E-Reader
Re: E-Reader
Ik ben het wel met tijn eens en vind je verhaal helemaal niet hypocriet. dat wij tegenwoordig zoveel geld uitgeven aan onzinnige, niet noodzaelijke technologie, terwijl je dat geld ds blijkbaar niet echt nodig hebt en ook kan gebruiken om een ander te helpen. (de voedselnood is nog nooit zo groot geweest en wie weet dat niet) dat is pas hyocriet. En ja dan kan je het ook weer hebben over al het geld en vervuiling wat in al die vliegreizen van ons gaat zitten, maar een e-reader in een bus waar de mensen hun leven lang keihard werken om eten op tafel te krijgen, tja...wat doe je dan in zo een bus???
Aan de andere kant is het misschien beter voor het milieu en bomenkap en op den duur duurzamer. Maar boeken die je koopt kan je bijvoorbeeld ook weer aan locals of schooltjes weggeven.
Aan de andere kant is het misschien beter voor het milieu en bomenkap en op den duur duurzamer. Maar boeken die je koopt kan je bijvoorbeeld ook weer aan locals of schooltjes weggeven.
Wat een onzin! Ik neem je niks kwalijk omdat je wellicht nog jong bent, maar je verhaal klopt van geen kant. Dus het rijke Westen moet alle investeringen in technologien maar opschorten en dit geld storten naar arme landen? Omdat die technologien niet noodzakelijk zijn? Dus alles meer dan de basisbehoeften is hypocriet? Laat ik je dan dit vertellen: zelfs het aanschaffen van dure bolides als Ferrari’s is goed, en geen verspilling van geld! Lees maar eens een ecnomie boekestelle schreef:Ik ben het wel met tijn eens en vind je verhaal helemaal niet hypocriet. dat wij tegenwoordig zoveel geld uitgeven aan onzinnige, niet noodzaelijke technologie, terwijl je dat geld ds blijkbaar niet echt nodig hebt en ook kan gebruiken om een ander te helpen. (de voedselnood is nog nooit zo groot geweest en wie weet dat niet) dat is pas hyocriet. En ja dan kan je het ook weer hebben over al het geld en vervuiling wat in al die vliegreizen van ons gaat zitten, maar een e-reader in een bus waar de mensen hun leven lang keihard werken om eten op tafel te krijgen, tja...wat doe je dan in zo een bus???

Ten tweede, je mag niet per bus reizen omdat je een e-reader kunt betalen? Zij werken hard om eten op tafel te krijgen; ik ook. Het geluk wilt dat ik in het Westen geboren ben en slim ben, aldus goede kansen en mogelijkheden heb om naast de basisbehoeften mijzelf ook te voorzien in hedonistische behoeftes. Er is geen gelijkheid, zal er nooit komen ook.
Maar ik prijs jouw filantropische levenshouding en dat je jezelf veel ontzegd om op die manier geld te doneren aan minder bedeelden.
Misschien ben ik jong en onervaren, 24 jaar en 1,5 jaar op wereldreis geweest. Misschien ben ik te idealistisch en is het moeilijk om mijn mening in correcte woorden op te schrijven. Maar ik probeer in elk geval geen conclusies te trekken uit dingen die niet gezegd zijn. Het rijke westen is naar mijn idee best goed bezig met duurzame technologie, al zou het allemaal van mij een stapje versneld mogen worden. Maar het is me de consumptiemaatschappij in het rijke westen en de individu die me stoort. Zelf ben ik daar ook geen engeltje in, maar ik doe in elk geval mijn best. Het ligt er gewoon aan waar je prioriteiten liggen t.o.v. het besteden van je welverdiende centjes. Als je zo gelukkig bent kan je er ook voor kiezen wat geluk weg te geven.
