Route Java en Bali

Stel hier je vragen over Indonesië.
Plaats reactie
Anne-Marie

Route Java en Bali

Bericht door Anne-Marie »

Hoi iedereen,

Van de zomer (31 juli t/m 22 augustus) ga ik samen met een vriendin, 3 weken dus, backpacken op Java en Bali. Ik weet het, het is denk ik een beetje te kort, maar het kon niet anders i.v.m. werk. Ik ben in ieder geval al superblij dat ik in zo'n mooi land als Indonesië ga backpacken! :D
Maar omdat we dus 3 weken gaan, vroeg ik me af hoe we het beste onze route konden plannen. We komen met het vliegtuig aan in Jakarta en vanaf Denpasar vliegen we weer terug naar huis. Ik zat te denken om gelijk vanuit Jakarta de trein of het vliegtuig te pakken naar Yogyakarta, en vanaf daar verder reizen met de bus of trein, en dingen te gaan zien zoals Borobudur, Prambanan, Bromo, Meru Betiri, en op Bali het dorp Ubud bijvoorbeeld (verder weten we nog niet precies waar we naar toe willen op Bali). Dit idee had ik eigenlijk, omdat ik denk dat héél Java én Bali te veel is voor 3 weken (of je moet alleen langs alle hoogtepunten gaan), en we dan heel erg moeten gaan haasten. Daarom dacht ik dat we misschien beter direct de trein vanuit Jakarta naar Yogyakarta kunnen pakken en vanaf daar kunnen beginnen.
Wat vinden jullie van dit idee, en wat raden jullie aan? Heeft iemand misschien nog tips van wat we zeker moeten zien op Bali?

Groetjes, Anne-Marie.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Route Java en Bali

Bericht door Tikva »

Slim plan, java en Bali zijn inderdaad te veel voor 3 weken maar wat je nu van plan bent moet lukken.

Ik vond zelf Ubud op bali echt helemaal niets, maar dat kan ook omdat we er verplicht een week moesten blijven omdat mijn vriend een stuk van zijn teen had afgesneden. (ja afgesneden) Wel oke om met een scootertje in de omgeving rond te toeren. Lovina, dofijnen kijken. Wel heel toeristisch maar wel erg gaaf. Verder vond ik het mooiste nog Nusa Lembognan en dan specifiek dream beach dit is een eilandje naast bali, en duiken ook echt super mooi. Verder is de hele sfeer van bali, de bloemen, de beelden etc gewoon ook heel apart.

Mijn oom heeft er tegen die tijd ook een restaurant dat is ook zeker een aanrader O-) 8-)
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Zoals Tikva zegt: "slim plan".
Tussen Jakarta en Yogya vond ik het toch niet zo spectaculair.
Ubud wordt door de meesten echter als een leuke plaats beschouwd. Maar het is eerder een uitvalbasis. Op 3 à 4 dagen tijd kan je van hieruit een groot deel van Bali zien als je excursie pakketten neemt. Wel erg toeristisch. Verwacht dus geen klein lieftallig dorpje, maar wel leukere sfeer dan op de stranden in 't zuiden. Wat betreft stranden is Lembongan zeker een goede optie. Mooier dan de Gili's vind ik persoonlijk, maar minder sfeer.
De stranden in 't noorden (vaak keien of lavastrand) zijn rustiger. Mooie duikstek bij Tulamben.
Op Java raad ik iedereen Kawa Ijen aan. Mooie vulkaan, maar het zijn de werkomstandigheden van de mensen daar die de 'attractie' vormen.

Veel plezier met de voorbereidingen.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik heb even terug gekeken in mijn reisverhalen maar wij hebben van de 6 weken in Indonesie er 3 gebruikt om voor Java en Bali en ik heb niet het idee gehad dat we zaten te haasten. Lees anders eens op onze site wat we hebben gezien en of jij het idee krijgt dat dit te gehaast was

