Backpacken in Sri Lanka

Stel hier je vragen over India, Nepal en Sri Lanka.
Daniii
Wereldreiziger
Contacteer:

Re: Backpacken in Sri Lanka

Bericht door Daniii »

Ik ben gewaarschuwd, en dus op alles voorbereid. Meer kan ik niet doen. Misschien een cursus zelfverdediging ;). Maar het schijnt dat gewoon heel hard gillen nog de beste oplossing is voor alles dat je kan overkomen :). Dat is niet moeilijk!
Verder zal ik toch echt wel vaak bij andere reizigers zijn, als ik naar de meest gangbare toeristische plaatsen ga... Ik ga denk ik maar gewoon. Over India lees ik dezelfde verhalen, maar daar gaan toch ook duizenden backpackers heen?
maryjane

Bericht door maryjane »

hello,

ik ga met een vriendin gaan backpacken in sri lanka. Dankzij deze forum heb ik al veel kunnen leren!
Nu, zoals ze zegt, het is nergens, ook niet in je eigen land veilig, maar zoek het ook niet uit!!

Ik ga normaal gezien in februari. Eerst een maan in indonesie en dan naar sri lanka afreizen!

Mijn vraag is wel, hoeveel kost een overnachting eigenlijk en is deze gemakkelijk te vinden??

groetjes
Annelies Verly

Bericht door Annelies Verly »

Wij hebben gekozen voor Sri Lanka omdat we tijdens de winter ergens naartoe willen waar het warm is.
In de zomer kunnen wij wegens het beroep van mijn man niet weg.
Wij gaan een week, dat is wel heel kort aangezien de verre afstand. Maar ik werk in het onderwijs en heb dan maar een week vakantie. Dus elke reis die wordt gekozen moeten we plannen in de schoolvakanties.
We willen een combinatie van wat cultuur en strand. We trekken 3 dagen rond en we nemen 3 dagen strandvakantie.
Annelies
Reisfreaks
Wereldreiziger

Bericht door Reisfreaks »

In 1999 heb ik een 16 daagse georganiseerde rondreis gemaakt door Sri Lanka. Het was mijn eertse "verre"reis.
Sri Lanka heeft een ongekende verscheidenheid aan natuur en cultuur, dus ik werd nieuwsgierig naar de voor mij geheel onbekende reisbestemming. Onze reisleider was werkelijk fantastisch!
Dit was de route:

Colombo-Marawila
Anuradhapura
Anuradhapura
Polonnaruwa
Dambulla - Kandy
Pinnawela
Bandarawela-Tissamaharama
Galle - Hikkaduwa
Colombo
Janneke
Reisexpert

Bericht door Janneke »

Zijn er onlangs nog mensen in Sri Lanka geweest? Ik zie hier vooral reacties van mensen die al enkele jaren terug in Sri Lanka zijn geweest en ben vooral benieuwd naar de situatie het noorden, dat voorheen voor toeristen niet toegankelijk was. En dan bedoel ik niet of het veilig is, maar of het goed bereisbaar is aangezien het niet ingesteld is op toeristen. En of het het waard is. Heeft iemand onlangs de ferry naar India genomen en zo ja is dat goed bevallen?

Wij vertrekken 6 september. Plan is om een maand te gaan en dan naar India te gaan. Alle tips qua accomodatie etc zijn welkom!

Janneke
Chantal1981
Reiziger

Bericht door Chantal1981 »

Hoi Janneke,

ik heb net een uitgebreid verhaal gezet onder het topic 'Tips voor Sri Lanka' naar aanleiding van mijn reis daar in februari dit jaar. Neem gerust contact op mocht je meer willen weten.
Groetjes, Chantal
Vanaf juli 2012 een jaar op wereldreis.
JanV

Qreply

Bericht door JanV »

Ik heb geen vraag maar wel een goede aanbeveling. Als je naar het Zuiden van Sri Lanka gaat om een safari te beleven dan is een uitstekende verblijf bij jcguest in Kirinda, Yala junction.Goed en goedkoop en zoek maar onder jcguest Kirinda en je vind het wel.
Jan.
loes2

Qreply

Bericht door loes2 »

Hallo Danni, ook is dit forum gesprek al een paar jaar geleden, ik vraag me af of je toen alsnog naar sri lanka bent gegaan en hoe dat was? Ik denk er nu namelijk ook over om er een maand heen te gaan in februari, ook solo en blond dus vraag me af hoe dat jou toen is bevallen?! :) groetjes Loes (andere loes dan eerder in dit forum)
Krijntje

Bericht door Krijntje »

Hey Loes,
Ik neem het even hier over en wil je mijn verhaaltje vertellen.
Ikzelf ben uit India naar Sri Lanka gekomen en probeerde met de pond over te steken (DE VEERPOND BESTAAT NIET, ALLES GECHECKED)
en heb Sri Lanka heel anders ervaren als verwacht.

