Camera mee of niet?

Weten hoe je geweldige foto's maakt tijdens je reis? Of wil je jouw fotografie kennis delen met andere reizigers gebruik dan dit forum.
Plaats reactie
zaratoestra
Reisexpert

Camera mee of niet?

Bericht door zaratoestra »

Hi allen,

Ik zou graag jullie input willen... ik twijfel er aan om mijn camera al dan niet mee te nemen op reis.
We gaan voor een langere periode op reis. vnl. in Azie. Die langere periode kan alles zijn tussen 6 maanden en ...
Deze keer willen we met minder bagage reizen. Vroeger namen we beiden een 55+10 liter mee en beiden een dagrugzak.
Nu reis ik met een 44 l, mijn man met een 36 liter (of meer afhankelijk of we de spullen mee krijgen) en 1 dagrugzak (ipv 2)
Als ik mijn camera mee doe zal deze in de dagrugzak zitten.

Ik geef eerst wat uitleg over mijzelf en nadien hoor ik graag jullie meningen, pro en cons

Ik heb een systeemcamera. met 1 objectief dat ik ga meenemen.
Ik hou ervan om foto's te nemen op vakantie/reis. Zowel natuur (overzicht als detail), kunst en cultuur. Mensen fotograferen vind ik vrij eng... al probeer ik het wel. :-)
De tijd die ik al fotograferend doorbreng kan ik van genieten. Het is heel fijn wanneer je een fijne foto maakt en het levert ook mooie herinneringen op. Ons huis hangt vol met foto's van de vorige reizen.
Tegelijkertijd vind ik het soms lastig om net zoveel bezig te zijn met fotograferen omdat je de zaken ifv het kijken doorheen een lens toch anders waarneemt/ervaart. Zowel positief als zijnde meer oog voor detail, of soms denk ik wauw, wat mooi en schiet ik mentaal een plaatje (wanneer ik geen camera mee heb). soms ervaar ik het negatief/minder positief omdat het wel veel van me vergt om de zaken die ik zie te willen fotograferen. bv. tempelomgeving.

Of het is frustrerend wanneer ik er niet in slaag die foto te maken die ik in gedachten heb omdat er mensen in de weg staan...toeristen net zoals mijzelf :-)

Doorheen het jaar...tijdens wandelingen, uitjes,... neem ik mijn camera nooit mee. Dus het is niet dat ik er zo aan verknocht ben.

De reden waarom ik de camera zou mee nemen is net omdat ik het wel fijn vindt om foto's te nemen, om herinneringen in de vorm van leuke, kwaliteitsvolle foto's te hebben. Uit schrik om hem niet mee te hebben... want eenmaal ik hem thuis laat is hij ook gewoon thuis.
De reden waarom ik hem thuis zou laten is om meer ruimte in bagage te hebben, minder gewicht/bagage doorheen de dag mee te hebben, er niet mee bezig te hoeven zijn (maar dat kan ook verkeerd uitdraaien, omdat ik het zou missen).

Vorige lente gingen we voor 3 weken naar Kreta. Ik nam er veel foto's en genoot ervan. Tijdens een 5 daagse wandeling had ik hem ook mee en zat hij in de kleine rugzak. Omdat de wandelingen best zwaar waren kon ik het op dat moment niet opbrengen om hem steeds uit de rugzak te halen. En bij me houden bracht me uit balans omdat we veel moesten klimmen ed.
Dus Bjorn maakte foto's met zijn gsm... die nog steeds op gsm staan :-)
En los van dat feit zijn er ook beperkingen met de gsm. Gsm maakt mooie foto's. Maar landschappen kan je vaak niet kadreren.

Dit is een rommelig tekstje... net zoals het nu in mijn hoofd zit. Maar ik hoor graag jullie meningen, ervaringen...

Lieve groeten,
Ellen
kohraya
Reisexpert

Re: Camera mee of niet?