Ik vind dat alles met elkaar in verbinding staat en het welzijn van iedereen, ieders verantwoordelijkheid is ja. Er is inderdaad geen gelijkheid en het zal er waarschijnlijk ook nooit van komen. Maar is dat een reden om er helemaal niks aan te proberen te verbeteren? Maar lekker door te kachelen op de foute manier waar we mee bezig zijn? Of vind jij Dexter, met je leeftij en levenservaring dat wij mensen goed bezig zijn op deze aarde? Zo nee, wat doe je er dan zelf aan? Ik vind dat zeker geen onzin en ik vind niet dat ik door mijn jonge leeftijd en weinige leef- en reiservaring en interesse in internationale samenwerking en ontwikkeling een verkeerd wereldbeeld heb.
Ik vind dat alles met elkaar in verbinding staat en het welzijn van iedereen, ieders verantwoordelijkheid is ja. Er is inderdaad geen gelijkheid en het zal er waarschijnlijk ook nooit van komen. Maar is dat een reden om er helemaal niks aan te proberen te verbeteren? Maar lekker door te kachelen op de foute manier waar we mee bezig zijn? Of vind jij Dexter, met je leeftij en levenservaring dat wij mensen goed bezig zijn op deze aarde? Zo nee, wat doe je er dan zelf aan? Ik vind dat zeker geen onzin en ik vind niet dat ik door mijn jonge leeftijd en weinige leef- en reiservaring en interesse in internationale samenwerking en ontwikkeling een verkeerd wereldbeeld heb.
Ik ben het eens met jouw idealistische visie, alleen niet met de onderbouwing. Volgens mij bedoel je het goed, alleen je argumenten zijn inderdaad niet duidelijk opgebouwd en je mening is al helemaal niet consistent. Wel het propaganderen van duurzame technologieen etc maar een e-reader afdoen als nutteloze investering? Weet je hoeveel bomen dat jaarlijks kan schelen? Consumptiemaatschappij klinkt heel vies, maar het is menselijk. De mens is hetzelfde uiteindelijk, overal en altijd. Die vervloekte consumptiemaatschappij had even goed in Afrika kunnen zijn, en waren wij de hongerlijdenden. Denk maar niet dat 'zij' dan wel empatischer zouden zijn. Consumptie is goed, andere onderdrukken niet. Dat is wat er nu wel gebeurd, de verrijking van het Westen over de rug van de zwakkeren. Tuurlijk, alle kleine beetjes helpen dmv vrijwilligerswerk enzo. Maar zolang ‘wij’ nog moderne slavernij bedrijven, dat wil zeggen: oneerlijke handelsconcurrentie door subsidies (bv landbouw), landen afhankelijk houden dmv ontwikkelingshulp, corruptie in stand houden, olie etc etc zal het er niet beter op worden.estelle schreef:Misschien ben ik jong en onervaren, 24 jaar en 1,5 jaar op wereldreis geweest. Misschien ben ik te idealistisch en is het moeilijk om mijn mening in correcte woorden op te schrijven. Maar ik probeer in elk geval geen conclusies te trekken uit dingen die niet gezegd zijn. Het rijke westen is naar mijn idee best goed bezig met duurzame technologie, al zou het allemaal van mij een stapje versneld mogen worden. Maar het is me de consumptiemaatschappij in het rijke westen en de individu die me stoort. Zelf ben ik daar ook geen engeltje in, maar ik doe in elk geval mijn best. Het ligt er gewoon aan waar je prioriteiten liggen t.o.v. het besteden van je welverdiende centjes. Als je zo gelukkig bent kan je er ook voor kiezen wat geluk weg te geven.
Enfin, dat is allemaal een heel ander soort discussie. Het gaat er mij om dat ik het hypocriet vind om je ipod of ander duur speeltje niet te gebruiken in de aanwezigheid van mensen die zich dit niet kunnen veroorloven (en waarschijnlijk nieteens weten wat het is). Jouw argument om dit niet te doen is...?
- bolletjeom
- Reisexpert

Dexter, Je bent niet de enige met jou standpunt en hij is ook niet vreselijk associaal ofzo maar ik vind hem een beetje "ik" gericht en ik ben meer voorstander van "naar buiten"gericht denken en leven.
