lenen, werken of sparen

Kom tot rust in de Around the Globe huiskamer sectie. Hier kan je kletsen, met een spelletje meedoen of gekke weetjes uitwisselen.
myrte
Wereldreiziger

Re: lenen, werken of sparen

Bericht door myrte »

Patrick87 schreef: zonder (forse) lening niet mogelijk is om voor een (grote) reis te sparen.
Lenen om te sparen?
Ik vind het behoorlijk krom, maar nu vind ik dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen basisbeurs en bijlenen. Zelf heb ik me tijdens mn studie de pleuris gewerkt om 50 euro per maand opzij te kunnen zetten. En ja, terwijl ik een lening had. Maar dat betrof een basisbeurs, waar ik m'n onderdak en studie van betaalde. Als ik m'n studie netjes had afgerond, was dat een gift geweest. Dat was geld geweest waarvan ik oprecht had kunnen zeggen dat ik het nodig had om te overleven/studeren.
Ik vind het een ander verhaal als ik nog eens 100 euro van de IB-groep geleend had, zodat ik ipv. 50 nu 150 euro kon sparen. Aan de ene kant spaar je, aan de andere kant bouw je onnodige schulden op. IB-groep lening is er om je studie mee te financieren, je levensonderhoud tijdens je studie te vergemakkelijken, maar niet om van op vakantie te gaan vind ik. IB-groep is niet een liefdadigheidsinstelling die studenten goedkoop wil laten lenen zodat ze lekker op vakantie kunnen.

Wat mij betreft mag er in de maatschappij wel weer wat meer aandacht besteed worden aan de waarde van geld. Het gemak waarmee geld geleend wordt om onnodige dingen te doen.... en ja, ik heb ook een studieschuld, en ik WALG ervan dat ik die heb, ik HAAT het dat ik die heb. Maar er zijn wat mij betreft TE veel mensen die het geen ene reet doet dat ze een schuld hebben.

Een spaarrekening hebben met 10.000 euro erop, maar ondertussen ook een vette schuld bij de IB-groep. Dan denk je dat je rijk bent, met je 10.000euro, maar als je daar je studieschuld van af zou trekken kom je mooi rond het nulpunt. Maar daar denkt niemand over na....
RVE
Wereldreiziger

Bericht door RVE »

myrte schreef:IB-groep lening is er om je studie mee te financieren, je levensonderhoud tijdens je studie te vergemakkelijken, maar niet om van op vakantie te gaan vind ik. IB-groep is niet een liefdadigheidsinstelling die studenten goedkoop wil laten lenen zodat ze lekker op vakantie kunnen.
Principieel ben ik het hier met je eens, maar er kleeft ook een schuldaspect aan de IB-groep zelf (no offence Tikva). Ik studeer zonder te lenen en werk veel om dat vol te kunnen houden. Maar als ik wil heb ik binnen 5 minuten via internet een maximale lening aangevraagd bij IB, zónder dat die instantie kijkt naar mijn noodzaak om te lenen, zónder dat er iemand een belletje doet naar mij. Dus zonder dat het iemand bij IB interesseert.

Begrijp me goed, ik ben heel erg voor eigen verantwoording. Iedereen maakt zijn keuzes en is daar zelf verantwoordelijk voor. Maar dat neemt niet weg dat de IB-groep lenen onverantwoord makkelijk maakt: categorietje DSB zegmaar.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

RVE schreef:
myrte schreef:Maar dat neemt niet weg dat de IB-groep lenen onverantwoord makkelijk maakt: categorietje DSB zegmaar.
Dat is niet DE Ib-groep dat is de OVERHEID. De IB-groep is alleen maar de overheidsinstantie die het beleid van het ministerie van onderwijs op dit gebied uitvoert.
btw vanaf 1 januari 2010 verdwijnt de naam IB-groep het wordt DUO ( Dienst Uitvoering Onderwijs).