Bericht door kohraya »

Camera mee of niet? Dat zal je zelf moeten beslissen.
Ik ben jaren lang een fervente reiziger en fotograaf geweest.
Nu verblijf ik reeds 8 maanden in India en alhoewel ik mijn camera inclusief 3 lenzen heb meegenomen, gebruik ik hem nog amper. De foto's die ik heb genomen, staan onbewerkt op een harde schijf.
Twee maanden geleden een visa run gedaan naar Chiang Mai en camera lekker thuis gelaten. Zelfs amper foto's met de gsm gemaakt omdat we voornamelijk bij vrienden zijn geweest. Vorige visa run naar Sri Lanka, camera wel meegenomen maar amper gebruikt omdat ik voornamelijk heb gedoken. Deze maand gaan we naar Nepal en dan gaat wellicht de breedhoek en portret lens weer mee. Wellicht belanden de foto's weer op de harde schijf ... Misschien toch maar beter thuis laten en gewoon met een klein rugzakje op het vliegtuig stappen :?
zaratoestra
Reisexpert

Hi,

Bedankt voor je antwoord... Inderdaad... is een heel persoonlijke keuze.
Af en toe denk ik "fuck, die camera moet mee" maar vaak denk ik dan ook... goh, ook wel gemakkelijk zonder.

Ik wil reizen met een 44l en ga de rugzak gewoon eens vullen en kijken of er nog ruimte is.

8 maanden in India... wat doe je daar?

Ik meen mij te herinneren dat je daar jaren geleden over sprak. In mijn beleving alvast. Maar het is lang geleden sinds ik nog op het forum kwam.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Wij zijn gewoon aan het genieten van het leven nu we nog gezond zijn. Geen zin om te wachten tot onze oude dag :)
ketting
Reisexpert

Bericht door ketting »

Wat voor camera/lens gaat het om? Veel compact- en systeemcamera's zijn (incl. lens) nauwelijks groter/zwaarder dan één of twee blikjes frisdrank. Je zou kunnen overwegen iets kleiners aan te schaffen. Ik ben zelf erg gecharmeerd van bijvoorbeeld Sony APS-C met Sigma 18-50mm F2.8 of de Fuji X100 serie. Iets dat prettig vasthoud, met viewfinder en knopjes/wieltjes is belangrijk voor het plezier in het fotograferen. Laatste 5 jaar neem ik alleen nog mijn Sony A7 met 35mm (52mm in crop-mode) mee op reis, maar ik kan me voorstellen dat je graag een beetje wilt kunnen zoomen om flexibel te zijn.

Ik reis eigenlijk enkel met een rugtas (35L / +-8kg) als handbagage. In die rugtas zit dan nog een rugzak (12L) die ik ter plaatse als daypack gebruik. Ook als ik voor langere tijd reis neem ik maar voor 6 dagen kleding mee, wassen moet je toch. Daarnaast zit er een toilettas in, handdoek, slippers, camera, zonnebril en wat kleine losse zaken. Eigenlijk ging ik iedere reis steeds minder meenemen. Ik wil mij niet laten beperken door veel spullen die mee moeten (op bijvoorbeeld een hike). Dus geen losse cameratas, statief, filters en (tele)lenzen mee. Ik accepteer dat ik niet alles perfect kan vastleggen met camera. Een relatief lichte/compacte camera is daarnaast ook prima om een poos in de hand of aan een band om de nek te houden, als je hem bijvoorbeeld vaak/snel wilt gebruiken.

Je hoeft niet (altijd) te fotograferen en je hoeft ook niet alles wat je ziet op foto vast te leggen. Neem de tijd, kom tot rust. Soms zie je van alles in bijvoorbeeld een tempelomgeving. Kijk eerst rustig rond zonder camera, dan neem je alles goed in je op. Ondertussen zie je wat de mooiste dingen/plekken zijn en doe je wat ideeën op voor standpunten en composities om daarna pas foto's te maken (overzicht en details). Ja, het kost soms wat meer tijd, maar levert vaak betere foto's op en wellicht ook meer plezier in het reizen en fotograferen. Van alle foto's die ik maak is vaak hooguit een paar procent echt goed. Soms ligt het aan de beperking van mijn gear maar meestal ligt het aan de omstandigheden (licht), mensen die in de weg lopen of mijn eigen kunde/creativiteit/compositie. De meeste foto's zijn overigens prima tot goede vakantiekiekjes en die blijven eigenlijk altijd (onbewerkt) op mijn computer/harde schijf voor later/ooit. Een enkeling komt online of aan de muur thuis.

