Belastingdienst op je dak na terugkomst reis

Altijd al willen weten of het mogelijk is om de reis te maken die je al jaren wilt gaan doen met het budget die je voor ogen hebt? Of wil je weten welke verzekering het beste bij jouw reis past?
Plaats reactie
xantos

Belastingdienst op je dak na terugkomst reis

Bericht door xantos »

Hoi allemaal,

ik ben sinds een goede week weer terug in NL van een jaar reizen samen met mijn vriendin, in 2008 zijn we halverwege het jaar vertrokken en hebben we ons uitgeschreven bij de gemeente en onze zorgverzekering opgezegd.

Tijdens onze reis hebben we aangifte gedaan van de inkomstbelasting 2008 via internet om nog een deel terug te krijgen. Nu vertelde de belastingdienst dat we dit via een M formulier moeten doen, Ik heb dit formulier binnen maar loop al meteen vast op de keuze of ik mijzelf als binnenlands belastingplichtige wil aanmerken voor het halve jaar dat ik in 2008 in het buitenland ben geweest. Ik vraag mij af of dit dan ook gevolgen heeft voor de zorgverzekering die wij hebben opgezegd?

Op dit moment staan we weer ingeschreven in NL en hebben we ook via internet weer een zorgverzekering aangevraagd.

Weet iemand hoe het nu precies werkt?

groeten,

Tim
bolletjeom
Reisexpert

Re: Belastingdienst op je dak na terugkomst reis

Bericht door bolletjeom »

in principe is degene die jouw weer aanneemt (zorgverzekering) degene die moet controleren of je terecht was uit geschreven. En dat was je niet!!!
Die kan je beboeten. Ook als je nu wel zonder problemen verzekerd lijkt kunnen ze hier binnen een jaar nog op terug komen. Dit kan omdat de belastingdienst bij ze aan de bel trekt. Maar die zijn over het algemeen erg traag of omdat ze je gegevens echt aan het doornemen zijn. en dan moet je premie over de hele periode + boete terug betalen.
ik zou dus maar duimen dat ze zitten te slapen ( en geen slapende honden gaan wakker maken)

wat betreft de keuze op je formulier. heb je belasting betaald in het buitenland? zo nee, dan was je dus belastingplichtig in nederland
ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat je nog zeker 3 jaar met de belastingdienst over hoop kunt liggen :)
Dit gaat over 2008 maar zometeen moet het hele riedeltje weer op nieuw over 2009 en in 2010 doen ze het gewoon weer ook al hebben jullie allemaal samen afgesproken dat je in 2009 gewoon weer normaal was gaan doen. Tja, makkelijker kunnen ze het niet maken ;)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
xantos

Bericht door xantos »

kan je mij vertellen waarom ik dan niet mijn zorgverzekering had mogen opzeggen? ik was namelijk een jaar weg en had bepregen dat je hem dan wel moest opzeggen??

Ik had al het vermoeden dat ik in 2009 dan nog wel bezig zou zijn met de belastingdienst, maar in dat jaar heb ik wel inkomsten gehad uit het buitenland (fruitplukken in australie) dus hoe moet je daar dan meeomgaan?
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

lees ook eens (was beter geweest als je dat gedaan had voor de reis overigens ;) )
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/vo ... si556.html
De Zorgverzekeringswet zegt het volgende: "Nederlands ingezetenschap is een vereiste voor de verzekeringsplicht op grond van de Zorgverzekeringswet (ZVW)".

Maar wat is ingezetenschap? en wanneer ben ik daarvan af?
Een vraag waar bijna niemand het antwoord op heeft maar dat in het kort ongeveer op het volgende neer komt:

- als je langer dan 12 maanden in het buitenland verblijft, in nederland geen bezittingen hebt of inkomsten, en uitgeschreven bent bij de gemeente dan ben je niet verplicht om je te verzekeren tegen ziektekosten in nederland

Deze regel wel veel te simpel gesteld.

Het College voor Zorgverzekeringen (CVZ) zegt hier namelijk nog het volgende over:
"We geven geen zekerheid over het feit of je door het uitschrijven bij de gemeente alleen de verzekerplicht kunt ontlopen! Er kunnen nog andere sociale en economische factoren een rol spelen". Het CVZ kan hier echter geen bindende uitspraken over doen omdat het slechts een informatieve functie heeft.

De Belastingdienst zou het controlerende orgaan zijn volgens het Ministerie. het volgende antwoord.:
"Wij zijn niet het controlerende orgaan als het gaat om het vaststellen of u wel of niet de zorgverzekering had moeten blijven betalen. Dat is de verzekeraar bij wie u zich wilt inschrijven na terugkomst van uw reis.
Wel controleren wij in en uitschrijvingen bij de gemeente, inkomsten en bezit in de afwezige periode etc.
We beoordelen dus oa uw "ingezetenschap" wat weer gebruikt kan worden door de zorgverzekering om te beoordelen of u een boete moet betalen of niet. De exacte criteria voor ingezetenschap kunnen we u niet vertellen. We kijken naar oa een sociale binding, bezittingen en bankrekeningen etc in nederland en beoordelen de situatie per persoon. De algemene vuistregel is dat het ingezetenschap gewoon in stand blijft als het verblijf in het buitenland als tijdelijk is/was bedoeld."
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Plaats reactie