Allerlei vragen en antwoorden over je paspoort en paspoortnummer

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
myrte
Wereldreiziger

Re: Weigeren van vingerafdruk op paspoort

Bericht door myrte »

Toen ik gisteren weer eens met al m'n papieren liep te zeulen bedacht ik me dat het ook een voordeel kan zijn, om je vingerafdruk te laten opslaan. Tenminste als dat betekent dat ik m'n rijbewijs en paspoort niet meer overal mee heen hoef te slepen!
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

myrte schreef:Toen ik gisteren weer eens met al m'n papieren liep te zeulen bedacht ik me dat het ook een voordeel kan zijn, om je vingerafdruk te laten opslaan. Tenminste als dat betekent dat ik m'n rijbewijs en paspoort niet meer overal mee heen hoef te slepen!
Wat een onzin. Tuurlijk is dat niet zo!
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Dexter schreef:Mijn argument is heel simpel, het tegengaan van fraude. Ik snap niet helemaal wat je bedoelt dat met een vingerafdruk in je paspoort opeens met die info instanties in staat zijn om groepen mensen van hun bed te lichten. Iris scan same same. Dna, ja, dat is wel one bridge too far ;)
Ik geloof niet dat het niet op die manier de fraude tegen gaat als men ons wil doen geloven, zeker niet als dingen uit het gelinkte nieuws bericht blijven voorkomen.

Gegevens en meer persoonlijke data worden steeds meer centraal opgeslagen en het is steeds gemakkelijker profielen van mensen te genereren op basis van wat je aan het systeem vraagt. Wanneer een of andere "idioot" een fout maakt of een staatshoofd een beslissing maakt waardoor jij uit het systeem komt rollen dat jij "fout" bent moet jij het tegendeel gaan bewijzen, terwijl het nu andersom is.

En waarom vind je DNA niet goed en vingerafdrukken wel? Uiteindelijk zijn de vingerafdrukken een weg naar het DNA.
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

evanerp schreef:En waarom vind je DNA niet goed en vingerafdrukken wel? Uiteindelijk zijn de vingerafdrukken een weg naar het DNA.
Met alle respect, maar dit slaat natuurlijk nergens op. Ik kan wel over DNA gaan uitwijden, maar google is hier veel beter in. Het gaat erom dat een vingerafdruk geen informatie anders dan identificatie bevat, itt tot DNA.

Justitiele dwalingen zullen altijd blijven gebeuren, evanals ander onrecht. Wanneer een of andere "idioot" een fout maakt of een staatshoofd een beslissing maakt waardoor jij uit het systeem komt rollen dat jij "fout" bent moet jij het tegendeel gaan bewijzen, terwijl het nu andersom is.Hoe kom je erbij dat het principe van onschuld tot tegendeel bewezen is gaat veranderen? En staatshoofden kunnen niet zomaar artikelen in de grondwet veranderen danwel juridisch geneuzel zonder steun van 1ste en 2de kamer. Maarja, een gekozen dictatuur kan natuurlijk altijd nog.
Bartje83
Vakantieganger

Bericht door Bartje83 »

evanerp schreef:En waarom vind je DNA niet goed en vingerafdrukken wel? Uiteindelijk zijn de vingerafdrukken een weg naar het DNA.
Dat is inderdaad ontzettend grote onzin.

Ik heb er geen moeite mee. Als ze vandaag bekend zouden maken dat ze nog meer op je paspoort zouden zetten zou ik zo klaar staan om het in te leveren. Ik snap echt het probleem niet.
tussen3en20tekens

Bericht door tussen3en20tekens »

tijdens deze regering en waarschijnlijk de volgende, heb ik een goed toekomst perspectief. dus ik ga me nu niet verzetten tegen de vingerafdrukken. (Ik heb nix te verbergen toch?)

Ik realiseer me wel dat toekomstige overheden ook de bevoegdheid hebben nieuwe wetten te maken. En dat ik mn vingertoppen moet voorzien van flinke littekens, als deze overheid niet hetzelfde rosekleurige toekomstbeeld van mij heeft als ik zelf.

er kan heel veel fout gaan en heel veel goed gaan, ik wil alleen in het eerste geval niet dat iemand mijn bewegingsvrijheid kan inperken.

