6 weken Australie
- bolletjeom
- Reisexpert
Re: Route Sydney-Darwin (onderlangs) in 6 weken?
tussen Adelaide en Darwin is idd gewoon een highway. dat is vergelijkbaar met een proviciaalse weg hier in Nederland....maar dan heeeeeel veel langer.
Van Adelaide naar Darwin en een uitstapje linksaf naar uluru rij je in een dag of 8/10
Wij hebben de route deels gedaan. Eerst Darwin naar Alice springs en Uluru en toen terug omhoog naar Tennant Creek om af te slaan naar Cairns. We wilden daar zijn voor het boxjellyfish seizoen
Een maand later zijn we van Adelaide omhoog gereden tot Coober Pedy
Dit was grofweg onze route met de rijtijden
Darwin naar Kakadu NP was in 1 dag te rijden.
In Kakadu NP zijn we 2,5 dag geweest
Op de derde dag reden we het park uit. Even een stop in Pine Creek, een oud goedzoekers stadje. Na een paar uur rijden stopten we bij de Edith Falls om daar te slapen en te genieten van het zwemmen bij de waterval.
dag 4: Kilometers vreten Edith Falls langs Katherina. Rond lunchtijd een korte rondleiding bij de Cutta Cutta Caves. zo'n 100 kilometer verder ligt het plaatsje Mataranka dat bekend is om zijn warmwater bron. Midden in het droge land ligt een oase met palmbomen. Het water is niet warm maar juist lekker verkoelend na een warme autorit. Hier zijn we ook een uurtje gestopt. Daarna nog een stuk gereden en langs de weg geslapen
dag 5: Na ruim een uur rijden stoppen we bij de oudste pub van Australie in Daly Waters. 500 kilometer later stoppen we in Tennant Creek waar we even goud hebben gezocht. We hebben overnacht bij Juno's horse center in Tennant Creek.
dag 6: Tennant creek naar alice springs is 550 kilometer. Na een uurtje stoppen we bij de "devils marbles". Aan het eind van de middag komen we aan bij Alice Springs.
dag 7 : dagje Alice springs..ook omdat we iets moesten doen aan de camper
Dag 8 : Vanaf Alice Springs is het nog 450 kilometer naar Uluru (ayers rock). een uurtje of 5/6 rijden
dag 9: Uluru
Hier keerde wij weer om. Vanaf hier is het dus weer 6 uur tot de hoofd snelweg en dan zou je in 1,5 dag naar coober Pedy kunnen rijden. Daar kan je een dag rondkijken maar dan heb je het ook echt wel gezien in die zinderende hitte.
Van Adelaide naar Coober pedy is 2 dagen.
Kijk voor tips op mijn site. onder ieder reisverslag staat waar leuke/gratis kampeer plekken zijn
Van Adelaide naar Darwin en een uitstapje linksaf naar uluru rij je in een dag of 8/10
Wij hebben de route deels gedaan. Eerst Darwin naar Alice springs en Uluru en toen terug omhoog naar Tennant Creek om af te slaan naar Cairns. We wilden daar zijn voor het boxjellyfish seizoen
Een maand later zijn we van Adelaide omhoog gereden tot Coober Pedy
Dit was grofweg onze route met de rijtijden
Darwin naar Kakadu NP was in 1 dag te rijden.
In Kakadu NP zijn we 2,5 dag geweest
Op de derde dag reden we het park uit. Even een stop in Pine Creek, een oud goedzoekers stadje. Na een paar uur rijden stopten we bij de Edith Falls om daar te slapen en te genieten van het zwemmen bij de waterval.
dag 4: Kilometers vreten Edith Falls langs Katherina. Rond lunchtijd een korte rondleiding bij de Cutta Cutta Caves. zo'n 100 kilometer verder ligt het plaatsje Mataranka dat bekend is om zijn warmwater bron. Midden in het droge land ligt een oase met palmbomen. Het water is niet warm maar juist lekker verkoelend na een warme autorit. Hier zijn we ook een uurtje gestopt. Daarna nog een stuk gereden en langs de weg geslapen
dag 5: Na ruim een uur rijden stoppen we bij de oudste pub van Australie in Daly Waters. 500 kilometer later stoppen we in Tennant Creek waar we even goud hebben gezocht. We hebben overnacht bij Juno's horse center in Tennant Creek.
