is van Noord naar Zuid.
dus Bejing, Xian (Chengdu), Kunming, Yangshao, Kanton (Hong Kong).

Over tickets en hotels/hostels vind je de link waarin ik aantal links opsom over hotels, dienstregeling van treinen en vliegtickets. Treintickets kan je ter plaatse een paar dagen van te voren kopen.
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=62831

Hieronder vind je reisverhalen van China-gangers. Hun ervaringen herken ik.
http://waarbenjij.nu/Reisverslagen/?&mo ... e=messages

Do`s
een taalgids (Chinees-NED) meenemen
afdingen (een nationale sport)
WC-rol meenemen als je naar het toilet gaat
kleingeld op zak hebben
plaats van bestemming in Chinees aanwezig hebben
eigen stokjes meenemen (hygiëne)
dingen over Holland meenemen

Don`t
geen vragen over politieke gevoelige onderwerpen (Tibet, Taiwan, mensenrechten )
niet boos worden (is erg moeilijk voor een ongeduldige volkje als de Nederlanders)
lijdt geen gezichtsverlies
botweg nee zeggen
niet vriendelijk zijn. Hebben Nederlanders geen last van
vermijdt spitsuur. Ook 11-13.30 uur wegens lunch. Erg druk!
niet meegaan met studenten voor een "uitje" naar een galerie of theehuis.

Over het land zelf.
Een groot land met heel veel mensen. De steden zijn modern dus alle faciliteiten zijn er die je ook in het Westen kent.
Het enige probleem is de taal. De gemiddelde Chinees spreekt geen Engels. Alleen jongeren en hoogopgeleiden/studenten spreken Engels. Mijn ervaring dat hun Engels moeilijk te verstaan is.
Alles staat in het Chinees (karakters) dus je voelt je net een analfabeet.

Chinezen doen of ze nooit blanken gezien hebben dus de hele dag Hello, Hello en zwaaien is normaal en ze willen met je op de foto. Hoe blanke (blond, witte huidskleur en lengte (1.80m!) je bent te des te meer je op de foto gevraagd wordt. Mijn vriendin staat al op minstens 2 foto`s.

Ze zijn erg behulpzaam en kunnen geen nee zeggen. Nee zeggen is gezichtsverlies dus weglopen is gewoon een uiting van hun onmacht en geen asociaal gedrag van hen.
mathijs123
Vakantieganger

Bericht door mathijs123 »

Oke dankje voor de info!
Leuk om te horen waar ik allemaal mee te maken kan gaan krijgen...
Hoe ben je zelf trouwens tijdens je eerdere reizen gevlogen en wat is een indicatie voor een goede prijs?
Verder ben ik ook benieuwd wat ook haalbaar is voor 1 maand en of je ook beter vantevoren hostels kunt reserveren of niet?

Als je nog meer informatie hebt hoor ik het graag!
brian37

Bericht door brian37 »

Een goede indicatie. Wat zijn de plannen?
Rondtrekken door China. Slapen in hostels. Reizen per trein.????

Je heb je vliegtickets, vervoer, overnachtingen en toegang tot attracties.
Op mijn aanbevolen links: Sinohotel, Ctrip en Elongnet en Travelchinaguide/trains vind je genoeg informatie over prijzen, reisduur, reistijden enz.
Houd daar rekening mee met jullie budget. Ik houd geen rekening met eten en drinken. Dat is goedkoop, zeg maar 25%-30% van wat je in het Westen kwijt bent. De reis naar China is duur. Dit is de helft van jullie budget.

Hoe ik reisde. Ik reisde individueel. Met mijn taalgids Chinees op reis kom je een heel eind. Ik boekte een startpakket bij Kras Reizen. Dit betekende een vliegticket, 2 overnachtingen en transfer naar je hotel, begeleid door een lokale hostess. Dit kostte Euro 990, - p.p. Dit jaar is het startpakket afgeschaft.
Dan heb je ook nog vervoer en overnachtingen na 2 dagen.

Vorig jaar boekte ik mijn hotels Sinohotel en mijn treinreis soft seat Xian- Luoyang (Shaolin tempel) bij Tiaratours te Breda. Je hebt ook China Online enz. De treintickets kopen deed ik bij de lokale hostess. Ik boek bij Sinohotel omdat:
1. hotelnaam en adres in Chinees (gelijk een visitekaartje)
2. een groot aanbod van hotels
3. Chinese tarieven
4. Service
Nu heb ik een losse vliegtickets via D-reizen gekocht. Ik reis met KLM.

Je kan boeken bij allerlei hostel online organisaties maar of die een visitekaartje van je hostel hebben? Niet alle hostels hebben een website met een routebeschrijving . Verder als je een privekamer wil is een 2 sterren goedkoper en luxer. Bij hostelorganisaties betaal je per persoon.

