Hoeveel kleding ?

Wat kan ik het beste in mijn rugzak doen en wat niet? Deel hier de meningen samen met anderen over de reisuitrusting.
Plaats reactie
marjananas

Hoeveel kleding ?

Bericht door marjananas »

Hallo,

In juni ga ik met m'n nichtje drie weken backpacken op de griekse eilanden. We nemen alvast een lichtgewicht tent, dito slaapzak en matje mee. We gaan veerboten nemen en blijven elke keer 3 à 4 dagen op een eiland. We verblijven telkens op een camping. Ik heb net een nieuwe rugzak gekocht van Jack Wolfskin, 55 liter, een vrouwenmodel... wat een verbetering tegenover m'n vorige unisex... ! Nu, het gewicht van mijn rugzak... Wat is haalbaar ? Ik heb jammer genoeg niet zo'n al te beste rug dus tips kan ik zeker gebruiken... Ik zou sowieso onder de 15 kilo willen zitten maar liever minder. 10 - 12 kilo, is dat erg weinig ? Ik wil gerust inboeten aan de hoeveelheid kleding, dan neem ik wel Dash mee... :)
Kunnen jullie me vertellen wat minimum toch moet mee genomen worden aan kleding, maar ook keukengerei, wasgerei ? Hebben jullie interessante, handige of plaatsbesparende tips... ? Welke belangrijke dingen mag ik niet vergeten ?
Zoals jullie horen, ik ben een absoluut groentje maar kijk vol verwachting uit naar reacties want... Man ik heb er al zin in ! :)

Bedankt alvast !

Marjan
bolletjeom
Reisexpert

Re: Hoeveel kleding ?

Bericht door bolletjeom »

tussen de 10 en 12 kilo moet prima lukken zeker als je naar 1 klimaatbestemming gaat.
Qua kleding.
Bikini
voor 1 week ondergoed
lange broek
Een t-shirt of 3
t-shirt met lange mouwen
een topje of 2
blousje met lange mouwen kan ook lekker zijn voor de avond of als je verbrand bent...weegt niet zoveel
rokje, korte broek ofzo
een dunne trui die wel wind buitenlaat! een dik t-shirt met lange mouwen kan ook. voor de koude momenten.
iets om in te slapen...en dan is het handig als je datzelfde in nood ook overdag kunt dragen. ik heb een dunne joggingbroek achtig ding mee waarmee ik ook op straat gezien zou kunnen worden en doe daar 1 van de t-shirts boven
sneldroog handoekje
Sarong als strandlaken
hoewel het natuurlijk koud kan zijn kan je beter een topje+t-shirt+shirt met lange mouwen+dun truitje dragen dan dat je een dikke trui in je tas mee sleept
als je dichte schoenen meeneemt 2 paar sokken. je wast ze gewoon om en om uit.

ik zorg dat ik een combi van 3 stuks onderkleding heb. hoeveel lange broeken, rokjes, korte broeken of hippe jurkjes dat zijn hangt van mijn bestemming af

de kunst is om te zorgen dat je alles wat je mee hebt met elkaar kunt combineren! dan heb je veel opties wat je aan kunt en kan je alles aanpassen aan het weer van het moment

wat betreft keukenspullen ...geen idee
ik weet wel dat ik een handig besteksetje heb die ik aan een ring klik. je hbet tegenwoordig ook een SPORK dat is 3 in 1 maar dat lijkt me wel ondhandig als je vork en mes tegelijk wilt gebruiken om je vlees te snijden ofzo
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

que koken hebben wij heel erg veel lol gehad van een Trangia http://www.trangia.se/english/

dit is klein in te pakken en niet heel erg zwaar, bij de betere kampeerwinkels moet je dit wel kunnen kopen! Het neemt wel wat ruimte in, maar minder als je verschillende pannetjes moet meenemen... ik weet verder niet of ze zoals in bijvoorbeeld Noorwegen kookgelegenheden op de camping hebben, want heb nooit gekampeerd in Griekenland.. wel in veel andere europese landen en daar niet de goede kookgelegenheden die ze in Noorwegen hadden
marjananas

Bedankt voor de reactie, ik las een aantal bruikbare tips en heb nu meer een idee over hoeveel kleding en gewicht rugzak. Hopelijk reageren er nog anderen...