Tuurlijk zou het nog mooier zijn als de overheid gewoon net als jaren terug alles betaalde. Aan de andere kant je mag ook zelf wat wel invensteren in je studie. De meeste mensen die ik aan de balie krijg vinden het helemaal niet zo geweldig dat ze moeten lenen maar voor heel veel mensen is het ook heel erg noodzakelijk. Zonder die lening kunnen veel kinderen van niet zulke rijke ouders niet studeren en zeker niet op zichzelf wonen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Seeker

Bericht door Seeker »

* verwijderd door Moderator, een vraag over het kopen en doorverkopen van een telefoon heeft echt helemaal niets met dit onderwerp te maken *
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

Ik heb niet alles echt goed gelezen, maar wat een burgerlijk gelul zeg. Ik kan het iedereen aanraden om bij de IBG geld te lenen voor je reis, om zo na je studie op wereldreis te kunnen. Natuurlijk, gespaard geld is beter, maar als je dat niet hebt is dit de next best oplossing. Je hoeft pas 2 jaar na afstuderen te beginnen met afbetalen, en tegen de LAAGST mogelijke rente in TERMIJNEN uitgesmeerd over zo'n 15 jaar. HALLALUJA!!!

Er zijn louter voordelen:
-Je kan lekker op reis na je studie
-Je hoeft je tijdens je studie niet kapot te werken aan een klote bijbaantje
-Je kan gewoon tijdens je studie nog een normaal uitgavenpatroon op nahouden
-Je hoeft je carrière later niet te onderbreken als je eindelijk die 10k gespaard hebt

Ik heb zelf tijdens mijn studie bijna altijd bijgeleend, ondanks dat ik een zeer goed verdienend bijbaantje had. Ik heb gewoon knetterveel gezopen, gefeest, vrouwen, gala's, lustrums, op vakanties geweest en 6,5 jaar over een 4 jarige studie gedaan etc. Fantastisch, de mooiste tijd van mijn leven. Dat ik nu 15 jaar lang 200e netto per maand moet aflossen, ach, bijzaak. Merk je toch niet meer, je leeft naar je inkomsten. Natuurlijk vind ik het shit dat ik een een hoge lening heb, maar als ik terugdenk aan die mooie jaren was het meer dan waard. En het mooie is, mocht je doodgaan (dat is dan weer minder mooi) en je hebt nog schuld wordt die kwijtgescholden. Tering naar de nering zetten is zo 20ste eeuw.

* tekst verwijderd door moderator *-de lening is gewoon interestdragend, kost de staat dus louter wat administratiekosten en verlies op lening bij overlijden van iemand of als diegene geen werk heeft voor 20 jaar lang
-studenten dragen in hun leven VEEL meer belasting bij aan de staat dan ze kosten

Carpe diem! Proost!!! Leef nu je kan, straks zit je vast aan je bureaubaan en vrouw + kinderen. Trust me!

ps. Een amerikaanse student begint ook z'n carriere met 50-100k schuld, niks vreemd aan daar.
Patrick87

Bericht door Patrick87 »

