Help de after reis dip slaat toe

Kom tot rust in de Around the Globe huiskamer sectie. Hier kan je kletsen, met een spelletje meedoen of gekke weetjes uitwisselen.
Liedewiet

Re: Help de after reis dip slaat toe

Bericht door Liedewiet »

Toen ik terugkwam van 3 maanden reizen in Midden Amerika was ik ZO depressief echt heel erg. Gelukkig had ik onderweg vrienden gemaakt met allerlei mensen uit andere landen waaronder 2 jongens uit Londen, die een maand na mij zouden thuiskomen. Dus ik heb die week meteen een ticket geboekt naar Londen :) ik was daar nog nooit geweest dus dat was wel heel leuk om naar uit te kijken.
Ik zou gaan studeren HBO diermanagement in friesland en ik ben daar ook echt heengegaan, maar dat was helemaal niks en ik had er echt spijt van. Na drie weken was ik het zat en ben ik weer naar huis gegaan (Zoetermeer bij Den Haag). Ik dacht dat ik die studie zou graag zou willen doen dat ik wel in leeuwarden zou kunnen wonen maar nee. Dit klinkt misschien overhaast, maar ik weet wanneer ik iets niet wil en ik heb er nooit spijt van gehad.
Nu woon ik dus bij mijn ouders, ik heb inmiddels een relatie met dave een van de jongens uit londen en we houden het nu al bijna een halfjaar vol met skypen en op en neer naar londen/zoetermeer 1 x keer per maand. 12 maart ga ik voor de laatste keer naar londen, dan naar maleisie en dan naar australie met zn 2en!
Al is dit maar een plan voor een jaar, toch ben ik er blij mee. Ik maak me soms zorgen over mn toekomst, dit weekend word ik 20 en ik heb alleen mn havo, ik vind dat ik wel een hbo moet doen maar ik wil gewoon niet 4 jaar hier nederland zitten en vastzitten aan die studie. Ook weet ik totaal niet wat voor studie ik zou willen doen of wat voor baan ik zou willen. Het liefst zou ik in het buitenland willen werken maar ik weet niet goed hoe. Het is lastig maar voorlopig ga ik me concentreren op australie.
Ik ga nooit meer plannen maken voor de tijd na een reis en ik raad vooral jonge mensen aan dat ook niet te doen.

Zo dat was lekker van je afschrijven :)
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

@LiedeWIET: niet om je te bekritiseren hoor, maar het klinkt alsof je het buitenland/reizen als een uitweg ziet. Vlucht van de realiteit. Ik zou ook wel aanraden aan jongeren om na te denken wat ze na het reizen willen doen, juist! Als je terugkomt van een lange reis ben je, denk ik, even 'anders'. Het lijkt me dan verstandiger om vast te houden aan wat je voor je reis dacht dat goed was en even de boel laten bezinken (enkele maanden) voordat je echt een andere weg inslaat.
Mil1
Reiziger

Bericht door Mil1 »

Dat "probleem" herken ik goed!
Alweer 8 jaar geleden heb ik een tijdje in Barcelona gezeten. Na terugkomst in NL voelde ik me niet echt meer thuis, ik wilde de wereld verkennen! Ik had op dat moment alleen mn havo diploma en een hbo propedeuse (van de verkeerde studie, maar toch een prop). Om die reden ben ik toch in NL gebleven. Ik moest van mezelf eerst een degelijk diploma halen, omdat het makkelijker gaat als je nog jong bent. Dus heb ik braaf in 7 jaar tijd mn mbo en hbo diploma gehaald!
Nu ben ik 27, heb mn diploma's op zak en de reisplannen vliegen over tafel. Australie staat op 1, de rest zie ik daarna wel.
In de tijd dat ik studeerde heb ik altijd voor ogen gehouden dat ik na het behalen van mn diploma op reis zou gaan, en dat heeft mij door de jaren gesleept. Vantevoren lijkt 4 jaar voor een studie heel erg lang, maar dat vliegt toch wel voorbij hoor! Gewoon in de vakanties leuke reisjes maken en vooral proberen te sparen voor na je studietijd, dan kom je een heel eind. Heeft voor mij goed gewerkt in elk geval :)
Mil1
Reiziger

Bericht door Mil1 »

Dexter schreef:Ik zou ook wel aanraden aan jongeren om na te denken wat ze na het reizen willen doen, juist! Als je terugkomt van een lange reis ben je, denk ik, even 'anders'. Het lijkt me dan verstandiger om vast te houden aan wat je voor je reis dacht dat goed was en even de boel laten bezinken (enkele maanden) voordat je echt een andere weg inslaat.
Hier ben ik het helemaal mee eens.
Bij mij heeft het gevoel dat ik in NL niet "thuis" was even geduurd, daarna begon het dagelijks leven weer te wennen. En juist om de reden dat je na het reizen ook iets moet doen (om volgende reizen te bekostigen ;) ) heb ik ervoor gekozen toch eerst een hbo diploma te behalen. Nu kan ik met een gerust gevoel over de toekomst op reis!
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Ik ben het ook met Dexter eens.
hoewel ik het niet bezwaarlijk vind dat je "alleen" havo hebt en nog geen HBO...zou ik het als toekomstige werkgever wel problematisch vinden dat je OOK geen werkervaring hebt.

