Advies nodig over routes en must sees in India en Nepal!

Stel hier je vragen over India, Nepal en Sri Lanka.
Plaats reactie
Pink

Advies nodig over routes en must sees in India en Nepal!

Bericht door Pink »

Hoi hoi!

Ik ben van plan om volgend jaar te gaan reizen in India en Nepal van december tot en met februari. Nu ben ik nu al alles aan het uitzoeken.. ja ja.. Vroeg begonnen, al heel enthousiast :P En nu ben ik toch al wel wat vraagjes tegengekomen, waarbij ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

1) Om te beginnen met India. Ik heb in veel forums zitten neuzen, maar ik kan niet veel info vinden over Bombay. Ik was van plan om mijn reis te beginnen in Bombay om vanuit daar een binnenlandse vlucht te nemen naar Jaisalmer. Nu is mijn vraag.. Is Bombay ook de moeite waard of kan ik beter via Delhi vliegen, zodat ik al meteen in het noorden ben? Mij lijkt Bombay zelf echt superleuk, ben wel benieuwd naar Bollywood *O* Wat zijn jullie ervaringen?

2) Dan.. Had ik vanuit Jaisalmer de volgende route uitgestippeld: Jaisalmer, Jodhpur, Pushkar, Ranakpur, Udaipur, Jaipur, Agra, Fatehpuhr Sekri, Mathura, Kharjuharo met als eindbestemming Varanasi. Is dit een haalbare route? Hoe lang zou deze route ongeveer duren naar ervaring? Ik schat zelf een maand.. Of is het vervoer tussen sommige moeilijker en kan ik beter via een andere stad reizen? Zijn al deze steden ook wel een bezoek waard of zijn sommige af te raden :{w ? Welke zijn een absolute must :Y ? En welke mwah mwah :O ?

3) Vanuit Varanasi wou ik met de bus richting de grens reizen en vanuit de grens de bus pakken naar Pokhara of Kathmandu. Nu ligt eigenlijk bijna alles wat ik wil zien in de 'buurt' van Kathmandu, dus mijn idee was om rechtstreeks daarheen te gaan. Tenzij Pokhara natuurlijk supermooi is, maar ook daar heb ik niet veel meningen over kunnen vinden. Is Pokhara een must ^O^ of niet :r ? Lekker crea bea met de smileys vandaag _O-

4) In de buurt van Kathmandu wilde ik graag de volgende plaatsen zien: Bhaktaput, Patan, Namche, Chitwan, Lumbini en Bandipur. Vooral over Lumbini en Bandipur zou ik graag wat meningen willen horen, want ook hierover is niet veel te vinden! Mis ik nog steden waarvan jullie zeggen die mag je niet missen?

5) Verder lees ik veel over trektochten in Nepal, maar ik ben meer geinteresseerd in een rafttocht.. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? Waar moet je dan zijn? Hoe lang duurt een tocht? Hoeveel waren de kosten? etc etc..

Ok, lekker veel vragen :? Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen! Ik zie uit naar jullie advies :)
tom
Reisexpert

Re: Advies nodig over routes en must sees in India en Nepal!

Bericht door tom »

route door india ziet er prima uit. met een maandje moet je er wel de vaart er in houden maar is te doen. zou je zelf iets meer tijd gunnen zodat je niet hoeft te stressen wanneer je ellenlange vertragingen hebt. alle plaatsen die je daar noemt zijn eigenlijk wel een must..alleen jaipur en khajuraho geen ervaring mee, bombay weet ik ook niet maar de rest is iig super.

pokhara zeker een must. stad zelf is weinig boeiend maar de omgeving ongelooflijk.

lumbini is prachtig. natuurlijk leuk om geboorteplek van gautama buddha uit te checken maar vooral ook het dorpje zelf (als je het eerste straatje met guesthouse achter je laat) is zeer de moeite waard.
vanuit bhaktapur kun je mooie wandeling door rijstvelden en bos maken naar nagarkot, prachtige uitzichten daar echt ongelooflijk. vanuit pokhara is het leuk om naar sarangkot te lopen.
amassakoul
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

1) Geen ervaring met Bombay. Maar het ligt een heel eind van de andere plaatsen die je opsomt. Lijkt me dus geen logisch startpunt.
Bollywood krijgt je trouwens genoeg voorgeschoteld op TV daar 8)7

2) Pushkar hoort tussen Udaipur en Jaipur te staan in je lijstje (maar daar was je vast wel zelf achter gekomen :) ).
Ranakpur, Mathura en Kharjuharo ben ik niet geweest. De andere plaatsen zijn allemaal de moeite waard. Pushkar is vooral leuk als je wat jonger bent (of een oude hippie).
Bundi is een goed alternatief. Niet toeristisch en heel mooi.

3) Pokhara is een must als je in die streek een trekking wil doen. Maar wat dat betreft, zit je niet in het beste seizoen.
Verder is het leuk om eens in het meer te zwemmen (maar ook daarvoor zal het wellicht al te koud zijn), en voor de rest heb ik daar bijgedronken na een 2 weekse trektocht :@
Oh ja, parapenten heb ik daar ook gedaan. En (uit verveling) eens een dag een brommer gehuurd en mooie views gezien.

