E-Reader

Wat kan ik het beste in mijn rugzak doen en wat niet? Deel hier de meningen samen met anderen over de reisuitrusting.
Dexter
Reisexpert

E-Reader

Bericht door Dexter »

In het kader van licht reizen: heeft iemand ervaring met e-readers? Persoonlijk houd ik er niet van om digitaal te lezen, vrij vermoeiend en 'niet het echte gevoel'. Ook leuk om overal ter wereld in boekenzaakjes te snuffelen. Aan de andere kant, als je op reis gaat je reader volstouwen met boeken, of onderweg downloaden, en niet het gewicht mee hoeven sjouwen...

Of bijvoorbeeld de lonely planet digitaal (als die bestaat), in combinatie met een papieren pocket variant. Lijkt me wel een interessante ontwikkeling, die e-readers.

Voorbeeld: http://tweakers.net/nieuws/62319/asus-k ... eader.html
Wel interessante post: "Het grote voordeel van een e-ink scherm is dat het licht reflecteerd in plaats van uitstraalt. Een e-ink scherm heeft daardoor de feel van een boek, waar papier ook allen licht reflecteerd. Hierdoor kan je uren achtereen lezen zonder hoofdpijn te krijgen of andere bijwerkeningen die optreden als je lang van een licht uitstralend scherm leest."
Erik
Site Admin

Re: E-Reader

Bericht door Erik »

Sony en bol.com hebben een deal gesloten waarbij veel Nederlandse boeken (zowat alles) beschikbaar zou moeten komen via bol.com en moeten werken op de sony e-readers. Het lijkt mij dat het een kwestie van tijd is voordat je meerdere boeken kunt krijgen. Ook google is bezig met het digitaliseren van oude boeken en volgens mij gaat dat echt in een super snel tempo.

Voor nu misschien dus nog iets te vroeg om in te schaffen (voordal door de relatief hoge prijs) maar lijkt me wel interessant.
jaydee
Reisexpert

Bericht door jaydee »

Geen ervaring met e-reader. Ben toch wel gecharmeerd van het ouderwetse omslaan van pagina's. En dan na een tijdje een helemaal verlept (nat, zanderig, gescheurd) vodje in je tas hebben. Mooi toch?! Ben nog niet zo van de moderne variant.

Daarnaast is het idd ook erg leuk om in winkeltjes over de hele wereld te snuffelen. Lees geregeld engelse boeken maar het is ook wel grappig dat je op de raarste plekken in eens NLtalige boeken tegen komt.
tijn1980

Bericht door tijn1980 »

en daar zit je dan in zo'n ouwe bus, gevuld met arme inwoners van welk land waar je dan ook mag zijn. jij bent lekker aan het genieten van het afzien hoe erg deze reis wel niet is, en hoe lang het wel niet duurt om maar een paar honderd kilometer verder te komen. ideale situatie om een boek te lezen dus. maar ik zou me doodschamen als ik dan zo'n e-reader tevoorschijn moet halen om zo een boek te lezen, als ik met hetzelfde geld de hele bus een jaar lang van voeding had kunnen voorzien. ik durf zelfs mijn ipod niet tevoorschijn te halen in zo'n situatie!

ruilen met een ereader is ook niet echt mogelijk. ze zullen in de toekomst wel populair kunnen worden, maar ouderwets bladzijden omslaan en ruilen met andere reiziger is toch echt the way to go als je op reis bent.
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

tijn1980 schreef:en daar zit je dan in zo'n ouwe bus, gevuld met arme inwoners van welk land waar je dan ook mag zijn. jij bent lekker aan het genieten van het afzien hoe erg deze reis wel niet is, en hoe lang het wel niet duurt om maar een paar honderd kilometer verder te komen. ideale situatie om een boek te lezen dus. maar ik zou me doodschamen als ik dan zo'n e-reader tevoorschijn moet halen om zo een boek te lezen, als ik met hetzelfde geld de hele bus een jaar lang van voeding had kunnen voorzien. ik durf zelfs mijn ipod niet tevoorschijn te halen in zo'n situatie!
Sorry hoor, maar dat vind ik echt hypocriet!

