Digitale compact camera of spiegelreflex?
Re: spiegel reflex camera of compact camera?
Ja ik heb de tekst al aangepast soms tiep ik wat te slordig.. (kan ook niet spellen daar niet van, maar dat is de dyslexie)
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Digitale spiegelreflex meenemen: verstandig of niet?
He hallo...
Vraagje weet iemand of het verstandig is om op de reis door midden- en zuid-amerika een digitale spiegelreflexcamera mee te nemen? hij is nogal groot.
Ik ben helemaal fotofreak..en wil graag mooie foto's maken maar ik weet niet ofhet verstandig is... vanwege roof etc.
Kan iemand me iets meer vertellen of heeft hier ervaring mee?
Gr Katrien
Vraagje weet iemand of het verstandig is om op de reis door midden- en zuid-amerika een digitale spiegelreflexcamera mee te nemen? hij is nogal groot.
Ik ben helemaal fotofreak..en wil graag mooie foto's maken maar ik weet niet ofhet verstandig is... vanwege roof etc.
Kan iemand me iets meer vertellen of heeft hier ervaring mee?
Gr Katrien
- bolletjeom
- Reisexpert
Re: Digitale spiegelreflex meenemen: verstandig of niet?
Ik vind het twijfelachtig. Ik had de mijne mee naar Ecuador om hem vervolgens toch regelmatig niet mee te nemen. En mijn tas met de camera erin is in de bus opengesneden. Gelukkig was de tas zo dik dat ze er niet doorheen zijn gekomen...maar toch.
Maar ik heb er wel prachtig mooie foto's mee gemaakt op momenten dat ik hem tevoorschijn haalde.
Ben overigens ook gerold toen ik stond te fotograveren. Ze hadden duidelijk door dat mijn aandacht bij iets anders was :-(
Dus aan de ene kant ben ik blij dat ik hem bij me had maar ik had wel meer zorgen om mijn camera dan toen ik nog mijn gewone digitale camera bij me had ( Hoewel dat ook een goede was).
Ik heb nu naast mijn goede camera een goedkoop kleintje voor de dagen dat ik wel foto's wil maken maar niet gezien wil worden met een joekel van een camera.
Die combi werkt erg goed.
Maar ik heb er wel prachtig mooie foto's mee gemaakt op momenten dat ik hem tevoorschijn haalde.
Ben overigens ook gerold toen ik stond te fotograveren. Ze hadden duidelijk door dat mijn aandacht bij iets anders was :-(
Dus aan de ene kant ben ik blij dat ik hem bij me had maar ik had wel meer zorgen om mijn camera dan toen ik nog mijn gewone digitale camera bij me had ( Hoewel dat ook een goede was).
Ik heb nu naast mijn goede camera een goedkoop kleintje voor de dagen dat ik wel foto's wil maken maar niet gezien wil worden met een joekel van een camera.
Die combi werkt erg goed.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Ja absoluut meenemen, vind het nog steeds jammer dat ik niet van de geweldige foto's heb van bijvoorbeeld Bolivia. Al was mijn 2mp digitale camera in 2004 helemaal niet zo slecht.
Maar als je dan een betere camera hebt met meer mogelijkheden dan wil je hem ook gebruiken. Er zijn zo veel mooie plekken waar je echt wel blij bent met een goede camera.
Nu naar centraal-america net als rudi als tip geeft ook een kleine camera meegenomen. Op minder veilige plekken of bijvoorbeeld s'avonds is dat toch handiger. Heb verder helemaal geen problemen gehad met fotograferen. Wel had ik de camera niet in zo'n opzichtige camera tas zitten en haalde ik hem er alleen maar uit als het naar mijn gevoel kon.
Maar als je dan een betere camera hebt met meer mogelijkheden dan wil je hem ook gebruiken. Er zijn zo veel mooie plekken waar je echt wel blij bent met een goede camera.
Nu naar centraal-america net als rudi als tip geeft ook een kleine camera meegenomen. Op minder veilige plekken of bijvoorbeeld s'avonds is dat toch handiger. Heb verder helemaal geen problemen gehad met fotograferen. Wel had ik de camera niet in zo'n opzichtige camera tas zitten en haalde ik hem er alleen maar uit als het naar mijn gevoel kon.
Laatst gewijzigd door Tikva op 26 jan 2009 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
-
- Reiziger
Ik heb hetzelfde probleem, ik ga in maart naar Brazilië en in augustus naar Guatemala en denk er overna om mijn slr een keertje thuis te laten en een kleinere camera mee te nemen. Dus ben benieuwd wat anderen hierover zeggen.
Een ander kan niet zeggen of het wel of niet verstandig is voor jou, dat is subjectief. Verstandig, tja, de kans op diefstal is zeker aanwezig. Maar ik heb een slr gekocht om foto's te maken, niet om thuis te laten verstoffen. Ik sluit wel altijd een goede verzekering af.InekeKremers schreef:Ik heb hetzelfde probleem, ik ga in maart naar Brazilië en in augustus naar Guatemala en denk er overna om mijn slr een keertje thuis te laten en een kleinere camera mee te nemen. Dus ben benieuwd wat anderen hierover zeggen.
- Globeskater
- Reisexpert
- Contacteer:
Ik denk dat je het voor jezelf moet beslissen, en zeker een goede verzekering afsluiten..
Ik heb zelf (nog) geen SLR maar als ik er één zou hebben zou ik zorgen dat die goed verzekerd is en hem dan wel meenemen, want je hebt hem dan toch..
ik heb er zelf geen één omdat ik nu het gesjouw bij anderen zie waar ik nog geen zin in heb en nu eerst een goede compactcamera wil kopen daarnaast wil ik de SLR ook overal kunnen gebruiken en heb het idee dat ze voor sommige omstandigheden net te kwetsbaar zijn..
Ik heb zelf (nog) geen SLR maar als ik er één zou hebben zou ik zorgen dat die goed verzekerd is en hem dan wel meenemen, want je hebt hem dan toch..
ik heb er zelf geen één omdat ik nu het gesjouw bij anderen zie waar ik nog geen zin in heb en nu eerst een goede compactcamera wil kopen daarnaast wil ik de SLR ook overal kunnen gebruiken en heb het idee dat ze voor sommige omstandigheden net te kwetsbaar zijn..
Van fotofreak tot fotofreak:
Meenemen dat ding of ik geef je een trap onder je **** !!!
Het leven (=mooie foto's) is aan de durvers

