Wat gaf je in NL op om op wereldreis te kunnen gaan?

Kom tot rust in de Around the Globe huiskamer sectie. Hier kan je kletsen, met een spelletje meedoen of gekke weetjes uitwisselen.
Daniii
Wereldreiziger
Contacteer:

Re: Wat gaf je in NL op om op wereldreis te kunnen gaan?

Bericht door Daniii »

Hahahaha :). Als de kat van huis is....

Nee joh, ik ga gewoon nog even heel erg genieten van het samenzijn *; hier in NL en dan ga ik gewoon genieten van het alleenzijn in het buitenland. En daarna ga ik weer genieten van het terug zijn in NL (hopelijk ;) )
Ik moet echt proberen me er niet te druk om te maken. En afspraken maken is dus wel nodig... Maar wat voor afspraken verschilt dus per persoon weer. We moeten het hier samen maar weer eens over hebben.
Ik vind het heel knap dat ie me nog niet moe is, met al mijn 'vertrek-plannen'. :) Zijn jullie partners ook zo reislustig als jullie zelf?
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

J. is minstens zo reislustig maar ook wat minder een risiconemer ;) Hij vind zichzelf oud ( is ie ook een beetje) en durft nu zijn baan niet meer op te zeggen voor een lange trip. Hij is bang dat ie daarna niet meer aan de bak komt. Werk vinden is geen probleem maar of je dan nog snel iets vind dat je echt leuk vind is nog maar de vraag. Op dit moment heeft hij het zo naar zijn zin op zijn werk en er zijn eigenlijk bijna geen alternatieve werkgevers dat ie daarom onze tweede wereldreis heeft afgeblazen. Maar mochten we ooit de loterij winnen dan is het een ander verhaal.
Hoewel we er wel achter zijn dat alleen maar reizen ook niet leuk is. Je moet af en toe een stom baantje hebben om extra te genieten van de vrijheid van het reizen.

J. gaat eind volgend jaar een reis alleen maken. Merk nu al aan hem dat ie het ook een gek idee vind om zonder mij te gaan..haha
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Karin.kamai
Reiziger

Bericht door Karin.kamai »

Hé allemaal,

Ik ga even afdwalen van het "achter-laten-van-een-geliefde" en even terug naar het onbetaald verlof waar in het begin van dit topic over gesproken werd. Ik kan maar heel weinig info vinden online over rechten en plichten als je een jaar onbetaald verlof neemt. Ik ga zelf een jaar weg en heb het net verteld op mijn werk. Ik was zelf van plan om gewoon ontslag te nemen omdat ik niet had verwacht dat mijn werkgever open stond voor andere opties. Nu heeft hij mij gevraagd of ik niet een jaar onbetaald verlof wil nemen, ipv ontslag.
Klinkt relaxed zou je zeggen, maar zelf heb ik er nogal een dubbel gevoel bij. Je MOET dan echt op een bepaalde datum terug komen en dat haalt het vrije gevoel een beetje weg. En wat als je helemaal niet terug wil na een jaar? Kan me voorstellen dat een jaar op reis veel met je doet en je misschien andere ambities hebt als je terug komt.
Maar dan komt de verstandige kant weer om de hoek kijken (na gesprek met ouders natuurlijk...) Crisis, zekerheid op werk als je terug komt, blablabla...

Maar goed, ergens komt er nu ook nog een vraag natuurlijk. Ik las hier het een en ander over het doorbetalen of terug betalen van pensioen premies??? Daar zit ik natuurlijk helemaal niet op te wachten!! Kan iemand me vertellen hoe dat zit als je onbetaald verlof neemt?? Ik heb namelijk geen idee en het zou wel helpen in mijn beslissing wat te doen met mijn werk....

Thanks!
Groeten Karin
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Als je andere plannen hebt nadat je terugkomt van het reizen kan het best handig zijn eerst nog terug te vallen op je oude baan. Je kunt mogelijk niet direct aan de slag of moet eerst een opleiding volgen wil je die plannen uit gaan voeren. Stel dat je dan eerst nog een tijd kunt werken om in ieder geval een aantal kosten te dekken is dat toch naast verstandig ook best praktisch.
L-a-u-r-a
Reiziger

Bericht door L-a-u-r-a »

Ach, als je op een gegeven moment besluit dat je niet meer terug wilt kun je natuurlijk altijd nog ontslag nemen. Volgens mij ben je niet verplicht pensioenpremies te betalen, maar wel ww en wao. Of je werkgever betaalt dit.. Ik zou gewoon even googlen of HR op je werk vragen.
Op zich is het natuurlijk een geweldig gebaar van je werkgever, waarom zou je het niet doen? Een hele geweldige reis gewenst iig!! :-)
Johanneke1981
Vakantieganger

Bericht door Johanneke1981 »

Je bent wél verplicht om je pensioenpremie door te betalen, de meneer van CNV vertelde me dat je werkgever een contract heeft bij het ABP (of een ander pensioenfonds natuurlijk) en zolang jij officieel in dienst bent, is je werkgever verplicht om de premies af te dragen (en als je onbetaald verlof hebt, ben je wel nog gewoon in dienst).