Maar zo heb je in de politiek dus ook links en rechts ( en de wereld schijnt dat nodig te hebben)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Wat zou er asociaal zijn aan mijn standpunt dan? Welk standpunt?bolletjeom schreef:Estelle!!!
Dexter, Je bent niet de enige met jou standpunt en hij is ook niet vreselijk associaal ofzo maar ik vind hem een beetje "ik" gericht en ik ben meer voorstander van "naar buiten"gericht denken en leven.
Maar zo heb je in de politiek dus ook links en rechts ( en de wereld schijnt dat nodig te hebben)
- bolletjeom
- Reisexpert
ik zeg toch dat je standpunt niet associaal is. ...en als je zelf niet weet wat je standpunt is......
je hebt het er over dat je er hard voor gewerkt hebt en dus met al je verworvenheden te koop kunt lopen wanneer het je uit komt. En dat kan inderdaad. En een aantal andere mensen vind dat dit niet altijd nodig (daar ging het toch over?)
Persoonlijk zal ik mijn ipod niet snel opzichtig te voorschijn halen in een bus. (soms zit ie in mijn zak en druk ik daar op de knopjes). Nu reis ik met een minilaptop. Daar loop ik niet mee over straat en ga ik niet mee in cafe's zitten ( en al helemaal niet mee op een stoepje bij een markt zoals ik laatst iemand zag doen) maar die gebruik ik op de kamer.
Waarom?
Ik wil niet te koop lopen met de spullen die ik heb omdat ik niet de indruk wil wekken dat ik bergen en bergen met geld heb. Om mezelf te beschermen tegen beroving omdat men vaak denkt dat wij dingen als Ipods, Camera's en laptops kunnen vervangen alsof het broodjes kaas zijn.
Maar ook omdat ik het er bij de locale bevolking niet in wil wrijven dat zij hard moeten werken en ik niet om deze dingen te kunnen kopen.
Want wees eerlijk....hard werken volgens de maatstaf van Europa of die van een arm land zijn wel even wat andere dingen en wat je ervoor terug krijgt ook.
Als ik in Nederland in een schoenenwinkel ga staan of een beetje verveeld achter een receptie ga zitten kan ik een exotische vakantie, een ipod en mijn huur betalen terwijl mensen in arme landen in de brandende zon 12 uur op een veld staan te werken en geen eten kunnen kopen.
Wanneer je in Afrika uit de bus stapt en de kinderen met hongerbuikjes hun hand ophouden....duik je toch ook niet in je tas om een heerlijk zak chips voor hun neus op te eten? Ik vind niet pronken met jet spullen in dezelfde catagorie passen.
(sorry dat dit even niets meer te maken heeft met wel of geen e-reader meenemen en of het handige en milieubewuste van het ding)

je hebt het er over dat je er hard voor gewerkt hebt en dus met al je verworvenheden te koop kunt lopen wanneer het je uit komt. En dat kan inderdaad. En een aantal andere mensen vind dat dit niet altijd nodig (daar ging het toch over?)
Persoonlijk zal ik mijn ipod niet snel opzichtig te voorschijn halen in een bus. (soms zit ie in mijn zak en druk ik daar op de knopjes). Nu reis ik met een minilaptop. Daar loop ik niet mee over straat en ga ik niet mee in cafe's zitten ( en al helemaal niet mee op een stoepje bij een markt zoals ik laatst iemand zag doen) maar die gebruik ik op de kamer.
Waarom?
Ik wil niet te koop lopen met de spullen die ik heb omdat ik niet de indruk wil wekken dat ik bergen en bergen met geld heb. Om mezelf te beschermen tegen beroving omdat men vaak denkt dat wij dingen als Ipods, Camera's en laptops kunnen vervangen alsof het broodjes kaas zijn.
Maar ook omdat ik het er bij de locale bevolking niet in wil wrijven dat zij hard moeten werken en ik niet om deze dingen te kunnen kopen.
Want wees eerlijk....hard werken volgens de maatstaf van Europa of die van een arm land zijn wel even wat andere dingen en wat je ervoor terug krijgt ook.