Groetjes !
Marjan
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

10-12 kilo incl tent enzo lijkt me wel aan de lage kant.
Hoeveel wegen een slaapzak,matje en tent??

Wat rudi aangeeft kwa kleren is wel prima. Als je echt ultiem wil besparen dan 1 afritsbroek, 1 rokje, 1 sarong, je blijft dan alleen wel aan het wassen
Zelf ben ik wel fan van een micro-fleece is lekker warm en neemt weinig ruimte in beslag. Dankzij de rits ook als halfopen vest te dragen als dicht weer te warm is.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
marjananas

Hallo Tikva,

Slaapzak en luchtmatras wegen samen ongeveer 1 kilo, voor wat betreft de tent, dat weet ik nog niet. Ik leen ze van een vriendin, die ging er vroeger mee trekken in de Pyreneëen en die is zeker lichtgewicht. Voor de tent reken ik op een tweetal kilo, misschien 2,5 kg ? We zullen zien, da's in ieder geval dan gedeeld door twee, dus voor mij reken ik voor de tent een dikke kilo... Kort samengevat; luchtmatras, 1/2 tent en slaapzak wegen twee kilo, misschien een beetje meer...
Ook natuurlijk niet te vergeten, het kookgerief... Eén gaspitje en één kleine gasfles per persoon.
Haalbaar of niet denk je ? 't Is nog een beetje te vroeg om al effectief te beginnen uitproberen hoeveel kleding en gerief ik mee moet nemen... maar ik ben toch al wel nieuwsgierig... :)

Groetjes,
Marjan
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Die gasfles mag kun je uiteraard ter plekke pas aanschaffen (mag niet in het vliegtuig, of?), dus je kan ook afspreken dat een persoon de gasfles draagt, en de ander het kookstel. Scheelt ook weer een beetje ;)

Je kan eens op een buitensport site kijken wat tenten wegen, de mijne weegt ongeveer 2.5 kilo. Ik heb verschillende slaapzakken, maar de enige die echt warm genoeg is om buiten mee te kamperen weegt ook ongeveer een kilo. Als je zoals jij een niet zo sterke rug hebt, kun je beter niet voor het dunste en lichtste matje gaan, maar investeren in een self inflatable matje wat goed ligt, ookal is het een paar ons zwaarder.

Waarom zou je trouwens twee tenten meenemen?

Succes!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
marjananas

Hoi Jenny,

Leuk dat je gereageerd hebt...
Jenny schreef:Die gasfles mag kun je uiteraard ter plekke pas aanschaffen (mag niet in het vliegtuig, of?), dus je kan ook afspreken dat een persoon de gasfles draagt, en de ander het kookstel. Scheelt ook weer een beetje ;)
Goeie tip ! Hèhè...
Jenny schreef: Als je zoals jij een niet zo sterke rug hebt, kun je beter niet voor het dunste en lichtste matje gaan, maar investeren in een self inflatable matje wat goed ligt, ook al is het een paar ons zwaarder.

Ik heb zelfs een degelijke luchtmatras gevonden in Hopper (de belgische scoutsshop) die 6,3 cm dik is, 6 luchtbanen heeft en net 450 gram weegt ! *O*

Ik heb me mss niet zo duidelijk uitgedrukt, met 1/2 tent bedoelde ik eigenlijk een halve tent... Mijn nicht en ik verdelen de tent over onze twee rugzakken. Dus we nemen er maar eentje mee... ;)

Bedankt voor je tips !

Groetjes,
Marjan
Tommy
Reiziger

Bericht door Tommy »

oordoppen en oogkleppen (ofhoediedingenookmaarheten)!