Qua Backpacken is het land heel goed te bereizen maar is er in de zuidkust weinig te beleven.
Teleurgesteld dat ik was ben ik heel veel vakantiegangers tegengekomen die een heeeeel andere mindset hebben als backpackers.

Het land draait vooral om zon, zee en strand en niet om het reizen en ervaringen.
Na 2 weken rondgereist te hebben ben ik de 15e dag zsm een ticket naar mijn volgende bestemming gaan boeken en heb ik dezelfde dag nog een treinreis van 10 uur genomen en een vlucht genomen naar Thailand om mijn reis voort te zetten.

Enige twee plaatsen die me bevallen zijn, zijn Hikkaduwa (goedkoopste plaats om je PADI te halen (a 180 EUR voor PADI Open Water) en Ella, Een layd back plaats waar hiking te doen is en een klein avontuurtje te beleven is.

Qua vrouwvriendelijkheid schat ik het land hoog in.
India is daar veeeel onvriendelijker in. Dit komt ook vanwege het geloof dat daar op een minder hoog pitje staat waarals het Hinduisme en de Islam vrouwonderdrukkend zijn en de mannen westerse vrouwen maar wat graag zien daar....

Groet Krijn
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik heb een hele mooie rondreis gemaakt in Sri Lanka en vond juist dat er verrassend veel te zien en te doen was buiten te stranden om. Ook omdat de afstanden best te over zien zijn. Maar met een week of 3 ben je idd wel klaar.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
PiBa

Backpacken door Sri Lanka

Bericht door PiBa »

Hallo,

Mijn vriendin en ik willen deze zomer graag 3 a 4 weken rondreizen door Sri Lanka. Nu twijfelen we tussen backpacken of een verzorgde individuele rondreis. Onze voorkeur gaat waarschijnlijk uit naar het backpacken. De individuele rondreis is tot in de puntjes perfect geregeld waarbij we zowat de gehele reis een privé chauffeur tot onze beschikking hebben. Echter zit er aan deze reis ook een prijskaartje (ongeveer €7500,-). Door te gaan backpacken hopen wij dat we de kosten wel iets kunnen drukken.

Onze reisroute is als volgt: Negombo, NP Wilpattu, Anuradhapura, (Jaffna optioneel), Mihintale, Sigirya, Polonnaruwa, NP Mineriya/Kaudulla, Dambulla, Kandy, Kitulgala (raften), Nuwara Eliya, NP Horton Plains, Ella, NP Udawalawe, Tissamaharama, Tangalle, (Unawatuna optioneel), Galle, Colombo.

Nu hadden we nog enkele vragen:
- Wat kost het ongeveer om 3 a 4 weken te backpacken door Sri Lanka? Guesthouse/hostel of een simpel hotel is wat ons betreft prima) Zelf hadden wij een schatting van €1500 a €1600 pp. Klopt deze schatting?
- Hoe is het openbaar vervoer? Is alles goed te bereizen met bus of trein? Of kost dat veel extra tijd?
- Kunnen we in de maanden juli en augustus goed terplekke accommodaties vinden of moeten we dit van te voren boeken?
- Kunnen we ons terplekke aanmelden voor activiteiten zoals een jeepsafari en raften of moeten we dit van te voren boeken?

Alvast bedankt voor je reactie!

Groetjes Piter
RiksjaTravel

Re: Backpacken door Sri Lanka

Bericht door RiksjaTravel »

Hoi Piter,

Allereerst heb je een mooie Sri Lanka-reis voor ogen en hebben we hier nog weinig aan te toevoegen. :) Jaffna vonden we niet perse een toevoeging (en ligt iets uit jouw route), maar we lezen ook bij jou dat dit optioneel is in je reis. Met de plekken die je zelf ook noemt maak je een complete reis en zul je zien hoe afwisselend het land is. Het ene moment sta je op een tropisch strand en het andere moment in de koele heuvels met een warme trui. Je speurt naar wildlife vanuit je jeep of maakt foto's van de meest indrukwekkende tempels. We zeggen hier wel eens "Sri Lanka lijkt wel Azië in het klein", het heeft veel van Azië, maar op relatief korte afstanden.