Als ik in Nederland in een schoenenwinkel ga staan of een beetje verveeld achter een receptie ga zitten kan ik een exotische vakantie, een ipod en mijn huur betalen terwijl mensen in arme landen in de brandende zon 12 uur op een veld staan te werken en geen eten kunnen kopen.
Wanneer je in Afrika uit de bus stapt en de kinderen met hongerbuikjes hun hand ophouden....duik je toch ook niet in je tas om een heerlijk zak chips voor hun neus op te eten? Ik vind niet pronken met jet spullen in dezelfde catagorie passen.
(sorry dat dit even niets meer te maken heeft met wel of geen e-reader meenemen en of het handige en milieubewuste van het ding)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Okee, je zei niet vreselijk asociaal, wat impliceert dat je het an sich niet sociaal vindt. Jullie vinden het niet gebruiken van deze gadgets sociaal, ik hypocriet. Ik begrijp nu je opmerking met "naar buiten gericht" leven, wat eigenlijk inhoudt: jezelf aanpassen en voordoen als gelijke van een ander. Lijkt me heel vervelend voor jullie; mijn hobby is namelijk fotografie en dit zullen jullie nooit kunnen beoefenen als er armere mensen om jullie heen staan. Het grappige is het feit DAT je reist al iets is wat deze mensen nooit zullen kunnen doen.....bolletjeom schreef:ik zeg toch dat je standpunt niet associaal is. ...
Die vergelijking van verhongerde kinderen en een zak chips voor hun neus opeten vind ik totaal niet hetzelfde. Eten is een basisbehoefte, gadgets zijn geen verrijking van je leven, al helemaal geen levensbehoefte maar meer een comfort. Ja, mensen in Azië moeten 3x zo hard werken voor de helft van mijn besteedbare inkomen. Dus? Mag mijn manager in NL van 5 jaar ouder die jaarlijks 100k binnentikt exclusief bonus geen audi rijden omdat dit mij jaloers maakt? Mag je nooit een huis kopen groter dan de gemiddelde rijtjeswoning omdat je dan te koop loopt met je vermogen? Ik zal waarschijnlijk nooit een villa kunnen kopen, een dikke audi a8 rijden etc; maar het steekt mij helemaal 0.0 als diegene die dit wel kunnen aanschaffen dit wel doen.
En ja, ik redeneer wellicht veel vanuit mezelf, maar als ik blij en gelukkig ben met wat ik heb; kan mij het aan mijn kont roesten als een ander meer geld heeft. Geluk meet je toch niet af aan materie? Dus ja, ik blijf mijn ipod en DSLR gewoon gebruiken als er mensen om mij heen zijn die dit niet kunnen betalen; en ja, ik zal die zak chips met het koude biertje niet opentrekken als er hongerige Afrikaantjes om mij heen zwerven, ik zal hen laten delen in mijn weelde

Als ik estelle en bolletje begrijp kan je dus geen luxe producten gebruiken in armere landen! Wat heeft de locale bevolking in bijvoorbeeld een afrikaans land aan het feit dat ik geen e-reader gebruik maar de "gewone" boeken doorlees? Worden zij daar welvarender van???
En daarnaast het je dan nog het feit dat je dan geen e-reader gebruikt omdat je dit "sneu" vindt voor de locals maar wel op sneakers loopt die twee 8 jarige chinese meisjes tijdens een 14 uur durende werkdag in elkaar hebben gezet. Dat is toch dom gelul.
Het onrecht en de ongelijkheid in deze wereld wordt echt niet opgelost door het NIET gebruiken van elektronische luxe producten (die in het westen heel normaal zijn).
En waar houdt het dan op? Als je naar een land gaat waar ze amper geld hebben voor kleding, ga je dan in je blote aars over straat?
En daarnaast het je dan nog het feit dat je dan geen e-reader gebruikt omdat je dit "sneu" vindt voor de locals maar wel op sneakers loopt die twee 8 jarige chinese meisjes tijdens een 14 uur durende werkdag in elkaar hebben gezet. Dat is toch dom gelul.
