Andere verzekeringen stopzetten?

Altijd al willen weten of het mogelijk is om de reis te maken die je al jaren wilt gaan doen met het budget die je voor ogen hebt? Of wil je weten welke verzekering het beste bij jouw reis past?
Marij
Wereldreiziger

Andere verzekeringen stopzetten?

Bericht door Marij »

Ik wil een half jaar weg en mijn huis in onderhuur doen (woningbouw). Nou heb ik een aantal verzekeringen (inboedel, rechtsbijstand, WA). Is het verstandig om deze stop te zetten? Mijn verzekering lopen tot en met eind juni en ik wil in juli / augustus weg. Ik zou dan 1 of 2 maanden max. zonder verzekeringen zitten.

Ik wil wat inboedel in het huis laten staan (wasmachine, koelkast, houten dressoir, 2 kledingkasten), dus misschien alleen daarvoor de inboedelverzekering door laten lopen? Of voldoet de inboedelverzekering van mijn onderhuurder dan?

Wat betreft de rechtsbijstand..daarvan weet ik dat men kijkt naar de datum waarop de verzekering is ingegaan en wanneer het 'conflict' is gestart. In mijn geval is het een beetje lastig te beoordelen of er 'gedoe' komt in de 6 maanden dat ik weg ben waarvoor ik een advocaat nodig zou hebben.

WA lijkt me niet nodig. Of heb je die ook nodig (geldig?) in het buitenland?

groeten, Marij
bolletjeom
Reisexpert

Re: Andere verzekeringen stopzetten?

Bericht door bolletjeom »

WA is volgens mij verplicht voor iedere Nederlander...ongeacht of je in Nederland bent.
uitzondering is emigratie.
Dat was volgens mij in iedergeval zo toen we er naar keken in 2004

Rechtsbijstand verzekering heb ik nooit het nut van ingezien...maar daar denk ik vast anders over als ik een keer een probleem heb 8-)

Inboedel moet je zelf even afwegen. maar als jij met toestemming onververhuurt ben je nog wel aansprakelijk voor bijvoorbeeld glasschade. Ik denk dat je verzekering door laten lopen eenvoudiger en goedkoper is dan eventueel alle spullen vervangen die verloren zouden kunnen gaan.
Glasschade bijvoorbeeld is vaak vast onderdeel van je inboedelverzekering. je zou eens moeten kijken of je verhuurder je verplicht zelf verzekerd te zijn tegen glasschade of dat zij een verzekering hebben en het verrekenen met je huur
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Mijn gecombineerde inboedel en WA verzekering is nog geen 10 euro per maand (wss is mijn inboeldel dus onderzekerd :? ). Waar hebben we het dan nog over? Gewoon lekker door laten lopen dus!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Precies! Concentreer je op de dingen die wel ergens over gaan! Ik heb bv m'n auto geschorst (scheelt Eurootje of 80 per maand aan verzekering en wegenbelasting), maar kabeltv en internet gewoon door laten lopen hoor. Komt nog eens bij dat je als je alles stopt zet niet alleen een hoop gelazer hebt (je kunt de eerste tijd geen tv kijken enzo), maar dat er ook kosten aan het opnieuw afsluiten van polissen en/of internetabbo's enzo kunnen zitten.
Marij
Wereldreiziger

Bericht door Marij »

Ehm..thanks Erik! :)

Jullie hebben wel een punt.. Ik zal eens uitrekenen hoeveel ik in een half jaar kwijt ben aan al mijn verzekeringen, internet etc
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Wij hebben zelf een WA verzekering in onze globetrotterverzekering zitten dus die hebben wij opgezegd.
Inboedel hebben we ook niet want de spullen staan bij vrienden en familie die dus nu onder hun inboedel valt.
Het zijn ook geen spullen met waarde alleen maar emotionele waarde.

Verder hebben we de rechtsbijstand verplicht op moeten zeggen omdat die alleen voor Nederland geldig is en niet in het buitenland.

gr van Moira
GirlSetsFire

Bericht door GirlSetsFire »

Duidelijk verhaal zo, zou ik zeggen :)

Maar wat met ziektekosten? Ik ga een jaar weg. Is een reisverzekering genoeg? Of moet je ook nog aanvullend verzekerd zijn?
Gr. Chantal
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

GirlSetsFire schreef:Duidelijk verhaal zo, zou ik zeggen :)

Maar wat met ziektekosten? Ik ga een jaar weg. Is een reisverzekering genoeg? Of moet je ook nog aanvullend verzekerd zijn?
Gr. Chantal
Dat is een specialiteit van bolletje :-)

Lees dit eerst ff: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/vo ... si556.html
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Ja dat van ziektekosten brand ik mijn handen niet meer aan. Het is zeer ingewikkeld en elk geval is anders.
Wij zijn uitgeschreven uit de GBA gemeentelijk basisadministratie omdat het verplicht is als je 8 maanden of langer het land uit bent.
Wij hebben onze ziektekosten verzekering opgezegd.

