vraagjes over route thailand/laos/cambodja

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
visje

vraagjes over route thailand/laos/cambodja

Bericht door visje »

Hoi allemaal,

Ik ga in januari voor 4 maandjes naar thailand, laos en cambodja. Dit is mijn eerste backpack ervaring, en ook nog eens in mn eentje. mijn vlucht staat geboekt op 12 januari en terug op 18 mei.
Ik heb nog een paar vraagjes:
1. Ik heb een globale route gemaakt, a.d.h.v. de LP en internet, maar ben nog niet helemaal zeker van mijn tijdspad, vraag me af of ik voor alles niet te veel tijd/te weinig neem?

de planning is nu als volgt:
aankomst in bangkok, hier een weekje of iets langer blijven. dan naar ayuthaya voor 3 á 5 dagen om vervolgens door de reizen naar Chiang mai, chiang dao, chiang rai en nog wat kleine dorpjes. hier wil ik 2 weken over doen. (wil ook paar dagen bij de monniken doorbrengen en of trekkingen)
Ik wil thailand verlaten bij de grensovergang chiang Khong naar huay xai, Laos.
via de mekong, pak beng/luang prabang naar viang vieng en vientiane in 1,5 week.
Dan verder reizen naar si phan don in 2,5 week.
bij si phan don vervoer over de grens regelen naar stung treng (cambodja), en vanuit daar naar Kratie voor een aantal dagen. dan doorreizen naar Phnom penh, paar dagen bijkomen en weer verder naar Kampot om daar en in sihanoukville te relaxen aan de zee.
Dan mag natuurlijk een bezoek aan siem reap en de Ankor tempels niet missen. deze wil ik in 3 dagen doen. Ik wil cambodia in een week of 3 á 4 bezoeken.
Vanuit cambodia wil ik terug naar bangkok en vanuit daar kanchanaburi te bezoeken en dan door naar de stranden van thailand: surat thani, ko samui, ko pha ngan, ko tao, trang, krabi, ko phi phi, phuket, en dan weer terug naar Bangkok voor mijn vlucht naar huis. het laatste stuk thailand langer als een maand.

Nu lijkt het natuurlijk dat dit een 'strak' schema-tje is, maar dat is niet de bedoeling. ik wil alles op t gemak doen, mijn ogen de kost geven en genoeg ervaringen opdoen. er mag ook zeker van de route afgeweken worden, niks staat voor 100% vast.

2. Ik heb een budget voor de hele reis (zonder vlucht e.d.) van +/- €4000 euro. Zal dit voldoende zijn? ben van plan om zo veel mogelijk low-budget te reizen, tenzij het natuurlijk niet anders kan. maar wil wel vanalles bezichtigen/doen..

3. moet ik in het laatste deel van mijn reis ook een stuk van oost en noord-oost thailand aan doen?

Wat spannend zeg, zo'n reis. voorbereidingen nemen veel tijd in, maar is wel heel erg leuk. ben zo benieuwd hoe het zal zijn! ben ook bang dat ik dingetjes vergeet te regelen of op te zoeken. dus als er dingetjes zijn die ik zeker niet mag vergeten vertel t me aub! ;)

Goed, hoop snel antwoord op mijn vragen te krijgen.. alvast bedankt!!
groetjes!
Daniii
Wereldreiziger
Contacteer:

Re: vraagjes over route thailand/laos/cambodja

Bericht door Daniii »

hoi visje! ik vind je schema eigenlijk helemaal niet strak... naar mijn idee kan het zelfs een stuk sneller! zo doe ik thailand in 3 weken, laos in een maand en cambodja in 1 week. maar als jij het lekker vind om heel rustig te reizen en lang op één plek te blijven moet je dat natuurlijk doen.
Je budget is in ieder geval ruim ruim ruim voldoende voor 4 maanden. Je hoeft niet persé low-budget te reizen als je dat allemaal op mag maken!
De route is goed uitgedacht, klinkt leuk! :)
Meer adviezen kan ik je eigenlijk niet geven, misschien dat de anderen nog wat tips hebben.

Groetjes!
Nanneke
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Nanneke »

Ben zelf niet in Laos geweest, dus daarover kan ik niet oordelen, maar je schema lijkt genoeg ruimte te hebben om het rustig aan te doen en de vrijheid te hebben om ergens langer te blijven als het bevalt. Het leuke hiervan is dat je gewoon je plannen aan kunt passen; omdat je iemand leuks ontmoet en samen wilt reizen of omdat je een geweldige tip krijgt van iemand.