We zijn van jakarta wel gelijk door gegaan naar Bandung (dag 1). Daar een dag trip gedaan naar vulkanen en heetwaterbronnen en rijsvelden enzo (dag 2). toen een dag niet veel en een muziekding (dag 3), toen naar Yogjakarta (dag 4), dagje yogjakarta (dag 5) naar borobordur (dag 6), dagje yogjakarta rond kijken (dag 7), Naar bromo reizen (dag 8), volle dag in bromo...wat niet veel mensen doen (dag 9), reisdag naar bali (dag 10), dagje in Lovina...mijn persoonlijke mening is dat je niet naar de dolfijnen moet omdat het te schandalig voor woorden is hoe die mannen op die beesten invaren (dag 11), dag brommer gehuurd en binnenlanden bij Lovina in (dag 12), dag niets doen in Lovina (dag 13), reis dag naar Padangbai( dag 14), niet veel doen (dag 15, 16 en 17), brommer gehuurd en vanuit Padangbai naar Ubud gereden en daar 1 nachtje gebleven en via de rijstvelden weer terug gereden (dag 18 en 19) en toen weer Padangbai (dag 20 en 21)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Anne-Marie

Bericht door Anne-Marie »

[quote="bolletjeom"]ik heb even terug gekeken in mijn reisverhalen maar wij hebben van de 6 weken in Indonesie er 3 gebruikt om voor Java en Bali en ik heb niet het idee gehad dat we zaten te haasten. Lees anders eens op onze site wat we hebben gezien en of jij het idee krijgt dat dit te gehaast was

We zijn van jakarta wel gelijk door gegaan naar Bandung (dag 1). Daar een dag trip gedaan naar vulkanen en heetwaterbronnen en rijsvelden enzo (dag 2). toen een dag niet veel en een muziekding (dag 3), toen naar Yogjakarta (dag 4), dagje yogjakarta (dag 5) naar borobordur (dag 6), dagje yogjakarta rond kijken (dag 7), Naar bromo reizen (dag 8), volle dag in bromo...wat niet veel mensen doen (dag 9), reisdag naar bali (dag 10), dagje in Lovina...mijn persoonlijke mening is dat je niet naar de dolfijnen moet omdat het te schandalig voor woorden is hoe die mannen op die beesten invaren (dag 11), dag brommer gehuurd en binnenlanden bij Lovina in (dag 12), dag niets doen in Lovina (dag 13), reis dag naar Padangbai( dag 14), niet veel doen (dag 15, 16 en 17), brommer gehuurd en vanuit Padangbai naar Ubud gereden en daar 1 nachtje gebleven en via de rijstvelden weer terug gereden (dag 18 en 19) en toen weer Padangbai (dag 20 en 21)[/quote]

Allereerst: Bedankt voor jullie reacties! Handig om te horen hoe anderen erover denken.

bolletje om,
Ik krijg niet het idee dat jullie route te gehaast was, maar het ligt er toch ook maar net aan wat je allemaal wilt bezoeken. Wij willen bijvoorbeeld ook nog wel een paar dagen in een nationaal park kijken op Java. En bijvoorbeeld 10 dagen een scooterje huren op Bali en allerlei plaatsjes aandoen en wat excursies ondernemen, zoals raften, en tempels bezoeken. Ook zijn we wel van plan om op het eind van onze vakantie nog een paar (2 ofzo) stranddagen te hebben, als ontspannen en relaxte afsluiter van onze vakantie.
Ik denk trouwens dat je ook wel wat tijd kwijt bent aan het uitzoeken hoe het zit met openbaar vervoer, excursies (waar je die kan boeken bijv.) etc. Want je bent natuurlijk toch in een vreemd land waar je nog nooit geweest bent, en wij hebben ook nog nooit gebackpackt, dus het is sowieso toch allemaal best wel wennen als je daar bent, en uitvinden hoe het allemaal moet. Dus dat neemt ook wel wat tijd in beslag denk ik. Of zal dat allemaal best meevallen?

Groetjes, Anne-Marie
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

wij moesten onderweg ook alles uitzoeken en zoals je in onze planning leest staat er regelmatig een dag "niets doen" tussen.
Bali is niet zo heel groot. Wij hebben een heel groot middenBali gezien op ons dagje brommer huren vanuit Lovina.
En daarna van Padangbai in een uurtje of 3 naar Ubud gereden en op de terug weg met een flinke lus weer terug. We zijn ook een keer op de brommer van Padangbai heen en weer gereden naar Kuta om een ticket te regelen.
ze hebben daar een 24 uurs economie en duizend mannetjes per vierkante meter die je willen helpen. dus een busrit regelen doe je eventjes als je richting je restaurantje voor die avond loopt. Echt, het valt reuze mee, dat regelen. inlezen moet je wel even doen...maar dat kan ook tijdens je ontbijt ;)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Plaats reactie