dag 6: Tennant creek naar alice springs is 550 kilometer. Na een uurtje stoppen we bij de "devils marbles". Aan het eind van de middag komen we aan bij Alice Springs.
dag 7 : dagje Alice springs..ook omdat we iets moesten doen aan de camper
Dag 8 : Vanaf Alice Springs is het nog 450 kilometer naar Uluru (ayers rock). een uurtje of 5/6 rijden
dag 9: Uluru
Hier keerde wij weer om. Vanaf hier is het dus weer 6 uur tot de hoofd snelweg en dan zou je in 1,5 dag naar coober Pedy kunnen rijden. Daar kan je een dag rondkijken maar dan heb je het ook echt wel gezien in die zinderende hitte.
Van Adelaide naar Coober pedy is 2 dagen.
Kijk voor tips op mijn site. onder ieder reisverslag staat waar leuke/gratis kampeer plekken zijn
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Super! Bedankt voor je uitgebreide antwoord bolletje! Heb meteen ook even op je site gekeken (supergoed zeg, zoveel info op te vinden!!) en als ik het goed heb gezien moet ik voor het stuk tussen sydney en adelaide zo'n 18 dagen uittrekken.
Dan zou de route dus goed te doen zijn in 6 weken...! Hoop ik alleen dat het weer tegen die tijd meezit en dat de wegen rondom Darwin begaanbaar zijn. Maar dat is natuurlijk altijd afwachten....
Bedankt allemaal voor de info!!
Dan zou de route dus goed te doen zijn in 6 weken...! Hoop ik alleen dat het weer tegen die tijd meezit en dat de wegen rondom Darwin begaanbaar zijn. Maar dat is natuurlijk altijd afwachten....
Bedankt allemaal voor de info!!
- bolletjeom
- Reisexpert
even over die 18 dagen.
Je kunt er wel een paar dagen bij plakken hoor maar vergis je er niet in dat er in dat middenstuk heel weinig te beleven valt. Trek er dus niet 10 dagen meer voor uit want dan bestaat de kans dat je 2 weken om Darwin heen aan het cirkelen bent.
Overigens kan je bij Uluru ook nog naar de Kata Tjuta ( de olga's) en daar een mooie wandeling maken. Het kan bloed en bloed heet zijn in de Outback waardoor je liever in de auto zit met een raampje open maar het kan ook knap fris zijn als het waait en regent (ja, wij hebben regen gehad in de outback)
Je kunt er wel een paar dagen bij plakken hoor maar vergis je er niet in dat er in dat middenstuk heel weinig te beleven valt. Trek er dus niet 10 dagen meer voor uit want dan bestaat de kans dat je 2 weken om Darwin heen aan het cirkelen bent.
Overigens kan je bij Uluru ook nog naar de Kata Tjuta ( de olga's) en daar een mooie wandeling maken. Het kan bloed en bloed heet zijn in de Outback waardoor je liever in de auto zit met een raampje open maar het kan ook knap fris zijn als het waait en regent (ja, wij hebben regen gehad in de outback)
-
- Reiziger
Wicked Campers laat je alleen met een 4WD de outback in gaan.
of je nou van de highway af gaat of niet.
Nu zijn 4WD duurder dan 2WD, maar als je de 2WD in Adelaide omruilt voor een 4WD, dan zit je 2 x met de "one-way" costs, (200$ per one-way-fee) (iedere camperverhuur heeft deze one-way-fees, helaas! )
eind april in Darwin moet de regen wel weer aardig weg zijn (The Dry Season begint in Mei)- het kan zijn dat de binnenwegen nog niet allemaal open zijn, maar dat hangt af van de hoevelheid regen die er valt eerder in het jaar; daar kun je helaas niet voor plannen, dus blijft altijd een gok.
