Voorbereidingsvraagjes

Wat kan ik het beste in mijn rugzak doen en wat niet? Deel hier de meningen samen met anderen over de reisuitrusting.
Plaats reactie
NoaFloa
Reiziger

Voorbereidingsvraagjes

Bericht door NoaFloa »

Hallo,

Mijn vriend en ik zijn van plan om begin volgend jaar 5/6 maanden naar Azie te gaan....backpacken (low-budget). Nu heb ik hierover een aantal vraagjes:

* Voor China en HongKong....ik las dat je daar 2 verschillende visa voor moet hebben? Klopt dat? Of moet je voor Hongkong een dagkaart ofzo. Ik lees allemaal verschillende dingen namelijk.

* Is het verstandig om het visum voor het eerst te bezoeken land in NL aan te vragen, en de rest ter plekke (e.g. voor Cambodja in Thailand en voor Vietnam in Cambodja).

* Wat voor verzekering moet je in hemelsnaam afsluiten ? Ik lees bedragen als 400 Euro, maar wat is een doorlopende reisverzekering a 90 euro dan?(ben een groentje op backpackers-gebied.......vandaar de vraag misschien enigzins 'dom' over kom)

* Is het verstandig om je terugvlucht ter plekke te boeken? Of beter in NL. Wij willen graag op punt a starten, en vanuit punt b terug.

Bedankt alvast!!! Tis voorbarig, maar ik vind gewoon leuk om alvast wat research te doen :)
Voer eendjes, geen oorlog
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

een groentje zijn is helemaal niet erg! dat zijn we allemaal (ooit geweest) :)
Maar mag ik me het toch gemakkelijk maken met het beantwoorden van je vragen?

Wil je misschien eerst de teksten lezen die ik voor deze website heb geschreven over deze onderwerpen? dan wordt je misschien al veel duidelijk. Als je dan nog vragen hebt dan beantwoord ik ze met liefde. 8)

Op de homepage van https://www.aroundtheglobe.nl staat een kopje "Alles Over". Als je hier op klikt kom je bij heel veel voorbereidings info en ook bij landen info.

Ik denk dat het antwoord op je China/ Hongkong Visa Vraag duidelijk word als je het stukje leest

of je van te voren of ter plekke een visum voor je eerste land moet regelen hangt van het land af waar je start. Via "Alles Over" kom je dus bij de Landeninfo. Hier kies je het land van je keuze ( visa info staat meestal onder het kopje voorbereidingen)

Wat betreft je verzekeringsvraag.....lees even het stuk bij "alles over" voorbereidingen over verzekeringen

Wat je zegt over de gewone doorlopende reisverzekering zijn we nog aan het uitzoeken want de mensen die verstand hebben van wereldreizen zeggen dat het niet voldoende dekt terwijl de verkopers van de gewone reisverzekering soms zeggen dat het wel voldoende dekt....maar weten die dat wel zeker? omdat het relatief nieuw is dat deze verzekeringen voor een lange periode worden aangeboden.
Grootste struikelpunt in deze vraag zijn je ziektekosten. Je basis verzekering in nederland dekt niet buiten europa en een gewone reisverzekering dekt ook geen medische kosten buiten europa als je niet op z'n minst een uitgebreide buitenland aanvulling hebt op je zorgverzekering....zoals je ziet.....hier valt nog wel het een en ander over uit te zoeken en daar zijn we ook druk mee bezig :)

terug vlucht alvast boeken???hangt ervan af of je op een bepaalde datum terug moet zijn. zo ja, doe dan maar wel.
Wil je juist vrij zijn dan boek je terplekke. Qua prijs maakt het niet heel veel uit. Maar reken er wel op dat je zo'm 6 weken voor dat je terug wilt alvast gaat rondkijken als je ook nog eens goedkoop terug wilt.
Hou een "open mind" over je terug vlieglocatie. Eenmaal in Europa verder reizen naar Nederland kan heel goedkoop zijn.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Voor de meeste doorlopende reisverzekeringen mag je maximaal drie maanden aangesloten in het buitenland blijven... Al is het mij dus niet helemaal duidelijk hoe men dat wilt checken???? :roll:

Groet, Jenny
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

We hebben hier laatst een topic over gehad. over die permanente reisverzekering....kijk maar eens op:
reisverzekering-met-verplichte-basisver ... -t429.html

Dat van die 3 maanden is tegenwoordig vaak al uitgebreider. bij sommige mag je zelfs een jaar weg!
Dus dachten we......hoe kan het dan dat ze zoveel goedkoper zijn???dan moet er toch iets anders zijn qua dekking.

Het zijn voornamelijk dus die ziektekosten!
je moet met een gewone reisverzekering dus een uitgebreide aanvulling hebben op je zorgverzekering om een goede dekking wereldwijd te hebben. de kosten van die aanvulling zijn soms hoger dan een "wereldreizigers" verzekering

EN
Je bagage is volgens de kleine lettertjes NIET verzekerd in openbaar vervoer!
Daar hebben we eens over gebeld en blijkt niet zo strikt te zijn.....maar of dat een verkoop praatje is en hoe het er aan toe gaat als je echt gaat claimen????

EN dan de vraag:
Hoe controlleren ze die 3 maanden...Dat heb ik ze dus ook gevraagd.
Dit doen ze pas als je schade claimt en dan moet je een tickt ( of ander) bewijs van je vertrek datum uit nederland voorleggen!!
Dus ik nog gevraagd of ze dat ook echt doen, die controlle:
JA, anders wordt de aanvraag niet eens behandeld!
Dat is dus niet alleen tricky maar je moet dan dus ook echt je ticket bewaren.

maar.......ik sluit het nog steeds niet uit als optie hoor....zo'n goedkope verzekering.
Het staat nog op mijn dingen-te-doen-lijst om een aantal aanbieders te bellen en ze het hemd van het lijf te vragen!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Plaats reactie