Reisverzekering afsluiten en zorgverzekering wel of opzeggen?

Altijd al willen weten of het mogelijk is om de reis te maken die je al jaren wilt gaan doen met het budget die je voor ogen hebt? Of wil je weten welke verzekering het beste bij jouw reis past?
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

6 jaar geleden kreeg je wel een stikker, maar misschien dat het tegenwoordig gewoon digitaal is en dat het in de computer staat. Ik durf dus ook niet echt te zeggen of je nog een sticker in je paspoort krijgt.
Ron
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Ron »

in 2007 kreeg je nog steeds een mooie stikker in je paspoort dus ga er van uit dat dat nog niet veranderd is. op het vliegveld in sydney weet ik dat er daar een speciale balie voor is, die staat nog voor dat je je tassen ophaalt. maar anders is er ook een kantoor in sydney in het centrum waar je je stikker kunt halen.
geniet van je trip voor dat je het weet is het over.
http://www.rocomo.nl
Sander

Reisverzekering en Zorgverzekering

Bericht door Sander »

Hallo Rudi,

Allereerst complimenten voor je forum _O_ !!! Echt super, bedankt daarvoor! Wat een oerwoud is dat verzekeringsgebeuren. Zonder je forum was het nog een stuk lastiger geweest. Daarnaast even een opmerking bij het bovenstaande stuk onder het kopje "Uitschrijven bij de gemeente" mbt onderstaande:

"Helaas hebben niet alle Gemeenten hiervoor exact dezelfde regels, informeer hier dus naar. Het instellen van een briefadres-postadres zou een oplossing kunnen zijn."

Er is namelijk een groot verschil tussen een "postadres" en een "briefadres". Een "briefadres" (bij bv. je ouders of vrienden) betekent namelijk dat je blijft ingeschreven in de Gemeentelijke Basis Administratie" (GBA). Voorbeeld om het duidelijker te maken. Ik zal binnenkort voor een periode naar Azie gaan. Ik zeg mijn huurhuis op. In feite heb ik twee opties:1. ik schrijf me uit bij mij eigen gemeente 2. ik neem een "briefadres" bij mijn ouders. Optie 1. betekent dat ik wordt uitgeschreven bij de GBA. Bij Optie 2 blijf ik ingeschreven bij de GBA. De consequenties van uitschrijven worden netjes beschreven door JoHo. Voordeel van ingeschreven staan in het GBA is met name dat je AOW behouden blijft, WA+inboedel verzekering geldig blijft en je de belastingaangifte niet omslachtig hoeft te doen (weet je uit ervaring begrijp ik). Voor de doorlopende reisverzekeringen, mijn ziektekostenverzeraar en mijn banken is inschrijving in de GBA geen voorwaarde.
Voorwaarde voor optie 2 is overigens wel dat je korter dan 8 maanden weg bent. Ik zal waarschijnlijk korter weg zijn dus ga ik waarschijnlijk voor deze optie. Mocht ik toch langer wegblijven kan ik me in maand 7 alsnog vanaf Verwegistan uitschrijven.

Tweede opmerking betreft de doolopende reisverzekeringen. Naast Ohra heeft Delta Lloyd een vrijwel gelijke verzekering. Ook tot 365 dagen etc. Delta Lloyd lijkt als voordeel te hebben dat je je op elk moment kunt inschrijven voor 1 jaar. Bij Ohra loopt het jaar van april tot maart. Bij inschrijven in oktober zit je er dus anderhalf jaar aan vast.

Dat was wat ik wilde toevoegen. Succes met je Forum en veel Reisplezier!!!
Sander
bolletjeom

Bericht door bolletjeom »

nou sander, het is niet mijn forum hoor...maar bedankt voor het compliment. zal je reactie verwerken in het stukje wanneer ik weer in nederland ben
groetjes rudi
Yvo

Bericht door Yvo »

Hallo!
Deze website heeft mij echt enorm geholpen, duidelijkheid eindelijk!! Goed werk.. ^O^

Ik heb alleen een paar vragen, als ik mij nu uitschrijf bij Menzis (de zorg verzekeraar) voor het jaar 2009, en ik vertrek in febuari, dan ben ik 2 maanden onverzekerd in Nederland, zitten daar nog consequenties aan vast?