Erg gave reactie:
Ik snap de rest ook wel hoor moet ik zeggen. Ik ga er eens goed over nadenken..!
Thanks voor de reacties!!! en hopelijk komen er nog meer!
Ik snap de rest ook wel hoor moet ik zeggen. Ik ga er eens goed over nadenken..!
Thanks voor de reacties!!! en hopelijk komen er nog meer!
Apart dat sommige mensen naar het andere eind van de wereld reizen en nieteens de meest basale beslissingen zelf kunnen nemenkatrien schreef:hopelijk komen er nog meer!

Als je niet al teveel fotomomenten wilt missen, dan moet je hem niet meenemen of een 2e camera (compact dus) erbij. Dan gaat het om momenten als op het strand of in de kroeg ofzo (dat laatste doe ik trouwens ook niet met m'n compact camera). Tijdens een jungletocht of een of andere hike: geen probleem zo'n slr. Maar zie je jezelf al die favella's ingaan met zo'n ding? Je kunt het ook overdrijven he....als je met de juiste gids zo'n favella ingaat, dan laten ze je normaal gesproken wel met rust, maar zo'n enorm duur ding om je nek noem ik dan uitlokkenInekeKremers schreef:Ik heb hetzelfde probleem, ik ga in maart naar Brazilië en in augustus naar Guatemala en denk er overna om mijn slr een keertje thuis te laten en een kleinere camera mee te nemen. Dus ben benieuwd wat anderen hierover zeggen.

Maar iets algemener gesteld: ook in de gemiddelde stad zou ik niet graag met zo'n ding rondlopen hoor. Heb hem veel liever in m'n broekzak zitten. En als ik dan op een punt kom waar ik het niet vertrouw, dan loop ik met m'n hand in m'n zak

