Backpacken in Australië, hoe pak ik dit aan?

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Tom1990

Backpacken in Australië, hoe pak ik dit aan?

Bericht door Tom1990 »

Beste reizigers,

Ik ben Tom, ik ben 18 jaar en ik wil er een paar maanden tussenuit. Ik zit te denken aan Australië. Ooit naar Australië gaan was al lang een droom en die wil ik graag gaan verwezenlijke. Het liefst ga ik werken daar en zodra ik geld heb naar de volgende plaats. Is dit mogelijk en aan te raden? Ik vroeg me af hoe ik moet beginnen, hoe moet ik dit aanpakken? Het gaat mij vooral om alle papieren, visums en regels die gelden omtrent het backpacken.

Als alles doorgaat zal dit mijn eerste grote, zelfstandige reis worden en ik heb er geen idee van wat ik allemaal moet regelen... hopelijk kunnen jullie me wat tips en trics geven?!

Ook heb ik nog vragen over de route. Ik ben graag in de natuur en die lijkt me in Australië geweldig. Heeft er iemand tips over de route en steden die ik aan moet doen?

Alvast bedankt voor de hulp ^O^
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Re: Backpacken in Australië, hoe pak ik dit aan?

Bericht door Moira »

Hallo,

Werk vinden zal geen probleem zijn. Je kunt een work holiday visum aanvragen voor 1 jaar en later ook nog verlenging aanvragen. Hou je alleen rekening ermee dat je moet aantonen dat je 3200 euro op de bank hebt staan. Dit vragen ze als bewijs. Dus zonder geld naar Australie is niet mogelijk.

gr van Moira
Larissa
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Larissa »

Hi Tom,

Moira heeft al geantwoord hoe het zit met je Working Holiday Visum. De 3200 euro is wel heel belangrijk dus zorg dat je die op je bankrekening hebt. Je kunt bij verschillende organisaties een startpakket kiezen. Dan reis je de eerste 4 dagen met een groep, ze helpen je met het openen van een bankrekening, aanvraag taxnummer etc, slaapplaats in een hostel is dan ook geregeld en er zijn vele balies waar je terecht kunt om te kijken wat voor werk er is. Misschien een goed idee om op de starten. Je kunt ook op eigen houtje gaan als je dat prettiger vind. je bent graag in de natuur dus baantjes als fruitplukken etc dan erg leuk om te doen. Je moet als backpacker aan dit soort baantjes denken, ze zijn erg flexibel, dat moet ook want je wil door reizen :-) Ook kun je denken aan Woofen, tegen kost en inwoning werken op een boederij. Er is een boek beschikbaar met alle woof adressen. Je kunt contact op nemen met deze mensen om te kijken of ze iemand nodig hebben.

Zorg dat je een goeie verzekering hebt die je ook dekt bij werkzaamheden. Alleen een reisverzekering volstaat dus niet. Kijk naar de backpackverzekeringen, een maatschappij is bv Elvia ( ook al ben ik daar niet zo over te spreken). Qua verzekeringen zijn er altijd veel discussies gaande, houd je wel je zorgverzekering aan in nederland of niet. Is een persoonlijke keuze ook gebasserd op het geld wat je hebt natuurlijk.Als je een jaar weg gaat dan zou ik er voor kiezen om je zorgverzekering op te zeggen. Let wel goed op de kleine lettertjes van je zorgverzekeraar om te voorkomen dat je een boete krijgt als je terug komt.