Normaal gesproken betaal je zelf ongeveer 1/3 en je werkgever 2/3, maar bij onbetaald verlof betaal je zelf 100%. Hoeveel dat is, verschilt per persoon. Je kunt op je loonstrook zien welk gedeelt je zelf betaalt. Het gehele en precieze bedrag kun je navragen bij het bureau dat de salarisadministratie regelt. Ik schrok van het bedrag, het was voor mij bijna 500 per maand. Ik heb dus ontslag genomen!
sjaantje
Reiziger

Bericht door sjaantje »

Ik heb tot 1 december onbetaald verlof! Vandaag mijn laatste dag gehad.
Of je je pensioenpremie moet doorbetalen is afhankelijk van je pensioen verzekering. Bij ABP moet je idd doorbetalen en dat is best veel geld (ik geloof 600 euro pm). Mijn vriend kon zijn contract, voor de tijd dat we weg zijn, om laten zetten naar minder uren zodat je minder pensioenpremie hoeft te betalen. Ik zit bij PGGM, waarbij jezelf kunt kiezen of je wel of niet doorbetaald. Dat moet je dus even uitzoeken.
Als ik jou was, en je hoeft je pensioen niet door te betalen, zou ik lekker onbetaald verlof nemen, heb je wat om terug te vallen als je terug komt! En als je echt langer dan een jaar weg blijft, kan je altijd nog ontslag nemen!
Succes met beslissen!
Karin.kamai
Reiziger

Ik zal het dan inderdaad even moeten navragen op m'n werk. Want 600 euro per maand aan vaste lasten erbij kan ik echt niet hebben voor de reis. Als ik wel zou moeten doorbetalen kan ik misschien aan mijn baas vragen of ik toch gewoon ontslag kan nemen en dan een soort intentie verklaring dat ik na een jaar mag terug komen o.i.d. Hoewel een intentie verklaring natuurlijk geen garantie is....

Als je onbetaald verlof neemt, mag je in dat jaar dus ook eventueel alsnog ontslag nemen met in acht name van je opzegtermijn? Vind dat alleen een beetje lullig...

In ieder geval bedankt voor de tips en adviezen!
Karin.kamai
Reiziger

Ik zat trouwens nog even te denken en het lijkt me niet logisch dat je ww en wao moet betalen. Dit is namelijk altijd een percentage van je inkomsten en bij onbetaald verlof heb je natuurlijk geen inkomsten...
Ik ga het allemaal uitzoeken en wanneer ik de antwoorden gevonden heb, zal ik ze hier ook even posten!
Nu is het tijd om van de zon te gaan genieten!! Kunnen we vast wennen voor de reis :P
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Mijn vriend heeft ontslag genomen met intentie verklaring dat hij per die datum weer in dienst zou komen. Ze hebben afgeproken 3 maanden van te voren contact te hebben om defenitief alles te regelen. Heel prettig allemaal, intentie verklaring geeft toch rust. Voor het bedrijf is het ook goed want je weet nooit wat er gebeurd en of het niet opeens helemaal tegen zit.

Als je voor onbetaald verlof kiest zou je ook zo'n 3 maanden termijn op kunnen nemen. Ik vind persoonlijk dat je dan er wel eventeel nog voor zou kunnen kiezen toch ontslag te nemen. Ze hebben dan ook genoeg tijd iemand anders voor je te vinden.

Waar je dan wel rekening mee moet houden bij een intentieverklaring is wie geeft de verklaring. Bij mijn vriend was dat geen probleem omdat hij de verklaring had van de eigenaren van het bedrijf. Maar krijg je die gewoon van jouw leidinggevende dan is de vraag is die er nog volgend jaar en wat vindt zijn leidinggevende ervan.

Bottem-line blijft natuurlijk hoe leuk vind je je werk, wil je graag terug of heb je het wel een beetje gehad.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Ikkes
Reiziger

Bericht door Ikkes »

Tikva schreef:Mijn vriend heeft ontslag genomen met intentie verklaring dat hij per die datum weer in dienst zou komen. Ze hebben afgeproken 3 maanden van te voren contact te hebben om defenitief alles te regelen.

Als je voor onbetaald verlof kiest zou je ook zo'n 3 maanden termijn op kunnen nemen. Ik vind persoonlijk dat je dan er wel eventeel nog voor zou kunnen kiezen toch ontslag te nemen. Ze hebben dan ook genoeg tijd iemand anders voor je te vinden.

