Tips Ecuador gevraagd

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Ikkes
Reiziger

Tips Ecuador gevraagd

Bericht door Ikkes »

Hoi,

Mijn eerste reis naar Zuid-Amerika zit eraan te komen en het wordt toch wel spannend. De eerste keer, weinig tot geen spaans en vrouw alleen................ 4 augustus vlieg ik naar Ecuador. Ik heb de route zo'n beetje gepland en vraag me af of dit logisch is en of er nog op-aanmerkingen zijn.

Ik vlieg op Guayaquil en blijf daar enkele dagen, dan vlieg ik naar Lago Agrio voor een jungle trip. Ik twijfel nog tussen Jamu en Cuyabeno en 3 of 4 nachten.
Daarna ga ik richting Quito. Bezoek aan de evenaar, Otavalo en natuurlijk de stad zelf. Dan wil ik nog een tourtje doen richting Cotapaxi en Chimboraze. Heeft iemand ervaring met een mountainbike organisatie?? Die organiseren een tweedaagse tour en dat lijkt me wel wat. Is acclimatiseren in Quito voldoende of moet ik nog hoger?? Ik heb wel een redelijke conditie maar fiets eigenlijk nooit.
Dan een paar dagen de quilotoa loop incl. de markt in Saquisili. Daarna wilde ik richting Cuenca en onderweg de Duivels neus nemen, maar ik denk dat ik die uit de planning gooi, want het schijnt nu een bus op rails te zijn waar je IN ipv OP moet zitten. Is Rio Bamba dan nog wel de moeite???
Vanuit Cuenca ga ik dan weer richting Guayaquil voor mijn vlucht naar de Galapagos om een weekje te gaan duiken.
Eigenlijk wil ik ook wel naar Puerto Lopez voor de bultruggen, weet iemand of dat met een dagtocht vanuit guayaquil te realiseren is???

Zijn er plaatsen waar ik ECHT naar toe zou moeten en die niet hierboven staan??

Nog een laatste vraag over de bagage. Ik wilde mijn slaapzak eigenlijk thuis laten omdat ik overal lees dat er dekens zijn, maar zijn die er inderdaad en is dat warm genoeg?? Ik heb sowieso een lakenzak en lang thermo ondergoed bij me, kan ik dan die slaapzak thuis laten???

Ik ben benieuwd naar jullie tips/ervaringen
bolletjeom
Reisexpert

Re: Tips Ecuador gevraagd

Bericht door bolletjeom »

ben jij degene die mij deze vragen en route al voorgelegd heeft in een email??
Dan hoef ik het namelijk niet allemaal nog eens te tiepen ;)

dagtocht uit Gayaguill voor de walvissen: NEE. rit van G naar Puerto Lopez duurt 5 uur.
Jamu of Cuyobeno. Jamu als je budget wilt en Cuybeno als het een paar tientjes meer mag kosten. De locatie is het eigenlijk wel waard! overigens hebben ze dorm hutjes die zelden geboekt worden dus dan heb je ze voor jezelf en betaal je net zoveel als bij jamu
3 of 4 dagen. 3 dagen is over het algemeen wel voldoende.
Je hebt gelijk over de bus op wielen en ik vind het dan niet meer de moeite waard. behalve als je tijd hebt
acclimatiseren is per persoon anders. heeft met je conditie niets te maken. ik ben na 3 maanden nog niet geacclimatiseerd en anderen merken er niets van. Persoonlijk zou ik niet 2 dagen willen mountainbiken. in iedergeval niet boeken totdat je weet hoe je reageerd op de hoogte. er zit een nederlander in quito die een goede reputatie heeft. ben even de naam kwijt. flyingdutchman ofzo. ik weet precies waar ie zit...maar daar heb je niet veel aan. Over Gulliever ben ik niet zo heel erg te spreken. Overigens gaan die 2 daagse tochten vaak niet door omdat er te weinig mensen zijn of omdat weer eens snert weer is
slaapzak. tja, ik heb het altijd koud maar laat hem toch thuis. thermo ondergoed doet wonderen en heel af en toe slaap ik gewoon in een trui.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Ikkes
Reiziger

Bericht door Ikkes »

Hoi Bolletjeom,

Bedankt voor je tips.
Nee, ik heb je geen mail gestuurd, ik heb wel al verschillende verhalen op je site gelezen.