Je houdt van natuur...in Australie is eigenlijk over al wel natuur te vinden :-) Ga zeker een kijkje nemen in Cape Tribulation, boven Cairns, dan kom je terecht in de Daintree Rainforest. Super mooi!
Bij Adelaide heb je de Adelaide Hills, moeite waard om heeb te gaan, kangeroo Island volop natuur, Philip Island ook geweldig, en als ik jou zo hoor dan zal ik kijken of je tijd hebt om Tasmanie te bezoeken. the Whitsundays en Fraser Island ook niet vergeten :-)

Je route is een beetje afhankelijk van de periode dat je daar bent in verband met regenseizoen etc. Als je de goeie kant op reist heb je altijd de zon mee. dus daar moet je even op letten. December, janauri en februari is het regenseizoen in het noorden en stukje van Queensland. Daar kun je dus wat plensen verwachten.
De grote steden als Sydney, Melbourne, Cairns, Perth etc altijd de moeite waard om te bezoeken. Ik weet niet of je ook naar West Australie wilt, daar vind je veel meer onbewoonde en ongerepte stukken, veel natuur dus.
De outback moet je zeker meegemaakt hebben, de route van Adelaide naar Alice Springs en Uluru ( Ayers Rock)is zeker aan te raden. Ook een stukje verder naar boven richten Darwin of afslaan naar Mount Isa, allemaal interessante routes om een keer meegemaakt te hebben.

Regels rondom backpacken in Australie....uhm....No worries is het enige wat ik je daar over kan vertellen:-) Doe geen rare dingen, dingen die je hier ook niet zou doen, ga bv niet alleen met een tentje op een afgelegen gebied staan maar zorg dat je op een camping staat etc...

Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb geholpen, als er nog vragen zijn stel ze gerust. Ik kan nog wel pagina's vol kliederen :-)

Cheers!
'The world is a book, of which those who stay in one place read only one page'
Tom1990

Bericht door Tom1990 »

Moira en Larissa alvast heel erg bedankt voor de informatie! Hier kan ik zeker heel veel mee:D Als ik de plannen rondkrijg zal ik het zeker nog laten weten!

bedankt!
Larissa
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Larissa »

Succes ermee!
Voorbereidingen zijn net zo leuk :-)
Als je nog vragen hebt horen we het wel!

Cheers!
remco77a

Bericht door remco77a »

Hoi Tom,

Australië een geweldige keus! ik ben 7 jaar gelden geweest en 2 jaar geleden ben ik nog een keer terug geweest echt SUPER!

Je kan inderdaad een work en holiday visum aanvragen bij de ambassade in den haag, deze heb je alleen nodig als je betaald werk gaat doen, je kan ook vrijwilligers werk gaan doen zoals http://www.wwoof.com.au/ hierbij kan je werken op een lokale boer tegen kosten en inwoning dit is echt heel leuk om te doen.

Als je niet genoeg euro's op je rekening hebt staan voor het aanvragen van je visum dan kan je ook bijvoorbeeld je ouders vragen om geld over te maken naar je rekening, nadat je je visum hebt ontvangen schrijf je het geld terug waarvan het vandaan komt.

Er zijn ook een aantal organisaties die je kunnen helpen met je reis, bijvoorbeeld australianbackpakcers, acivity intarnational ik had bij de 1ste van deze 2 geboekt hiermee geboekt was niet verkeerd, maar als ik het over zou doen dan had ik het zelf allemaal geregeld, het is vrij simpel in de lonely planet van Australië (super handig) staat precies wat je moet doen om een sofinummer te krijgen, bankrekening te openen, een ziekenfonds pasje aan te vragen.

Als je nog wat wil weten laat het me gerust weten, ik ben nu samen met mijn vriendin een reis aan het regelen naar zuid oost Azië.

Groeten Remco
Rick
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rick »

Heb je hier ook al gekeken? ;)
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Ha!! de hint van Galerius wilde ik je ook net geven!!!

Around the globe heeft onder het kopje "Alles Over" veel landen informatie die je opweg helpt. hier staat oa wat je moet weten over reizen in het land. Daarnaast is er ook een hoofdstuk "voorbereidingen"
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/voorbereidingen/

lees dat eens allemaal door en dan heb je al een goed idee waar je allemaal aan moet denken. Lees ook eens de verschillende andere vragen door hier in het forum. daar staan ook veel nuttige dingen in.

succes met voorbereiden en sparen!!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Justme

Bericht door Justme »

Hoihoi

even ter correctie :)

Het is zo dat je aan de grens van Australie door de douane gecontroleerd kan worden of je daadwerkelijk in bezit bent van 3200 euro

je dient bij het betreden van de australische grens dus in bezit te zijn van een BANKAFSCHRIFT (heel recent, bijv van afgelopen maand) waarop staat dat er 3200 euro op staat.

