6 weken Australie

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Dominion

1,5 maand australie

Bericht door Dominion »

Hallo,

Ik ben van plan een flinke reis te gaan maken die begin met de pekingexpres en dan de rest van Azie doorkruist. Ik ben erover aan het denken om deze reis af te sluiten met Australie.

Ik heb echter nog maar 1,5 maand over dan. In het boekje van Shoestring bieden ze een 30 daagse rondreis aan incl de hele oostkust en Ayers rock.

Aangezien ik ga back-packen, vroeg ik me af of dit rondje (sydney, cairns, ayers rock, melbourne) te doen is in 1,5 maand als ik op eigen gelegenheid reis.

Weet iemand of het (zonder al te veel stress en haastwerk) de oostkust en ayers rock te zien?

heeft iemand enig idee wat dit ongeveer ozu kosten als ik met trein/bus reis?

groeten,

Ben
GerritM

1,5 maand australie

Bericht door GerritM »

Het is wel erg veel voor 1,5 maand, de afstanden zijn erg groot in Australië en er is een snelweg zoals hier. Ik ben in 6 weken van Sydney naar Cairns gereisd (3000 km!) en heb leuke dingen onderweg gedaan ( zie mijn weblog). Ik ben nog niet eens aan Ayers rock toegekomen om de reden dat het te ver weg was en te duur! je moet vanaf de oostkust wel vliegen en een vlucht kost plm 600 euro. en dan moet je nog een tour boeken! Al met al, vergis je niet in de afstanden, Australië is groter dan Europa.
Voor de prijzen van de bus moet je even op de website kijken van de greyhound!
veel plezier met de voorbereiding!
Gerrit.
Dominion

Bericht door Dominion »

Bedankt voor de reactie!

Ik denk inderdaad dat het te duur/tijdrovend is om Ayers Rock te gaan bekijken, zeker omdat ik het idee heb dat er voor de rest een stuk minder te zien is dan aan de oostkust.

Toch blijft het jammer dat je dan niet dé bezienswaardigheid van Australie ziet.

Maar aan de oostkust is genoeg te beleven lijkt me, misschien een keer dagtripje boeken naar de outback ofzo.
GerritM

1.5 maand

Bericht door GerritM »

Ik ben van 1 oktober t/m 9 november in Australië geweest en ben alleen de Oostkust langs geweest en er valt genoeg te beleven en te zien!
kijk maar eens op mijn weblog http://gerrit.aroundtheglobe.nl

veel plezier.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Van Cairns, naar Darwin en dan weer terug naar beneden naar Uluru en dan naar Kangaroo Island en Melbourne daar zo je ongeveer 5 weken over als je iedere dag zo'n beetje onder weg bent en alle dingen bekijkt die er op de weg liggen. Dit is dan met een camperbusje gedaan.

Dan geeft het je een idee van de afstanden.
GerritM

Bericht door GerritM »

Met een camper is dit goed te doen, maar dan moet je niet in je eentje reizen, op de eerste plaats is dit erg ongezellig, tweede plaats het is erg duur als je het in je eentje doet en op de derde plaats het is gevaarlijk, want je komt zelden iemand tegen en als je daar iets overkomt of verdwaald is dat gevaarlijk, een mobieltje werkt vaak ook niet in het binnenland.
En het is ook nog erg gehaast ook nog!
Ilona1983

Mijn reis door Australie in 6 weken

Bericht door Ilona1983 »

Ik vertrek 29 jan. met Travel Active naar Australie. Ik wil de volgende route afleggen en ik ben benieuwd of mensen nog commentaar, tips, ideeen over mijn reis hebben. Ik heb 6 weken voor m'n trip uitgetrokken.

Ik land op Sydney. Daar wil ik een aantal dagen verblijven. Vervolgens wil ik van Sydney naar Cairns (met de bus). Ik hoop dit in max. 3 weken te kunnen doen (is dit haalbaar?).
Van Cairns wil ik vliegen naar Alice Springs, paar dagen (waarschijnlijk max. 3 dgn) daar verblijven (eventueel via een geboekte tour). Van Alice Springs naar Adelaide en dan nog Melbourne en Canberra aan doen.

Hoelang ik waar zal verblijven, weet ik nog niet. Het ligt er net aan of 't me bevalt of niet.

Als ik nog tijd over heb, wil ik graag naar de Fuji eilanden. Is het mogelijk om zo'n reis gewoon in Australie te boeken of kan ik dat beter al vanuit Holland regelen? Daar wil ik waarschijnlijk de laatste week verblijven en gewoon even helemaal nix doen.....

Ik hoop dat iemand nuttige tips voor me heeft. Ik denk dat ik behoorlijk onderschat wat de afstanden in Australie zijn, dus hopelijk kan iemand me een realistisch beeld geven.
Geld is eigenlijk geen probleem, want ik heb gehoord dat je het prima red met 1500 euro per maand.....dus dat moet echt wel lukken!

