E-Reader

Wat kan ik het beste in mijn rugzak doen en wat niet? Deel hier de meningen samen met anderen over de reisuitrusting.
Lnnkz
Vakantieganger
Contacteer:

Re: E-Reader

Bericht door Lnnkz »

Ik heb een maand of 2 geleden een e-reader (Bebook 1) gekocht voor onze reis van 6 maanden. Ik lees enorm graag en het leek me dus wel erg handig. Ik heb mijn eerste boek nu gelezen op het apparaatje en ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben!

- Het schermpje van 6 inch leest lekker weg. Het is erg helder en scherp. Van zonlicht heb je geen last.
- De e-reader heeft een intern geheugen van 512 mb, daarnaast een SD slot voor extra geheugen. Op deze manier kun je er meer boeken op kwijt dan je in een leven ooit zult lezen.
- De e-reader ondersteunt heel veel verschillende formaten (bijv: mobi, epub, doc, pdf, txt. rtf etc.)
- Wanneer je een boek sluit, onthoud hij de positie waar je was, zodat je de volgende keer weer op dezelfde positief begint.
- Je kunt MP3 afspelen.
- De batterij gaat erg lang mee (+/- 7000 pageturns).
- Het apparaatje is lichter dan een boek.
- Je hebt geen last van bladzijden die dichtslaan.

Er zijn veel gratis boeken te vinden. Dit zijn dan wel veelal oude boeken. Nieuwere boeken moet je kopen en ik moet zeggen dat ik die aan de dure kant vind. Maar je kunt bijvoorbeeld ook lid worden van de bibliotheek in Almere of Rotterdam. Je kunt daar dan e-books lenen. Na 3 weken kun je ze dan niet meer lezen.

Nadelen zijn er zeker ook. En dat zit hem voornamelijk in de aankoop van de boeken. Deze zijn namelijk beveiligd. Op zich begrijpelijk, ware het niet dat het boek daardoor eigenlijk niet echt van mij word. Er zitten toch een aantal beperkingen aan, zo mag je het bijvoorbeeld maar op een paar apparaten zetten. Daarnaast ben je sterk afhankelijk van bijvoorbeeld de fabrikant van je e-reader. Er zijn een aantal verschillende formaten en die kunnen niet altijd naast elkaar draaien. Kiest de producent van je e-reader ineens voor een ander formaat dan ben je bij de eerste de beste software update de klos. Je boeken zijn dan in principe niet meer leesbaar op je e-reader. Tot nu toe kiezen de NL winkels voor het ePub formaat.

Hoe dan ook... ik ben enthousiast.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

zat net in het vliegtuig naast iemand met zo'n ding.
Het leesscherm zag er erg goed uit. Het leek net zo makkelijk (voor je ogen) te lezen als een boek en niet alsof je van een computer scherm zit te lezen.
Merkte wel dat hij erg lang moest wachten voordat het boek "opgeladen" was. Het is net zo groot als een boek maar dunner. Er zat ook een soort nepleren kaft omheen. Persoonlijk zou ik hem liever in een jasje hebben want hij leek me wel wat kwetsbaar. Het oogde niet zo zwaar. en ik kon makkelijk met hem meelzen wat betekend dat je het scherm niet continue in een bepaalde hoek hoeft te houden.

Al met al vond ik het er wel goed uitzien. Maar de beschikbaarheid en kosten om er een boek op te zetten en de kwetsbaarheid voor vocht of stoten houdt me nog wel een paar jaartjes tegen om er 1 te kopen
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Dankzij Lonneke (Lnnkz) hebben we nu een goed beeld van de BeBook E-reader want daar heeft Lonneke namelijk een product-test over geschreven en toegestuurd. (Lonneke heel erg bedankt daarvoor *O* ).
bolletjeom
Reisexpert

ik ga hem direct lezen~ ^O^

iniminie minpuntje dat ik er gister aan merkte. het valt natuurlijk onder electronica die uit moet tijdens landen en stijgen. momenten waarop ik juist graag afgeleid ben door mijn boek.
bolletjeom
Reisexpert

ik ga hem direct lezen~ ^O^

iniminie minpuntje dat ik er gister aan merkte. het valt natuurlijk onder electronica die uit moet tijdens landen en stijgen. momenten waarop ik juist graag afgeleid ben door mijn boek.
sjaantje
Reiziger