@Dexter: niet teveel zeiken he

Je kunt voor je spiegelreflex ook een prima rugzak kopen waardoor het minder opvalt dat je er een bij hebt. Behalve dan op momenten dat je foto's maakt. MAar erik heeft wel gelijk dat het soms ook wenselijk is een kleine camera bij te hebben voor de momenten dat je niet met die grotere camera wil slepen.
Als je een dslr hebt, zou ik hem ook meenemen, de camera is altijd nog wel vervangbaar mocht je hem om wat voor reden dan ook kwijtraken (dat geldt vaak niet voor de foto's).
Als je een dslr hebt, zou ik hem ook meenemen, de camera is altijd nog wel vervangbaar mocht je hem om wat voor reden dan ook kwijtraken (dat geldt vaak niet voor de foto's).
- bolletjeom
- Reisexpert
ik heb dus zo'n mooie rugzak voor mijn camera waar zelfs de kenners niet snel een cameratas in herkennen.
Dat is opzich al wel een voordeel. Want zo'n rechthoekige schoudertas voor je camera is wel heel duidelijk wat er in zit.
Maar zoals Erikb al zei. in grote steden in Zuid-amerika wil je iets kleins in je broekzak wat je met 1 hand kunt afdekken.
in Quito is mijn slr niet van de kamer gekomen. Maar hij is natuurlijk wel mee gegaan naar de jungle en de galapagos.
Ook op de markt in Otavalo heb ik hem niet meegenomen. Die markt is zo gericht op toeristen dat het risico te groot was...vond ik. Maar de Saqisili markt was weer geen enkel probleem omdat daar maar 10 toeristen naar toe gaan.
sla in iedergeval zo vaak mogelijk foto's op. Mocht je dan je camera kwijt raken dan heb je de foto's nog.
Ik haalde soms zelfs het geheugenkaartje er uit als ik bijv in de metro stond. als ik dan gerold zou worden hadden ze alleen mijn kleine cameraatje maar niet de foto's die ik zojuist had genomen.
Een camere is te vervangen maar foto's niet.
Dat is opzich al wel een voordeel. Want zo'n rechthoekige schoudertas voor je camera is wel heel duidelijk wat er in zit.
Maar zoals Erikb al zei. in grote steden in Zuid-amerika wil je iets kleins in je broekzak wat je met 1 hand kunt afdekken.
in Quito is mijn slr niet van de kamer gekomen. Maar hij is natuurlijk wel mee gegaan naar de jungle en de galapagos.
Ook op de markt in Otavalo heb ik hem niet meegenomen. Die markt is zo gericht op toeristen dat het risico te groot was...vond ik. Maar de Saqisili markt was weer geen enkel probleem omdat daar maar 10 toeristen naar toe gaan.
sla in iedergeval zo vaak mogelijk foto's op. Mocht je dan je camera kwijt raken dan heb je de foto's nog.
Ik haalde soms zelfs het geheugenkaartje er uit als ik bijv in de metro stond. als ik dan gerold zou worden hadden ze alleen mijn kleine cameraatje maar niet de foto's die ik zojuist had genomen.
Een camere is te vervangen maar foto's niet.
Ach, als je al zo'n slr hebt, ander cameraatje ook bij je, en je wilt toch van die slr af (omdat je misschien alweer een nieuwer model op het oog hebt ofzo) dan is het wellicht niet zo heel erg als hij een keer gejat wordt en er nauwelijks foto's opstonden (ik kan dat wel zeggen; heb nog nooit gebruik gemaakt van m'n reisverzekering
).
Ik weet niet wat ik van die truc met kaartje eruit halen in de Metro vind Rudi. Waar laat je die dan? Toch niet in een potemonnee met muntjes ofzo? Ze lijken me nogal kwetsbaar. In een broek heb ik een zak met ritsje. Dat zou kunnen. Anders zou ik bang zijn dat ik dat kleine dingetje gewoon kwijtraak. En ergens in een mapje in een tas stoppen? Wat als ze je tas dan weer opensnijden ofzo (ik heb trouwens een heel stevige daypack, scheelt denk ik!). Ik houd het bij hand in m'n broekzak als ik niks bij me heb, en gewoon in m'n daypack als ik met backpack onderweg ben. En dan zo gaan staan dat niemand er van achter aan kan rommelen natuurlijk.

Ik weet niet wat ik van die truc met kaartje eruit halen in de Metro vind Rudi. Waar laat je die dan? Toch niet in een potemonnee met muntjes ofzo? Ze lijken me nogal kwetsbaar. In een broek heb ik een zak met ritsje. Dat zou kunnen. Anders zou ik bang zijn dat ik dat kleine dingetje gewoon kwijtraak. En ergens in een mapje in een tas stoppen? Wat als ze je tas dan weer opensnijden ofzo (ik heb trouwens een heel stevige daypack, scheelt denk ik!). Ik houd het bij hand in m'n broekzak als ik niks bij me heb, en gewoon in m'n daypack als ik met backpack onderweg ben. En dan zo gaan staan dat niemand er van achter aan kan rommelen natuurlijk.
- bolletjeom
- Reisexpert
waar ik die laat????
haha.....waar ik alles laat wat ik niet kwijt wil raken zoals groot geld en een huissleutel en dus ook zo'n klein geheugenkaartje......in mijn BH
dames...men neme een bh met vulling. men hale de vulling er uit...et voila..u heeft een klein vakje waar iets in kan.
Of men neme een bh die goed aansluit en propt het er gewoon bij in
haha.....waar ik alles laat wat ik niet kwijt wil raken zoals groot geld en een huissleutel en dus ook zo'n klein geheugenkaartje......in mijn BH

dames...men neme een bh met vulling. men hale de vulling er uit...et voila..u heeft een klein vakje waar iets in kan.
Of men neme een bh die goed aansluit en propt het er gewoon bij in