Nu zijn 4WD duurder dan 2WD, maar als je de 2WD in Adelaide omruilt voor een 4WD, dan zit je 2 x met de "one-way" costs, (200$ per one-way-fee) (iedere camperverhuur heeft deze one-way-fees, helaas! )
eind april in Darwin moet de regen wel weer aardig weg zijn (The Dry Season begint in Mei)- het kan zijn dat de binnenwegen nog niet allemaal open zijn, maar dat hangt af van de hoevelheid regen die er valt eerder in het jaar; daar kun je helaas niet voor plannen, dus blijft altijd een gok.
Home is where the heart is, away is where the soul sings!
Ok, dat is zeker even iets om rekening mee te houden. Heb meteen even bij Wicked gekeken wat de prijs van zo'n outbackcamper zou zijn, dit past nog net binnen ons budget. En misschien is een camper met wat meer power sowiezo wel makkelijk mochten we willen wildkamperen op plekjes buiten de verharde wegen. Over budget gesproken.... we rekenen op zo'n 100 euro per dag met 2 personen (incl. camperhuur, en exc. vlucht). Als ik naar het kostenoverzicht op de site van bolletjeom kijkt zitten we dan redelijk in de buurt. Tenzij de prijzen ineens veel gestegen zijn de laatste jaren?
- bolletjeom
- Reisexpert
???? sinds wanneer ????Wicked Campers laat je alleen met een 4WD de outback in gaan.
wij hebben een gewone wicked camper mee gekregen en zijn gewoon door de outback gereden.
officieel mag je trouwens niet op dirtroads. dan geld je verzekering niet meer en ben je behoorlijk de sjaak als je auto ermee stopt want danmag je alles gaan betalen voor het wegslepen en repareren.
Maar....dat is een risico dat je soms best kunt nemen. Er zijn hele mooie kampeerplekken die alleen bereikbaar zijn over een dirtroad van een kilometertje (of 2). Wij vroegen gewoon na wat de kwaliteit van zo'n weg was en namen hem dan gewoon. Als je pech krijgt laat je je slepen naar de verharde weg en klaar!!
-
- Reiziger
@ bolletjeom: toen ik in november een camper huurde, kregen we er zo'n kaart bij, waarop stond in welke gebieden we mochten rijden met ozne 2WD. Ik d8 toch echt dat de verhuurder vertelde dat we zonder 4WD niet de outback in mochten.
Wicked site spreekt wel over outback fees, wellicht dat je met alle autos de outback in mag, maar je moet wel dan de juiste extra fees betalen...
anyway, als Wietz een quote opvraagt, dan zal alles wel duidelijk worden.
en 100EURO per dag voor 2 pax is genoeg geld
Wicked site spreekt wel over outback fees, wellicht dat je met alle autos de outback in mag, maar je moet wel dan de juiste extra fees betalen...
anyway, als Wietz een quote opvraagt, dan zal alles wel duidelijk worden.
en 100EURO per dag voor 2 pax is genoeg geld

Klopt, ze hebben outback campertjes (4Wd) maar die zijn ook wel wat duurder.funnyflower schreef:Wicked Campers laat je alleen met een 4WD de outback in gaan.
Ik heb ze gemaild en kreeg dit terug:
It is not compulsary to hire a 4WD to drive in the outback. Normal two wheel drive Wicked campers are only to be driven on sealed roads. Certain parts of Australia are designated as prohibited areas. Due to the remoteness and conditions of roads, these areas are unsafe to travel through and are prohibited at all times.
Prohibted areas include:
• Central West Australia bounded by the Great Northern, Eyre and Stuart Highways.
• Central Eastern Australia bounded by the Stuart, Barrier, Mitchell, Landsborough & Barkley Highways.
• Cape York north of Cooktown, the Carpentaria Coast and Arnem Land bounded by the Barkley & Stuart Hiways.
• The Kimberlies bounded the Great Northern Highway.
• Cape Leveque, the Bungle Bungles and the Lost City in Litchfield National Park.
• Any beach, sand or island.