Verder hou rekening mee dat als je een bankrekening heb met roodstand of creditcard dat je die officeel niet mag hebben.
Dit kan dus van je af genomen worden. Wij zijn eerlijk tegen de bank geweest en hebben een regeling met hun geregeld door een geldbedrag in een rekening die vast zit te stoppen voor hun zekerheid. Als de bank er achter komt dat je op reis bent en je heb roodstand en creditcard dan blokeren ze die beide direct.

gr van Moira
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Moira schreef:Als de bank er achter komt dat je op reis bent en je heb roodstand en creditcard dan blokeren ze die beide direct.
Ik heb 3 jaar bij een bank gewerkt en ben ook zelf op wereldreis geweest (wat mijn collega's uiteraard wisten) en dit is echt onzin. Veel banken doen juist extra moeite expats binnen te halen, dus het heeft niets met in het buitenland zijn te maken. Echter waar je wel rekening mee moet houden is dan afhankelijk van je limiet er wel maandelijks een vast bedrag inkomen (salaris,uitkering etc) binnen moet komen. Wanneer dit 3 maanden niet gebeurd krijg je een brief en daarna zetten ze je limiet stop. Heb je een limiet van 1000 euro dan gaat het slechts om een bedrag van 50 euro per maand.

Je moet ff bedenken of je daar zorgen over moet maken, vaak krijg je ook nog wel belastingteruggave, oude bonus, vakantiegeld deel ofzo waardoor je toch vaker inkomen hebt dan verwacht. En anders kan je computersysteem soms ook foppen door van een andere rekening (beste een andere bank) geld over te maken.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Moira schreef:Hallo,

Ja dat van ziektekosten brand ik mijn handen niet meer aan. Het is zeer ingewikkeld en elk geval is anders.
Wij zijn uitgeschreven uit de GBA gemeentelijk basisadministratie omdat het verplicht is als je 8 maanden of langer het land uit bent.
Wij hebben onze ziektekosten verzekering opgezegd.
Hier twijfel ik ook sterk aan. Ik heb een eigen huis, en kon me daarom niet eens uitschrijven. Zou ik niet langer dan 8 maanden op reis kunnen, omdat ik een eigen huis heb :? . Nee, meestal kun je beter je basisverzekering aanhouden, zorgtoeslag aanvragen (dan kost die basisverzekering ook een stuk minder), en er een goeie reisverzekering bijnemen. Ik heb die van OHRA genomen. Daarmee mag je max 365 dagen aaneengesloten weg. Ander nadeel van dat (tijdelijk)uitschrijven uit Nederland is dat je dan op je 65e (eh, zal dus wel 67 worden) dan gekort wordt op AOW.

Oh ja, als je je uitschrijft en je komt onverhoopt toch eerder terug, dan heb je ook gelazer geloof ik. Dan moet je die basisverzekeringspremie toch weer met terugwerkende kracht betalen dacht ik. Maar dat zal ongetwijfeld in dat stuk van Rudi in "alles over" staan ;) .
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Het gaat ook om inkomsten vaak heb je als je op wereldreis gaat volgens mij niet echt meer inkomsten alleen veel spaarcenten. Wij hebben veel geld bij de Rabobank staan dus genoeg geld zodat ze geen riscio zouden lopen. Dit was voor deze bank niet genoeg. Wij zijn toen gaan dreigen dat we naar een andere bank zouden gaan dit kon hun weinig schelen.
De ABN Amro gaf toen aan van kom maar bij ons geen probleem met zoveel spaargeld.
Uiteindelijk zijn we er mee de rabo uitgekomen door een depot te storten van 10.000 euro.
We moeten nu wel elke maand 50 euro heen en weer boeken op de rekeningen want anders gaat de blokkade automatisch en dan zijn we onze roodstand kwijt. Dit gebruiken we nu niet maar als we weer in NL wonen is het toch wel handig om te hebben. Het is nog vrij lastig die weer terug te krijgen.

De bank neemt geen risico is ons gezegt en ze zijn heel bang dat als je roodstand opgebruikt en creditcard dat je dan verdwijnt en dat zij met de zooi zitten.

gr van Moira
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ik vind het nog steeds een apart verhaal. Heb er nog nooit van gehoord. Bij de ABN AMRO zou dit inderdaad geen probleem zijn. Persoonelijk had ik ook geen 10.000 euro "over" om in een deposito te zetten. Dat geld heb ik op reis nodig.
Maar nou kan ik met onze gezamelijke creditkaarts en als we op alle rekeningen zouden roodstaan ook niet meer dan max 4500 opnemen.

Is je man toevallig ZZP-er en heeft hij ook zakelijke rekeningen?

P.s. Je hoeft je bank niet eens te vertellen dat je lang weg gaat (als is het wel handig het ff in het systeem te laten zetten)
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik heb dit verhaal ook nog nooit eerdere gehoord. Aan mijn transacties kan mijn bank makkelijk zien waar ik uithang (meer buiten NL dan daarbinnen), en ik heb er nooit vragen over gehad.

Met roodstaan heb ik geen ervaring, maar mijn creditkaart (1500 bestedinglimiet, genoeg voor mij) gebruik ik wel zo af en toe, met name voor het boeken van vliegtickets en (Engelse) treintickets.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Ik vind het ook nogal een vaag verhaal. Waarom zou je je bank in godsnaam vertellen dat je op reis gaat :? ! Ik heb trouwens de mogelijkheid om rood te staan op m'n postbankrekening op eigen verzoek gekilled. Maar u denkt dat mijn bestedingslimiet op m'n creditcard ineens verlaagd werd ofzo. Nooit wat van gehoord hoor........
Plaats reactie