Een hostel vooraf boeken hangt af van:
Avontuurlijk ingesteld of houd je van structuur en orde
Hoogseizoen/ Laagseizoen
Plaats van bestemming. Beijing is druk
Populariteit van de hostel
Ligging van de hostel
10% aanbetaling voor de reservering

Wat is haalbaar? Wij reizen zelf 3,5 week naar Shanghai- Chengdu- Xian-Nanjing (Yangzhou) – Hangzhou en terug naar Shanghai. Overal blijven we minstens 3 dagen exclusief reisdagen. Dit doen we met het vliegtuig. De trein gaat langzamer. Dit is mijn reisroute.

Jullie kunnen de route: van Noord naar Zuid nemen. Je krijgt zo`n algemene eerste indruk van China. Je begint in Bejing en zo naar beneden richting Hong Kong of terug naar Beijing. Shanghai heeft geen cultuur en is een grote moderne drukke city.

Maak een lijst wat jullie willen zien. Iedere attractie v.b. de Chinese Muur kost een dag dus blijf een paar dagen op een plek en trek dan verder. Voor grote afstanden ben je een (halve)dag kwijt aan reizen.

Een excursie boekten we in het hotel. Een leuke ervaring als de helft van je medereizigers Chinezen zijn die geen woord Engels spreken. Vervelend voor zulke georganiseerde excursie zijn de verplichte bezoeken aan theehuizen en andere souvenirzaken. Natuurlijk kan je ook met de bus en/of taxi gaan maar de taal,he.
Ik vond de excursies wel duur maar met Chinezen op stap is al een hele leuke ervaring op zich, bijvoorbeeld onze verschillende eetgewoonten.

Een greep uit mijn reiservaring (2007) over het eetgedrag. Onze Chinese medereizigers waren binnen een kwartier klaar met eten terwijl wij, de westerlingen het eten kritisch bekeken en nog niet klaar waren. Even natafelen, met elkaar kennismaken, Where do you come from, je kent het wel. De Chinezen waren al klaar met lunch. Zij wachten en de reisleidster meldde dat we vertrokken. Het is eten, drinken en wegwezen. Wat een snelheid dus ik heb die dag niet rustig geluncht. Maar wat hebben we gelachen die dag!

vragen: stel ze gerust.
Daniii
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Daniii »

Ik heb het ietwat anders gedaan dan Brian, ik heb met Emirates een retourtje genomen van Dusseldorf naar Beijing voor 320,- Euro. Ik heb van tevoren niets vastgelegd. De taal is een barriere dat geef ik toe, maar juist gewoon een lokale bus in stappen om naar een attractie te gaan is zo'n onwijze ervaring!! Laat je niet afschrikken, iedereen is bereid je te helpen als je laat merken dat je het nodig heb. Uiteindelijk komt alles altijd goed!
Zo ben ik toen ik de Yungang-grotten bij Datong wilde bezoeken gewoon met een lokale bus gegaan nadat de buschauffeur lachend knikte bij het plaatje van de grotten dat ik hem liet zien (om duidelijk te maken waar ik heen wilde). Ik begon steeds meer te twijfelen aan de buschauffeur naarmate ik langer in de bus zat, maar het was een groot feest in de bus! Het was duidelijk dat geen een toerist ooit met die bus ging. Ineens was ik er toch! Gelukkig! En ik werd door 100 handen bijna de bus uit gedragen... Hahaha, ik moet er nog om lachen! (Die grotten zijn echt een tip trouwens, er waren ook echt 0 toeristen toen ik er was, op een prachtige dag in mei, heel indrukwekkend)

Ik heb in twee weken Beijing, Datong, Pingyao en Xi'an gezien. Meer had er ook niet in het programma gepast hoor. Maar ik was wel lang in Beijing (6 dagen. mag ook wel!)
Ik heb alleen met nachttreinen gereisd, hardsleeper, wat echt SUPERleuk was!!!!! Je slaapt tussen een massa Chinezen, alles wordt gedeeld met elkaar, je probeert te praten, maar wordt vooral uitgelachen. Iedereen stopt bij jouw bed voor een 'vriendschapsfoto' (zelfs de conducteur!).
Heerlijk! Ik ben verliefd op China... En dan vooral het vreemde eraan. Je hebt geen idee waar je mee bezig bent, je klungelt maar een beetje aan en wordt daardoor keer op keer verrast!

Maak je niet druk om hotelreserveringen. Totaal niet nodig, behalve als je tijdens grote feestdagen reist.