En nu cut the crep over overheid voert dit in... met die salarissen heb je nix te zeggen....
check t woordje marketing: Luchthaven Schiphol specializes in marketing biometric identification technology. _O-

We bring democratie! uh..... Kapitalism!
tijn1980

Bericht door tijn1980 »

Bartje83 schreef:
Dat is inderdaad ontzettend grote onzin.
Ik ben het wel met Erik eens eigenlijk. Hier even een quote van Jean-Claude Juncker, de toenmalige premier van Luxemburg. hij heeft eens in het Duitse blad 'Spiegel' het volgende gezegd over hoe democratie in de EU werkt:
Wij nemen een besluit, maken dat bekend en wachten dan af wat er gebeurt. Wanneer er geen noemenswaardige tegenstand volgt, omdat de meeste mensen toch niet begrijpen waarover het gaat, gaan we stap voor stap verder, totdat er geen weg terug meer is.
Dit gaat dan wel niet specifiek over paspoorten of vingerafdrukken, maar als je er over nadenkt dan zou je er wel vanuit gaan dat over een jaar of 10 een vingerafdruk niet meer voldoende zal zijn om een paspoort aan te vragen.
Karin.kamai
Reiziger

Bericht door Karin.kamai »

@ Tijn1980 - Die oud-premier in Luxemburgh heeft wel een punt. Zij beslissen iets en wij bitchen er wel over, maar vervolgens accepteren we het allemaal.
Ik ben zelf ook geen voorstander van de vingerafdruk in het paspoort. Niet omdat ik wat te verbergen heb, maar gewoon omdat ik niet overal bekend hoef te staan en het voegt domweg helemaal niks toe.
Ik ben ook geen voorstander van de Fransen (sorry als ik nu iemand beledig) maar die weten in ieder geval nog wat protesteren is, en dat vind ik dan wel weer top van ze.
Dus voor iedereen hier die het er niet mee eens is, heb ik het volgende gevonden:

**Quote:
Protest

Vrijbit* drong er daarom bij de Eerste Kamer op aan om de verplichte opname van biometrische gegevens, zoals vingerafdrukken, alleen te gebruiken zoals in de EU-verordening staat en om het voorstel voor het inrichten van één centrale opslag af te wijzen.

Vindt u ook dat de Eerste Kamer met haar goedkeuring uw persoonlijke vrijheid en lichamelijke integriteit aantast? Wel nu schrijf of mail dan aan de Eerste Kamer uw mening hierover en neem contact op met de fractieleden van de partijen die accoord gingen.
Adres: Eerste Kamer, Postbus 20017, 2500 EA Den Haag

* De vereniging Vrijbit stelt zich ten doel zich grensoverschrijdend in te zetten voor het recht op privacy, vrije communicatie en toegang tot informatie.

Mailadres: postbus@eerstekamer.nl

**Einde Quote

Bron: http://www.hetvrijevolk.com/index.php?pagina=8629 Hier staat het hele artikel....

Misschien wat laat om nog iets af te laten wijzen, maar je kan in ieder geval je klacht kwijt....mijn mail is reeds verzonden :-)
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Nederland is ook het enige land in Europa dat alle vingerafdrukken wil opslaan in een centrale databank. Nu mogen ze alleen gebruikt worden voor paspoort controle en onder speciale omstandigheden door de recherge. Knappe politicus die bij een grote publieke misdaad zaak niet toegeeft aan de druk om deze databank te doorzoeken op vingerafdrukken om eventuele identiteit te achterhalen.

Wat als deze databank gekraakt wordt (bij ov chipkaart was het een makkie, en zelfs in het pentagon wordt nog wel eens digitaal ingebroken) en deze gegevens op straat komen te liggen. Dan is het nog gemakkelijker om een paspoort te vervalsen en als ze dan jouw vinger afdruk hebben probeer dan maar eens aan te tonen dat jij het niet was. Vingerafdrukken zijn namelijk erg gemakkelijk te vervalsen.

De overheid maakt te veel fouten om fatsoenlijk moet dit soort gegevens kom te kunnen gaan. Ook hoop ik zoals hier ook al gezegt is dat het politieke klimaat blijft zoals het nu is, want met alle gekoppelde gegevens wordt het straks een eitje om er misbruik van te maken. Ik ben dan ook nog steeds van mening dat een vingerafdruk niet zal helpen bij het tegengaan van criminaliteit of het helpt bij het opsporen van mensen.