Een jaartje reizen na je Havo op je CV is niet erg maar zometeen een gat van 3 jaar ..mwah.
Daarnaast moet je dan concureren met jongere mensen die wel ervaring hebben.
Je hebt nu bijna geen andere keus dan een studie zoeken EN afmaken als je na deze reis terug komt.

wat ik heel veel hoor is dat mensen op reis "er eens rustig over na gaan denken wat ze wel willen"
Gek genoeg heeft niemand de tijd om eens lekker te reflecteren want iedereen is veels te druk met reizen. Ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die een goede ingeving voor zijn toekomst heeft gekregen op reis (spreek uit ervaring..haha)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Liedewiet

Bericht door Liedewiet »

maar dat is het nou juist, ik ben met 2 studies begonnen en dat was geen succes, omdat ik het niet leuk vond. Hoe kun je nou studeren als je niet weet wat je wil?

Daarbij ben ik nu 19 jaar bijna 20 dus zo oud ben ik niet.

En ik denk er serieus over om in het buitenland te wonen, dus het reizen is niet alleen een uitvlucht.

Ik ga gewoon reizen omdat ik dat wil en omdat ik geen idee heb welke studie ik wil doen.

Ik voel me nu alsof ik dingen ontloop en een potje van mn toekomst maak omdat ik wil reizen...

Ik heb trouwens wel heel veel werkervaring
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Ach, het kan wel...als je dan na die reis maar wel ECHT gaat studeren. Bv.: wat dachten jullie van al die Israeliers die gaan reizen nadat ze uit dienst komen? Die gaan daarna pas studeren. Maar doe dat dan wel! Want havo kom je tegenwoordig niet ver meer mee. Dus: nu gaan reizen en daarna studeren is niet je toekomst vergooien. Da's prima. Maar nu gaan reizen, en dan die HBO studie maar overslaan is WEL je toekomst vergooien....
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Liedewiet schreef: En ik denk er serieus over om in het buitenland te wonen, dus het reizen is niet alleen een uitvlucht.
Ook in het buitenland zul je moeten werken om aan geld te komen ;)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

het was niet als aanval bedoelt Liedewiet. echt niet!

In het buitenland wonen is niet iets wat je zomaar even kunt doen. Er is erg veel regelgeving waar je rekening mee moet houden.
Een studie kiezen is ook lastig. Dat begrijp ik best.

Ik heb natuurlijk geen idee wat voor werkervaring je hebt maar ik gok dat het met jou leeftijd voor een heel groot deel in de "bijbanen"sfeer ligt en daar heb je op je CV niet heel veel aan.
Als je geen vervolg opleiding hebt en je wilt goede kansen blijven maken op de arbeidsmarkt is het de eerste paar jaar wel verstandig om een baan (of meerdere) in dezelfde richting te hebben.
Dus niet van administratief naar horeca naar commercieel etc. Snap je een beetje watik bedoel?
Hoewel reizen op een CV vaak ook wel als positief gezien word kan het tegen je werken als je CV er verder ook nogal wisselvallig uit ziet.

Ik wilde je alleen maar aanraden niet nog 4 jaar rond te rommelen...want dat brei je eigenlijk niet meer recht. Je kan beter een weg in slaan en over 10 jaar besluiten nog eens het roer om te gooien dan nergens meer aansluiting vinden omdat je een laatbloeier bent.

Ik had een geweldige baan en had nu een mega carriere kunnen hebben. Ik kies er nu voor om een weg in te slaan waarmee ik eigenlijk nooit meer terug kan naar die oude situatie. Als ik weer terug zou willen naar de makelaardij moet ik al mijn diploma's opnieuw gaan halen (dus 4 jaar de boeken in). Kiezen wat je nu wil is niet eens zo moeilijk maar inzien wat de gevolgen voor je verdere leven zijn valt niet mee.

Hoe graag ik het ook zou willen ontkennen. Ik zal toch nog zeker 30 jaar moeten werken :?
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Liedewiet

Bericht door Liedewiet »

Ik snap heus wel dat ik in het buitenland zal moeten werken om aan geld te komen en dat ik een HBO moet halen en dat wil ik ook wel maar dan wil ik wel weten wat ik wil doen. Ik heb nog aan in het buitenland studeren gedacht maar dat kan ik niet betalen. Ik heb een hele spaarpot klaar staan om een HBO opleiding te bekostigen en daar kom ik ook niet aan.

Ik heb fulltime werkervaring bij o.a Deltaloyd en Schindler (via Siemens) dit is niet echt op een hoog niveau maar het is toch beter dan een bijbaan werkervaring. Heb nog bij veel meer bedrijven gewerkt maar dat was niet zo lang dus ik denk niet dat ik daar wat aan heb op mn CV. Mijn meeste ervaring is administratief.

