China

Stel hier je vragen over Rusland, Mongolië en China of misschien wil je meer weten over de beroemde treinroute? Maar ook ook andere landen zoals Tibet, Hongkong, Macau en Taiwan komen hier aan bod.
Margot Bendijk

HULP! China wel of niet in wereldreis?

Bericht door Margot Bendijk »

Hallo allemaal,

ik loop al een tijdje te stoeien met de route van mijn wereldreis.
Zoveel plekken die ik wil zien, maar ik realiseer me ook dat ik niet een paar maanden lang als een kip zonder kop wil rondrennen om elk plekje maar even gezien te hebben.

Ik ga in totaal 7 maanden weg en op de planning staan:
* 3.5 week Vietnam
* 2 weken Cambodja
* 2 weken Thailand (wil alleen 1 weekje noord en 1 weekje Bangkok eo)
* 2 weken Noord-Laos
* 4 weken Maleisie & Borneo (waarvan uiteraard overgrote merendeel in Borneo!)
* 4 weken Indonesie (Java, Bali, Lombok)
* 4 weken Cairns-Sydney (tis maar kort, maar da's voor het budget ook maar beter denk ik :))
* 3 weken Nieuw-Zeeland (geldt hetzelfde voor als voor Australie)
* 5 dagen Fiji
* 2 weken LA eo (lijkt wat lang, maar mijn vriend zit daar op dat moment)

Nu vind ik dit per land allemaal al best kort (zijn jullie het daarmee eens?), maar ik heb wel zo mijn plekken die ik per land wil zien (dus ga niet het hele land door crossen).

Maar waar ik nu over twijfel: Ik denk erover op Beijing te vliegen en vanaf daar in 3 weken tijd af te zakken richting Vietnam (via Xian, Pingyao, Guiling, etc.).

Mijn vraag aan jullie is: Is deze tijd een China een mooie toevoeging aan mijn reis (lijkt me prachtig) of haal ik mezelf teveel op de hals en kan ik die drie weken beter gebruiken om wat meer tijd te hebben in de andere landen??

Ik vertrek trouwens in juli (volgens mij een drukke periode in China).

Alvast enorm bedankt voor jullie reacties! Kom er zelf namelijk niet echt uit!

Groetjes,
Margot
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: HULP! China wel of niet in wereldreis?

Bericht door Tikva »

Ik zou kiezen voor meer tijd in andere landen.

Je hebt nergens erg veelt tijd, wat je doet is allemaal vakanties aan elkaar plakken. Hebben veel mensen de neiging hoor als ze langer weg gaan ik zelf ook. Maar het fijne van een lange reis ik ook dat je gewoon een week niks kunt doen, ziek kunt zijn of wat dan ook. Ik zou die 3 weken zeker als reserve houden en op je wat meer tijd te geven in zuid-oost azie.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Margot Bendijk

Hey Tikva,

bedankt voor je snelle reactie. Goed punt!
Je bevestigt mijn redenatie, zat zelf nl ook al in die richting te denken.

Alternatief kan zijn om te vliegen op Hong Kong ipv. Beijing en dan van Hong Kong via Guilin & Kunming/Lijiang (Yunnan provincie) Vietnam in te gaan. Vele malen minder kilometers en dus wat meer rust in de planning. Lijkt me een prachtig mooi stukje China om mee te pikken. Of lijkt ook dat teveel in de planning die ik heb?

Groetjes,
Margot
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Lastig dat advies kan ik je niet echt geven.

Ik heb zelf echt helemaal niets met China, ben er ook niet geweest. Maar weet wel dat zuid-laos ook echt heel mooi en leuk en relaxt is, thailand heeft ook wel mee te bieden dan je in 2 weken kunt zien etc.. Voor mij zou de keus dus makkelijk zijn. Vooral ook omdat je nog niet echt een keus maakt, als je vliegt moet je een route wel afleggen maar nu kan je nog ter plekke kiezen waar en hoe je de tijd besteed.

