Reis door Laos & Cambodja

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Pijja

Laos/Cambodja te bezoeken in nat seizoen?

Bericht door Pijja »

Mijn vriend en ik vertrekken eind juni voor 1 jaar naar Australie/Nieuw Zeeland en maken op de heen- en terugweg een stopover in Azie, in 2 verschillende landen.
We willen in ieder geval 1 tussenstop op Bangkok.
Vanuit daar willen we het liefst Laos en Cambodja in, maarrr.... volgens mij is het daar dan nat seizoen, weet iemand of dat erg belemmerend is met het reizen? Of valt dat allemaal wel mee? De periode waarin we daar zullen zijn is of op de heenweg (juni/juli) of op de terugweg (mei/juni). Wat is gunstiger?

Groetjes Elvera
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

dat is echt heel moeilijk te zeggen. De ene keer is het een "probleem" en de andere keer niet.
In het algemeen is een regenseizoen heel goed te doen.
Je kunt de klok er op gelijk zetten dat het rond 4 uur even met bakken uit de hemel komt zetten en dat is het wel zo'n beetje.
Soms staat er eens een straat blank en moet je een brommertje huren voor 10 meter als je geen natte voeten wilt krijgen.
En heel af en toe dan is het seizoen heftiger dan anders en hebben sommige landen op sommige plaatsen echt overstromingen. en dan moet jij net uitgerekend op die plek zijn.......en dat is nog een prestatie opzich ;-)

Het kan alleen een probleem zijn als je met een auto de jungle in wilt. Wij hadden een vrijwilligersproject in noordthailand bij een hilltribe en tegen het einde van het project moest de auto gewoon "thuis" gelaten worden en moesten we 2 uur lopen naar het volgende dorp. Maar om eerlijk te zijn had dat ook wel charme ( en het was heuvel af....dat helpt ook ;-) )

ik zou gewoon gaan wanneer het je het beste uitkomt!

gr rudi
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Pijja

Bericht door Pijja »

Bedankt voor je antwoord, wat je zegt zit zeker wat in, dat het ook z'n charme kan hebben!
We gaan gewoon en dan zien we wel of we pech of geluk hebben, we kunnen toch zelf bepalen hoe lang we er blijven dus bij pech eerder weg.... of juist langer blijven en hopen op drogere tijden :wink: !
bolletjeom
Reisexpert

:!: Thats the Spirit!!!! :wink:
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Ik heb een paar keer een motor gehuurd en deed zoals al de rest: met de poncho door de regen. 't Is toch niet koud. Koop je dus een goede poncho en zo'n klein regenscherm wat makkelijk in je daypack past. Je zal het nodig hebben.

De stand vd rivieren kan wel betekenen dat je bepaalde trajecten niet per boot kan doen wegens te gevaarlijk. En ook in de open bootjes geldt hetzelfde: poncho bij de hand houden.

Wat betreft de staat vd wegen, ach ... of het nu regent of niet, die wegen zijn zowiezo slecht.

Het regenseizoen houdt mij iig niet tegen om te reizen. Vaak zijn de watervallen dan trouwens op z'n mooist.
bolletjeom
Reisexpert

Poncho....

in Azie ( en hier bij de HEMA) kan je super dunne doorzichtige wegwerp poncho's kopen.
Die zijn niet alleen spotgoedkoop, lichtgewicht en klein... ze gaan ook een aantal keren mee.
Wij hebben onze dure poncho op een gegeven moment maar weg gedaan omdat ie te zwaar en te groot was en ook nog eens ging stinken op den duur. De dunne plastic dingetjes gaan op den duur ook stinken ( omdat je vaak niet de kans hebt om ze helemaal goed te drogen voordat je ze weer opbergt) en dan haal je dus weer een nieuwe.
ze passen ook veel makkelijker in je dagrugzakje dan zo'n dikkerd
sniffertje
Reiziger

Zuid Laos/Cambodja of Noord Laos

Bericht door sniffertje »

WIj gaan 3,5 week naar Azie, we vliegen op Bangkok maar willen niet gaan rondtrekken in Thailand.
We willen van de 3,5 week wel minimaal een week relaxen in thailand aan het strand.

Echter we weten niet zo goed waar we nu heen moeten gaan in die overige dagen, we zaten zelf te denken aan of zuid-laos in combinatie met Cambodja, of het noorden van Laos.

Wat is het beste te doen in die periode en wat moet je dan gezien hebben. We neigen zelf naar Zuid-Laos en Cambodja, Laos 10 dagen / Cambodja 5 dagen of zo en rest strand in thailand. Maar welke bezienswaardigheden zijn er nog meer in Zuid Laos buiten pakse. HOe is het vervoer er geregeld en is dit allemaal wel te doen.

