Eerste reis, wat wordt het?

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
bolletjeom
Reisexpert

Re: Eerste reis, wat wordt het?

Bericht door bolletjeom »

is egypte goedkoop? aan wat voor dagbudget moet je daar dan denken?
Ik had altijd het idee dat het er best duur was. misschien omdat het zulke grote toeristische hoogtepunten heeft

maar...is egypte wel uit te houden in hartje zomer?
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Hoi Rudi, Egypte is vergelijkbaar met Azie. Ik dacht dat het mischien nu wel wat duurder geworden zou zijn maar als je op hostelworld kijkt betaal je nog steeds rond de 5-10 euro voor een kamer (minder in een dorm), eten op staat is echt enkele euro, het niet op toeristen gerichte transport ook goedkoop (wij betaalden 6 dollar voor de treinrit van 12 uur Cairo-Aswan de toeristen trein koste toen 60 dollar), alleen attracties daar betaal je dus wel voor.

Maar met tussen de 15-20 euro moet je het wel redden. Uiteraard meer als je gaat duiken, feluka tochten maakt of de grote piramide in wil.

Wat betreft het klimaat, ik ben van hoe heter hoe beter. ;) Nee maar serieus in Oman was het 42 graden en zelfs daar had ik geen problemen mee. Dus dat soort dingen moet je mij niet vragen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Egypte voor 15-20 euro? Echt niet!

De entreegelden in Egypte zijn best hoog. Een museum, een tombe, tempels, piramides. Het kan idd voor weinig geld, maar dan mis je alle dingen waar Egypte beroemd voor is. Zonde... Bovendien zijn nog niet op alle trajecten de colonnes afgeschaft, waardoor je soms gedoemd ben om het touristenbusje te nemen (of wederom: een site niet te bezoeken) en dat kost ook geld.

Zelf vind ik 25-30 euro per dag een reeelere schatting.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
myrte
Wereldreiziger

Bericht door myrte »

bolletjeom schreef:is egypte goedkoop? aan wat voor dagbudget moet je daar dan denken?
Ik had altijd het idee dat het er best duur was. misschien omdat het zulke grote toeristische hoogtepunten heeft

maar...is egypte wel uit te houden in hartje zomer?
Ik vond Egypte niet goedkoop. Waarschijnlijk helemaal niet nu het een soort 2e Griekenland is geworden. Ik ben er met een georganiseerde rondreis geweest (in 2000 volgens mij, net voordat de hele 'strandvakantie in egypte'-hype begon), maar om nou te zeggen dat ik het dagelijks leven in Egypte goedkoop vond.

En of het in de zomer uit te houden is? Ik vond van wel. Gewoon niet op het heetst van de dag te lang in de zon staan en vooral veel drinken.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Oke, dan is het dus wel een stuk duurder geworden.

Ben in 2004, 10 dagen in Egypte geweest. Hurghada, Cairo, Luxor, Aswan en Abu Simbel. Alles met openbaar vervoer en gewoon slapen in hostels en eten waar de locals eten. Wij vonden het toen echt heel goedkoop zelfs zo dat we in Luxor zelfs nog een taxi met chauffeur gehuurd voor 2 dagen zodat we ook naar de verder weg gelegen attracties konden.

We hadden toen een heel goedkope pakketreis waarbij een week accommodatie inzat (waarvan we 5 dagen echt gebruikt hebben) en hebben de terugreis een week laten verlengen. Voor die periode zonder accommodatie waren we echt maar 30 euro met zijn 2e per dag kwijt.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

abu simpel en de piramides hebben al een entree van ongeveer 10 euro per persoon. kleine tempels kosten meestal 3-4 euro, en dat tikt aan!

taxi voor een dag valt mee, dat is ongeveer 20-30 euro voor een dag. wat ook afhangt van de afstand. eten in een lokaal restaurant is idd niet duur, maar ik weet niet of je dat aan moet raden aan mensen tijdens hun eerste reis....
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
CaptainCaveman
Vakantieganger

Bericht door CaptainCaveman »

Toch trekt Egypte me minder dan India of Thailand. :P ;) Ik heb meer met het Aziatische, dan het Oosterse, gevoelsmatig.
budget van 13,50 is een beetje krap maar prima te doen in india! ik zou hier goed mee kunen leven. maar goed, ik ben dan ook zo'n persoon die geen moeite heeft met kakkerlakken en the likes.
Nu ben ik niet zo heel gemakkelijk ingesteld, maar dat klinkt goed. Hotels en dergelijke spreken me toch minder aan, omdat ik juist probeer wat van de cultuur te proeven. Al is zo nu en dan een nachtje in een hotel natuurlijk wel fijn. ;)

In hoeverre is het gemakkelijk aan een alternatieve slaapplaats te komen?
nadeel van india is dat je in de zomer in het regenseizoen zit.. ik heb er uiteindelijk niet veel last gehad maar toen ik er net weg was waren er wel dikke overstromingen..
In welke maanden ben jij gegaan? Wat dat couchsurfen betreft: heb je je daarvoor, alvorens je op reis ging, ingeschreven en contact gehad met locals die een couch beschikbaar stelden?

Overigens hoorde ik vandaag van een collega dat Thailand over het algemeen wel erg ingesteld is op toerisme, en dat het 'Westerse' er zo nu en dan vanaf druipt. Is dat alleen het geval in de grote steden? Want ik probeer nu juist 'dat Westerse' cultuurtje hier, de sleur en dergelijke te ontvluchten en een compleet andere wereld in te duiken.