Maar ja als je echt heel graag naar China wil dat is het wel weer een ander verhaal.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik vind je planning niet eens zo heel gek.
je zit (zo te zien) vast aan een RTW ticket dus zal je data moeten vastleggen.

De planning voor het aantal weken per land is prima te doen...mits je niet ziek word of het gewoon eens helemaal hebt gehad. Maar zelfs met deze planning kan je best nog wat pauze momenten in lassen.
3,5 week voor Vietnam is prima te doen. 2 weken voor Cambodja is ruim genoeg om 3 dagen aan het strand van Sihanoukville door te brengen.
2 weken thailand is prima. niet te lang in bangkok blijven hangen want dat is een beetje zonde maar als je noord en kachanaburi etc wilt doen kan dat prima in 2 weken.
noord Laos is prachtig. Zuid ook...maarja, je moet keuzes maken.
$ weken Maleisie en Borneo is ook goed te doen. zou wel zo min mogelijk tijd op het vaste land door brengen en zoveel mogelijk in Borneo. Regel daar ruim van te voren dingen (via internet) die je absoluut wilt doen. snorkelen op sipandan is beperkt to 100 plekken per dag. turtle island heeft ook zoiets etc. Relax een dag of 3 op Mabul eiland met snorkelen bij sipandan en dan ben je ook weer ontspannen.
4 weken indonesie is ook te doen. 2 weken voor java, week Bali en week Lombok (met een eilandje) is ook prima te doen.
Australie is wat kort maar dat weet je al. beperk je tot hoogte punten en neem daar de tijd voor. ga niet te veel willen.
N-Z hetzelfde. ga niet allebei de eilanden helemaal rond willen gaan. dat is niet echt haalbaar.
Fiji. heb ik me te pletter verveeld want daar kan je helemaal niets anders dan relaxen op een strand (neem genoeg leesvoer mee!)
2 weken LA is veel maar als je met de omgeving meeneemt (en dat kan een ruim begrip zijn) dan kan je veel zien. ik ben naar Las vegas, grand Canyon en San diego geweest in 2 weken tijd.

China
DOEN!!!
Beijing is gewoon wel heel erg gaaf! Daarna een trein naar Xián voor het terracotta leger en dan gewoon snel naar het zuiden. misschien zit je dan eens meer dan een dag in een trein maar dat is het wel waard. Zuid-China is prachtig maar Beijing mag je eigenlijk niet over slaan. reken echt op 4/5 dagen daar!!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

Als ik China zou aandoen, dan vliegen op Beijing en per vliegtuig/trein naar HongKong idd. Vliegen op Beijing is vrij goedkoop tegenwoordig, check ook vanaf dusseldorf. Beijing zou ik een week aandoen, HK vind ik zelf geen fluit aan maar wel grappig om te zien. Dus als je 2 weken voor de reis Beijing-Vietnam uittrekt lijkt het mij wel een prima toevoeging aan je reis.
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

Absoluut China meenemen! Als je er een ruime 3 weken voor uittrekt, dan kun je niet alles zien en is Tibet geen optie. Maar dan nog is er genoeg te zien. Ik zou de 'linkse' L nemen. Van Beijing via Xi'an naar Chengdu en dan kun je kiezen of je naar Lijang en randgebieden van Tibet opzoeken. Of naar Yangshou en dan wat kleine minderheidsdorpen opzoeken. Bij Kunming/Lijang kun je wat makkelijker naar Vietnam. Bij Yangshou ga je eigenlijk automatisch meer naar Hong Kong.