Wellicht is ruilen wel mogelijk, digitaal via usb of wifi. Dat bladzijden omslaan en ruilen "the way to go" is voor reizigers is louter een perceptie. Ik geef jou en andere volledig gelijk dat ik gecharmeerd ben van ouderwetsch papier, lees thuis ook altijd boeken en heb een papieren krant elke ochtend binnenvallen. Maar meestal sleur ik minimaal 2 boeken mee, + reisgidsen. Zit je al ruim aan de 5 kg, wss meer. Tel uit je gewichtsbesparing ;)
jaydee
Reisexpert

Bericht door jaydee »

Dexter schreef:
tijn1980 schreef:en daar zit je dan in zo'n ouwe bus, gevuld met arme inwoners van welk land waar je dan ook mag zijn. jij bent lekker aan het genieten van het afzien hoe erg deze reis wel niet is, en hoe lang het wel niet duurt om maar een paar honderd kilometer verder te komen. ideale situatie om een boek te lezen dus. maar ik zou me doodschamen als ik dan zo'n e-reader tevoorschijn moet halen om zo een boek te lezen, als ik met hetzelfde geld de hele bus een jaar lang van voeding had kunnen voorzien. ik durf zelfs mijn ipod niet tevoorschijn te halen in zo'n situatie!
Sorry hoor, maar dat vind ik echt hypocriet!

Wellicht is ruilen wel mogelijk, digitaal via usb of wifi. Dat bladzijden omslaan en ruilen "the way to go" is voor reizigers is louter een perceptie. Ik geef jou en andere volledig gelijk dat ik gecharmeerd ben van ouderwetsch papier, lees thuis ook altijd boeken en heb een papieren krant elke ochtend binnenvallen. Maar meestal sleur ik minimaal 2 boeken mee, + reisgidsen. Zit je al ruim aan de 5 kg, wss meer. Tel uit je gewichtsbesparing ;)
Ja dat is wel echt een goed punt. Het is ook best wel een goede uitvinding. Maar ik moet altijd ff wennen aan dit soort dingen. Als iedereen er al minstens 1 heeft ga ik vaak eens kijken wat het nou precies is.

De charme vind ik best wel belangrijk maar mn rug ook. Dus in de toekomst (over 4 a 5 jaar, ja zolang doe ik over wennen) zal ik er misschien ook wel 1 halen. Voor nu hou ik het nog lekker bij de (vieze)boekjes.

P.s. je hebt zo ongezien ook wel vet veel apparaatjes mee in je backpack (video en film camera's, ipod's, boeken, laptops e.d.) en daarbij dus ook al die kut kabetjes. Dus het boekje blijft echt nog wel ff bij mij.
tijn1980

Bericht door tijn1980 »

Dexter schreef:Sorry hoor, maar dat vind ik echt hypocriet!
Het was maar een voorbeeld hoor, hoef je niet boos om te worden. Maar ik zou me er in elk geval niet lekker bij voelen, wij reizigers worden al gezien als een rijke westerlingen (wat we ook zijn) en als we dan ook nog opzichtig gaat lopen doen met dure gadgets... Je mag het hypocriet noemen, maar ik vind dat je bij sommige dingen je verstand moet gebruiken. Ben erg benieuwd wat anderen hiervan vinden.
jaydee
Reisexpert

Bericht door jaydee »

tijn1980 schreef:
Het was maar een voorbeeld hoor, hoef je niet boos om te worden. Maar ik zou me er in elk geval niet lekker bij voelen, wij reizigers worden al gezien als een rijke westerlingen (wat we ook zijn) en als we dan ook nog opzichtig gaat lopen doen met dure gadgets... Je mag het hypocriet noemen, maar ik vind dat je bij sommige dingen je verstand moet gebruiken. Ben erg benieuwd wat anderen hiervan vinden.
Als ik die app. heb gebruik ik ze ook (daar heb ik ze voor gekocht namelijk). Dus beetje muziek luisteren op Ipod of foto's kijken/maken met digi camera.
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

tijn1980 schreef:
Ik ben niet boos hoor, eerder verontwaardigd. Je verstand gebruiken, wat bedoel je hiermee. Wat wil je voorkomen? Ik denk dat de meeste arme locals, als ze het uberhaupt al snappen, het wel interessant vinden. Wakker je hiermee jaloezie of begeerte van de locals aan? Denk van niet.