Als je 4.000 euro hebt te besteden (excl. je vlucht) dan heb ik je inderdaad genoeg budget voor vier maanden. Je hoeft dan zeker niet hard core te gaan backpacken als je dat niet wilt (alles wat je bespaart kun je op een andere bestemming uitgeven...). Ben zelf drie maanden in Azie geweest en heb echt minder dan dat bedrag uitgegeven en niet echt op mijn budget gelet (dus steeds een eigen kamer, was laten doen, uit eten, toers etc). Dat moet dus helemaal goed gaan komen!
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

je moet eigenlijk niet te veel plannen en al helemaal niet op de dag precies maar ik zal je even vertellen wat ik denk over je route en de dagen die je daar voor nodig hebt (in mijn ogen)

Bangkok een week is vrij veel. Behalve als je er een tripje met overnachting of 2 in Kanchanaburi bij doet
Ayuthaya heb je in mijn ogen met 2 dagen wel gezien.
als je 5 dagen in die "regio" wilt blijven ga dan ook naar Khao Yai NP
2 weken noord thailand is ruim. maar prima als dat is wat je wilt. kijk ook eens naar Pai (leukere trekkings) of stuur me eens een pb als je een homestay wilt doen in een akhadorp bij een akhafamilie

Laos. het eerste stuk is te krap en het tweede stuk te ruim. Grens tot Luang prabang = 2 dagen. LP kan je met gemak 3 dagen rondbrengen. Ik zou phonsovan invoegen. 1 reisdag, 1 dag daar en reisdag naar Vang Vieng. Oppassen dat je niet te lang blijft hangen in dat vreselijke oord en dan 2 dagen Vientiane. Dit is dus jou 1,5 week maar ik zou het wat ruimer nemen.
Van vientiane ben je eigenlijk in 2 dagen in het zuiden. Het midden heeft niet heel veel te doen of je moet off the beaten track willen Te Kaek (schrijf je dat zo?) maar dan nog kan je geen 2,5 week doen over dat stuk
Champasak is leuk om te overnachten en de khmer tempel te bezoeken en de eilanden in de mekong zijn ook grappig maar 2,5 week is ruim. Overweeg anders ook een uitstapje naar het bolaven plateau
Overla is 4 weken trouwens wel een goed tijd voor Laos

Cambodja is klein en onderontwikkeld. Je moet echt wel je best doen om daar 3 weken vol te krijgen. PP is geen leuke stad. mooi voor een stadswandeling en natuurlijk het bezoek aan de killingfields maar na 2 dagen wil je er waarschijnlijk wel weer weg. Sihanoukville kan leuk zijn als het weer mee zit maar het is erg kleinschalig. wij hadden het na 3 dagen wel gezien met het strandhangen. Siem Reap is 3 dagen inderdaad ook. ik zit dan op 10 dagen met kratie en kampot kom je dan niet aan 3 weken.

het laatste stuk Thailand langer dan een maand....hoe ga je dat doen met je visum? je mag maar 15 dagen blijven op het visum dat je aan de grens krijgt!! en die is volgens mij max te verlengen tot 30 dagen (even uitzoeken)

je budget klinkt prima
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Leuke planning, wel lekker ruim. Ik zou zelf ook minder tijd besteden in de meeste plekken dan jij nu van plan bent, maar ben op reis ook iemand tegengekomen die 3 maanden alleen in Thailand had besteed.

Als je tijd over hebt kan je altijd nog naar vietnam of malasie gaan. Of je kunt via air asia een goedkoop ticket boeken naar Indonesië o.i.d. .

Je hebt een prima budget voor 4 maanden. Met genoeg ruimte voor leuke (maar dure) activiteiten zoals “the gibbon experience” of een duikcursus volgen etc.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
visje

Bericht door visje »

allereerst, bedankt voor de reacties, aantal van mn 'onzekerheden' zijn nu wel weggenomen!

vraag ik me af of ik van mijn budget misschien wat langer kan blijven.. tijd heb ik sowieso. ik ga eens zoeken naar de mogelijkheden :)

ik heb in iedergeval mijn 'planning' wat aangepast op de tips van jullie allemaal. (toch handig ervaren reizigers!!) Ik ga wat meer tijd besteden in het noorden van laos dan dat ik eerst van plan was, en wat minder tijd in cambodja.
Ga ook eens kijken naar Vietnam.. dat ik daar naar toe ga i.p.v. langer in cambodja te blijven.. zo lang ik maar optijd terug ben in Bangkok voor de vlucht! ;)

Over Thailand, had gehoord van familie dat je over land inderdaad een visum voor 15 dagen krijgt maar dat je dat dan kunt verlengen tot max 60 dagen. (kost wel €30,-) staat trouwens ook op de site van de ambassade in NL. of het moet in thailand zelf anders zijn... :?
Vikken
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Vikken »

Ikzelf vertrek in oktober, heb spijtig genoeg veel minder tijd dan jij.