In Beijing moet je minimaal 4 volle dagen verblijven. Op de laatste dag pakt je dan 's avonds de nachttrein naar Xi'an. Daar het terracota leger bezoeken en de moslimwijk. Kan makelijk op 1 dag. Als je de tijd hebt, zou ik ook een van de heilige bergen in de omgeving bezoeken en daar boven op de berg blijven slapen. Zonsopgang is fantastisch!!
je zou ook nog een kleine detour vanuit Lanzhou kunnen maken naar xiahe & langmusi als je niet naar Lijang gaat. Dan pak je nog een stukje Tibetaanse cultuur mee.
Margot Bendijk

Hoi allemaal,

bedankt voor jullie reacties!
Aangezien jullie allemaal zo enorm enthousiast praten over Beijing en Xian en aangeven dat je daar ook echt de tijd voor moet nemen, heb ik besloten dit stuk te bewaren voor volgend jaar wanneer ik vanaf Beijing met de trein via Pingyao, Xian en Chengdu richting Tibet en Nepal wil reizen in sept/okt. Goede timing wat betreft reistijd en dan heb ik rustig de tijd om van al het moois te genieten.
Voor mijn komende wereldreis begin ik dan in Hong Kong om vanaf daar de tijd te nemen voor Zuid-China (Guilin, Yangshuo, Kumning, Dali en Lijiang). Dit lijkt me prima te doen in 2/2,5 week.

Nogmaals bedankt voor jullie adviezen!

Groetjes,
Margot
mara
Vakantieganger

Re: Guidebook China

Bericht door mara »

Hallo,

Wij zijn inmiddels in china, de grens met Laos overgestoken. Onze tas is niet gecontroleerd dus we hebben onze LP nog. We hebben hier echter veel verhalen gehoord van mensen die hun LP kwijt geraakt zijn. De beruchtste grensen zij zie met Vietnam en Kyrgyzstan. Officieel schijnt het verboden te zijn de Lp te verkopen in China, in sommige guesthousen kun je ze wel vinden. In boekwinkels is een chineze reisgids te vinden, ik heb er doorheen gebladert maar echt handig lijkt hij niet.

Bedankt voor jullie reacties, groetjes mara
Margot Bendijk

Hoi,

ik heb nog een vraagje aan jullie mbt China.
Ik heb net mijn RTW ticket gekocht (bij roundtheworldflights.com --> aanrader vind ik) en daar gaven ze aan dat China strikt is wat betreft visa. Dwz. bij de visum aanvraag moet je een adres aangeven voor elke nacht die je in China verblijft en je hebt een (overland of vlucht)ticket nodig dat laat zien dat je het land ook weer binnen de gestelde visum timings verlaat.

Mijn vraag aan jullie:
1) Moet je inderdaad voor elke nacht een logeeradres kunnen opgeven? Ik ga nl op de bonnefooi
2) Moet je inderdaad een onward ticket kunnen aantonen? Ik ga nl. overland richting Vietnam, maar ben niet van plan hiervoor vooraf een treinticket te kopen en mijn vervolgvlucht in mijn RTW ticket is pas maanden later, dus dat gaan die Chinezen denk ik niet accepteren. Tip van RTW bureau was een goedkoop treinticket naar Vietnam of Hong Kong te kopen als bewijs en dit ticket vervolgens niet te gebruiken. Maar is het echt nodig om die paar euro weg te gooien?

Dankjulliewel voor een reactie.

Groeten,
Margot
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ja, het is nodig om die paar euro weg te gooien
en wat betreft voor iedere avond een planning.....dat is iets nieuws. iets van sinds de olympische spelen. Ik heb van anderen begrepen dat ze gewoon een lijst hebben ingeleverd met adressen van hotels uit de Lonely planet.
Ik zou dat gewoon proberen. dan maak je een fictieve route. maak het jezelf niet te moeilijk en doe of je 4 dagen op 1 plek blijft. dat scheelt je een hoop werk ;)
Niemand verplicht je om die route te volgen. ik zou wel zorgen dat je grens overgang China uit overeenkomt met de route die je opgeeft
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
sjaantje
Reiziger

Bericht door sjaantje »

