Allerlei vragen en antwoorden over je paspoort en paspoortnummer

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Erik
Site Admin

Weigeren van vingerafdruk op paspoort

Bericht door Erik »

Vandaag een folder in de bus gekregen waarop staat dat vanaf 21 september 2009 het verplicht is om bij aanvraag van een nieuw paspoort ook een vingerafdruk af te laten nemen. Deze wordt dan opgeslagen in het paspoort.

Nu wil ik graag weten of het mogelijk is om een vingerafdruk te weigeren?

Nee ik heb geen crimineel verleden, iets te verbeteren of wat anders. Ik vind het onnodig om mijn vingerafdruk af te moeten staan voor een reisdocument om een land in tekomen.
Jenny
Reisexpert

Re: Weigeren van vingerafdruk op paspoort

Bericht door Jenny »

mij lijkt dat als je weigert, je geen paspoort krijgt.... het lijkt me net zo iets als geen foto inleveren, of geen handtekening willen zetten.

tja, we zijn niet verplicht als Nederlanders om een paspoort te hebben, een identiteitskaart of (in de meeste gevallen) een rijbewijs volstaat ook. alleen kan je daar jammergenoeg niet overal mee naar toe reizen, dus als je wilt reizen heb je weinig keus.

je kan natuurlijk principieel zijn en nu snel een nieuw paspoort aanvragen, ook als de oude nog niet verlopen is. dan ben je iig de volgende 5 jaar van het gezeur af. maar dat is wellicht een beetje zonder van je geld |:(
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

ik wacht juist express tot 21 september met het aanvragen van mijn nieuwe paspoort wil namelijk graag die vingerafdruk erin.

Als je naar bijvoorbeeld de USA gaat moet je nu toch al vingerafdruk laten maken bij de douane.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Tikva schreef:Als je naar bijvoorbeeld de USA gaat moet je nu toch al vingerafdruk laten maken bij de douane.
Nog een reden om niet naar de VS te gaan.... (Sorry, trekt me niet - op de Grand Canyon na)
Rick
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rick »

Het 'nieuwe' (biometrische) paspoort met de RFID chip heeft ook een digitale pasfoto met gezichtskenmerken en contouren opgeslagen op de kaart. Dus nu komen er ook twee vingerafdrukken bij. Nog heel even en een irisscan wordt ook opgeslagen. ;)
tijn1980

Bericht door tijn1980 »

Jenny schreef:Nog een reden om niet naar de VS te gaan.... (Sorry, trekt me niet - op de Grand Canyon na)
zo denk ik er ook over, maar helaas zijn er meer landen die graag iets meer van je willen zien dan alleen je foto in je paspoort. In Dubai moest ik ook vingerafdrukken laten maken en er werd zelfs een iris scan gemaakt!
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss »

tijn1980 schreef:In Dubai moest ik ook vingerafdrukken laten maken en er werd zelfs een iris scan gemaakt!
Serieus? Ik ben er eind april nog geweest en toen hoefde dat nog niet, geen vingerafdrukken, geen irisscan, helemaal niks. Alleen een totaal ongeïnteresseerde kerel die even in m'n paspoort keek, even naar ons hotel vroeg en snel een stempel zette. Kon ie tenminste weer verder slapen...

Maar inderdaad, steeds meer landen doen dat wel. Niet alleen de VS, maar ook Japan en China hebben mijn vingerafdrukken en foto al in hun systeem staan. En ook dichter bij huis, namelijk op Heathrow, heb ik al wel kastjes daarvoor zien staan. Voor mij in ieder geval geen reden om een land niet te bezoeken. Die drie landen die mijn vingerafdrukken hebben zijn alledrie veel te mooi om er weg te blijven.
tijn1980

Bericht door tijn1980 »

WizardOfOss schreef:Serieus? Ik ben er eind april nog geweest en toen hoefde dat nog niet, geen vingerafdrukken, geen irisscan, helemaal niks.
dit was in februari dit jaar, maar ik denk dat het te maken heeft met waar je je reis begon. ik kwam op dat moment op een boot vanaf iran naar de emiraten, en aangezien de meesten iraniers waren die (willen) gaan werken in dubai werd er extra op hen gecontroleerd. een ander nadeel was toen ook dat iedereen binnen moest wachten totdat de laatste persoon door immigratie is gegaan, en geloof me, dat duurde uren. voor mij geen leuke kennismaking met de emiraten, en ik vond mijn hele verblijf daar flink ruk maar dat terzijde.
myrte
Wereldreiziger

Bericht door myrte »

Vingerafdruk, tsja, zat er dik in dat het eraan zat te komen. Maar wist niet dat het zo snel was.