Een jaar of 10 geleden heb ik i.v.m. gewicht één keer op (wandel)vakantie naar Schotland een point-and-shoot-camera (Canon Ixus) i.p.v. mijn (toen nog) DSLR-camera (Canon EOS) meegenomen. Wat denk je? Spijt! Dat was toch wel een flink kwaliteitsverschil, wat zowel door de lens/sensor kwam als de nauwelijks aanwezige instelmogelijkheden. Daarnaast minder plezier in het fotograferen zelf, net als bij fotograferen met mijn telefoon eigenlijk.

Als je echt (regelmatig) plezier beleeft aan fotograferen op reis is gewicht/omvangen van een camera eigenlijk nauwelijks een argument. Ookal maakt een telefoon bij voldoende licht vaak aardige foto's, het geeft niet het plezier/gemak/kwaliteit van een camera, zeker niet op die enkele momenten die je dan ook nog perfect weet vast te leggen op beeld, waarvan je zou balen als je geen goede camera had meegenomen.

Zoek een compromis die voor jou werkt in zowel het fysieke aspect van camera i.c.m. je reis, als het mentale aspect van het plezier aan je reis i.c.m. het fotograferen. Dat is voor iedereen verschillend. Veel plezier op reis!
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Wat een goede vraag @zaratoestra !

Ik heb zo goed als bijna altijd een of twee camera's bij me. Soms tot ongenoegen van mijn omgeving ( althans dat denk ik soms te bespeuren) om de reden die jullie benoemen. Maar je merkt ook altijd dat na afloop dat het vastleggen van een moment door middel van een goede foto/video ook heel veel waardering kan brengen. Maar het is soms wel een puntje van discussie geweest. Ook kan je deze ervaringen en momenten, naar mijn idee, beter met anderen delen. Ik kan mij nog altijd sommige mooie foto's van @kohraya herinneren van jaren geleden die hij hier op het forum deelde. De foto van de WC bijvoorbeeld :P . Ook vervagen of veranderen plaatjes in je hoofd door de jaren heen terwijl een foto blijft zoals die is. Je kan daarmee ook weer een beetje het moment terug halen.

Ben het met @ketting eens dat het overgrote deel stof staat te happen op een harde schijf, maar het zijn juist die uitzonderlijke foto's die blijven hangen. Ik bleek een tijdje geleden een SD-kaartje geformatteerd te hebben zonder de foto's te hebben overgezet op de pc. Echt enorm balen, want daar stonden net 3 foto's op die je "nooit meer kan maken". Gelukkig heb ik nog een kleinere versie maar toch baal ik nog steeds dat ze weg zijn.

Voor foto's die er toe doen gebruik ik de DSLR. Ik haal daar ook veel plezier uit om deze foto's te maken ook na afloop van een reis. Wel twijfel ik enorm of ik nog een zoomlens wil kopen, mede omdat deze zo zwaar is. Maar ja, je kan er wel hele mooie foto's mee maken. Tot nu toe heb ik er nog geen beslissing over genomen, mede door de hoge prijs en de vraag of ik hem straks wel echt ga meenemen, naast alle andere spullen die ik mee moet sjouwen. Naast de DSLR heb ik een Sony RX100 en dat vind ik echt enorm fijne camera's. Je kan ze in je broekzak stoppen, ze maken ondanks de kleine sensor mooie foto's en je kan tal van zaken instellen als je dat wilt. In de praktijk gebruik ik deze zelden, behalve "voor werk". Toen de oude Sony RX100 een tijdje geleden stuk was bleek heel vaak dat we hem enorm miste. Je kan hem sneller meenemen, kiekjes vastleggen en ook veel gemakkelijker mensen fotograferen omdat het geen gigantisch ding is dat je in je gezicht gedrukt krijgt. Je kan de foto's direct overzetten op je telefoon om de delen wat ook fijn is. Ik blijf telefoon foto's echt te slecht vinden om kwalitatief goede foto's te maken die je ook kan afdrukken. Dit merk je met name bij het maken van fotoalbums. Doordat hij zo klein is stop je hem sneller in je broekzak en kan je als je dat wilt toch een foto maken, maar het hoeft niet. Misschien dat we minder druk ervaren door de camera er bij te pakken, omdat we hem hebben meegesleept en achteraf niet gebruikt hebben.