Misschien in Noord Laos beter omdat daar vervoer bijv. makkelijker is of zo.

Graag wil ik advies bij het doorhakken van de knoop waar heen te gaan.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Zuid Laos/Cambodja of Noord Laos

Bericht door Tikva »

Persoonlijk vond ik zuid-laos veel leuker en traditioneler dan delen van het noorden. Zou ook zeker voor de combinatie gaan al is het alleen maar om ankor te zien.

Pakse zelf is geen attractie, wel champesak op een fietsje beetje rondrijden en khmer tempel bezoeken. Tha Kaek en omgeving is veel te doen en leuk. Zie: Grotten in Laos, Kong La Cave en Vieng Phouka en Trekking Laos Tha Kaek Voor het relaxen een eilandje in de mekong. Dan is je tijd ook al weer op.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

Noord-Laos is ook wel erg krap gezien je tijd, tenzij je gaat vliegen. Ik vind N-Laos erg gaaf, maar dat komt omdat ik van bergen houd en van minder-toeristische plekken. Maar het zuiden is ook heul erg mooi :Y
bolletjeom
Reisexpert

zuid Laos en Cambodja
Pakse idd niet veel maar prima om te overnachten als dat zo uitkomt. Champasak is leuk om te slapen en rond te fietsen omdat het er heeeeel rustig is. Je kunt ook met een bootje vanaf Pakse naar Champasak. gewoon aan de mekong regelen.

Bolaven Plateau, watervallen en koffieplantages bekijken. toertje of op gehuurde brommer
De eilanden in het zuiden van de mekong, waterval bekijken, dolfijnen zoeken, genieten van het uitzicht.
zuiden is nog behoorlijk onontdekt dus erg leuk.

En ankorwat als afsluiter!
El-Bruno
Reiziger

Reis door Laos & Cambodja

Bericht door El-Bruno »

afgelopen week de LPs van laos en cambodja binnen gekregen. wordt mijn eerste grote trip. de 'standaardroutes' in de beide LPs geven aan:

Laos: 6-10 weken.
Cambodja: 2-4 weken.

Ik heb 10 weken. zonder over mijn voorkeuren qua activiteiten en bezienswaardigheden te beginnen ben ik erg benieuwd welke stukken laos en cambodja (geografisch) links hebben laten liggen vanwege tijdsdruk.
...en waarom natuurlijk!
bolletjeom
Reisexpert

Re: Laos+ Cambodja: wat niet + waarom?

met 10 weken hoef je niets links te laten liggen.
Wanneer je de hoogtepunten route neemt die de meeste mensen nemen ben je in 1 week Cambodja uit. Doe je het ietsje rustiger aan 1,5 week en als je echt je best doet misschien 2,5 week maar dan heb je ook echt alles gezien wat ook maar vaag interessant is in Cambodja

Laos heb je een visum voor een maand. hou daar rekening mee als je langer dan 4 weken wilt gaan. zoek uit hoe je verlengt of ga even de grens over met thailand.
In 4 weken kan je makkelijk de hoofdroute in Laos doen dus met iedere week die je meer hebt kan je afwijkende dingen gaan doen als rustig naar het noorde, bij Thakek trekken of een aantal dagen bolaven plateau.

ik begeleid reizen waarin we in 22 dagen van Chiang Mai naar noord laos gaan en dan het hele land door en eindigen in Phnom penh. Het is niet aan te raden om dat tempo aan te houden maar om je een indicatie te geven dat het kan en gedaan wordt door groepsreis organisaties.
El-Bruno
Reiziger

Bericht door El-Bruno »

OK, dat is goed nieuws!

ik wil het liefste laos he-le-maal zien, en in cambodja ook één van de oostelijke provincies. dan wordt het misschien iets krapper? (noord-oost laos zit doorgaans niet in de 'hoogtepunten', maar het lijkt me gaaf daar.

verder wil ik zuid cambodja overslaan (niet lager dan Phnom penh)

hier en daar dus wat extra, maar in cambodja vooral de culture hoogtepunten + natuur in oosten.