4) Ach ... alles is leuk daar ...
Chitwan kan echter over komen als shitone. Vooral als je met hoge verwachtingen daarheen vertrekt.

5) Ik heb de 3-daagse Kali Gandaki (tot class 4-) gedaan vanuit Pokhara (mijn foto staat daar in één van de reisbrochures). Vooral leuk omdat je gewoon op de grond onder de rafts slaapt op kleine strandjes. Helemaal buiten de bewoonde wereld.
Ook de 2-daagse Bhote Kosi gedaan vanuit Kathmandu (Thamel). De 1e dag doe je de lower Kosi, welke jammer genoeg niet zo heftig is. Hij dient vooral om de nieuwelingen voor te bereiden op de upper Kosi ... met zijn class 5+ rapids >:)
Technisch gezien is dit een heel toffe rivier. Probeer dus een raft te regelen met mensen die enigsinds ervaring hebben. De guides zorgen dan wel voor een extra level aan fun ;)

Persoonlijk zou ik de Sun Kosi kiezen bij een volgend bezoek aan Nepal ... YIHAAAAAA !!! *O*

Enne, als het mogelijk is, kies dan oktober/november. Dat is niet voor niets het hoogseizoen daar.
Eventueel eerst Nepal en daarna India? En misschien is het dan tóch geen slecht idee om te eindigen bij Bombay of Goa *_*

PS: Meer info ivm raften, vind je hier (lees vooral over het seizoen waarin je gaat):
http://www.agiletrek.com/rafting_in_nepal.php
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Veel tips zijn al gegeven. Je geeft alleen aan in de buurt van kathmandu chitwan te willen bezoeken. Chitwan is niet in de buurt van kathmandu, verre van zelfs. Je kunt het beste als eerste stop na de grens naar chitwan en het NP daar gaan.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
estelle
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door estelle »

Chitwan Lumbini en Bandipur staan alledrie in mijn toplijstjes. Ik zou vanuit Varanasi een bus naar de grens nemen en vanaf de grens een busje zoeken naar Lumbini. is wel even zoeken maar het is mogelijk. Inderdaad leuk dorpje, mooie tempels, de boom van Budha, lekker rondfietsen. Daarna een bus nemen naar Chitwan. Ook even zoeken maar mogelijk. Veel mensen gaan naar Chitwan en gaan 1 dagje een rondje op een olifant of komen alleen voor het olifant wassen. Twee dingen die mij totaal niet aanstaan. Ik ben 3 dagen met een gids te voet het park in gegaan. Heel veel lopen, veel bloedzuigers, soms angstige momenten als je tussen het hoge riet ineens stokstil moet staan omdat er een neushoorn naast je in het riet staat maar zeker een geweldige ervaring. Met drie dagen red je hed ook tot een project wat best ver in het park ligt. Daar hebben ze veel info over het park en dierenopvang: krokodillen, een hyena hondje (in nepal??), een tijger die helaas niet meer vrij kan worden gelaten omdat het een menseneter is. Verder veel wilde aapjes in chitwan, en eventueel beren en tijgers.
Bandipur is ons favoriet van de kleine dorpjes. Geweldige ligging, sfeer en wandelingen en als je gelukg hebt ook geweldig uitzicht op de toppen van Anapurna etc.
Pohkara vond ik leuker dan Kathmandu, kleinschaliger en je kan als niet-klimmer ook mooie wandelingen maken naar ondergrondse rivierenstelsels en de sarangkot is zeker de moeite waard, je kan terug een alternatieve route nemen met mooi uitzicht op pokhara.
TRB
Wereldreiziger

Bericht door TRB »

Het kan ook nooit kwaad om op sites als shoestring te kijken..
nini333
Reiziger
Contacteer:

Bericht door nini333 »

1. Ben nu in Mumbai (hoe Bombay nu heet).
Interessante stad, maar ik zou er niet willen starten, onvriendelijke taxi-chauffeurs die je oplichten en ruzie maken, grote, drukke westerse stad. Aan de andere kant, meteen een mooie vuurdoop :) Als je Bollywood leuk vindt, kun je dat hier opzoeken, maar het is niet "op straat" om het zo maar te zeggen, je moet ernaar op zoek.

2. Route lijkt me prima te doen. Vanuit Jhansi is tegenwoordig een trein naar Orchha en Khajuraho (niet alle dagen tussen Orchha en Khajuraho, maar wel perfect, slechts 5 uur, prima te doen en goede manier om plaatselijke be volking eens te spreken, 28 roepies, vertrekt van O naar K om 7.45 en van K naar O om 12.30). Orchha zeker niet overslaan, erg interessant, maakt het plaatje rondom de Moghuls heersers ook compleet, mocht je tijd hebben, bezoek dan ook Gwalior in een dag, het fort is zeker de moeite waard!
Als je naar Mathura gaat, bezoek dan zeker Vrindavan, klein dorp ernaast, vele malen betere energie en spiritueler dan de relatief grote stad Mathura. Prachtige tempels, zeker een aanrader!

3. Nepal ben ik zelf nog aan het uitzoeken, wie weet kom ik je er nog tegen :)

Veel plezier in ieder geval en ik hoop dat je nof iets hebt aan d tips, anders vast iemand anders :)

Janine
Zin om meer te lezen? check mijn blog: www.seasonyourlife.nl/blog
Plaats reactie