Wat ik me overigens vanavond afvroeg tijdens het was ophangen ( 8)7 ): hoe vaak kom je over het algemeen in de gelegenheid kleding te wassen? 'Moet' je daar heel makkelijk mee omgaan?

Ik zal dit weekend eens het e.e.a. uitzoeken wat prijzen van tickets betreft, om me vervolgens toch op 1 land te gaan focussen. Een noemenswaardig verschil in de kosten van het dagelijks leven is er, gezien de reacties, niet.

Vanavond las ik, wellicht in het geheel niet boeiend, maar toch, in een opiniepagina aangaande de 'Atlas van de dagelijkse wereld', dat - statistisch gezien - India een land van extremen is en op diverse fronten hoog scoort.
CaptainCaveman
Vakantieganger

Oei, op flickr.com foto's kijken is iets wat ik vooral níet moet doen. >:) :)

Ik ben trouwens wel benieuwd naar de foto's van je tempel-verblijf, Dexter. :)
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

In vrijwel elke stad zijn er wel vrouwen die voor weinig geld jou kleding willen wassen. je kunt het ook door het hostel laten doen maar dat is bijna altijd duurder.

Meestal liet ik 1 keer per week de was doen, ben namelijk niet zo van zelf op de hand wassen.
bolletjeom
Reisexpert

je kan overal je was inleveren. meestal doe je dit eens per week. Let wel even op dat je duidelijk hebt hoe lang ze over je was gaan doen. Dus breng het niet 3 uur voordat je weg wilt
Verder zullen ze het drogen doen zonder machine maar met de oudewetse zon...als ie er dus niet is dan duurt het rustig een dag langer voor je was droog is.

Het wassen gebeurt meestal ook niet met een machine en vaak ook niet met warm water. Neem dus niet je lievelingskleding mee want wasborden zijn niet lief voor de stof. Daarnaast kunnen dingen lelijk verkleuren en ook iets dat vreselijk afgeeft gaat gewoon een uur in de week bij de rest van je kleding.
Hou hier dus rekening mee.

Wanneer je ter plekke kleding koopt dan is de kans heel groot dat het gruwelijk afgeeft dus maak met handen en voeten duidelijk dat ze die even appart houden.
Verder doe ik ..als dame.. mijn ondergoed zelf met de hand omdat ik niet wil dat iemand anders daar met haar handen aan zit. Met dat in ej achterhoofd zou je dus ook enorm stinkende sokken eerst even kunnen uitspoelen voor je ze inlevert
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Vlak voordat ik m'n was inlever fart in nog ff een paar keer stevig in het boxershort dat ik als laatste aan m'n was toevoeg. Farting is cool 8-) .
bolletjeom
Reisexpert

Farting is cool .
Maar jij niet :6
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Dexter schreef:@Bolletje: ik heb de volledige basiscursus gedaan, welke 3 weken is. Is het zwaar? Ik vond van wel, daarom raad ik mensen aan zonder enige meditatie voorgeschiedenis om ongeveer 10 dagen te gaan. Doordat je niet mag praten raak je een beetje geisoleerd in je eigen wereld. De regels kan je zo strikt nemen als je zelf wil, persoonlijk vond ik het wel fijn om af en toe even met iemand te praten, mijn gedachtes op te schrijven of iets te lezen. Beperkt natuurlijk, daarom verlaten ook veel vrouwen de course omdat ze niet kunnen kleppen. In principe kan je gewoon opdagen, als er plaats is kan je gelijk meedoen. Ikzelf had mij vantevoren wel opgegeven via email.

De meditatiecursus is voor iedereen geschikt, onervaren tot pro. Ik deed het heel serieus, de liggende meditatie was een soort van grapje maar wel serieus. Je hebt namelijk 4 manieren om te mediteren: liggend, zittend, lopend en staand. Zittend en lopend doe je het vaakst en vormen de basis, liggend eigenlijk alleen voor het slapen gaan, en staand is een extra'tje.

De gehele course is gratis, donatie op basis van wat je kan missen. Ik denk dat de meeste backpackers rond de 4-5 euro per dag schenken. Er zijn er ook die niks geven (vrij asociaal imo) maar ook mensen die een baan hebben en meer flappen kunnen missen. Je kan al vanaf 1 dag dit doen, de meeste verblijven rond de 5 dagen denk ik; maar ik adviseer minimaal 10 dagen te blijven om resultaat te hebben. Na 10 dagen wordt het een stuk zwaarder; de laatste 3 dagen zat ik in 'detention' waarbij ik alleen 's nachts mijn kamer mocht verlaten en 3 nachten niet slapen.

@Captain Iglo: rust vond ik er zeker, happines door meditatie is vrij lastig en had dit niet bereikt. Desalniettemin was het mediteren zeer bevredigend. Als mensen geinteresseerd zijn kan ik wel eens wat foto's uploaden.
Wel de nonnen met rust gelaten? Of kon je die "famous moves" toch weer niet nalaten _O-
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

bolletjeom schreef:
Farting is cool .
Maar jij niet :6
Je moet overigens wel uitkijken als je stoelgang niet helemaal stabiel is. Dan moet je voor de zekerheid boven de pot gaan hangen om je farts los te laten. Onder de douche gaan staan is ook een redelijk alternatief.
CaptainCaveman
Vakantieganger

_O-
Plaats reactie