Ik heb momenteel een visum voor China aangevraagd (via Visum buro) en hoefde daar geen hotellijst aan te leveren. De regels zijn wat dat betreft versoepelt. Onward ticket is wel nodig (niet voor de visumaanvraag), al weet je niet of ze dat, als je overland reist checken. Maar ik zou het risico niet nemen en idd voor de zekerheid een goedkoop trein ticket osf zo boeken.
Maar goed geb mijn visum nog niet binnen dus wie weet moet het toch ;)
peanut
Contacteer:

Re: China

Bericht door peanut »

Aankomende zomer vertrek ik met een vriendin voor 3 weken naar china. Omdat haar ouders daar tijdelijk wonen vliegen we van en naar shanghai. Daarvandaan is het de bedoeling om de route Chengdu, Chongqing-cruise-Yichang, Guilin af te leggen. Uiteraard met verschillende stops onderweg. Volgens de GGD is hier geen malaria profylaxe voor nodig en moet een insectenwerendmiddel met Deet voldoende zijn. Wel adviseerden ze om een klamboe mee te nemen. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee? is een klamboe echt nodig, had je er een meegenomen of hangen ze ook in hostels? Verder vroeg ik me ook af of een slaapzak noodzakelijk is of volstaat een lakenzak wel? Tijdens m'n reis door Australie heb ik me slaapzak namelijk nooit nodig gehad omdat er altijd wel dekens voorhanden waren in de hostels. Bovendien gaan we in juli dus dan zou het toch wel warm genoeg moeten zijn met alleen een lakenzak of niet?
marco polo
Reiziger
Contacteer:

Re: China

Bericht door marco polo »

Even wat algemene bevindingen over China, to whom it may concern...

Visum:
Wij zijn via Vietnam (bus van Hanoi naar Nanning) gekomen en hadden geen uitreisticket of dergelijke nodig. We hebben een double entry visum aangeschaft wat achteraf onnodig bleek. Mocht je langer dan 30 dagen willen verblijven, kan je beter je visum verlengen bij het PSB. Double entry alleen zinvol als je echt het land uitgaat (Hong Kong, Macau, Mongolie etc) en daarna weer China ingaat.

PSB: informeer vantevoren goed hoe lang je aanvraag duurt. In Beijing schijnt het erg lastig te zijn (je moet dan een Chinese rekening hebben bijvoorbeeld), in Chengdu duurt het 5 werkdagen en in Shangri La deden ze het in een half uurtje. Wij betaalden 160 yuan voor het verlengen. Dit is duurder dan in de LP staat (60 yuan), ik weet niet of de prijs verhoogd is of dat het voor de snelle service was.

Domestic flights: twee veelgebruikte sites door hostels etc zijn www.ctrip.com en www.chinaticketonline.com

Eten: er zijn steeds meer mensen die een woordje Engels spreken je kunnen helpen met betsellen van eten. Ook vind je redelijk vaak een (beknopte) Engels menu en anders gewoon langs de tafels lopen een aanwijzen wat je wel lekker lijkt. Je krijgt soms wat anders dan je verwachtte maar dat meestal wel lekker. Mocht je in Sichuan komen (Chengdu) houd er dan rekening mee dat pittig daar echt heel erg pittig is....
In Canton lijkt het eten het meest op wat wij kennen als Chinees eten.

Hostels: veel hostels bieden gratis pick up aan als je vantevoren hebt gereserveerd en hostel maken vaak ook reserveringen voor je bij andere hostels.

Handig woordje Chinees: Tiem Pudong, betekent " begrijp het niet"

Onze route: Nanning-Guilin-Yangshuo-Kunming-Dali-Lijiang-Shangri La-Lhasa-Chengdu-Leshan-Yangtze cruise-Yichang-Xi'an-Pingyao-Beijing
Daniii
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Daniii »

Ik ben de 27e van mei aangekomen in China, en wij moesten voor we het vliegveld af mochten aangeven waar we de eerste 7 dagen zouden verblijven. Wij hadden geen adres en hebben dit gewoon gezegd. Toen zijn we alsnog doorgelaten. ;) Maar het is verstandig (vooral makkelijker) om toch een soort adres te hebben.
Plaats reactie