4WD Campers are permitted on unsealed roads excluding the prohibited areas. Certain areas have been designated as special 4WD zones and require an additional fee. These areas are season and are prohibited unless authorised by Wicked in writing and the 4WD fee is paid. They are:
• Gibb River Road, WA, Apr - Oct only
• Coastal Route to Cooktown, QLD, Apr - Oct only
• Kings Canyon loop, NT, all year
Route 6 weken Australie en 6 weken Nieuw Zeeland
Hoi,
In september ben ik van plan voor een aantal maanden naar Australië en Nieuw Zeeland te gaan. Binnenkort moet ik toch maar eens gaan boeken, maar ik ben er nog steeds niet uit welke route ik ongeveer wil doen. Australië is namelijk zo groot dat ik niet weet wat nou een slim plan is om in 6-7 weken te bezichtigen.
Zelf heb ik nu het volgende bedacht, maar ik heb geen idee of dit haalbaar is of compleet gekkenwerk:
-Ik vlieg in september naar Darwin/Cairns/Sydney (welke plaats hangt af van de prijs) en blijf daar eerst 2 dagen om bij te komen van de vliegreis.
-Dan neem ik een binnenlandse vlucht naar Alice Springs en boek een georganiseerde tour om de highlights van de outback (Alice Springs en Ayers Rock) te zien. Vervolgens via een bustour door naar Adelaide. [1 week]
-Daarna via o.a. de Great Ocean Road -> Melbourne -> Sydney [2 weken]. In Sydney studeert op dat moment een vriendin van me, dus daar wil ik dan een paar dagen blijven.
-Van Sydney weer een binnenlandse vlucht naar Brisbane. Ik heb namelijk gehoord dat Sydney-Brisbane minder mooi is dan Brisbane-Cairns. Klopt dat?
-De resterende tijd wil ik doorbrengen aan het deel van de oostkust Brisbane-Cairns en misschien ook een duikcursus doen. [4 weken]
-Vervolgens vanuit Cairns een vlucht naar Auckland
-Dan Auckland>Rotorua>Wellington [2 weken]
-Vanuit Wellington naar het Zuidereiland, een rondje maken en uitkomen in Christchurch [4 weken]
-Als laatste vanuit Chirstchurch weer naar Nederland vliegen. Half/eind december weer thuis.
Wat denken jullie? Idioot veel om in deze tijd te doen of wel haalbaar?
Als iemand een betere, alternatieve route weet dan hoor ik het graag.
Bedankt!
Groetjes Liza
In september ben ik van plan voor een aantal maanden naar Australië en Nieuw Zeeland te gaan. Binnenkort moet ik toch maar eens gaan boeken, maar ik ben er nog steeds niet uit welke route ik ongeveer wil doen. Australië is namelijk zo groot dat ik niet weet wat nou een slim plan is om in 6-7 weken te bezichtigen.
Zelf heb ik nu het volgende bedacht, maar ik heb geen idee of dit haalbaar is of compleet gekkenwerk:
-Ik vlieg in september naar Darwin/Cairns/Sydney (welke plaats hangt af van de prijs) en blijf daar eerst 2 dagen om bij te komen van de vliegreis.
-Dan neem ik een binnenlandse vlucht naar Alice Springs en boek een georganiseerde tour om de highlights van de outback (Alice Springs en Ayers Rock) te zien. Vervolgens via een bustour door naar Adelaide. [1 week]
-Daarna via o.a. de Great Ocean Road -> Melbourne -> Sydney [2 weken]. In Sydney studeert op dat moment een vriendin van me, dus daar wil ik dan een paar dagen blijven.
-Van Sydney weer een binnenlandse vlucht naar Brisbane. Ik heb namelijk gehoord dat Sydney-Brisbane minder mooi is dan Brisbane-Cairns. Klopt dat?
-De resterende tijd wil ik doorbrengen aan het deel van de oostkust Brisbane-Cairns en misschien ook een duikcursus doen. [4 weken]
-Vervolgens vanuit Cairns een vlucht naar Auckland
-Dan Auckland>Rotorua>Wellington [2 weken]
-Vanuit Wellington naar het Zuidereiland, een rondje maken en uitkomen in Christchurch [4 weken]
-Als laatste vanuit Chirstchurch weer naar Nederland vliegen. Half/eind december weer thuis.