Bericht door sjaantje »

Ik hoorde zondag van een vriendin van het bestaan. Ik had er nog nooit van gehoord! Het lijkt mij voor op reis heel makkelijk, aangezien ik heel veel lees. Scheelt veel ruimte! De kosten zijn ook het eerst wat mij nu nog tegen houdt. Ws. gaan op den duur meer biebs mee doen. Ik hou het in de gaten!
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

Leuke review, het hele gebeuren staat nu nog in de kinderschoenen. Ik denk dat over 1-2 jaar de e-reader wel redelijk 'volwassen' is qua specs en prijs. Zo las ik dat op de Sony's een ingebouwd woordenboek zit, zoiets als dit: http://www.mobipocket.com/en/Demo/popup_dic.asp
Vooral bij het lezen van moeilijke buitenlandstalige boeken kan dit handig zijn.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Ik ga me hier ook eens mee bemoeien, gehgeh

http://www.geldenrecht.nl/artikel/2009- ... -goedkoper
bolletjeom
Reisexpert

goed nieuws. wachten wordt dus beloond!
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Rick schreef:Het nadeel dat Apple heeft, is dat zij hardware én software aanbieden. Dus dan heb je meer kans die er iets stuk gaat. En dus automatisch meer klachten krijgt. Je ziet tegenwoordig een hoop op internet staan van apparatuur dat kapot gaat, dat je bijna niks meer durft te kopen als je zo gaat kijken. Maar goed zo denk ik erover.
Het is onzin dat er meer stuk gaat omdat ze zowel hardware als software maken. Het zou juist beter moeten werken aangezien je zelf je software schrijft voor je eigen hardware. Je weet dus hoe je het gemaakt hebt en hoe het zou moeten werken. Daar kun je je software op aanpassen. Dat ze dat bij apple niet kunnen zegt dus wat over Apple. :) De software van van Apple vind ik kwalitatief beter dan de hardware. Zowel op hard als software gebied vind ik ze wel innovatief.
Rick schreef:Of als we op de echte persoonlijke toer gaan, dan ken ik niemand (inclusief mijzelf die in het verleden Macs gebruikte) die problemen heeft (gehad) met Apple apparatuur.
Kleine kennissen / vrienden groep? _O- Geintje. En Hildo dan? Die heeft een iPhone die al gedeeltelijk stuk is. :)
Rick schreef:Anders vertel eens welke fabrikant er kwalitatief boven de rest uitsteekt?
Samsung, Asus en Acer. Deze bedrijven maken goede complete hardware en laten de software door anderen over maar leveren wel alles in package.
Rick
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rick »