Weegt niet veel, kost niet veel en is ideaal. Tot nog toe op iedere vakantie wel wat aan gehad. Denk aan hostels met veel gasten die lloretdemarretje aan het spelen zijn; vliegtuig; ruzie met wederhelft (ff terugtrekken in je eigen wereldje); kortom ideaal! :z
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Ik vind dit (kleren) altijd heel lastig. Ik ga naar meerdere klimaatgebieden en ik moet dus het e.e.a. bij hebben. Ik zit te denken aan dit ongeveer:

- 8 paar sokken
- 10 onderbroeken
- 3 truien
- 2 blouses
- 2 spijkerbroeken
- 1 trainingsbroek
- 1 andere (lichtere) broek
- 2 korte broeken
- 1 bad handdoek
- 3 washandjes
- 4 klein handdoekjes
- 1 reserve riem
- 1 muts
- 1 paar handschoenen
- 1 sjaaltje
- 8 zakdoeken
- 4 'onder' t-shirts
- 4 polo's/ boven t-shirts
- 1 windjack

Iemand bedenkingen?
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

veel!! dat is het eerste wat ik denk.

Ik weet niet hoe erg jij last hebt van zweet voeten maar 8 sokken vind ik veel. Behalve als je echt iedere dag sokken draagt EN ze iedere dag moet wisselen.
Ik heb altijd 2 of 3 paar bij me. Dan was/spoel ik de vieze uit terwijl ik de schone draag

handoeken en washandjes?!?!
die snap ik ook niet helemaal.
Ik heb 1 snel-droog handoekje bij me en dat is alles.
je zou er eventueel 2 mee kunnen nemen maar waarom meer? ook die washandjes?? ik gebruik gewoon een hoek van de handoek.
ik heb dus altijd 1 handoek en 1 sarong. met een sarong kan je je ook goed afdrogen en die dient als strandlaken op het strand

spijkerbroeken!!! geen fan van op reis. Zwaar in de tas. Te warm in sommige gebieden. en droogt nooit in tropische regionen.
Waarom niet een een thermo-onderbroek of een legging/maillot om onder een dunnere broek aan te trekken? dat van die legging of maillot klinkt misschien suf maar daar moet je schijt aan hebben. als je iets straks aan hebt onbder een broek heb je het gewoon 3 keer warmer en ze zijn lichter dan een dikke broek.
ik zou dus zeggen 1 spijkerbroek. iets voor er onder. een dunne broek. trainingsbroek/pyjamabroek en 2 korte broeken.

3 truien is ook wat veel. 1 trui en 1 vest (met rits) is voldoende zeker als je daarnaast 1 of 2 goed t-shirts met lange mouwen hebt. Zo kan je laagjes bouwen.
als het koud is doe je een onder shirt aan en dan 1 met lange mouwen en dan een trui. dat meot genoeg zijn.

heb je al geprobeerd het in 1 rugzak te krijgen? en te tillen.
als dat allemaal gaat en je hebt geen probleem met het gewicht kan je natuurlijk dit allemaal best meenemen
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Nog even een reactie op je post bolletjeom:

Ik heb normaalgesproken geen last van zweetvoeten. Misschien wat meer in grote wandelschoenen maar normaal dus niet.

Ik draag iedere dag wel sokken en ik wissel ze normaalgesproken elke dag. Op reis misschien soms wat minder. Misschien dat ik dan toch maar 6 paar mee ga nemen.

Handdoeken: misschien is 1 wel genoeg. Washandjes heb ik meer bij voor als ik erg zweet zodat ik door mijn gezicht kan doen.

Naar die broeken moet ik nog eens goed kijken. Ik denk toch dat ik 2 spijkerbroeken mee ga nemen.

Het kan wel in een rugzak en ik kon het de vorige keer ook wel tillen. Al was het een behoorlijk gewicht.

Bedankt voor je reactie. Ik heb er wel wat aan.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Plaats reactie