Alvast heel erg bedankt!! :D
Simon
Reiziger

Bericht door Simon »

Ik zit met dezelfde vragen en heb wel het eea aan de onderstaande kaart. Hier staan reisafstanden op en de tijden die je kwijt bent aan een bepaald stuk.

http://www.goway.com/downunder/du_img/ozmapbig.pdf
Erik
Site Admin

Re: Mijn reis door Australie in 6 weken

Bericht door Erik »

Ilona1983 schreef:Ik vertrek 29 jan. met Travel Active naar Australie. Ik wil de volgende route afleggen en ik ben benieuwd of mensen nog commentaar, tips, ideeen over mijn reis hebben. Ik heb 6 weken voor m'n trip uitgetrokken.
De vraag is wat je wil. Wij kwamen destijds iemand tegen die in 5 weken de oostkust deed en daar dus overal enkele dagen kon blijven. Dit deed hij dan per bus. Je kunt natuurlijk ook stukken overslaan en vliegen. Maar 6 weken voor Australie is niet echt veel. Ga maar na, er zijn duizenden reizigers die er gemakkelijk een jaar vol krijgen en dan nog niet alles gezien hebben. Om je een idee te geven hoe groot australie is heb ik dit plaatje gevonden:
Ilona1983 schreef: Ik land op Sydney. Daar wil ik een aantal dagen verblijven. Vervolgens wil ik van Sydney naar Cairns (met de bus). Ik hoop dit in max. 3 weken te kunnen doen (is dit haalbaar?).
Van Cairns wil ik vliegen naar Alice Springs, paar dagen (waarschijnlijk max. 3 dgn) daar verblijven (eventueel via een geboekte tour). Van Alice Springs naar Adelaide en dan nog Melbourne en Canberra aan doen.
In principe kan alles, maar je krijgt wel een druk programma, veel en lang achter elkaar reizen gaat je niet in de koude kleren zitten. Mijn advies zou zijn neem wat meer tijd om een aantal dingen te zien, zo kun je er ook meer van genieten.
Ilona1983 schreef: Als ik nog tijd over heb, wil ik graag naar de Fuji eilanden. Is het mogelijk om zo'n reis gewoon in Australie te boeken of kan ik dat beter al vanuit Holland regelen? Daar wil ik waarschijnlijk de laatste week verblijven en gewoon even helemaal nix doen.....

Ik hoop dat iemand nuttige tips voor me heeft. Ik denk dat ik behoorlijk onderschat wat de afstanden in Australie zijn, dus hopelijk kan iemand me een realistisch beeld geven.
Geld is eigenlijk geen probleem, want ik heb gehoord dat je het prima red met 1500 euro per maand.....dus dat moet echt wel lukken!

Alvast heel erg bedankt!! :D
Je kunt mits je niet een strak schema vast zit best terplekke bekijken of je kunt vliegen. Je zou dit dan misschien 1 of 2 weken van te voren kunnen regelen. Wat goedkoper is hangt af van je tijd, welk moment. Je kunt het dus zo bekijken, of je betaald in nederland een reis en je moet op dat moment op die plek zijn, of je bekijkt het op dat moment en loopt mogelijk tegen een deal aan (of een wat hogere prijs dat kan natuurlijk ook). Er is meestal wel één plekje vrij wat je kunt innemen. Vaak geldt in australie hoe eerder je boekt hoe goedkoper, dus het tegenover gestelde van europa maar er zijn uitzonderingen.

Heb je ook de australie sectie van Around the Globe al bekeken?

Succes
Ben
Vakantieganger

Bericht door Ben »

Vergeet wel niet dat zo snel je Sydney verlaat en bij wijze van spreken je 2 uur lang landinwaards rijd dan ga je al richting de woestijn en na 4-5 uur zit je in de woestijn en die is groot en na mijn idee mooi maar na een dag of 2-3 Outback heb je het ook wel gehad teminste zo was mijn ervaring,er is veel woestijn daar is ook wel variatie in maar om daar dagen lang rond te hangen.....Weet ik ook niet of je dat echt boeit.

Ik heb alleen het zuid oosten 2x gezien (Sydney/Melbourne/Canberra Adelaide/Broken hill/Coober pedy) en langs de kust gereden zoiets is goed te doen in een paar weken maar de trip die jij geplant hebt is toch krap aan kwa tijd als je niet continu aan het reizen bent.