evanerp schreef:Het is onzin dat er meer stuk gaat omdat ze zowel hardware als software maken. Het zou juist beter moeten werken aangezien je zelf je software schrijft voor je eigen hardware. Je weet dus hoe je het gemaakt hebt en hoe het zou moeten werken. Daar kun je je software op aanpassen. Dat ze dat bij apple niet kunnen zegt dus wat over Apple. :) De software van van Apple vind ik kwalitatief beter dan de hardware. Zowel op hard als software gebied vind ik ze wel innovatief.
Wat is er onzin aan dan? Zodra je meer producten op de markt zet, zullen er ook meer producten kapot gaan of tegenvallen doordat er problemen ontstaan. En sinds wanneer maakt Apple zijn eigen hardware? Dat is wel nieuw. Dacht altijd dat er Intel spulletjes in de Macs zaten en voor de video NVIDIA of ATI kaarten? Het was vroeger niet anders, dus het is niet van deze tijd. Wel apart dat je het als argument opgeeft.
evanerp schreef:Kleine kennissen / vrienden groep? _O- Geintje. En Hildo dan? Die heeft een iPhone die al gedeeltelijk stuk is. :)
Zo klein zijn mijn kennissen niet, dacht gemiddeld iets van 1.80m. En als ik het goed heb is Hildo's scherm gebarsten, dit betekent dat er druk op heeft gestaan of doordat hij hem heeft laten vallen. Dus het is weer een argument dat het net niet haalt.
evanerp schreef:Samsung, Asus en Acer. Deze bedrijven maken goede complete hardware en laten de software door anderen over maar leveren wel alles in package.
Nu val je helemaal door de spreekwoordelijke mand. Acer staat namelijk bekend doordat ze goedkope spulletjes op de markt zetten, wat er weer voor zorgt dat de kwaliteit achteruit gaat. Hetzelfde met Samsung, het is ook geen top merk waar je flink in de buidel moet tasten. En wat betreft Asus, dat is op het moment een fabrikant die in opkomst is met verschillende producten en nog niet zo heel erg bekend is als merk voor bijvoorbeeld een laptop, etc. Dat betekent dat er weinig klachten zijn.

Probeer het nog een keer, maar dan nu met echte argumenten. Succes. ^O^
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

Dit bericht zal dan ook wel bekend zijn bij jullie: http://tweakers.net/nieuws/63815/hp-lap ... shiba.html
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Idd, de producten van grotere merken van vroegâh gaan nu minder lang mee dan minder bekende merken van nu.

@dexter, als jij een ebook zou mogen uitkiezen los van wat deze kost, waar gaat dan op dit moment je keuze naar uit?
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

evanerp schreef:@dexter, als jij een ebook zou mogen uitkiezen los van wat deze kost, waar gaat dan op dit moment je keuze naar uit?
Eva ;), om eerlijk te zijn heb ik mij er nog niet heel erg in verdiept. Ik vind het product wel interessant, vandaar ook dit topic. Uiteindelijk zal ik er een kopen, en wil dan deze specs erin hebben:
-bij voorkeur een schakelmodus tussen zwart/wit e-inkt en kleur voor foto's/plattegronden/strips
-oplaadbaar via usb-ingang, die je aan pc of stopcontact kan hangen
-kunnen lezen van pdf bestanden
-licht en redelijk snel qua laden bestanden/omslaan bladzijden

Ik zal het pas kopen wanneer ik voor langere tijd ga reizen. Voor thuis/korte vakanties pak ik gewoon de hardcopy. Ik hoop/verwacht ook dat in de nabije toekomst:
-ebooken worden goedkoper dan hardcopy
-bij een hardcopy book krijg je gratis een ebook met anti-kopie beveiliging, of tegen geringe meerprijs.

Alhoewel ik het niet stimuleer, kan je momenteel al illegaal veel van het net trekken. Ik heb net iets van 200-300 LP's gedownload in pdf formaat...sst O-) .
bolletjeom
Reisexpert

ik heb een alternatief gevonden!! een niet-digitale:
De DWARSLIGGER

Dit zijn volwaardige boeken maar anders gedrukt. Je leest het boek overdwars. het is ongeveer 10 bij 5 centimeter groot.
het papier is dunner en ze hebben het zo genaaid dat je het boek open kan neerleggen en het dan niet dichtklapt.
Nooit meer je vertillen of kramp in je duim van een zwaar boek. En ze zijn 12,50. Dat valt reuze mee aangezien alleen de betere titels als dwarsligger worden uitgebracht.

http://www.dwarsligger.nl/index.php
Ik ga er van de week even een producttest/nieuwsbericht over maken maar ik ben verkocht!
Plaats reactie