Je anders voordoen of gedragen dan je bent, houd er niet zo van. Denk ook niet dat je door het niet laten zien van je gebruik van dure producten meer sympathie teweeg brengt ofzo. Zou me eerder kapotschamen als ik overal het onderste uit de kan zou willen halen qua prijs, teveel afdingen enzo. Dat vind ik moreel verwerpelijk. Denk dat de locals dat meer waarderen ook :)
Rick
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rick »

Zo is het maar net en de levensomstandigheden in Nederland zijn dan ook totaal anders en in principe ook niet echt kan vergelijken. Ik vind het belangrijker dat jij je fatsoenlijk gedraagt als reiziger / toerist zijnde in het land waar jij je op dat moment begeeft en tegenover de locals. Je hoeft dan natuurlijk niet met iets te gaan pronken, maar wegmoffelen is ook een beetje overdreven. Als het goed is heb je voor die producten gewerkt en mede daardoor is het ook mogelijk geworden om dat desbetreffende land te bezoeken. Ik vind het ook meer dan gebruikelijk om zoveel mogelijk in de cultuur op te gaan en respect er voor te tonen en daarnaast je te gedragen zoals je normaal ook bent en niet als iemand anders voor te doen.
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ik ben nog niet overtuigd. Is toch anders dan lekker met een boek in een hangmat kruipen. Een van de charmes van reizen is ook engelse boeken lezen van obscure schrijvers. Boeken ruilen etc..

Boeken ruilen/kopen kost op reis ook toch bijhoorlijk veel geld (ik lees veel), maar nieuwe boeken op zo'n ding zetten is nog vele duurder. Mischien als je illigiaal te downloaden boeken krijgt ben ik positiever ;)
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

hoe zit het met zo'n e-reader eigenlijk met oplaadtijd en dergelijke.. zo langzamerhand blijf je dingen opladen en heb je eens een lange reis en is je accu niet goed dan kan je meteen niet meer lezen of muziek luisteren of ga zo maar door..

denk dat bovenstaande voor mij het zal tegen houden om een e-reader te gaan gebruiken, wordt beetje gestoord van alle kabeltjes en opladers die mee moeten.. en helemaal als je dan halverwege een lange reis er achter komt dat de accu leeg is.. geef mij dan maar een gewoon boek en dan weet je ongeveer wel wanneer je hem uit hebt, en de accu van een gewoon boek kan zeker niet leeg raken..

verder vraag ik mij ook af of die digitale letters wel zo goed voor de ogen zijn, hele tijd naar zo'n schermpje staren lijkt mij vermoeiender dan een gewoon papieren boek lezen..
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Er zijn absoluut situaties waarin ik mijn Ipod niet te voorschijn wil halen....oa omdat ik me bezwaard voel om het bij de mede busgebruikers in te wrijven dat ik zo'n ding wel kan betalen. Ik moffel niets weg maar ik heb ook geen zin om de aandacht op me te vestigen. Daarnaast is het toch ook spul dat wel heel erg veel intresse kan wekken en je dus ook kwijt kunt raken. Helaas ken ik een paar voorbeelden van mensen die hun spullen kwijt zijn omdat ze er nardukkelijk mee in het zicht liepen. Je moet niet in Quito over straat gaan lopen met je Ipod of in Indonesie hem op je kamer laten liggen.

Maar een e-reader....ik vraag me af of het zoveel scheelt in gewicht. je moet inderdaad weer een kabeltje mee slepen en ik denk dat je uiteindelijk toch ook weer met een normaal boek of reisgids gaat zeulen. Daarnaast ligt een boek ook wel lekker in de hand als je in bed ligt en gaat daar de batterij nooit van leeg. En een boek leg ik ook rustig in het zand naast mijn hangmat als ik even mijn ogen dicht wil doen.
nee.....totdat ze met de e-reader zover zijn dat je alles er voor niets op kunt zetten in 2 minuten hou ik het nog even op papier
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

bolletjeom schreef:Maar een e-reader....ik vraag me af of het zoveel scheelt in gewicht. je moet inderdaad weer een kabeltje mee slepen en ik denk dat je uiteindelijk toch ook weer met een normaal boek of reisgids gaat zeulen. Daarnaast ligt een boek ook wel lekker in de hand als je in bed ligt en gaat daar de batterij nooit van leeg. En een boek leg ik ook rustig in het zand naast mijn hangmat als ik even mijn ogen dicht wil doen.
nee.....totdat ze met de e-reader zover zijn dat je alles er voor niets op kunt zetten in 2 minuten hou ik het nog even op papier
Met 1 accu kan je zo'n 7000 pagina's omslaan. Opladen is volgens hetzelfde principe als de Ipod, dus gewoon via USB. Niet veel kabels dus. Het zal nog heel lang duren denk ik voordat auteurs e-books gratis gaan uitgeven :? Illegaal, ja, dat kan natuurlijk. Al genoeg te vinden, bv de nieuwste van Brown.

@Globeskater: Het schijnt dat het lezen vanaf een e-reader rustgevend is voor je ogen, vanwege de e-inkt.
Plaats reactie