Het onrecht en de ongelijkheid in deze wereld wordt echt niet opgelost door het NIET gebruiken van elektronische luxe producten (die in het westen heel normaal zijn).
En waar houdt het dan op? Als je naar een land gaat waar ze amper geld hebben voor kleding, ga je dan in je blote aars over straat?
Helemaal mee eens Jaydee! Maar, eh, wat bedoel je nou met vieze boekjesJa dat is wel echt een goed punt. Het is ook best wel een goede uitvinding. Maar ik moet altijd ff wennen aan dit soort dingen. Als iedereen er al minstens 1 heeft ga ik vaak eens kijken wat het nou precies is.
De charme vind ik best wel belangrijk maar mn rug ook. Dus in de toekomst (over 4 a 5 jaar, ja zolang doe ik over wennen) zal ik er misschien ook wel 1 halen. Voor nu hou ik het nog lekker bij de (vieze)boekjes.
P.s. je hebt zo ongezien ook wel vet veel apparaatjes mee in je backpack (video en film camera's, ipod's, boeken, laptops e.d.) en daarbij dus ook al die kut kabetjes. Dus het boekje blijft echt nog wel ff bij mij.

ps. Die kutkabeltjes zijn idd irritant! Ik heb altijd een plastic tas bij me met allerlei laders, wereldstekker, en kabeltjes.....
Die hairy ass van jou willen we echt niet zien hoorjaydee schreef:Als ik estelle en bolletje begrijp kan je dus geen luxe producten gebruiken in armere landen! Wat heeft de locale bevolking in bijvoorbeeld een afrikaans land aan het feit dat ik geen e-reader gebruik maar de "gewone" boeken doorlees? Worden zij daar welvarender van???

Maar die van z'n vriendin wel hoorEl Niño schreef:Die hairy ass van jou willen we echt niet zien hoorjaydee schreef:En waar houdt het dan op? Als je naar een land gaat waar ze amper geld hebben voor kleding, ga je dan in je blote aars over straat?.

Wat is het punt van deze discussie als je niet openstaat voor meningen van anderen? Dat sommigen (mij inclusief) wellicht andere ervaringen hebben opgedaan met reizen in bepaalde gebieden en daardoor het nut van een e-reader op reis niet inzien doet jou toch niks behalve dat je het hypocriet vindt, dus wat heeft het dan nog voor zin om hier over door te gaan als je het je toch niet aantrekt?
Koop dat apparaat nou maar gewoon en trek je vooral niks aan van anderen hier. Je was er toch al lang achter dat je zo'n apparaat helemaal geweldig vindt, dus vriend...waar wacht je nog op?
Koop dat apparaat nou maar gewoon en trek je vooral niks aan van anderen hier. Je was er toch al lang achter dat je zo'n apparaat helemaal geweldig vindt, dus vriend...waar wacht je nog op?

Vriend, je moet wel goed lezen: ik geef nergens aan dat het gebruik van een e-reader helemaal geweldig is en dat ik standpunten begrijp om het niet te gebruiken. Sterker nog, die geef ik zelf aan. Het hypocriete had puur betrekking op het niet gebruiken van het apparaat tijdens je reis vanwege het feit dat omstanders armer zijn dan jijzelf. Ik sta wel open voor goede argumenten, alleen heb ik deze nog niet gehoord. Natuurlijk hebben 'jullie' jarenlange reiservaring (met dank aan de consumptiemaatschappij), en kunnen jullie berusten op die argumentatie. Maar Tijn, jij gebruikt dus ook geen digitale camera, als ik goed begrijp?tijn1980 schreef:Wat is het punt van deze discussie als je niet openstaat voor meningen van anderen? Dat sommigen (mij inclusief) wellicht andere ervaringen hebben opgedaan met reizen in bepaalde gebieden en daardoor het nut van een e-reader op reis niet inzien doet jou toch niks behalve dat je het hypocriet vindt, dus wat heeft het dan nog voor zin om hier over door te gaan als je het je toch niet aantrekt?
