Wat zijn de place's to be in Laos?

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
Marloessofia

Wat zijn de place's to be in Laos?

Bericht door Marloessofia »

Ik wil in Januari 2010 naar Thailand gaan voor 2 maanden. Ik heb er superveel zin in. Ik wil dan ook een stukje Laos meepakken na ongeveer 1 maand Thailand. Waar kan ik het beste de grens oversteken als ik vanuit het binnenland(noorden) kom? Wat moet ik echt gezien hebben in Laos? En daarnaast is het Oosten van Thailand ook de moeite waard om te bezoeken omdat dit het minst toeristisch is?
Aan het einde van mijn reis wil ik naar de eilanden, op welk eiland kan ik het beste duiken en mn brevet halen? En welk eiland heeft echt een bounty strand :)

Thanx alvast....
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Re: Wat zijn de place's to be in Laos?

Bericht door Moira »

Hallo,

Waar de grens over van Thailand en Laos kan ik je niet over adviseren.
Wat je zeker in Laos gezien moet hebben is Luang Prabang een erg leuk plaatsje en erg relax. Verder is Vientieane ook erg leuk en het is de hoofstad maar net een heel groot dorp.

Verder zocht je een plek om te gaan duiken. Als je dit in het Nederlands wilt doen dan kan ik je de website http://www.duikeninthailand.info Dit zijn 2 Nederlanders die duikinstructeurs zijn op Koh Tao in Thailand en leuk relax eiland waar je prachtig kunt duiken.

Verder is Ko Phi Phi ook erg leuk.

gr van Moira
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

The place's to be in Laos klinkt een beetje eng..

Vang Vieng is een party plaats dat echt helemaal niets met Laos te maken heeft. Een plek om te vermijden maar ook een place to be voor jonge backpackers die willen feesten.
Voor een meer authentieke ervaring bezoek je bijvoorbeeld Don det of Don Khong ofNong Kiauw.
Ik was zelf niet weg van Luang Prabang, te toeristisch, te veel opa's en oma en te duur in vergelijking met andere plaatsen.

Een bounty strand in thailand geloof niet dat dat er echt is... Volgens de lonely planet is railey beach het mooiste strand van heel thailand. En ja het is wel mooi maar zeker geen bounty strand. Het allermooiste strand vond ik het strand bij de similan islands, super fijn zand, geen mensen (als je er blijft slapen), helder water etc..
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

de grens over bij chiang kong/huay xai

wat betreft lung prabang ben ik het met tikva eens; veel bejaarde toeristen, maar wel een mooie stad. vientiane vond ik geen zak aan.
vang vieng is zeker geen plaats om te vermijden. veel toeristen skippen dit omdat ze het te toeristisch vinden. als je echter de moeite neemt om van je luie gat af te komen en de omgeving te verkennen (mountainbike is ideaal) ben je supersnel in het "echte" laos...werkelijk prachtige natuur, heerlijke dorpjes etc.

don det is een absolute aanrader maar zou ik toch echt niet het authentieke laos noemen. don khong (of khone? niet die grote iig) komt daar wat meer in de buurt.

mijn tip is vieng phoukha. prachtig dorpje met nog weinig toeristen. hele vriendelijke mensen en de trekkings die je vandaar kunt doen zijn ook een aanrader!

andere tip: het zuiden (bolaven plateau en omstreken) verkennen met de motorbike. heel veel vrijheid en een geweldige manier om het "echte"laos te ontdekken. ik heb een paar dagen letterlijk geen één toerist gezien!
ga bijvoorbeeld naar attapeu, geen toeristische attracties maar wel bijzondere sfeer omdat het duidelijke niet voor toeristen bedoeld is. de guesthouses daar zijn bedoeld voor vietnamese arbeiders en ik kon me daar alleen redden met mijn gebrekkige lao. geen idyllisch bamboo dorpje maar absoluut authentiek.
amassakoul
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

oja... het hele centrale, smalle stuk is ook heel mooi. wordt vaak doorheen gerushed maar zeker de moeite waard. trekking vanuit thae khaek is prachtig.
amassakoul
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