Plus de laatste update is van februari 2007 zie ik, is alle informatie nog steeds correct wat betrefd dit verzekerings doolhof?

En als laatste een opmerking; we moeten ervoor zorgen dat de overheid hier meer duidelijkheid over gaat geven en procedures uitgaat schrijven in het voordeel van de burger!!
Samen staan we sterk?!..

Nogmaals bedankt voor de info, very gratefull I is!!

Yvo
bolletjeom
Reisexpert

@yvo
je bent WETTELIJK verplicht je te verzekeren voor ziektekosten. dus JA je bent strafbaar als je 2 maanden niet verzekerd bent. Ze brengen de prima bij je in rekening plus een flinke boete.
Zeker wanneer je ook nog ingeschreven staat op een adres in nederland hebben ze je senl gevonden om maar niet te spreken over het geval je in een ziekenhuis terecht komt in die 2 maanden. dan mag je naast je premie+boete ook alle kosten zelf betalen

het verschil met 2007 en nu is niet groot. De wet is hetzelfde gebleven alleen zijn de instanties wat meer thuis in de materie. sommige schrijven je makkelijk uit en laten dit gewoon zwart op wit weten.
Maar ook het controlerende orgaan is lekker bezig dus de boetes worden ook uitgedeeld!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Yvo

Bericht door Yvo »

@Bolletjeom
mm ok, maar als ik mij wel kan uitschrijven, en de schriftelijke goedkeuring krijg, krijg ik die dan per februari?
Want februari is de datum dat ik vertrek, en je kan je alleen voor dat het nieuwe jaar begint uitschrijven.

Ik heb ook het gemeentehuis gebeld, en je als oningezetene te verklaren kan dat pas 5 dagen voor vertrek.. als ik alles dus zo op 1 rijtje zet, dan werken de instanties en hun procedures elkaar tegen?!

Het begint er steeds meer op te lijken dat het gewoon niet mogelijk is om je uit te schrijven, niemand die ik aan de lijn krijg weet ook maar ergens wat van af, de procedures werken elkaar tegen... ik vind 't maar een raar gebeuren...

Ik begin ook te twijfelen of ik wel de juiste vragen stel aan bijv. mijn zorgverzekeraar.
Ik moet nu betalen voor 2009, en zit er dan weer een jaar aan vast. Dus moet het voor 2009 opzeggen, maar dan krijg ik een boete voor die 2 maanden dat ik er nog ben :S.. hoe verward kan je iemand krijgen :S..

Heb je ook toevallig een antwoord op?.. :)
alvast bedankt, en thnx voor je vorige reactie!

groetjes
Yvo
bolletjeom
Reisexpert

@Yvo
Dat uitschrijven bij je verzekeraar snap ik niet helemaal. ik denk dat je idd niet de goede vraag hebt gesteld. Want uitschrijven omdat je gaat reizen kan op ieder gewenst moment...nou ja...eigenlijk kan het dus niet..maar stel dat ze vinden dat je je wel mag uitschrijven kan dat over het algemeen per 1ste van iedere maand.
Ik denk dat je verzekeraar denkt dat je wil overstappen naar een andere verzekering en dat kan alleen per 1 januari

maar zoals ik al eerder zei. zolang je niet echt gaat emigreren mag je eigenlijk niet uitschrijven.
bel je verzekeraar nog eens en leg uit dat je van je verzekering af wilt omdat je gaat reizen. kijken of dat van ze mag. en uitschrijven bij de gemeente doe je gewoon wanneer het van hun moet. dus vlak voor vertrek
Frans

Bericht door Frans »