Maar dit lijkt me wel leuk. Net bij de grensovergang van HouayXay :
http://www.gibbonx.org/index.php
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Met dat budget kan je mij nog meenemen ;)
Dan wil ik misschien nog wel een keer naar Mae Hong Son in het noorden van Thailand.
En bootje varen van Siem Reap naar Battambang (voor de 3e keer) en ons daar laten rondrijden met een gids achter op de brommer. En nog even gedag zeggen bij mijn 1e duikinstructeur op Koh Mak. Eventueel naar Koh Wai, vlakbij Koh Chang, omdat ik daar nog niet geweest ben. Misschien toch maar eerst Angkor en Battambang doen en daarna Ponom Peneng, dan kunnen we in één ruk deze eilandjes doen en dan verder je route afwerken?
Duik je? Zo niet, dan is Thailand the place to be om goedkoop een brevet te halen. Zéker doen! kost je maar 180€ of zo (dan ga ik ondertussen voor mijn Padi Rescue). En doe dat al dadelijk op het eerste plaatsje dat je tegen komt, dan kan je die andere plaatsen ook onder water verkennen.
Oh ... en als we tijd over hebben (wat zeker het geval zal zijn omdat je op bepaalde plaatsen écht te veel tijd hebt gerekend, zoals Ayuthaya en Kratie), zouden we dan niet 2 à 3 weken naar Birma kunnen?
Ooooh ... ik kijk er al naar uit. Ik denk dat we het best kunnen vinden met elkaar ... ^)
visje

Bericht door visje »

hihi :) zou je wel willen he ;)
Ben zeker wel van plan om mn padi te halen, lijkt me super om het onderwater leven te zien!

Heb ondertussen ook info over vietnam gezocht, en ga daar toch ook maar een kijkje nemen. ga dan gewoon vanaf ho chi minh met het vliegtuig naar bangkok en dan naar het zuiden.
Maar heb me voorgenomen om mn planning als globaal aan te houden en niet meer te kijken naar de tijdsplanning. Gewoon ter plaatse kijken of het me bevalt of niet, en dan verder kijken...

Heb er ongelofelijk veel zin in, kan niet wachten tot het januari is!!! *O*
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Ik weet niet of je met een enkele reis op Thailand aanvliegt. Maar als dat zo is heb je een visum nodig van tevoren. Deze kun je gratis aanvragen bij het consul in Amsterdam of ambassade in Den Haag.
Verder krijg je over land 15 dagen en die kun je verlengen tot 7 dagen die kost 1000 bath is ongeveer 22 euro.

gr van Moira
visje

Bericht door visje »

Moira schreef: Ik weet niet of je met een enkele reis op Thailand aanvliegt. Maar als dat zo is heb je een visum nodig van tevoren. Deze kun je gratis aanvragen bij het consul in Amsterdam of ambassade in Den Haag.
Verder krijg je over land 15 dagen en die kun je verlengen tot 7 dagen die kost 1000 bath is ongeveer 22 euro.

Ik vlieg vanaf brussel, ga rond december mn visum aanvragen omdat ik niet kan aantonen dat ik thailand binnen 30 dagen weer zal verlaten.
Verder ga ik vanaf ho chi minh met het vliegtuig, dus dat visum regel ik daar.
Vikken
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Vikken »

Vietnam - visum moet je minstens 14 dagen op voorhand aanvragen in ambassade in Belgie (volgens boekjes)
annethailand

Bericht door annethailand »

Nu we het toch over visums gaan hebben, ik heb eigenlijk niets gepland behalve dan dat ik half okt in bangkok begin en in indonesie wil eindigen eind januari.. dus als ik straks opeens besluit om laos, cambodja en vietnam te doen, van welke bestemmingen moet ik dan een visum van te voren aanvragen? Wist niet dat je er voor thailand ook een moest hebben als je met een enkele reis aankomt? Moet ik het ook in duitsland aanvragen dan als ik vanaf duitsland vlieg? Goed dus dat jullie hier allemaal zo veel weten :)

Oh ja en weten jullie of er een backpackersorganisatie is waarmee je je eerste paar dagen in bangkok kunt slijten en daarna je eigen pad kunt kiezen?
Daniii
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Daniii »

Volgens mij is die er niet in Thailand. Waarschijnlijk kom je in je hostel in Bangkok gelijk zoveel andere backpackers tegen dat een reisorganisatie ook Echt niet nodig is. Heb vertrouwen, duizenden backpackers doen het allemaal zonder organisatie ;)
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Wist niet dat je er voor thailand ook een moest hebben als je met een enkele reis aankomt? Moet ik het ook in duitsland aanvragen dan als ik vanaf duitsland vlieg?
Een visum vraag je aan bij de Thaise ambassade in Nederland of laat je regelen door een visumburo.
Je MOET een vlucht het land uit hebben om een visum te kunnen krijgen. Over het algemeen kopen mensen het goedkoopste ticket van AirAsia dat ze kunnen vinden.

De visa's van de andere landen haal je aan de landsgrenzen of bij de ambassades van die landen in het land waar je bent.
Info over visa's is per land terug te vinden in onze hoofdstukken "reisinformatie"
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Plaats reactie