Guayabeno wordt het dus, die paar tientjes kunnen er ook nog wel af.
Biking: the biking Dutchman en Aries bike company heb ik gevonden...... Gulliever kende ik nog niet en is dus niet de moeite.
De slaapzak laat ik thuis en die neus laat ik aan me voorbij gaan...............

Nog even over de hoogte. Ik ga er voor het gemak vanuit dat jij een expert bent :) Ik ben in Nepal (2007) boven de 5000m geweest en had daar weinig klachten. Is dat enige garantie voor nu, of is het gewoon de vorm van de dag????

Ben ik echt geen "niet te missen highlights" vergeten in mijn planning??

Bedankt en groet,
Ikkes
bolletjeom
Reisexpert

over de hoogte: het is geen garantie maar het geeft wel hoop ;)
Over het algemeen reageer je altijd het zelfde op hoogte maar soms worden mensen toch ziek die daar normaal gesproken geen last van hebben. Maar in jou geval heb je in Quito al geacclimatiseerd. eigenlijk is de hele strook (behalve de jungle) op hoogte. Cotapaxi doe je dus absoluut niet de dag nadat je terug komt uit de jungle maar als je al een dag of 2 op hoogte bent.

Heb je het hoofdstuk Cuyabeno reserve al gelezen op deze site?
En op deze site is er een hosteldatabase. Daar heb ik de jungle lodges in opgenomen. Daar vind je indicaties van de prijzen en wat foto's

Hoeveel tijd wil je nemen voor de Quilotoa loop? kan je hostal Tiana heel erg aanbevelen in Latacunga en ze hebben ook een hostel in Isinlivi. Jose-Luis is een goede gids en Katrien een leuke gastvrouw. (doe ze de groeten)

of je wat vergeten bent? hoeveel tijd heb je? als je voldoende tijd hebt dan heb ik nog wel wat tips maar nu heb je ook al een leuk rondje op papier
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Sowieso geen paar dagen in Guayaquil blijven! Ome El Niño is overal geweest, en voel me niet snel onveilig (itt bolletje :P ), maar zelfs ik heb Guayaquil overgeslagen. Het schijnen ook enorme stalkers te zijn....en dat kan kloppen, want ik heb er op het busstation (alleen maar overstappen richting Cuenca) al bijna eentje gegrepen O-) 8-) . Ga idd ff snel op en neer naar Puerto Lopez zou ik zeggen. Goed walvissen spotten, en sowieso leuk plaatsje.
bolletjeom
Reisexpert

Flauw hoor om te zeggen dat ik me snel onveilig voel. Zit nogal een verschil tussen een blonde vrouw en een blonde man alleen op reis :6
Ik heb 5 maanden in Quito gezeten. Dat is niet te vergelijken met een korte vakantie in het land.
Guayaguil heeft idd een slechte reputatie en ik geloof ook wel dat die terecht is, Maar ook in Quito moet je alert zijn en je spullen zijn in de bussen tussen Latacunga-Quito en Quito-Otavalo ook niet echt veilig.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Guayaquil heeft niet alleen een slechte reputatie. Er is ook nog eens niks te zien/doen, en het schijnt ook zo'n stad te zijn "waar je precies moet weten waar je moet zijn". Dus her en der wellicht wat leuke plekjes, kroegjes en restaurantjes, maar geen centrum waar je lekker rond kan struinen. Alleen de boulevard (malecon geloof ik) schijnt wel grappig te zijn, maar niet grappig genoeg om daarvoor speciaal heen te gaan. Ook heel heet en vochtig.
bolletjeom
Reisexpert

ik ga met mijn groepen uit veiligheidsoverwegingen (op advies van de baas) in Guayaquil alleen naar de Boulevard. Dit is een stad waar je alleen heen gaat als je een vlucht moet pakken. Anders sla je het het beste over.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

bolletjeom schreef:ik ga met mijn groepen uit veiligheidsoverwegingen (op advies van de baas) in Guayaquil alleen naar de Boulevard. Dit is een stad waar je alleen heen gaat als je een vlucht moet pakken. Anders sla je het het beste over.
Nou, eh, heh....precies wat ik bedoel dus. Niet vrijwillig een paar dagen blijven hangen dus :P .

