Allerlei vragen en antwoorden over je paspoort en paspoortnummer

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Rick
Reisexpert
Contacteer:

Re: Weigeren van vingerafdruk op paspoort

Bericht door Rick »

evanerp schreef:Zo te zien gaat de film over een theorie mijn links over feiten :)
De reden dat ik het postte heeft niks te maken met feiten of theorieën maar meer omdat je zo anti-overheid overkomt. Waarschijnlijk vindt je de docu dan ook wel wat... ;)
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ik ben niet anti-overheid :) Maar vind dat sommige dingen wel hun doel voorbij schieten. Zoals dat paspoort en dat alles "tegen het terrorisme" geoorloofd wordt.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

De overheid heeft mijn vingerafdrukken al lang, samen met een foto van m'n kop en een nummerke er onder.
En ja ... ik mag nog steeds op het vliegtuig. Dus zoveel zorgen moet je je daar niet om maken ;)
Als je echt moeilijk wil doen, kan je het vel van je vingertoppen schuren. Maar ik zie er het nut niet van in.
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

Wat is het probleem? Dit is juist een goede ontwikkeling, het gaat fraude tegen. Dus, de goede burger wordt beschermd tegen de slechte.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Die Yankees hebben mijn prints toch al in een veelvoud. Ik zei nog een keer: jullie hebben ze allang, maar ze willen steeds verse hebben :-)
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss »

Dexter schreef:Wat is het probleem? Dit is juist een goede ontwikkeling, het gaat fraude tegen. Dus, de goede burger wordt beschermd tegen de slechte.
Hoewel er zeker grenzen zijn aan wat er allemaal aan informatie over je opgeslagen wordt ben ik het wel met je eens. Het enige wat momenteel mijn paspoort aan mijn persoontje verbindt is een niet eens heel erg gelijkende pasfoto. Nu is een paar jaar geleden in China mijn paspoort "verdwenen", waarschijnlijk dus gestolen. Nu zullen er weinig Chinezen zijn die zich geloofwaardig voor zouden kunnen doen als een Nederlander met blond haar en blauwe ogen, maar toch...
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik krijg ook de kriebels van het idee van vingerafdrukken. Gelukkig gaat mijn paspoort nog eenpaar jaar mee.
Ikheb overigens in de VS niet 1 keer mijn vingerafdrukken hoeven laten zetten.Is dat iets nieuws?? (ik was er eind 2007)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Wij moesten het wel in maart 2008. Sindsdien is mijn vriend voor zijn werk nog 2 keer naar de USA geweest, en over 2 mag hij weer.

Ze willen elke keer weer nieuwe vingerafdrukken.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Dexter schreef:Wat is het probleem? Dit is juist een goede ontwikkeling, het gaat fraude tegen. Dus, de goede burger wordt beschermd tegen de slechte.
Op welke manier dan? En wat is een "goede" burger? Op dit moment misschien nog wel duidelijk, maar als je iemand anders aan de macht krijgt met andere intenties wordt het wel heel gemakkelijk om bepaalde groepen mensen van hun bed te lichten, en ergen om te leggen. (en zeg niet dat dit nooit eerder is gebeurd :P)

Na de vingerafdruk is DNA of iris gegevens opslaan in je paspoort de volgende stap. Straks wordt je bij immigratie gekeken of je aanleg hebt voor bepaalde ziektes aan de hand van je paspoort en mogelijk het land geweigerd. Ik denk niet dat deze maatregelen helpen om een betere maatschappij te creeren. Nee ik ben niet paranoïde, maar skeptisch tegenover dit soort ontwikkelingen en vraag me af met wat voor doel ze mij als "normale" burger helpen. Daarnaast worden op dit moment alleen van criminelen dit soort gegevens opgeslagen om ze sneller te kunnen oppakken bij een volgend vergrijp, moet ik mijzelf nu ook als crimineel zien omdat ik dezelfde gegevens moet af staan?
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss »

bolletjeom schreef:Ikheb overigens in de VS niet 1 keer mijn vingerafdrukken hoeven laten zetten.Is dat iets nieuws?? (ik was er eind 2007)
Sinds 2004 nemen ze alleen afdrukken van beide wijsvingers, en sinds 2008 van alle vingers. Maar ja, ook in de VS zijn regels er om van af te wijken blijkbaar...
Rick
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rick »