Ik wil even mijn excuses aanbieden voor het aannemen wat jullie gedachten zullen zijn. Dit kan ik natuurlijk niet weten. Ik voelde me alleen aangesproken om er nogal straffe uitspraken werden gedaan over iedereen die leent, en ik behoor tot die groep. Ook werd er niet genuaceerd naar omstandigheden.
Ik had langer over mijn studie kunnen doen en meer kunnen werken en daardoor niet hoeven lenen. Ik had ook eerst kunnen gaan werken en dan pas sparen voor een reis. Daar heb ik niet voor gekozen. Ik heb keihard gestudeerd zodat ik nu mooie diploma's op zak heb en ik had al die tijd deze mooie trip om naar uit te kijken. Het is heel belangrijk om een doel voor ogen te hebben. Een beloning voor het gepresteerde...
En ik blijf de gedane calculaties hier erg vreemd vinden. Ten eerste kan ik me niet voorstellen dat de allergoedkoopste woonruimte 1000 euro p/m kost inc. alle lasten (dan zou iemand in de bijstand die in die regio woont dus gedwongen dakloos zijn of schulden opbouwen). Daarnaast vind ik mijn schatting van minimaal 2000 bruto p/m helemaal niet zo vreemd. Lijkt me redelijk marktconform. Ik ken zelfs hbo'ers die al met 2200 zijn begonnen. WO ligt vaak nog een 200 euro hoger. Daarbij komt dat als je goed je best doet dat er in de 1e jaren redelijk wat stijging in kan zitten. Het is ook een kwestie van vetrouwen hebben in capaciteiten en erin geloven dat het papiertje getuigt van voldoende kwaliteiten om een goede carrière op te zetten. Hoe het allemaal zal lopen, dat kan ik ook niet voorspellen. Ik weet wel dat ik altijd goed mijn best doe in alles wat ik doe en er niet voor schuw om na mijn reisperiode gewoon keihard aan de bak te gaan. Sterker nog, als een langere reis er nooit meer inzit omdat dat de carriere zou schaden, misschien kan ik daar dan wel mee leven. In mooie vakanties van 3-4 weken valt er ook heel veel te zien.
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

Gast, niet terugtrekken! Het is al jammer dat je niet veel gefeest hebt tijdens je studie, laat je die reis dan ook niet door de neus boren. Wellicht als je buiten de randstad woont en een niet-economische opleiding gedaan hebt, verdien je minder dan 2000. Mijn startsalaris was al boven modaal, en dat stijgt nu lekker door. En vergeet niet dat reizen CV building is.

Beetje offtopic, maar ook geld lenen om lid te worden van een studentenvereniging en 4 jaar hard zuipen is een investering. Er zal vooral in de beginjaren een onderscheid zijn tussen mensen die "het" wel begrepen hebben en diegene die niet. Carrière=netwerken, dat leer je tijdens je studententijd en je bouwt een gruwelijk netwerk op met mensen die later bijna allemaal een goede functie krijgen. Twee vliegen in een klap dus :D
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

excuses aanvaard! *;
woonruimte 1000 euro p/m kost inc. alle lasten (dan zou iemand in de bijstand die in die regio woont dus gedwongen dakloos zijn of schulden opbouwen).
Ik zal het je even voorrekenen. niet omdat ik perse mijn gelijk wil halen maar aan de andere kant vind ik het ook wel jammer dat je in twijfel trekt wat ik vertel aangezien dit mijn persoonlijke situatie is.

Huur €490. (Buurvrouw in bijstand krijgt huursubsidie en betaald €320 voor zelfs een grotere flat!), Gemeente belasting €35 (buurvrouw hoeft die niet te betalen vanwege haar inkomen), Gas en electra €155, Inboedel en glasverzekering etc €22, Telefoon, internet en tv €35, mobieltje €6,50, Water €10, uitvaart verz 1 pers €25 en 2 x zorgverzekering €200. ( de buurvrouw krijgt zorgtoeslag en betaald €40)

wij zijn €978,59 kwijt voor bovengenoemd rijtje. Als de buurvrouw geen telefoon, internet, tv, uitvaartverzekering of mobieltje zou hebben is ze per maand €537 kwijt. Wanneer wij geen telefoon, internet, tv, uitvaartverzekering of mobieltje zouden hebben komen we uit op €912

Waarmee ik dus wederom niet wil zeggen dat ik het vreemd vind dat mijn buurvrouw minder betaald maar dat het simpelweg zo is dat je meer betaald voor exact dezelfde dingen als je meer dan een minimum inkomen hebt.