Alice spring wilde ik ook graag zien maar ik vond het niet de moeite om 3 dagen vanaf Port Augusta in de auto te zitten om een steen te zien en dan weer 3 dagen terug maar dat is mijn mening daarom is vliegen naar Alice spring een zeer goede optie,binnenlandse vluchten zijn redelijk goedkoop.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

oehoe!!! Ben heeft lef!
Uluru een steen te noemen!!!! :lol:

Voor zover ik weet zijn tickets naar Alice springs vrij prijzig en je moet ook beseffen dat je in Alice springs nog een dag verwijderd bent van Uluru. Vliegen op Uluru is helemaal prijzig.
Inderdaad is woestijn niet het spannendste landschap allertijden maar wel leuk. Ik geloof dat en trips vanuit Darwin gaan die de doorsteek maken in 4 dagen. Dat is wel heel gaaf. Dan krijg je alle leuke stops erbij. Vliegen van Cairns naar Darwin is betaalbaarder en je kunt Kakadu np ook nog doen.

6 weken is niet lang maar wanneer je je beperkt tot een paar locaties dan kom je er wel
Ikzel heb een soort reis formule ontwikkeld die voor mij werkt. ik heb 2 stops per week dus gemiddeld 2 dagen per plek. meestal gaat er een volle dag op aan reizen tussen de locaties en onver het algemeen wil je minimaal 1 keer in de 1 a 2 weken een dag waarop er geen activiteiten of vervoer op het programma staan.
simpel weg omdat je tijdens het reizen ook weekend nodig hebt en tijd om je was te doen.
Mocht je dan toch nog tijd over hebben dan is dat mooi meegenomen maar altijd beter dan je heel gehaast voelen en het idee hebben vanalles te missen
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Wietz
Reiziger

Route Sydney-Darwin (onderlangs) in 6 weken?

Bericht door Wietz »

Hallo!

Ik vroeg mij af of de route van Sydney naar Darwin (via Melbourne, en vanaf Adelaide dwars door de outback omhoog) te doen is in 6 weken met een campervan (wicked camper)? Hebben we dan wel tijd om een beetje relaxed te kamperen of zijn we dan alleen maar onderweg?

Het plan is om deze route in de maanden maart en april te doen, heeft iemand er ervaring mee hoe de wegen dan in Northern Territory ivm the wet season zijn? zijn ze dan wel weer begaanbaar?

Bedankt!!!!

Groetjes Wietske
estelle
Wereldreiziger
Contacteer:

Re: Route Sydney-Darwin (onderlangs) in 6 weken?

Bericht door estelle »

Is het een 4wd? Volgensmij heb je die zeker nodig op het stuk dat je wilt gaan doen. Ik ben van Broome naar Darwin door de outback gegaan en zonder 4wd zou dat heel lastig en vervelend rijden zijn geweest. Over tijd mbt staat van de wegen kan ik je niks vertellen. Wel een mooi plan trouwens, lijkt me een superroute!
Wietz
Reiziger

Bericht door Wietz »

Nee we zijn in principe niet van plan een 4wd te huren (zoals het er nu voor staat), maar volgens mij is de weg tussen Adelaide en Darwin gewoon alleen maar high-way als ik het goed heb (explorer-highway volgens mij?)
Vraag me ook af of deze weg ook overstroomt raakt...? Verder weet ik natuurlijk niet zo goed wat voor weggetjes we verder tegen komen rondom Darwin...

Heb jij ook meer van de westkust gedaan Estelle? Hoe vond jij dat? Aanrader??
estelle
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door estelle »

Nee weinig van de westkust gedaan. Alleen Broome en via de Kimberleys naar Darwin. Ik zat in Oz om te werken voor mn reis naar Latijns-Amerika, dus weinig rondgereisd. Wel met mn ouders die naar Oz kwamen dat stuk Broome-Darwin gedaan. Achteraf erg spijt van dat ik niet de westkust heb gedaan, want iedereen maar dan ook zowat iedereen vind de Westkust het mooist, dus als ik jou was zou ik die helemaal doen. Aan de andere kant is het midden van Oz ook vrij onontdekt, op Alice Spring, die ene berg en Kings Canyon na dan, en kom je misschien wel heel bijzondere geheimen ofzo tegen haha.

Higway lijkt me niet zo een probleem met van of in regenseizoen, maar daar moet je maar niet op af gaan, want je weet het nooit in australie. Als je naar die overstromingen in Queensland kijkt, is het wel erg heftig, maar weet niet of dat voor dezelfde lijn voor de westkust en het midden ook geld. Hoor je eigenlijk nooit wat over.

Zodra je op een dirttrack komt, heb je wel een 4wd nodig, vind ik. En eerlijk gezegd vind ik dirttrakcs ook leuker dan de higway, meer wild, meer outbackgevoel. Maar wel een stuk langzamer en riskanter wat betreft de afstand tussen roadstations om weer op te laden/te tanken. En een 4wd is een stuk duurder dan een van volgensmij. Nou hoop dat je er iets aan hebt. Veel meer weet ik niet helaas. Veel plezier alvast.
Plaats reactie