Ook levert het veel overlast voor reizigers op omdat niet overal meer een paspoort aangevraagd kan worden omdat er op een heleboel plaatsen geen vingerafdruk scanner aanwezig is die nodig is om het paspoort uit te kunnen geven.
myrte
Wereldreiziger

Bericht door myrte »

Laat ik er eens een gewaagd standpunt ingooien. Het schoot zojuist door m'n hoofd, ben er nog niet uit of ik het er zelf helemaal mee eens ben. Ik ga er nog verder over nadenken (en kom erop terug), Ben in iedergeval benieuwd wat jullie ervan vinden:

Waarom willen we eigenlijk een 'veiligere' wereld? Laten we wel wezen: hoe ernstig is het gesteld met de wereld nu? Het valt best mee denk ik. Natuurlijk is het supernaar als jij toevallig rustig in je kantoor zit en een vliegtuig op je af ziet komen, of als jij in de metro naar je werk zit en nooit op je werk zult aankomen.
Maar is geweld, misdaad en criminaliteit niet gewoon een kwaaltje van moeder natuur (/de schepper, maar net waar je in gelooft), wat door technologie niet recht te zetten is...?
Als we nu een vingerafdruk inleveren allemaal, dan verzint een gek wel weer wat anders. Sterker nog: zo veel beperkende maatregelen leveren juist strijd op bij bepaalde mensen.
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

myrte schreef:Waarom willen we eigenlijk een 'veiligere' wereld? Laten we wel wezen: hoe ernstig is het gesteld met de wereld nu?
Ik kan geen reden bedenken waarom ik een minder 'veilige' wereld/Nederland zou verkiezen boven peace and happiness. En ja, ik denk dat preventieve maatregelen bijdraagt aan een reductie van overlast.
tussen3en20tekens

myrte schreef: Als we nu een vingerafdruk inleveren allemaal, dan verzint een gek wel weer wat anders. Sterker nog: zo veel beperkende maatregelen leveren juist strijd op bij bepaalde mensen.
haha je raakt n essencie... als ik bereid ben te sterven voor n hoger doel, verzin ik wel iets, fingerprints of niet... als t ware motief terrorisme bestreiding is dan is deze maatregel niet effectief. I blind man can see that.

Also wat is t motief om de fingerprints te nemen?

terrorisme bestreiding = verzoenen ^O^ of allemaal afmaken :N .
Rick
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rick »

Ach het heeft totaal geen zin om je er druk over te maken. Sinds de digitalisering wordt er een hoop persoonlijke gegevens opgeslagen dus het is niet echt iets nieuws. Er wordt zoveel meer opgeslagen dan dat je zelf erg hebt (zoals ik al een keer eerder schreef). Ook al zijn er een aantal tegen omdat het de privacy schendt, vroeg of laat wordt het toch ingevoerd en het wordt alleen maar meer doordat nieuwere technieken die het steeds meer mogelijk maken...

Daarnaast zijn oorlogen niet te voorkomen net als terroristische acties. Wij zijn de enige levende wezens op deze aarde die om etnische, politieke, religieuze, economische en meer redenen elkaar afmaken voor deze 'plezierige' dingen. En het gebeurd al duizenden jaren zo...

Dus ja wat weegt zwaarder? Dat er steeds meer (zwaardere) controles worden uitgevoerd of dat we onszelf naar de tering helpen? :+
lcm

Bericht door lcm »

Je kunt trouwens wel onder de vingerafdruk uit komen, maar dan is je paspoort maar 1 jaar geldig. Voor mensen die geen duidlijk vingerafdruk hebben geld deze regeling ook.

Het nadeel van een vingerafdruk is dat ze ze dadelijk ook voor andere dingen gaan gebruiken. Nu ben ik een brave burger, maar een in de zoveel heeft dezelfde kenmerken misschien is die niet zo'n brave burger en dan komen ze dadelijk ook bij jou langs.
tussen3en20tekens

Kijk publieke omroep!^O^

n paar mensen hebben dezelfde kenmerken, oke... maar identiteits diefstal is n groter probleem. als iemand je paspoort vindt/steelt heeft ie je gegevens. fingerprints zijn dan (makkelijk) na te maken! als hier stoute dingen mee gedaan worden moet Jij je onschuld gaan bewijzen, dat is nog niet zo makkelijk...

http://www.telegraaf.nl/binnenland/4911 ... ude__.html
Plaats reactie