Vind ik ook, maar dan moet de werkgever ook van gedachte kunnen veranderen!!

Ik ben op reis gegaan toen ik mijn baan kwijt raakte ivm Europese centralisering. Ik ben acht maanden weg geweest en tegen de tijd dat ik naar huis kwam heb ik op mijn blog een berichtje gezet dat ik werk nodig. Drie dagen nadat ik terug was belde mijn oude werkgever (oud collega's lazen mijn blog); of ik werk nodig had want ze zaten omhoog. Andere functie, andere locatie, maar ik was geweldig blij dat ik niet hoefde te gaan solliciteren en ik ben ondertussen toch weer in een leuke vaste baan gerold.
Seeker

Bericht door Seeker »

bolletjeom schreef:
Maar toch is het onzin om te doen of je niets opgeeft en dat je soms niet ook die "dingen" zou willen van mensen die niet op reis zijn geweest.
het IS geen onzin...jij VIND het onzin

Want ik kan heel eerlijk zeggen dat ik juist al die dingen niet ambieer. En dat komt oa door het reizen.
Ik ben zo blij en dankbaar dat ik niet (meer) ben zoals de mensen om me heen die als een kip zonder kop lopen te rennen om die paar honderd euro per maand meer binnen te halen. De eat or be eaten mentaliteit in het bedrijfsleven waar je collega's aardig doen totdat ze je neer kunnen halen om zelf een betere positie te behalen.
Dat ik met mijn huurhuisje me geen zorgen hoef te maken over een nieuwe CVketel of een veel te hoge hypotheek die ik eigenlijk net niet kan betalen.
Overigens zitten mijn vrienden met best leuke banen ook nog in een huurhuisjes want starten op de woningmarkt valt niet mee en degenen die "alles" hebben doen niets anders dan klagen over alle problemen die ze hebben in hun mooie leventje en ze zijn nooit tevreden.

toen wij net thuis waren was een vriend van ons bezig om onze gekregen computer te instaleren enzo. Zijn vriendin zat te lachen om de monitor. In onze onschuld vroegen we wat er mis mee was. Nou, je kon tegenwoordig toch voor niet al te veel geld een flatscreen krijgen?!?!
Omdat er in die 2 jaar dat we weg waren heel veel zaken een stuk goedkoper waren geworden informeerde we eens naar een prijs.
Nou, voor €300 had je er toch al 1
?!?!??!?! onze mond viel open!
Van dat geld konden wij 2 weken reizen in Azie....in onze ogen heel veel geld voor iets compleet onzinnigs want we hadden al een beeldscherm.
Toen zij de vriendin, ik snap best dat jullie armoede hebben gezien maar het is toch belachelijk om woongenot op te geven omdat je vind dat je moet consuminderen

nou...dat onderwerp hebben we dus maar nooit meer uit de kast gehaald. Ze kijkt erg neer op onze "levensstijl" terwijl ze roept "ik zou ook willen dat ik zulke reizen kon maken"

ik kan niet anders zeggen dat ik best de loterij wil winnen en alles wil hebben maar om eerlijk te zijn kijk ik nooit kwijlend naar een flatscreen en zou zoiets nooit mijn "woongenot" vergroten. Geen stank meer van de kookkunsten van mijn onderburen! Dat zou mijn woongenot vergroten 8-)

Ik keutel wat aan van baan naar baan. ik haal voldoende geld binnen om normaal van te leven EN ik reis wanneer ik wil. Door ons hele goedkope flatje en redelijk sobere levensstijl kan ik zelfs lekker sparen. Ik kan altijd vertrekken omdat ik geen echte verplichtingen heb.
Eigenlijk heb ik dus Ultieme vrijheid.
Ik lees dus mooi dit verhaal over dat beeld scherm, 300 euro is wel veel voor flatscreen, ik kost mijne voor ongeveer 109 euro, maar zoon scherm bespaard je behoorlijk veel energie, en geeft nog mooiere beeld ook, dus je kunt beter zoiets hebben, en beste dan nog met een energie zuinige computer, dat houdt je energie rekening laag, ookal gebruik je hem 14 uur per dag.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

dat verhaal kwam uit 2006. ze zullen ondertussen wel goedkoper zijn. maar ik vervang pas wat als het stuk is..of als ik geld over heb en dat zie ik voorlopig niet gebeuren :{
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Seeker

Bericht door Seeker »

Ik vervang in algemeen ook niet, ben verplan mijn iphone lang te houden, ookal is er weer een andere model, de 3g blijft goed.

Sorry dat ik op zoon oud verhaal reageer, ik let niet zo op datums.
Plaats reactie