Backpacken in Sri Lanka

Stel hier je vragen over India, Nepal en Sri Lanka.
Britt

Backpacken in Sri Lanka

Bericht door Britt »

Beste Backpackers,

Via google ben ik op deze site terecht gekomen en zag ik dat er al een student avn de NHTV verscheidene berichten had geplaatst. Ik ben een student van de NHTV en studeer International Tourism & Travel Industry.

-Graag zou ik willen weten waarom de personen die Sri Lanka bezoeken in een trip nou juist voor deze bestemming hebben gekozen.
- Zijn deze reizen meestal in combinatie met een ander land (bijvoorbeeld india, thailand)
-Hoe lang zijn deze trips.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met deze vragen!

Bij voorbaat dank!

Groetjes,

Britt!
Buell

hoikes,

Bericht door Buell »

Waarom Sri-Lanka dus...

Eerst en vooral wij vertrekken op 1 november voor 3 maanden, we starten in nepal doorkruisen India om te eidigen in alle rus in Sri Lanka.

Dus van de prachtnatuur ( Nepal), naar het onverschillige( India) om the eindigen met een wauw op Devils Point ( Sri Lanka). :lol:
Ijsvogel

Re: Backpacken in Sri Lanka

Bericht door Ijsvogel »

Sri Lanka lijkt me ook een pracht eiland om een tijd op rond te trekken. Zijn er hier mensen aanwezig die ooit gebackpackt/gereisd hebben op Sri Lanka?
Er is namelijk niet veel informatie over te vinden qua backpacken. Ik vraag me ook af of het er duur is en of het wel helemaal veilig is? (ben niet echt op de hoogte : *_* )

Al vast bedankt voor eventuele reacties! :)
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Er gaan niet veel backpackers heen volgens mij. Het is de laatste tijd ook weer erg onrustig geweest na een rustige periode. Kijk even op de site van Minbuza wat die er nu over zeggen. Officieel zouden de tamiltijgers nu verslagen zijn wat zou moeten betekenen dat het er weer rustig moet zijn.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
loesopreis
Wereldreiziger

Bericht door loesopreis »

Sri Lanka IS een prachtig eiland! Ik kan het zeker aanraden! In een relatief klein gebied heb je prachtige stranden (zuiden, Unawatuna, Galle, Mirissa), bijzondere oudheden (Dambulla, Sigirya, Pollonaruwa), leuke steden (Kandy), olifantenweeshuis Pinnawela, je kunt op safari in het zuiden (Tissa), en mooie treinritten maken langs de kustlijn of door de heuvels in het binnenland.
Ben er 2 keer geweest, in 2004 met een groepsreis en in 2006 zelf een maand backpacken. Het is niet duur, budget 15-20 euro per dag.
Hoe de veiligheidssituatie nu is weet ik niet, toen ik er was waren bepaalde niet-toeristische gebieden onrustig (het noorden en oosten).
http://loesinazie.punt.nl/?gr=578040 hier kun je mijn reisverslagen en route zien. Als je nog vragen hebt dan stuur gerust een mailtje.
Maaike T

Bericht door Maaike T »

Wij zijn er in mei 2006 geweest. Uiteindelijk puur toeval. Een andere georganiseerde reis door woestijnen ging op het laatste moment niet door. We moesten toen in korte tijd beslissen wat er nog aan reizen open stond, want we konden bij onze beide werkgevers de data niet meer veranderen. Een kennisje ging met haar moeder naar Sri Lanka en zij zei: "Volgens mij zit onze reis nog niet helemaal vol. Ga anders met ons mee........ ". En zo geschiedde. Er waren nog 2 plaatsen over en zodoende zijn we in Sri Lanka terecht gekomen. Een hele gevarieerde groepsreis waar we veel hebben gezien. Aan het eind van de vakantie hadden we nog een paar dagen in een hotel aan een strand. Hier hebben we weinig tijd doorgebracht, want ze zijn deze dagen op eigen gelegenheid met een tuktuk door de omgeving gaan rijden. Onze ervaringen staan op onze niet commerciele site http://www.bjusterbaarlik.nl in de vorm van een reisverslag, veel foto's en een grote lijst met tips.

Dit was onze route:

Dag 1 Amsterdam - Colombo
Dag 2 Negombo
Dag 3 Anuradhapura – Aukana - Mihintale
Dag 4 Polonnaruwa - Giritale
Dag 5 Sigiriya - Dambulla - Kandy
Dag 6 Pinnawela - Kandy
Dag 7 Nuwara Eliya
Dag 8 Ella - Kataragama - Tissamaharamaya - Yala Safari
Dag 9 Galle - Hikkaduwa - Induruwa
Dag 10 t/m 15 Induruwa (vrije besteding: o.a. Aluthgama, boottocht, Colombo, Galle)
Dag 16 Colombo – Amsterdam
traveladdict

Bericht door traveladdict »