tom schreef:oja... het hele centrale, smalle stuk is ook heel mooi. wordt vaak doorheen gerushed maar zeker de moeite waard. trekking vanuit thae khaek is prachtig.
Mee eens, dit gedeelte is super de moeite waard..
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Tikva schreef: Een bounty strand in thailand geloof niet dat dat er echt is... Volgens de lonely planet is railey beach het mooiste strand van heel thailand. En ja het is wel mooi maar zeker geen bounty strand. Het allermooiste strand vond ik het strand bij de similan islands, super fijn zand, geen mensen (als je er blijft slapen), helder water etc..
Tien jaar geleden was er op Railey Beach ook geen mens te zien, en was het de naam 'Bounty strand' echt wel waard. Mét de toeristen zijn ook de hoertjes gekomen. Nu is het daar een ramp!
Zoals Tikva al aangeeft, zul je dus op zoek moeten naar een strand waar (bijna) geen mensen komen om dit gevoel te krijgen. En dievind je bijna niet meer in Thailand.
Wel kan je je vanaf bvb Ao Nang naar enkele onbewoonde eilandjes laten brengen die worden aangedaan door tourbootjes. Dus van het moment dat die bootjes weer weg zijn, heb je het eiland weer voor jezelf totdat jouw bootje je (hopelijk) weer komt halen. Oh ja ... er staat daar geen Cola automaat of zo. Op Bounty eiland ook niet trouwens.
Ook is het goed om rekening te houden met het regenseizoen, vooral als je wil duiken (zichtbaarheid). Koh Tao is dan niet de beste plek (ook niet wat betreft Bounty gehalte), beter is het in de Andamanse zee.
Zoals Moira reeds tipte, is Phi Phi nog steeds leuk. Ook al heeft de Tsunami er lelijk huis gehouden en is het toerisme de sfeer aan 't verpesten.
Hoe maagdelijker je eilandje zal zijn, des te weiniger accomodatie/duikscholen er zullen zijn. En wellicht ook prijziger. Meestal worden deze dan ook aangedaan met bvb een driedaagse duikexcursie. Het eerder aangehaalde Similan is daar een vb van.
Zelf heb ik eens een eiland uitgekozen waar ik geen info over vond. Ik zag het op een kaart tussen enkele andere eilanden, en vond het wel een leuke vorm hebben. Beste manier om uit te zoeken hoe het er was, was om er gewoon heen te gaan. Zo belandde ik op Koh Mak. Zalig!
Misschien een tip om ook eens te proberen? ;)

PS: blijf vooral weg van Phuket, dit gebruik je hoogstens voor de luchthaven.
eefje
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door eefje »

Ik heb nog even een korte aanvulling! Zelf heb ik een deel van 'the loop' gedaan rondom Tha Keak. Op een brommer tour je dan door een geweldige omgeving. Als je tijd hebt om dit een paar dagen te doen zal ik dit zeker aanraden! Ook kun je tijdens the loop een homestay doen (slapen bij mensen thuis). Echt een geweldige 'Laos ervaring'!

In Thailand kan ik je als bountyeiland Ko Kut aanraden. Anders dan de naam doet vermoeden is dit echt een super eiland. Heel helder water, heerlijk snorkelen, witte stranden en geen vervelende toeristen! Het is een eiland waar je niet met een ferry heen kan maar met speetboat. Daarom is het wat duurder maar het scheelt natuurlijk wel een enorme toeristenmassa! Er is trouwens verder echt niets te beleven op het eiland zelf! Er zijn geen winkels en maar een paar restaurantjes! Echt relaxen, wandelen, zwemmen en snorkelen dus!
Marloessofia

Bericht door Marloessofia »

Thanx voor alle reacties en tips!!
Graag zou ik nog willen weten of iemand naar de Erawan Falls is geweest in Thailand en of dit een aanrader is?
eefje
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door eefje »

Ik ben bij deze watervallen geweest en ze zijn echt heel erg mooi! Het kan er trouwens wel erg druk worden en mijn tip is dan ook of met de lokal bus te gaan of een tourtje voor alleen de waterval te boeken bij apple's guesthouse. Zij zijn namelijk als eerste bij de waterval en zo kun je de waterval nog helemaal voor je alleen hebben! Ik vond het een geweldige ervaring in mijn eentje in zo'n waterval te zwemmen! Een uurtje later was het trouwens anders want toen waren de busladingen touristen gearriveerd en was het een drukste van jawelste. De sfeer en beleving is dan denk ik ook net even anders!
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Ik denk dat elke Thailand bezoeker deze watervallen bezoekt. En met reden.
Zelf deed ik ze met een gehuurde brommer. Vrijheid,blijheid!
Plaats reactie