+....
Mijn eerste reis naar Zuid-Amerika zit eraan te komen en het wordt toch wel spannend. De eerste keer, weinig tot geen spaans en vrouw alleen
En dan gaat ikkes niet met een lekker gevoel van start O-) . Dus ikkes: begin lekker in Puerto Lopez zou ik zeggen! Volgens mij is die bus trouwens maar 4 uur hoor.
Ikkes
Reiziger

Bericht door Ikkes »

Ikkes gaat sowieso met een lekker gevoel van start en een gewaarschuwd mens telt voor twee. Ik vlieg via GYQ op advies van de duikorg. waarmee ik naar de Galapagos vlieg, dus vandaar. Ik kan daar ook mijn duikuitrusting parkeren tot aan vertrek, dus dat is wel fijn. Maar iig bedankt voor de tips.
Ik heb ruim drie weken de tijd en nog niets geboekt behalve tickets, duiken en mijn overnachting in GYQ (buiten het centrum, ik neem wel een taxi). Ik zet hier gewoon mijn planning neer, die is er tenslotte om aangepast te worden, want niets zo veranderlijk als Ikkes.

Kom maar op met aanvullingen, commentaar, tips, do's en don'ts
Woensdag Aankomst Guayaquil 5 am.
Donderdag Guayaquil
Vrijdag --> Puerto Lopez
Zaterdag Whale watching
Zondag bus --> Quito
Maandag --> Cuyabeno Lodge (hebben een groep geboekt staan waar ik me bij aan kan sluiten)
Dinsdag jungle
Woensdag jungle
Donderdag jungle
Vrijdag --> Otavalo (als ik dat redt vanuit Cuyabeno, anders overnachting in Quito)
Zaterdag Otavalo markt --> Quito
Zondag Quito, (evt. Mitad del Mundo)
Maandag Evt. Cotapaxi
Dinsdag --> Riobamba / Latacunga
Woensdag Evt. Chimboraze
Donderdag Saquisili, Quilotoa loop
Vrijdag Quilotoa loop
Zaterdag Quilotoa loop
Zondag Quilotoa loop
Maandag --> Cuenca
Dinsdag Cuenca
Woensdag --> Guayaquil
Donderdag --> Galapagos, een weekje duiken, duiken en nog eens duiken............... daarna weer richting NL

Hostel Tiana heeft volgens mij geen 1 pers. kamers en de dorm heeft 10 bedden (vind ik net wat teveel). Dus alternatieven in Latacunga zijn welkom.

Bedankt voor jullie reacties.
bolletjeom
Reisexpert

Kom maar op met aanvullingen, commentaar, tips, do's en don'ts
Woensdag Aankomst Guayaquil 5 am.
Donderdag Guayaquil
Vrijdag --> Puerto Lopez
Zaterdag Whale watching
Zondag bus --> Quito
Maandag --> Cuyabeno Lodge (hebben een groep geboekt staan waar ik me bij aan kan sluiten)
hoe ga je van puerto Lopez in de jungle komen in 1 dag? of bedoel je dat je op de maandag richting Lago Agrio gaat? hoe wil je die reis afleggen? vliegen of met de bus? dagbus of nachtbus?
Dinsdag jungle
Woensdag jungle
Donderdag jungle
Vrijdag --> Otavalo (als ik dat redt vanuit Cuyabeno, anders overnachting in Quito)
vlieg je of ga je met een bus? als je vliegt kom je laat op de avond aan in Quito dus ga je pas de volgende dag naar Otavalo. En als je met de nachtbus gaat is het de vraag of die stopt in Otavalo en of je dat wilt. Als ze stoppen doen ze dit op de snelweg bij een benzinepomp en echt midden in de nacht. Dan krijg je geen vervoer gevonden naar het centrum en is er geen hostel die zijn deur nog open heeft
Zaterdag Otavalo markt --> Quito
Wanneer je nog iets wil meepikken van de markt moet je heel heel vroeg vertrekken uit Quito. de beestenmarkt ga je sowieso missen trouwens
Zondag Quito, (evt. Mitad del Mundo)
Maandag Evt. Cotapaxi
Dinsdag --> Riobamba / Latacunga
Woensdag Evt. Chimboraze
Donderdag Saquisili, Quilotoa loop
Vrijdag Quilotoa loop
Zaterdag Quilotoa loop
Zondag Quilotoa loop
Maandag --> Cuenca
Dinsdag Cuenca
Woensdag --> Guayaquil
Donderdag --> Galapagos, een weekje duiken, duiken en nog eens duiken............... daarna weer richting NL

