Lenen om te sparen?Patrick87 schreef: zonder (forse) lening niet mogelijk is om voor een (grote) reis te sparen.
Ik vind het behoorlijk krom, maar nu vind ik dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen basisbeurs en bijlenen. Zelf heb ik me tijdens mn studie de pleuris gewerkt om 50 euro per maand opzij te kunnen zetten. En ja, terwijl ik een lening had. Maar dat betrof een basisbeurs, waar ik m'n onderdak en studie van betaalde. Als ik m'n studie netjes had afgerond, was dat een gift geweest. Dat was geld geweest waarvan ik oprecht had kunnen zeggen dat ik het nodig had om te overleven/studeren.
Ik vind het een ander verhaal als ik nog eens 100 euro van de IB-groep geleend had, zodat ik ipv. 50 nu 150 euro kon sparen. Aan de ene kant spaar je, aan de andere kant bouw je onnodige schulden op. IB-groep lening is er om je studie mee te financieren, je levensonderhoud tijdens je studie te vergemakkelijken, maar niet om van op vakantie te gaan vind ik. IB-groep is niet een liefdadigheidsinstelling die studenten goedkoop wil laten lenen zodat ze lekker op vakantie kunnen.
Wat mij betreft mag er in de maatschappij wel weer wat meer aandacht besteed worden aan de waarde van geld. Het gemak waarmee geld geleend wordt om onnodige dingen te doen.... en ja, ik heb ook een studieschuld, en ik WALG ervan dat ik die heb, ik HAAT het dat ik die heb. Maar er zijn wat mij betreft TE veel mensen die het geen ene reet doet dat ze een schuld hebben.
Een spaarrekening hebben met 10.000 euro erop, maar ondertussen ook een vette schuld bij de IB-groep. Dan denk je dat je rijk bent, met je 10.000euro, maar als je daar je studieschuld van af zou trekken kom je mooi rond het nulpunt. Maar daar denkt niemand over na....