Jongen hou toch op met je gezeur, want het gaat je er volgens mij nu alleen maar om mij op de kast te jagen. Natuurlijk gebruik ik een digitale camera, wie niet? En ja ik gebruik hem ook, maar als ik hem niet gebruik zit ie in mijn broekzak.
Ik heb in mijn argument met een voorbeeldje aangegeven dat je in sommige situaties naar MIJN gevoel echt niet lekker een e-reader zult gebruiken. Dat jij het duidelijk niet met mijn voorbeeldje eens bent is duidelijk, maar door dit als hypocriet af te doen zegt iets over jouw gebrek aan inlevingsvermogen.
Je moet gewoon rekening houden met bepaalde zaken. Het gaat om het gebruiken van gezond verstand. In Australie en andere westerse landen kun je de reader gewoon gebruiken, niemand die je raar zal aankijken. Maar zolang deze apparatuur geen gemeengoed is zoals een camera dat wel is, dan zal IK me er niet lekker bij voelen om het te gebruiken in opkomende landen waar ik graag reis. Dat is mijn ervaring met zulke apparatuur, en dit baseer ik op datgene wat ik heb mogen ervaren door het gebruiken van mijn iPod en zeker met mijn laptopje tijdens mijn reizen.
Een ander punt is veiligheid voor jezelf. Want als jij in een chickenbus in Honduras zit, of op het strand in Zuid Afrika ligt te zonnen dan kan ik je garanderen dat je die e-reader snel kwijt bent al dan niet onder bedreiging, of dat ie zo ineens uit je tas is verdwenen. Dat geldt niet alleen voor e-readers, maar ook voor andere spullen. Ook voor andere reizigers moet je oppassen want die stelen nog het meest, want het is me al een aantal malen gebeurd dat een boek dat ik las werd gestolen in een hostel. Daar maal ik niet om, maar met een e-reader van enige honderden euro's zou ik er toch een traantje om laten.
"Als het niet te koop is, loop er dan ook niet mee te koop" is iets wat je in je achterhoofd moet houden als je reist. En daar wil ik het verder bij laten.
Ik heb in mijn argument met een voorbeeldje aangegeven dat je in sommige situaties naar MIJN gevoel echt niet lekker een e-reader zult gebruiken. Dat jij het duidelijk niet met mijn voorbeeldje eens bent is duidelijk, maar door dit als hypocriet af te doen zegt iets over jouw gebrek aan inlevingsvermogen.
Je moet gewoon rekening houden met bepaalde zaken. Het gaat om het gebruiken van gezond verstand. In Australie en andere westerse landen kun je de reader gewoon gebruiken, niemand die je raar zal aankijken. Maar zolang deze apparatuur geen gemeengoed is zoals een camera dat wel is, dan zal IK me er niet lekker bij voelen om het te gebruiken in opkomende landen waar ik graag reis. Dat is mijn ervaring met zulke apparatuur, en dit baseer ik op datgene wat ik heb mogen ervaren door het gebruiken van mijn iPod en zeker met mijn laptopje tijdens mijn reizen.
Een ander punt is veiligheid voor jezelf. Want als jij in een chickenbus in Honduras zit, of op het strand in Zuid Afrika ligt te zonnen dan kan ik je garanderen dat je die e-reader snel kwijt bent al dan niet onder bedreiging, of dat ie zo ineens uit je tas is verdwenen. Dat geldt niet alleen voor e-readers, maar ook voor andere spullen. Ook voor andere reizigers moet je oppassen want die stelen nog het meest, want het is me al een aantal malen gebeurd dat een boek dat ik las werd gestolen in een hostel. Daar maal ik niet om, maar met een e-reader van enige honderden euro's zou ik er toch een traantje om laten.
"Als het niet te koop is, loop er dan ook niet mee te koop" is iets wat je in je achterhoofd moet houden als je reist. En daar wil ik het verder bij laten.