Ik heb me altijd heel erg verzet tegen al die privacyschadende 'veiligheidsmaatregelen'. Maar het is totaal zinloos, je komt er toch niet onderuit. Misschien dat je het een half jaar (of een heel paspoort) kunt rekken, maar uiteindelijk gaan 'we' toch de kant op dat alles over je bekend is bij verscheidene instanties.
Shit happens, ik probeer er niet te veel over na te denken, want ook ik kan me er enorm boos om maken.... aan de andere kant: op wie moet je boos worden? Op overheden die maatregelen nemen? De gekken die het voor de 'normale mensen' verpesten?
Daniii
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Daniii »

Ik moest in oktober een nieuw paspoort aanvragen, komt goed uit... Dan doe ik het gewoon een maandje eerder, zonder vingerafdruk. Ik vind het ook niet nodig dat gedoe.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

WizardOfOss schreef:
tijn1980 schreef:In Dubai moest ik ook vingerafdrukken laten maken en er werd zelfs een iris scan gemaakt!
Serieus? Ik ben er eind april nog geweest en toen hoefde dat nog niet, geen vingerafdrukken, geen irisscan, helemaal niks. Alleen een totaal ongeïnteresseerde kerel die even in m'n paspoort keek, even naar ons hotel vroeg en snel een stempel zette. Kon ie tenminste weer verder slapen...

Maar inderdaad, steeds meer landen doen dat wel. Niet alleen de VS, maar ook Japan en China hebben mijn vingerafdrukken en foto al in hun systeem staan. En ook dichter bij huis, namelijk op Heathrow, heb ik al wel kastjes daarvoor zien staan. Voor mij in ieder geval geen reden om een land niet te bezoeken. Die drie landen die mijn vingerafdrukken hebben zijn alledrie veel te mooi om er weg te blijven.
Ik heb nog NOOIT ergens vingerafdrukken achter hoeven te laten, en ook geen iris scan.

Niet in Dubai (april 2009), niet in Engeland (ontelbare keren), en ook niet in China (mei 2006).
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

myrte schreef:Shit happens, ik probeer er niet te veel over na te denken, want ook ik kan me er enorm boos om maken.... aan de andere kant: op wie moet je boos worden? Op overheden die maatregelen nemen? De gekken die het voor de 'normale mensen' verpesten?
Ik zou zeggen de overheid. Denk je nu echt dat Bin Laden met een biometrisch paspoort op een vliegveld gevonden wordt, of een andere terrorist? Want in het kader daarvan worden veel van dit soort maatregelen ingevoerd. Daarnaast kan de overheid nog niet eens om gaan met mijn belastinggegevens, of raken ze gegevens kwijt. Wanneer ze dat soort dingen in orde hebben moeten ze pas aan het opslaan van vingerafdrukken en andere zaken denken. Alles wat positief gebruikt kan worden kan ook (per ongeluk)tegen je gebruikt worden. Er worden nu al zoveel gegevens opgeslagen dat ze wat mij betreft meer dan voldoende weten om criminele op te sporen maar toch gebeurt dat zelden.
Rick
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rick »

Heb je Zeitgeist weleens gezien Erik? Misschien vindt je het wel wat. ;)
Daniii
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Daniii »

Rick schreef:Heb je Zeitgeist weleens gezien Erik? Misschien vindt je het wel wat. ;)
Ik wel :). Vond het wel wat hoor! Zet je aan het nadenken. Wel al weer een tijdje geleden... Misschien zou herhaling wel weer eens leuk zijn. Leuk idee!
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Rick schreef:Heb je Zeitgeist weleens gezien Erik? Misschien vindt je het wel wat. ;)
Zo te zien gaat de film over een theorie mijn links over feiten :)
Plaats reactie