Veel plezier, China is heerlijk!
mathijs123
Vakantieganger

nogmaals bedankt voor jullie reacties;
ik ben inmiddels druk aan het orienteren en ben ondertussen ook begonnen met het doorspitten van de lonely planet.
Wat al wel duidelijk is, is dat wij gewoon vrijuit gaan backpacken zonder reserveringen en van onze route evt. kunnen afwijken.Wat ook al zo goed als vast staat is dat we peking retour doen met het vliegtuig.
Zelf vind ik de moeilijkheid vooral nog zitten in het feit van de grote reisafstanden. Iets waar ik tot nu toe nog niet echt mee ben geconfronteerd( op india na dan, maar zelfs dat was nog niet zo erg). Waarschijnlijk houden we de driehoek van xian-peking-shanghai aan. Wat we precies gaan doen weten we nog niet, maar daarvoor gaan we lekker verder snuffelen.
Leuk stukje van de voorpret uiteindelijk ;) .
Als er trouwens verder nog leuke tips of aanraders zijn hoor ik ze graag!

gr. mathijs
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

op deze site staat praktische reisinformatie over china.
Daar heb ik ooit eens geschreven wat handige dingen zijn qua communicatie.
Een point-it boekje hebben wij dagelijks gebruikt. Verder pen en papier om de ober te vragen op te schrijven in het chinees wat je net hebt gegeten en dan kan je er zelf achter zetten "iets zoetzurigs met kip" en dan kan je dat later nog eens bestellen.
Of om te vragen of de receptiedame van het hotel in chineze tekens de naam van de straat van het hotel of de volgende stad of het busstation wil opschrijven zodat je het op straat of in een taxi kan laten lezen.
Let er ook even op dat er soms een ochtend en een middag busstation is en je dus niet op de verkeerde staat

mijn ervaring is dat de mensen super vriendelijk en behulpzaam zijn en er niet op uit zijn om je een poot uit te draaien.
veel plezier!!!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
mathijs123
Vakantieganger

Dag allemaal,

Inmiddels hebben we een route uitgestippeld van wat we willen gaan doen:
We vliegen heen en terug vanaf Beijing, waarna we richting pingyao, xi'an, hangzhou, suzhou, sjanghai, qufu en uiteindelijk weer terug naar beijing willen gaan.
Op zich houden we de afstanden relatief klein(voor china-begrippen dan) dus mijn vraag is of dit in 28 dagen haalbaar is of niet?
Zelf had ik ook nog graag naar het karstgebergte gewild bij yangshuo, maar ik ben bang dat niet helemaal haalbaar is.
Verder ben ik benieuwd of er in die regio nog bepaalde plekken zijn die je echt niet mag missen of dat er plekken zijn die je beter over kunt slaan.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Daniii
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Daniii »

Voor het stuk Beijing - Datong - Pingyao - Xi'an heb ik 13 dagen uitgetrokken. Dit was te doen. Jouw route klinkt haalbaar. Je kunt best via Chengdu naar zuidelijk China om toch het karstgebergte te zien, maar dan zul je Shanghai en omstreken moeten laten schieten. Je zei zelf al dat dit waarschijnlijk niet allebei kan.

De grote afstanden zijn allemaal per nachttrein (superleuk!) te doen. Ik heb ook heerlijk geslapen in de trein, over de lange treinritten hoef je je dus geen zorgen te maken.
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Re: China

Bericht door WizardOfOss »

Vraagje: heeft iemand hier ooit de tocht van Jinshanling naar Simatai over de Chinese muur gemaakt? En zo ja, is dat echt een zware klauterpartij of is dat met een ietwat ondermaatse conditie ook wel te doen? Reisgidsen en verhalen op internet geven nu niet bepaald een eenduidig beeld. En ik weet uit ervaring hoe steil en onbegaanbaar de muur kan zijn, dat nodigt lang niet altijd uit voor een 10km lange wandeling...

na een paar weken twijfelen lijkt de volgende vakantie toch China en Noord-Korea te gaan worden. Wel een paar weken eerder dan gepland (zowel m'n reisgenoot als ikzelf moeten nog wel definitief akkoord van de zaak krijgen) en daardoor niet met Shoestring, maar Noord-Korea met Koryo Tours en het verblijf in China daaromheen zelfstandig geregeld. Idee is om na twee overnachtingen in Beijing met de trein of bus (iemand wellicht ervaring mee?) naar Chengde te gaan, daar eveneens twee overnachtingen, dan met de bus via de muur bij Jinshanling/Simatai weer terug naar Beijing. De tweede week zou dan verder geheel georganiseerd zijn, met uitzondering van de laatste dag weer terug in Beijing. Nu heb ik genoeg in m'n uppie door steden in China gedwaald, maar een dergelijk lange trip de stad uit is dan toch een ander verhaal...
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

Is met een beetje conditie te doen. Het is op sommige stukken best wel ff steil en lang. Maar als je heel vroeg begint dan is het nog niet zo warm. De eerste helft is grotendeels omhoog, maar het tweede stuk ga je weer naar beneden. Het hele stuk is ongeveer 4 uur wandelen. Alleen de eerste kilometer is gerestaureerd, de rest niet, dus het is wel iets zwaarder als de toeristische stukken. Maar de moeite waard!