Wat betreft de huurprijs, de regio en wat je ervoor krijgt. 3 hoog, 1 slaapkamer, geen ventilatie in de badkamer, geen plek voor een koelkast in de keuken, flat gaat gesloopt worden in een jaar of 5, officiele probleemwijk....nee, veel goedkoper kan je niet zitten bij ons in de buurt.
Op dit moment zijn we aan het kijken of we weer eens in aanmerking komen voor iets anders via de sociale woningbouw. Kopen zouden we best willen maar we kunnen op ons salaris geen hypotheek krijgen waarvoor er hier in de regio iets te koop is.
De huurwoning worden aangeboden met prijzen vanaf €450 per maand. Hierop kan je tot 40% korting krijgen naar gelang je inkomen. Na die korting kunnen mensen ook nog eens huurtoeslag krijgen. Wij hebben geen recht op een korting want daarvoor ligt ons inkomen te hoog. We kunnen dus letterlijk niet wonen onder die €450 in de stad waar we nu zitten,
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Seeker

Bericht door Seeker »

het buurvrouwtje is die 40 euro met aftrek toeslag, of is dat wat haar verzekering kost? Ik betaal trouwens nog geen 5 euro voor mijn uitvaartverzekering.

Btw ik betaal niet weinigere voor mijn uitvaart omdat ik een wajong heb, nee omdat ik hem al vanaf 18 of 19 heb.
myrte
Wereldreiziger

Bericht door myrte »

Tikva schreef:Zonder die lening kunnen veel kinderen van niet zulke rijke ouders niet studeren en zeker niet op zichzelf wonen.
Ik heb prima kunnen leven van basisbeurs + aanvullend + werken (en niet eens zo absurd veel of vetbetaald), zonder een cent van m'n moeder te krijgen. Misschien moet ik maar een steunpunt oprichten ofzo.
Patrick87

Bericht door Patrick87 »

Je zegt hetzelf al, + aanvullend.
De vervelendste situatie is wanneer je ouders genoeg verdienen maar toch niet van plan zijn om alles te betalen. Zo hebben mijn ouders collegegeld en boeken voor HBO betaald maar niet meer WO. Huur en levensonderhoud sowieso niet. En ook tijdens HBO leende ik 125 euro per maand wat rechtstreeks naar mijn Pa ging als een vorm van kostgeld.
Maar een aanvullende beurs zal ik nooit krijgen. Je moet dan bij de IB-groep aantonen dat de relatie met je ouders duurzaam ontwricht is (dat je geen contact meer met ze hebt oid) en dat is bij mee zeker niet het geval.
Oftewel, het was óf mijn hele studietijd thuis blijven wonen óf meer gaan lenen -O-
myrte
Wereldreiziger

Bericht door myrte »

Probleem is trouwens (bij alles) dat er nooit een regel kan komen waar IEDEREEN het mee eens is, of van profiteert. Zo ook bij de IB-groep. De één gebruikt het daadwerkelijk voor z'n studie, de ander gaat ervan op vakantie. Kan je eeuwig over discussiëren, maar daar kom je toch nooit uit.
Enige tenenkrommende vind ik dat sommige mensen nooit genoeg hebben en zeuren dat ze niet kunnen leven van een X bedrag waar ik royaal van zou kunnen leven.
Seeker

Bericht door Seeker »

Vele mbo studenten hebben een studie waarbij ze werken en studeren, dus dan krijgen ze het betaald van een werkgever, en ze krijgen nog inkomen ook.
myrte
Wereldreiziger

Bericht door myrte »

Seeker schreef:Vele mbo studenten hebben een studie waarbij ze werken en studeren, dus dan krijgen ze het betaald van een werkgever, en ze krijgen nog inkomen ook.
Als je werken-leren (BBL) doet krijg je geen studiefinanciering. Loon/salaris is het enige wat je dan krijgt.

Off-topic: Vind het trouwens nog steeds belachelijk dat een MBO-leerling ook de noemer 'student' mag gebruiken. Vind 'studeren' te mooi klinken voor MBO.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

HBO'ers zouden officieel ook de term studeren niet mogen gebruiken als je het nederlands echt correct wilt gebruiken
Iets waar de oudere generatie in mijn familie zich ernstig druk over kan maken :)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Plaats reactie