Ik ben er in augustus in 2006 geweest, tussen de twee moessons in. We hebben de bestemming gekozen juist omdat hij niet zo bekend is en we hadden van mensen in onze omgeving gehoord dat het een mooie afwisselende bestemming is. We zijn er toen 3 weken gaan backpacken. Ik vond Sri Lanka makkelijk land om te reizen. Met name het openbaar vervoer is er goed geregeld. Bussen rijden redelijk op tijd en de lokale bevolking weet over het algemeen precies wat de bustijden zijn. Ook acco is er prima geregeld. Zat keus en over het algemeen vond ik de kamers simpel, maar wel schoon. Het is niet een heel duur aziatisch land, maar ik vond het wel duurder vergeleken met bijvoorbeeld Thailand of west Maleisië (die laatste op het vervoer na tenminste). Vooral een mooi en afwisselend land!!! Route die wij hebben afgelegd in 3 weken: Negombo, Kandy, Sigiriya, Dambulla, Pollonaruwa, Anhuradapura en Mihintale, Kandy, Nurelia en Horton Plains, Ella, Tangalle en Uda Walawe National Park, Unnawatuna, Galle, Bentota, Colombo, Negombo.
Daniii
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Daniii »

Ik heb een ticket geboekt naar Colombo - Sri Lanka in november. twee en een halve week van mijn azië reis ga ik doorbrengen in Sri Lanka!! De Lonely Planet is onderweg (ik heb ze besteld op de webshop van LP, na aftrek van alle kortingen heb ik 3 boeken voor de prijs van één) :P en ik vind het spannend!
Als er mensen zijn met meer tips, zeer welkom!
nasi

Bericht door nasi »

Ik ben er in 2004 een maand geweest, echt net voor de tsunami. Het is een geweldig land. Ga vooral naar Ella, daar kom je echt tot rust.
Ik heb een rondje gemaakt van Negombo, Kandy, Matale, Sigirya, Ella, Tangalle, Unawatuna en wat er nog tussenin ligt. Eigenlijk helemaal met de tuktuk, is goed te doen ookal ben ik ruim 1,90m.
Van de kustplaatsen in Unawatuna heel relaxed.
\Veel plezier.
Daniii
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Daniii »

Nasi, hoe lang deed jij over dat rondje?
Groetjes Anne
Daniii
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Daniii »

Ik lees in mijn lp dat backpacken door Sri Lanka als vrouw alleen nogal wat risico's met zich mee brengt. Iets dat ik niet had verwacht, aangezien Sri Lanka voornamelijk boeddhistisch is. Vooral aanrandingen schijnen erg veel voor te komen. Ik ben op internet gaan zoeken naar reisadviezen en dergelijke. Wat ben ik veel waarschuwingen en enge krantenberichten tegengekomen! Als vrouw wordt je overal afgeraden om OV te gebruiken, omdat daar met regelmaat (echt vaak!) alleenreizende vrouwen in worden aangerand en zelfs verkracht.
Ik heb ineens veel minder zin in mijn reis naar Sri Lanka, aangezien ik nogal blond ben ook en omdat ik de hele tijd alleen reis.
Wie hier is er alleen geweest, of kan me iets meer vertellen, of alleen maar zijn mening over dit alles met mij delen.
Groetjes, een stuipen op het lijf gejaagde Anne
loesopreis
Wereldreiziger

Hoi Anne,

http://loesinazie.punt.nl/?gr=578040#297393 dit is een link naar de route die ik heb afgelegd in een maand door Sri Lanka reizen. In 2,5 week kun je de meeste van deze plaatsen ook aan doen. Omdat ik ziek was reisde ik rustig en ben op sommige plaatsen een week blijven hangen.

In reisgidsen van heel veel landen staat het gevaar voor vrouwen dat je heb gelezen in de LP. En als je er op internet naar gaat zoeken kom je vast veel daarover tegen. Dat geldt voor veel plaatsen, vooral ook in Zuid-Amerika waar ik ben geweest. Laat je erdoor waarschuwen, maar niet bang maken. Ik heb niet in mijn eentje door Sri Lanka gereisd, maar zou het gerust wel doen. Houd je aan de normale dingen, zoals niet in het donker over straat, kleed je goed, ga niet met jan en alleman ergens naartoe en zet je voelsprieten aan. Dat geldt ook voor de andere landen waar je naartoe gaat!
Niemand kan je garanderen dat er niets zal gebeuren, en verhalen over aanrandingen zijn heel eng en ik zou er niet aan moeten denken uiteraard. Als je ervoor kiest om te reizen, komen zulke angsten er ook bij kijken.

Ik kan je niet beloven dat jou niks zal overkomen, ook al is mij nooit iets gebeurd op reis. Luister naar je gevoel en laat je niet leiden door angst.

Geniet van de reis!
Daniii
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Daniii »

Hoi Loes,
Dankjewel voor je rationele berichtje :). Je route ziet er leuk uit! Heb je met het openbaar vervoer gereisd? Zoja, hoe heb je dat ervaren? Ben je veel andere backpackers tegengekomen? Ook meiden die alleen reisden?
Groetjes Anne
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

Die waarschuwingen zijn er natuurlijk niet voor niets. En ja, ongetwijfeld 90% van de dames ondervind geen hinder. Wel lullig als je bij die 10% komt te zitten...
loesopreis
Wereldreiziger

Ik heb met bus, trein en taxi gereisd, en dat ging prima. Vaak overbeladen en ze rijden als gekken, maar wel gezellig :) .
Naar mijn idee kom je in Sri Lanka veel minder backpackers tegen dan in bijv India of Zuid-Oost Azië. Maar ze zijn er wel, dus contact maken gaat toch wel. Ik reisde samen met mijn vriend, dus heb niet zo gelet op andere reizigers. Weet niet of er veel meiden alleen waren... maar in hostels kom je ze vast en zeker tegen.
Plaats reactie