het blijft natuurlijk gissen. zeker in het regenseizoen als ik het zo lees (ga ca 20 mei weg), maar het zal zeker een avontuur worden!
bolletjeom
Reisexpert

je hebt echt heeeeel veel tijd. Stel dat je in noord Laos begint en naar het noordoosten gaat, daarna naar Luang Prabang. Dan ben je in een normaal tempo een week kwijt. Dan ga je naar phonsovan en Vang Vieng. als je in die laatste niet onnodig lang blijft hangen maar het toch rustig aan doet dan ben je weer een week verder.
Binnen een halve dag ben je in Vientiane. Daar ben je met 2 dagen weg. Thakek en trekking. max 3 dagen. Naar Pakbeng. Daar tourtje bolaven plateau. weer 3 dagen verder (even tussendoor optellen....ehm..je zit nu op 22 dagen). Dan een bootje regelen (omdat het leuk is, busje is sneller) naar Champasak en dan door naar een eiland in de mekong. Dan ben je ook een week kwijt....zit je op 29 dagen...en dat is heel toevallig ook precies binnen je visum termijn.
Vandaar ga je de grens over met Cambodja. stop in Kratie. dan Phnom Penh. wederom een week en dan ook echt op je dooie akkertje. Je kunt even naar het strand in Sihanoukville als je wilt (dagje of 4) en dan naar Battambang en Siem reap. Wederom een week. Nu ben je dus....6,5 week weg
dus je kunt nog even naar thailand ofzo
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

10 weken voor laos en cambodja is heerlijk. Ik heb deze twee landen in ruime acht weken bereisd en dit was voor mijn gevoel veeeel te weinig tijd! Ik was dikke vijf weken in laos en drie in cambodja.

Visum Laos kun je laten verlengen in vientiane. Ik betaalde geloof ik 2 dollar per dag die ik extra wilde blijven.

wat ik aanraad voor laos:

- trekking vieng phoukha; primitieve dorpjes / cultuur en prachtige natuur (jungle, bergen). mijn hoogtepunt in laos.
- luang nam tha; fietsje huren en omliggende dorpjes verkennen.
- luang prabang; sla iig tat kuang si niet over!
- vang vieng: absoluut de moeite waard! de toeristen scene die zoveel mensen afschrikt is erg makkelijk te omzeilen. rond fietsen en hiken is prachtig.
- vientiane noodzakelijk voor visumverlenging.
- thae khaek; prachtige trekking met nadruk op natuur. stad zelf is saai.
- don kho(let op; niet in si phan don! nabij pakse); homestay, village life leren kennen.
- bolavenplateau; motorbike huren en omgeving verkennen. vooral de rit van attapeu naar paksong via nam tok katamtok is spectaculair!
- don det heerlijk bijkomen in je hangmat en omliggende eilandjes verkennen.

behalve de steden kun je in elke plek makkelijk een week blijven zonder je een moment te vervelen! ik moest me elke keer weer onder mn kont schoppen om niet te lang te blijven hangen. vooral vang vieng en si phan don zijn t waard om langer te blijven. meeste toeristen zien slechts een paar plekjes en anderen vermijden de plekken omdat ze het te toeristisch vinden. de omgeving is dus aan jou om te verkennen! prachtig. na vijf weken voelde ik me echt kut om laos uit te gaan, er was nog zoveel wat ik wilde zien!

cambodja:

ik snap dat je zegt dat je met 2,5 week alles wat maar een beetje intrerresant is gezien kunt hebben, rudi?!
na drie weken heb ik maar een fractie van t land gezien.

- angkor; ik ben hier zo'n tien dagen geweest. er is zoveel meer dan de drie main temples. het is leuk om de beroemde tempels meer dan eens te bezoeken; kijk naar details en kom op tijden dat de tourgroepen even weg zijn.
Officieel verboden maar als je moeite doet en geluk hebt kun je aan een motorbike komen (koste mij drie dagen voor t lukte ;) ) eenmaal onderweg hield politie mij wel eens aan maar vroegen alleen naar toegangspas voor angkor, no problem dus! meer afgelegen tempels zijn ook erg mooi en je hebt ze voor jezelf! daarnaast is t landschap ook niet verkeerd om rond te rijden.

-PP heb je met 2 dagen wel gezien.
- oosten ben ik helaas niet geweest maar daar kun je zeker heel wat tijd doorbrengen.
- mocht je toch naar t zuiden gaan; koh rung samloem voor de kust van sihanoukville is prachtig verlaten eiland. strand, jungle helemaal voor jezelf. slechts een plek om te slapen (ik checkte laatst hun website en is veeel duurder geworden dan toen ik er 2008 was; waarschijnlijk moet je t nu dus delen met een paar anderen).

- richting grens met thailand wilde ik nog de cardamommountains ingaan. helaas raakte mijn geld op en kon ik nergens meer pinnen. dus maar naar thailand gegaan; waar ik wel kon pinnen net over de grens maar niet meer terug mocht cambodja in. omgeving zag er wel vet uit, heel ontoeristisch.

ik was er trouwens ook in mei juni; geweldige tijd! alles mooi groen en regen valt heel erg mee plus lekker weinig toeristen.
amassakoul
Plaats reactie