evanerp schreef:Op welke manier dan? En wat is een "goede" burger? Op dit moment misschien nog wel duidelijk, maar als je iemand anders aan de macht krijgt met andere intenties wordt het wel heel gemakkelijk om bepaalde groepen mensen van hun bed te lichten, en ergen om te leggen. (en zeg niet dat dit nooit eerder is gebeurd :P)
Er wordt al zoveel meer opgeslagen dan dat je zelf erg in hebt. En dat gebeurd al tientallen jaren. Ze gaan er alleen maar verder in (door de nieuwere technologie die dat het allemaal mogelijk maakt). :)
evanerp schreef:Na de vingerafdruk is DNA of iris gegevens opslaan in je paspoort de volgende stap. Straks wordt je bij immigratie gekeken of je aanleg hebt voor bepaalde ziektes aan de hand van je paspoort en mogelijk het land geweigerd. Ik denk niet dat deze maatregelen helpen om een betere maatschappij te creeren. Nee ik ben niet paranoïde, maar skeptisch tegenover dit soort ontwikkelingen en vraag me af met wat voor doel ze mij als "normale" burger helpen. Daarnaast worden op dit moment alleen van criminelen dit soort gegevens opgeslagen om ze sneller te kunnen oppakken bij een volgend vergrijp, moet ik mijzelf nu ook als crimineel zien omdat ik dezelfde gegevens moet af staan?
Het is alleen maar een controle die een staat wil uitvoeren op de maatschappij. Des te meer zij weten des te beter ze iets kunnen ondernemen of kunnen veranderen. Maar wat ik vreemd vind is dat je niet raar opkijkt naar wat Google allemaal van je bewaart en dus ook gretig gebruik van maakt maar wel sceptisch bent tegenover vingerafdrukken. Het is dezelfde principe naar privacy vermindering... ;)
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Rick schreef:Maar wat ik vreemd vind is dat je niet raar opkijkt naar wat Google allemaal van je bewaart en dus ook gretig gebruik van maakt maar wel sceptisch bent tegenover vingerafdrukken. Het is dezelfde principe naar privacy vermindering... ;)
Wie zegt dat ik daar niets tegen doe? Feit dat ik hun diensten gebruik wil niet zeggen dat ik geen controle heb over wat en hoeveel ze bewaren?
Rick
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rick »

Daniii schreef:Ik wel :). Vond het wel wat hoor! Zet je aan het nadenken. Wel al weer een tijdje geleden... Misschien zou herhaling wel weer eens leuk zijn. Leuk idee!
Er is trouwens ook een deel II hiervan. Heb je die ook al gezien? :)
Daniii
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Daniii »

Nee! Oeh, download materiaal... :D
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

evanerp schreef:
Op welke manier dan? En wat is een "goede" burger? Op dit moment misschien nog wel duidelijk, maar als je iemand anders aan de macht krijgt met andere intenties wordt het wel heel gemakkelijk om bepaalde groepen mensen van hun bed te lichten, en ergen om te leggen. (en zeg niet dat dit nooit eerder is gebeurd :P)

Na de vingerafdruk is DNA of iris gegevens opslaan in je paspoort de volgende stap. Straks wordt je bij immigratie gekeken of je aanleg hebt voor bepaalde ziektes aan de hand van je paspoort en mogelijk het land geweigerd. Ik denk niet dat deze maatregelen helpen om een betere maatschappij te creeren. Nee ik ben niet paranoïde, maar skeptisch tegenover dit soort ontwikkelingen en vraag me af met wat voor doel ze mij als "normale" burger helpen. Daarnaast worden op dit moment alleen van criminelen dit soort gegevens opgeslagen om ze sneller te kunnen oppakken bij een volgend vergrijp, moet ik mijzelf nu ook als crimineel zien omdat ik dezelfde gegevens moet af staan?
Mijn argument is heel simpel, het tegengaan van fraude. Ik snap niet helemaal wat je bedoelt dat met een vingerafdruk in je paspoort opeens met die info instanties in staat zijn om groepen mensen van hun bed te lichten. Iris scan same same. Dna, ja, dat is wel one bridge too far ;)
Plaats reactie