Het is een beetje afhankelijk van wanneer je naar Sri Lanka gaat en of je moet kiezen voor de west/ zuidkust (december t/m april) of juist de oostkust (april t/m september). Jouw reis valt eigenlijk in de laatste periode als we het goed lezen, zelf zouden wij daarom bijvoorbeeld ook Trincomalee toevoegen in je reis. Dat past goed op de route tussen de culturele driehoek en Kandy. Aan de oostkust heb je meer kans op lekker weer, het is een leuk 'rustmoment' in je reis en je hebt kans dat het later in je reis iets te fris is om te gaan zwemmen bij Tangalle of Unawatuna. Wel goed om te weten: de oostkust is populair in juli / augustus, dus je loopt een risico dat de 'leukste' slaapplekken al vol zitten. Ga je backpacken dan raden we je aan om hier je slaapplek al vooraf te boeken. Het zou zonde zijn als je steeds een taxi moet pakken van je hotel naar het strand, toch? Let dan ook goed op dat je niet in Trincomalee-city zit, maar echt aan de kuststrook. Het strand bij het centrum is echt een stuk minder mooi, vinden we.

Wij zelf geloven er in dat er ter plaatse altijd nog wel wat te regelen is qua slaapplekken, excursies of transfers. Je moet wel iets flexibeler zijn en het kost je ter plaatse iets meer werk en tijd. Een hotel wat je voor ogen had kan vol zijn of tegenvallen. En dan moet je verder zoeken. Dat kost meer tijd, die je ook anders kunt besteden. Jeepsafari's en rafting-excursies kun je ter plekke ook regelen. Dat kost je tijd, maar dat is een keuze. :-)

Reizen met openbaar vervoer kan, maar hetzelfde geldt weer: het kost meer tijd (uitzoekwerk, waar moet je zijn, waar kun je kaartjes kopen. etc). Wij hebben de voorkeur voor een privé-auto met chauffeur. Het kost iets meer, maar je hebt de flexibiliteit om te vertrekken wanneer je wilt van A naar B. Dus hierdoor verlies je geen dagen. Plus je kunt onderweg zo vaak stoppen als je wilt. Kies je wel voor het openbaar vervoer dan zul je deels per trein en deels per bus reizen (houd rekening met dat dit soms lange ritten zijn). Het is wel een voordelige manier van reizen uiteraard.

Op onze website werken we met bouwstenen. Je stelt je (individuele) reis zelf samen, hebt invloed op jouw invulling en bovendien hebben we zelf door Sri Lanka gereisd en hebben we zelf de leuke plekken al voor je uitgezocht. Je hoeft dus niet meer zelf te zoeken: je weet dat de leuke plekken al voor je gevonden zijn. Neem gerust een kijkje op onze website www.srilankaonline.nl, ook al is het voor inspiratie en regel je het uiteindelijk zelf. Uiteindelijk helpen we graag alle reizigers. :-)

Heb je nog vragen, we helpen je graag. Veel plezier met het puzzelen nog!
Groetjes, Riksja Travel
RiksjaTravel zal in samenwerking met Around the Globe vragen van bezoekers beantwoorden.
Yasmin007
Reiziger

Voor het eerst backpacken/Sri Lanka

Bericht door Yasmin007 »

Beste mensen,

Eigenlijk wil ik heel graag naar Sri Lanka en wil er gaan backpacken. Is dit land makkelijk om te backpacken? Wat kost het ongeveer? Ik wil ongeveer voor een dag of 14. ( Ben dagen aan het sparen voor een langere reisperiode en kan daardoor nu niet zo lang weg) Ik heb geen rijbewijs en ben dus afhankelijk van het OV. Is het veilig voor een vrouw alleen en wat zal een goede en mooie reisroute zijn? Moet je behalve je ticket je accommodatie boeken of kan dat ter plaatse?

Alvast heel erg bedankt voor het antwoorden!
Groetjes Yasmin
Plaats reactie