Wat denken jullie? Idioot veel om in deze tijd te doen of wel haalbaar?
Als iemand een betere, alternatieve route weet dan hoor ik het graag.
Bedankt!
Groetjes Liza
Re: Route 6 weken Australie en 6 weken Nieuw Zeeland
Het is maar net wat je wilt zien in Australie...
Er zijn toers die je helemaal van Darwin, via Alice Springs en Uluru naar Adelaide of zelfs Melbourne brengen, maar daar betaal je dan ook voor. Toer langs de Great Ocean Road duurt gemiddeld drie dagen. Met eigen vervoer kan dat sneller/langzamer. Oostkust ben ik niet geweest en kan ik je weinig over vertellen.
Nieuw Zeeland: in zes weken kun je dat een heel eind zien. Veel mensen blijven inderdaad langer op het Zuid Eiland dan op het Noord eiland. Hou wel rekening met het weer. Het kan het overwegen waard zijn om in Christchurch te beginnen en dan te eindigen op het Noord eiland. In mijn geval (eind februari - half april) was dat de beste optie vanwege de regen aan de Westkust van het Zuid Eiland.
Er zijn toers die je helemaal van Darwin, via Alice Springs en Uluru naar Adelaide of zelfs Melbourne brengen, maar daar betaal je dan ook voor. Toer langs de Great Ocean Road duurt gemiddeld drie dagen. Met eigen vervoer kan dat sneller/langzamer. Oostkust ben ik niet geweest en kan ik je weinig over vertellen.
Nieuw Zeeland: in zes weken kun je dat een heel eind zien. Veel mensen blijven inderdaad langer op het Zuid Eiland dan op het Noord eiland. Hou wel rekening met het weer. Het kan het overwegen waard zijn om in Christchurch te beginnen en dan te eindigen op het Noord eiland. In mijn geval (eind februari - half april) was dat de beste optie vanwege de regen aan de Westkust van het Zuid Eiland.
6 weken Australie
In Januari en Februari willen wij ongeveer 6 weken door Australië gaan reizen met een camper. Na nieuwjaar gevierd te hebben in Sydney, willen we vanuit daar naar het zuiden reizen langs Melbourne en Adelaide (en de bijbehorende parken, eilanden etc. die we passeren) om daarna naar boven langs Coober pedy, Ayers rock en uiteindelijk in Alice Springs te komen. Vanuit Alice Springs willen we dan door het binnenland terug naar Sydney gaan. Is het mogelijk om dit te doen en is het ook mogelijk in de tijd die wij voor ogen hebben? Welke weg is dan het mooiste en beste om door het binnenland te nemen? Is het eventueel ook mogelijk of beter om de route naar boven (Darwin) af te maken en vanuit daar een vlucht naar Sydney te nemen?
- bolletjeom
- Reisexpert
Re: 6 weken Australie
Er is geen weg binnendoor naar Sydney.
je zult dezelfde weg terug moeten langs coober pedy. Of je moet een 4x4 wagen gaan huren(en jerrycans benzine inslaan). Met een camper mag en kan je niet over de dirttracks.
Doorrijden naar Darwin is een optie. Binnenlandse vluchten zijn echter flink prijzig! en je betaald meer voor je camper als je hem op een andere plek achter laat dan je hem ophaalt
je zult dezelfde weg terug moeten langs coober pedy. Of je moet een 4x4 wagen gaan huren(en jerrycans benzine inslaan). Met een camper mag en kan je niet over de dirttracks.
Doorrijden naar Darwin is een optie. Binnenlandse vluchten zijn echter flink prijzig! en je betaald meer voor je camper als je hem op een andere plek achter laat dan je hem ophaalt
-
- Reiziger
Re: 6 weken Australie
Je zult van Alice terug moeten naar Port Augusta, vanaf daar kun je zo binnendoor naar Sydney rijden (via Broken Hill). Alice naar Port Augusta is zo'n 1300 KM, dus 2 dagen cruisen.