Ik ga proberen om als ik terug ben uit Australie een HBO te beginnen, dan ben ik 21 dus niet zo oud. Toen ik nog op het HBO zat was de gemiddelde leeftijd in mijn klas 22.

Wat ook lastig is, is dat mijn vriend in Londen woont en het zou heel goed kunnen dat het gewoon dik aan blijft ook in australie (hij gaat mee) en dat ik daarna bij hem wil blijven. Het kan ook helemaal fout lopen hoor daar ben ik me wel bewust van, maar dat wil ik ook niet weggooien voor een HBO studie. Aan de andere kant kan ik ook mijn HBO studie weggooien voor een toekomstig mislukte relatie maar dat weet ik niet vantevoren.

Ik voel me echt hopeloos soms over deze situatie zoals vandaag, dus daarom reageerde ik een beetje heftig maar zo voelt het dus wel.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Nou ja. In jouw geval heb ik het gevoel dat je het beste eerste kunt gaan reizen, en dan een HBO studie gaat doen. Ik zie het ook niet als een groot probleem dat je dan iets ouder bent als je aan een HBO studie begint. Plus: anderen reizen wellicht na hun HBO studie, en dan begin je min of meer op dezelfde leeftijd met werken. Wel advies: niet zomaar in London administratieve baantjes gaan zitten doen zonder opleiding....die cirkel kom je dan nooit meer uit. Er lijkt wel opleidingsinflatie te zijn op dit moment. Voor elke beetje leuke baan wordt minimaal HBO gevraagd....
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

herken je gevoel heel erg liedewiet!
ik ben net wel begonnen aan een HBO opleiding (dat ik in het 2e jaar kon instromen scheelde veel bij die keuze ;) ) na veel getwijfel over wat ik nou eigenlijk wil. ook ik wil zoals jij naar het buitenliand vertrekken om te wonen maar dat zie ik de komende 10 jaar nog niet gebeuren. daarom eerst een studie en werk.

ik ben ook gestopt met andere opleidingen (heb mijn middelbare school niet eens afgemaakt :@ ) voordat ik nu een keuze heb gemaakt. op een gegeven moment moet je gewoon die knoop doorhakken. ik kon geen perfecte studie vinden die 100% bij mij aansluit en dus heb ik gekozen voor wat het dichtst bij mij ligt.

besef ook dat 4 jaar nu weinig voorstelt (ook al voelt dat niet zo, ik weet het!) maar "later" best wat uit kan maken.
bovendien heb je zomers 6-7 weken om te reizen en kun je met de kerstvakantie ook nog even weg. zo ga ik dit jaar naar marokko, nicaragua en honduras terwijl ik studeer.... :Y

ff door die zure appel heen bijten... (t valt allemaal best mee ;) )
amassakoul
Liedewiet

Bericht door Liedewiet »

klinkt leuk maar hoe betaal je dat allemaal tom die reizen tussendoor? ik heb daar dan echt geen geld voor
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

bolletjeom schreef:wat ik heel veel hoor is dat mensen op reis "er eens rustig over na gaan denken wat ze wel willen"
Gek genoeg heeft niemand de tijd om eens lekker te reflecteren want iedereen is veels te druk met reizen. Ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die een goede ingeving voor zijn toekomst heeft gekregen op reis (spreek uit ervaring..haha)
Haha, herkenbaar. Dit was ook 1 van de doelen van mijn reis, en ben hier uiteindelijk deels in geslaagd. Op alle reacties heb ik niks meer toe te voegen, alleen staar je niet blind op de "ideale" studie. Elke studie heeft zo z'n mindere kanten. Uiteindelijk: het belangrijkste is het papiertje; en daarnaast: wat heb je naast je studie gedaan. Je hebt al gereisd, tijdens je studie kan je stage/studeren op uitwisseling in het buitenland en bv bij een studentenvereniging gaan. Leer je goede social skills, zoals "famous moves" en veel bier drinken ;)
Liedewiet

Bericht door Liedewiet »

Ik denk dat ik wel weet wat ik ga doen, HBO communicatie deeltijd. Kan ik fulltime werken dus op mezelf wonen en studeren tegelijk, maar niet een arm studentenleven. Het wordt wel zwaar maarja dat moet dan maar he!
Als mn vriend echt van me houdt (en dan nog steeds ;) ) gaat ie gewoon mee naar Den Haag.

Bedankt voor al jullie reacties ook de minder leuke, daarmee wordt je tenminste wel met je neus op de feiten gedrukt.

Ik vind wel dat er nu (nog?) niks aan de hand is, als ik terugkom als ik 21 ben en aan die opleiding begin ben ik 25/26 als ik klaar ben en dan heb ik een HBO met werkervaring. Maar dan moet ik het wel doen natuurlijk.
Plaats reactie