Snorkelen in Queensland

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
kimbottenberg

Snorkelen in Queensland

Bericht door kimbottenberg »

Hallo, wij willen gaan snorkelen maar weten nog niet precies waar. Half november 2007 zijn we in Cairns, maar misschien raad iemand ons wel aan om in de Whitsundays of bij Townsville te gaan snorkelen?! Of misschien wel bij Port Douglas? Of ergens anders.
:D Tips van waar en met welke organisatie zijn welkom! Alvast bedankt!
Groetjes Kim
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik heb gesnorkeld vanaf de boot die vertrok in Port dougas....omdat ze zeggen dat de duikboten vanaf Port Douglas naar betere plekken gaan dan de duikboten uit Cairns.
Of dat waar is heb ik niet gecontrolleerd.

Ik weet niet of jullie al veel snorkel ervaring hebben in bijvoorbeeld Azie?
Wij wel, en ik vond er dan ook niet veel aan in Australie.....en...tjong jonge wat was het water koud!!!! met een wetsuit hield in het maar een kwartiertje uit en dat was begin november!

Op de whitsundays hebben we een zeiltocht van 1 dag gedaan met een uurtje om te snorkelen. dat klinkt kort maar ook hier was het water behoorlijk koud dus iedereen was er voor het einde van dat uur ook alweer uit. Hie rwas het wel ietsje mooier qua vissen....maar nog steeds niet echt spectaculair ( vergeleken met Azie)

Wij vonden het al met al behoorlijk tegen vallen. Je kent de mooie plaatjes van TV en die zijn zo mooi omdat het verboden is om er te duiken of snorkelen!
Het is over het algemeen gewoon heeeeeel erg druk in het water waar wel gedoken mag worden dus ik denk dat de grote en interssante vissen verhuisd zijn :lol:

Maar als je nog nooit hebt gesnorkeld dan is het Prachtig!!! en het is wel een van de beter plekken om de enorme Napoleon papagaaivis te zien!

veel plezier ( adressen ehb ik niet, sorry)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
kimbottenberg

Bedankt! voor je reactie. Het is inderdaad de eerste keer dat we serieus gaan snorkelen. Ik heb wel eens in Griekenland en Italie gesnorkeld voor de lol, maar nu wil je ook wel iets zien van de onderwaterwereld! Zo'n zeoldagtochtje op de Withsundays spreekt ons ook wel aan. Misschien dat we daar voor moeten gaan. Wie weet gaan we 2x snorkelen, zowel in
Port Douglas als in de Withsundays! (kunnen we vergelijken).
Groetjes Kim
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Wij hebben of fritsroy island ( te bereiken vanuit cairns) en op great keppel island gesnorkeld en een van de twee was echt vet mooi. Hele grote schildpadden gezien en veel leuke visjes.

Helaas moet je voor beide wel weer een tripje en of overnachting regelen.
Vooral op great keppel island kun je leuk snorkelen en het "geheime plekje" kun je hier lezen
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/au ... -si19.html
panky
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door panky »

Even een aanvulling.

Wanneer je naar de Great Barrier Reef gaat is het voor de ervaring ook van belang op welke tijdsstip je gaat. Wat Bolletjeom zegt heeft het invloed op het watertemperatuur, maar (voor mij) nog belangrijker: het heeft invloed op de kleuren van het koraal en daarmee ook de levendigheid van de rif. Het koraal heeft zonlicht nodig om tot bloei te komen. Volgens mijn gids was het beste moment om te gaan van juni t/m augustus. (net na het regenseizoen)

Ikzelf ging begin juni 2006, maar het regenseizoen was vorig jaar in Cairns uitgelopen en alles was een dooie boel. Alleen de toppen begonnen een beetje kleur te krijgen. Hierdoor vond ik snorkelen in de Nigeloo Reef (Noord-west kust) veel mooier.

Wil je echt van de Great Barrier Reef genieten en je hebt er wat geld voor over, dan kan je ook een trip nemen die meerdere dagen in beslag neemt. Je gaat dan naar riffen die verder in de oceaan liggen. Hier heb je minder last van de drukte (waar bolletjeom het over had). Een docent van mij vertelde dat hij hier was geweest en dat zelfs op 30m diepte het alsnog als een aquarium eruit ziet qua helderheid en levendigheid.

Er zijn zoveel organisaties waarmee je kunt gaan. Ik kan je er zo niet een aanraden. Een aspect waar je rekening mee kan houden is waar ze gaan. Dat zegt op zich nog weining, maar je kan ook vragen welke andere maatschappijen een vergunning hebben om daar te mogen snorkelen/ duiken. Het is natuurlijk niet leuk als er 4 boten op een plek zitten en dat je dan met honderden snorkelaars in het water zit.
Als je met een organisatie gaat die als enige een vergunning heeft om op die plek te mogen komen, heb je tenminste de ruimte. Vaak betaal je bij dergelijke organisaties ook meer voor de trip.
kimbottenberg

Bedankt voor jullie tips. Er is blijkbaar zoveel waar je aan moet denken. Zoals de kleur van het rif. En wij maar denken dat je het hele jaar door daar kunt duiken en snorkelen en dat het rif ook prachtig is. Maar temperatuur, seizoen en hoe ver de oceaan op, allemaal zeer nutigge tips, BEDANKT! We zullen ons er eens in gaan verdiepen.
Plaats reactie