Qua tijd zit je prima, en als t moet zit je binnen no-time in Sydney als je je voet op t gas houdt
Qua tijd zit je prima, en als t moet zit je binnen no-time in Sydney als je je voet op t gas houdt

-
5,5 week backpack in Australië
Hallo allemaal,
ik wil eind juli 2013 naar Australië vliegen om daar tot begin september te gaan backpacken. Ik weet dat het niet heel lang is, maar ik heb de komende jaren vanwege studie geen tijd om langer te gaan. Het is de eerste keer dat ik zelf zal gaan backpacken, al ben ik 2 jaar geleden wel al in Thailand geweest met mijn ouders (ook backpacken, geen luxe hotel reis!)
Ik zat zelf te denken aan een retour vlucht naar Melbourne.
Ik zou graag beginnen in Melbourne en dan een 1 of 2 daagse tour (georganiseerd of zelf) langs the Great Ocean Road doen. Vervolgens naar Sydney en naar the Blue Mountains te gaan.
Dan omhoog via de kust, waar ik graag wel ruim de tijd voor wil nemen. (Ik heb een vriend waar ik een paar dagen op visite wil gaan in Newcastle.)
Ik heb mijn PADI Open Water, maar ga het denk ik niet halen om helemaal tot Cairns te komen. Daarom zat ik er aan te denken om bij Brisbane wat te duiken en misschien als ik tijd heb nog naar Fraser Island te gaan. Vervolgens met een binnenlandse vlucht weer terug naar Melbourne.
Is deze route haalbaar? Of hebben jullie misschien andere tips wat ik beter zou kunnen doen? Must sees langs de route? En hoeveel geld moet ik er ongeveer voor rekenen (inclusief vliegticket)?
Alvast bedankt voor de hulp!
Groetjes Lisa
ik wil eind juli 2013 naar Australië vliegen om daar tot begin september te gaan backpacken. Ik weet dat het niet heel lang is, maar ik heb de komende jaren vanwege studie geen tijd om langer te gaan. Het is de eerste keer dat ik zelf zal gaan backpacken, al ben ik 2 jaar geleden wel al in Thailand geweest met mijn ouders (ook backpacken, geen luxe hotel reis!)
Ik zat zelf te denken aan een retour vlucht naar Melbourne.
Ik zou graag beginnen in Melbourne en dan een 1 of 2 daagse tour (georganiseerd of zelf) langs the Great Ocean Road doen. Vervolgens naar Sydney en naar the Blue Mountains te gaan.
Dan omhoog via de kust, waar ik graag wel ruim de tijd voor wil nemen. (Ik heb een vriend waar ik een paar dagen op visite wil gaan in Newcastle.)
Ik heb mijn PADI Open Water, maar ga het denk ik niet halen om helemaal tot Cairns te komen. Daarom zat ik er aan te denken om bij Brisbane wat te duiken en misschien als ik tijd heb nog naar Fraser Island te gaan. Vervolgens met een binnenlandse vlucht weer terug naar Melbourne.
Is deze route haalbaar? Of hebben jullie misschien andere tips wat ik beter zou kunnen doen? Must sees langs de route? En hoeveel geld moet ik er ongeveer voor rekenen (inclusief vliegticket)?
Alvast bedankt voor de hulp!
Groetjes Lisa
Re: 5,5 week backpack in Australië
Ik zou er zelf volgens mij voor kiezen om in 5,5 week Cairns-Sydney te doen ipv naar Melbourne te gaan. In juli/augustus is het winter in het zuiden en rond Melbourne kan het dan echt goed koud zijn (incl nachtvorst!). Ook in de Blue Mountains is het rond die tijd best fris (jas aan, sjaal om!). Als je bijvoorbeeld via de Snowy Mountains naar Sydney zou willen rijden, kan dan mogelijk niet door sneeuwval aldaar.
Ik vond (maar dat is natuurlijk persoonlijk) de Great Ocean Road nou ook weer niet zo speciaal om daar apart voor heen te gaan. Is er een reden waarom je naar Melbourne wilt?
Ik vond (maar dat is natuurlijk persoonlijk) de Great Ocean Road nou ook weer niet zo speciaal om daar apart voor heen te gaan. Is er een reden waarom je naar Melbourne wilt?