Hostel Tiana heeft volgens mij geen 1 pers. kamers en de dorm heeft 10 bedden (vind ik net wat teveel). Dus alternatieven in Latacunga zijn welkom.
Er zijn geen alternatieven. ze hadden 1 1persoonskamer maar soms heeft een vrijwiliger die. Ze hebben wel 2 persoonskamer. misschien willen ze je wel korting geven
Ikkes
Reiziger

Bericht door Ikkes »

Hey Bolletje-om,

Dank voor je reactie. Ik ga al een dag eerder vanuit P. Lopez naar Quito en ik ben van plan te vliegen naar Lago Agrio dus dat is geen probleem. Terug vlieg ik ook, maar ik wil overnachten in Otavalo, dus ik ga maar eens kijken of Jumo lodge ruimte voor me heeft. Nachtbussen heb ik wel overwogen, maar ivm veiligheid denk ik beter af te zijn in een vliegtuig.

Groet,
Ikkes
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Ikkes schreef:Hey Bolletje-om,

Dank voor je reactie. Ik ga al een dag eerder vanuit P. Lopez naar Quito en ik ben van plan te vliegen naar Lago Agrio dus dat is geen probleem. Terug vlieg ik ook, maar ik wil overnachten in Otavalo, dus ik ga maar eens kijken of Jumo lodge ruimte voor me heeft. Nachtbussen heb ik wel overwogen, maar ivm veiligheid denk ik beter af te zijn in een vliegtuig.

Groet,
Ikkes
Tip: vraag ff goed na hoe het zit met die bus Puerto Lopez-Quito. Ik ben (met Reina de Camino geloof ik) van Quito naar Puerto Lopez geweest, maar die dagbus was zo'n boemelbus die overal stopte (13 uur in de bus en alleen 30 minuten gelunched)! De nachtbus scheen dat niet te doen en doet er iets van 9 uur over geloof ik.....
bolletjeom
Reisexpert

je kunt niet vliegen van Lago Agrio en dan diezelfde avond in Otavalo zijn. Tenminste. Het kan wel maar dan moet je een avondbus nemen naar Otavalo en dat wil ik niet aanbevelen
Ikkes
Reiziger

Bericht door Ikkes »

mijn gezond boerenverstand zegt me dat nachtbussen minder "op en afstappers" hebben, dus die zijn over het algemeen sneller. Maar zie ik niet zo zitten, afgezien van de veiligheid slaap ik ook voor geen meter in een bus....... Ik heb gezien dat er twee bus org. dat traject doen, dus zal eens uitzoeken welke het snelste is.

Bolletjeom, helemaal duidelijk mbt Otavalo. Het is jammer dat Cuyabeno lodge alleen een groep voor 4 nachten heeft zitten, dus ik dat ook moet boeken. Ik heb bij Jumo geïnformeerd wanneer zij reserveringen hebben, dan kan ik kijken of ik me daar aan kan sluiten. Dan kan ik op donderdag terug naar Quito vliegen en ben ik vrijdags ruim op tijd in Otavalo voor de zaterdagmarkt, want ik wil daar idd vroeg zijn. Ik wacht nog even af, ik vertrek pas over een week of vier.
Plaats reactie