Een wat late reactie, maar Sander had het over een groot verschil tussen " postadres" en "briefadres" zonder dat verschil duidelijk te maken. Bij een postadres word je namelijk als bewoner op dat adres geregistreerd. Je krijgt dan bv stembiljetten ed toegestuurd, en je kunt een hoop problemen veroorzaken als de echte bewoners (je ouders bv) een officiele verklaring of zoiets nodig hebben van de gemeente. Alle bewoners moeten dan tekenen, maar jij woont daar niet! Bij een briefadres wordt alleen jouw naam gekoppeld aan dat adres, zonder verdere consequenties.
sniffertje
Reiziger

Zorgverzekering + verzekering wereldreis

Bericht door sniffertje »

Tegenwoordig heb je de verplichte zorgverzekering in Nederland. Nu blijven wij deze ook houden omdat we ook een eigen huis hebben in Nederland en dus ook ingeschreven blijven staan bij de gemeente.

Is een standaard reisverzekering naast de zorgverzekering voldoende, of moet je toch nog op speciale dingen letten?

Grt Rob
bolletjeom
Reisexpert

Re: Zorgverzekering + verzekering wereldreis

dat hangt er van af wat je gaat doen en hoeveel waardevolle spullen je meesleept.
Daarnaast zijn er maar erg weinig normale reisverzekeringen waarbij je onafgebroken langer dan 3 maanden op reis mag!! let daar even goed op als je een verzekering gaat zoeken.
Veel mensen hier komen uit op de permanente reisverzekering van de OHRA. daar mag je 365 dagen van weg en de meeste nemen het risico dat het niet gecontroleerd wordt als ze langer dan een jaar weg gaan.

bekijk eens een aantal verzekeringen. die leggen zelf wel uit wat er wel en niet onder valt. En dan kan je zelf bedenken of je wel of niet gaat skieën of raften enzo en of je dus een portie extra moet verzekeren
RVE
Wereldreiziger

Bericht door RVE »

Je moet gewoon effe de voorwaarden van reisverzekeringen vergelijken + de prijzen. Sommige standaardverzekeringen vergoedden geen risico-sporten, anderen bieden niet standaard de werelddekking aan die jij wel nodig hebt etc. Via vergelijkingssites zoals Independer.nl kun je een redelijk beeld krijgen van prijzen. Dan zoek je bij de goedkoopste verzekeringen even in de voorwaarden et voila.
Nanneke
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Nanneke »

Mijn verzekeraar had ook als beperking dat ze me maar drie maanden aaneengesloten wilden verzekeren. Omdat ze mij niet konden helpen, kon ik gratis overstappen naar een andere verzekeraar. Ik heb ook voor OHRA gekozen, zoals door Bolletjeom genoemd. Deze is erg goedkoop met een goede dekking en voorwaarden. Enige nadeel, vond ik, was dat ze geen gevaarlijke sporten verzekeren. Zeker in een land als Nieuw Zeeland kan dat frustrerend zijn met al die actiesporten. Al kun je het natuurlijk doen en zeggen dat je van de trap bent gevallen of zo, maar dat is een overweging die je zelf moet maken.
debster1984

Bericht door debster1984 »

Hoi!!

Zelf heb ik me extra laten verzekeren met de Special Isis reisverzekering van JoHo!

Geeft een prima extra dekking,

Hoop je geholpen te hebben,

Groetjes,

Debbie
J.Ineke

Bericht door J.Ineke »

Vraag:Mijn vader is 86 en gaat nu in Thailand wonen,Heeft zijn huis per 1 september opgezegt en ook zijn verzekering Zilveren kruis per 1 september. Heeft zich laten uitschrijven bij gemeente 28 juli 2009.
Nu is hij 3 dagen in Thailand wordt ziek in de rug en Scan toont aan dat hij geopereerd moet worden.Verzekering zegt nu dat hij niet meer gedekt en verzekerd is.
Kan een verzekering dit doen?vriendelijke groetjes Ron
Plaats reactie