Om er te komen moet je wel eerst naar de top van de heuvel/berg. Maar ze hebben tegenwoordig een kabel baantje, dus dat stuk hoef je al niet te klimmen ;)

O ja, aan het eind moet je vanaf de brug wel helemaal naar boven toe klimmen om naar de uitgang te gaan. Maar dan ben je er bijna en ga je toch niet meer terug })
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Dank voor je reactie. Ik ga (er van uitgaand dat het nu wel allemaal daadwerkelijk gaat lukken...) begin maart, dus de temperatuur zal nog wel meevallen. Ik had net ook nog even in Google Earth gekeken, daarin staan ook massa's foto's van die tocht. Tikje intimiderend, maar zou inderdaad te doen moeten zijn. Maar wellicht moet ik toch nog snel maar eens wat aan mijn conditie gaan doen...

Bij eerdere bezoeken ben ik inderdaad bij de toeristische, compleet gerestaureerde delen geweest, eerst bij Juyongguan (erg steil en door motregen spiegelglad), de tweede keer bij Mutianyu (valt erg mee, alleen is de kabelbaan daar waarschijnlijk een betere optie dan de eindeloze betonnen trap naar de muur toe). En beide keren een excursie in een groepsreis, dus met relatief beperkte tijd.

Hoe ben jij daar trouwens naar toe geweest, dat was geen georganiseerde excursie waarschijnlijk? Bus? Of voor een dagje een taxi gehuurd die je in Simatai weer had opgepikt? Ik had gelezen dat de bussen van Chengde naar Beijing langs Jinshanling rijden, dat zal niet zo'n probleem zijn, maar vervoer terug vanuit Simatai is me echter nog niet echt duidelijk.
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

WizardOfOss schreef:Hoe ben jij daar trouwens naar toe geweest, dat was geen georganiseerde excursie waarschijnlijk? Bus? Of voor een dagje een taxi gehuurd die je in Simatai weer had opgepikt? Ik had gelezen dat de bussen van Chengde naar Beijing langs Jinshanling rijden, dat zal niet zo'n probleem zijn, maar vervoer terug vanuit Simatai is me echter nog niet echt duidelijk.
Ik heb het met een tourtje gedaan. Je kan het wel doen met OV, maar ik dacht dat je het laatste stuk naar de muur bij Jinshanling niet te doen is. En het ligt zo'n 100 km van Beijing vandaan. Als je dan vroeg wilt beginnen, dan was het handiger om een tourtje te doen. Ik had nog 2 belgen mee en dan valt de prijs best wel mee.

Nog even terugkomen op de hike. Als je op een gegeven moment niet meer trekt, dan kun je ook 'naast' de muur naar Simatai lopen, dat gaat een stuk beter dan over de muur heb ik begrepen. Een van de belgen met wie ik de tocht begonnen die trok het niet meer na een kwart. Maar die had ook geen enkele conditie ;)
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Ik vrees dat ik niet zo heel erg veel beter zal zijn dan die Belg :@

Zo'n georganiseerde tour zal in ons geval lastig zijn, als we het dus onderweg van Chengde terug naar Beijing willen doen. Maar er valt ter plekke vast wel iets te regelen, ga ik dan maar van uit. Desnoods gewoon een taxi.

Overigens had ik vanmorgen alweer een ideetje om de reis nog behoorlijk om te gooien, het Noord-Korea gedeelte blijft zoals het is, maar het is eigenlijk verrassend goed mogelijk (lees: niet te duur) om het te combineren met Zuid-Korea. Dan kunnen we beide kanten van het verhaal in één reis zien, Beijing degradeert dan tot een noodzakelijke tussenstop. Wat het ook wordt, we moeten maar snel iets boeken, anders blijf ik twijfelen...
RemcoB
Reiziger

Bericht door RemcoB »

Wizard, kan je misschien iets meer vertellen over die 10km lange tocht over de Chinese muur? Waar is dat ongeveer? Ik ga in juli ook naar China en die wandeltocht klinkt als een uitdaging ;).
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Ik ben er zelf nog niet geweest, wat ik weet is vooral boekjeswijsheid, wellicht kan Hildo je beter helpen. Wat ik weet is dat het zo'n 110km ten noorden van Beijing is, dat de muur daar nog niet helemaal gerestaureerd is en dat er een stuk minder toeristen komen dan in Badaling en Mutianyu. De rest zou ik nog moeten uitvinden...

Het zal in juli overigens wel knap warm zijn, geen haar op m'n hoofd die er dan überhaupt nog aan zou denken...
Plaats reactie