Dus voor aanvraag van het visum is dit helemaal niet nodig..

Maar je moet dus wel het geld hebben als je australie daadwerkelijk binnen wilt. Natuurlijk kan je wel een maand voor die tijd ofsow het laten overmaken door je ouders, je bankafschrift waar dát opstaat uitprinten en/of meenemen, het het daarná terugstorten aan je ouders

slechts een belangrijk detail ;)

succes met sparen ensow.. ik ben iig hard bezig.. maar die 3200 is een boel.

je kunt daarmee trouwens ongeveer 3 maand reizen zonder te werken. (daarom moet je het ook hebben als je de grens over wilt, want australie wil geen zwervers ofsow het land binnen hebben.. je moet jezelf kunnen redden de eerste tijd, omdat vrijwel niemand direct een baan vind ofsowiets?)

Groetjes :)
Liedewiet

Bericht door Liedewiet »

FF een vraagje over dat bankafschrift

Kan je ook je online bankafschrift uitprinten en laten zien? Want ik krijg mijn bankafschriften maar 1 keer per maand en die zijn dan dus van de maand ervoor, helemaal niet recent.
Larissa
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Larissa »

Hey!

Voor zover ik weet mag het geen online bankafschrift zijn maar een " originele" . Misschien dat er iets veranderd is in de tussentijd?
Maar je kunt gewoon een recent afschrift opvragen bij je bank. Doen ze niet moeilijk over.

Uhmmm...nog even over dat zwervers gebeuren ( misschien overbodig maar vertel het lekker toch :P

...een toeristenvisum is geldig voor 3 maanden. Daarvoor hoef je geen geld op je rekening te hebben. Je kunt ook toersistenvisum voor 6 maanden aanvragen maar dit loopt via duitsland.

Wil je langer en ga je werken dan wordt het een Working Holiday Visum. Hiervoor moet je dus wel de 3200 euro op je rekening hebben. Australie gaat er vanuit dat je dit bedrag ongeveer nodig hebt om je de eerste 3 maanden te kunnen verzorgen mocht je nog geen werk hebben gevonden. Australie is niet van plan jou tripje naar hun land te bekostigen in wat voor manier dan ook, vandaar de regel.
Liedewiet

Bericht door Liedewiet »

Ik heb nog 1 vraag:

mijn vriend uit Londen heeft ook een working holiday aangevraagd en gekregen alleen die weet niks van een minimaal bedrag dat je moet hebben om Australie in te kunnen, weet jij misschien of die 3200 euro dus alleen voor Nederlanders geldt? Wil niet voor een nare verrassing komen te staan.
Mil1
Reiziger

Bericht door Mil1 »

Op de site http://www.immi.gov.au/visitors/working ... -first.htm staat dat je ongeveer 5000 AUD op je rekening moet hebben staan als je het land betreedt. Dit geldt zowel voor Nederlanders als Britten (en nog een zooitje nationaliteiten die er nu niet toe doen) :)
Liedewiet

Bericht door Liedewiet »

heel erg bedankt...

mn vriend is een beetje laks hierin en doet niet zo moeilijk over flightbags en visumvoorwaarden, maar gelukkig voor hem ben ik nogal zorgvuldig hierin... stel je voor
Larissa
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Larissa »

Geldt inderdaad ook voor Britten :)

Staat ie straks in Australie, kan ie gelijk een vlucht terug naar huis pakken..dat moet je niet hebben!

Wil niet zeggen dat je altijd gecontroleerd wordt hoor, de een wel de ander niet. Maar je moet er gewoon voor zorgen dat het gled op de rekening staat en dat je een afschrift bij je hebt. Desnoods kun je het geld een week later weer terug storten.

Cheers!
Plaats reactie