Ik lees hier ook tussen de regels door dat juist door het maken van foto's we anders naar een bepaalde plek kijken. Het klopt denk ik wel dat je het nooit helemaal hetzelfde kan vastleggen zoals je het waarneemt, maar toch.

Zelf zou ik altijd iets van een goede camera meenemen. Foto's verwijderen of de camera niet gebruiken kan altijd nog. Als je er geen meeneemt en er later spijt van krijgt is het lastiger dit probleem op te lossen.
zaratoestra
Reisexpert

Hi allen,
Bedankt voor jullie antwoorden.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Heb je al een keuze gemaakt? :)
zaratoestra
Reisexpert

Hi Eric,

Ik kan het niet over mijn hart krijgen...hij gaat mee. :-)
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss »

Net terug van twee weken Seoul/Japan, en zat vooraf met hetzelfde vraagstuk. En heb besloten de DSLR toch maar mee te nemen. En heb hem in eerste instantie ook volop gebruikt.

Maar al een paar keer gemerkt dat de telefoon ook een paar trucjes kent die hem verrassend veelzijdig maakt, en toen ik halverwege de reis in de loop van de middag in Omi-Hachiman aankwam ben ik gewoon eens een middag zonder DSLR op pad gegaan, gewoon even vast de boel verkennen, ik was daar sowieso de volgende dag toch ook nog. Maar heb hem geen moment gemist, en vanaf dat moment is de DSLR niet meer de tas uitgekomen.

Het enige wat ik wel gemerkt heb is dat waar ik normaal moeiteloos een dag doe op een accu, wanneer het je primaire camera is is dat ineens een ander verhaal. Ik had een 5000mAh powerbank bij m'n pocket wifi gekregen, die was hard nodig en soms ook niet genoeg. Op de voorlaatste dag kwam ik terug in Tokyo met een lege powerbank, een dooie wifi, en ondanks alle mogelijke bespaar-instellingen nog net 1% op m'n telefoon....

Een volgende trip blijft de DSLR lekker thuis, en gaat in plaats daarvan een 10.000mAh of meer powerbank mee.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Daar haal je ook een goed punt aan! Het batterij gebruik van je telefoon gaat vaak inderdaad een stuk sneller leeg wanneer je hem ook gebruikt voor bijvoorbeeld foto's (of filmpjes of de andere fancy functies). Zelf probeer ik de telefoon zo min mogelijk te gebruiken (als backup) maar ook om niet met meldingen/berichtjes bezig te zijn die je toch gaat bekijken op het moment dat je ze ziet binnenkomen.

Net terug van een paar daagjes weg en ook hier kan (een getraind oog?) duidelijk de verschillen in kwaliteit tussen een smartphone foto en camera foto zien. Neemt niet weg dat je met sommige smartphones soms gemakkelijker of betere foto's kan maken dan met een DSLR.
Elrosso
Reisexpert

Bericht door Elrosso »

@Erik ik lees het nu pas, maar er is software waarmee je een kans hebt foto's, ook geformateerd, met een beetje geluk terug kan halen.

Wij hebben juist een Panasonic Lumix met 30x zoom point & shoot altijd mee. Maakt mooie foto's en je hebt niet een grote DSLR camera mee.
We zijn in het bezit van een DSLR maar die gebruiken we vaak alleen op safari's vanuit de auto.
Gek van reizen en eigenwijs om het onbekende te ontdekken. Wanneer de auto er niet kan komen, zal ik het lopend af moeten maken.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Elrosso schreef: 20 mei 2023 19:59 @Erik ik lees het nu pas, maar er is software waarmee je een kans hebt foto's, ook geformateerd, met een beetje geluk terug kan halen.
Dank je wel voor de tip @Elrosso! Ik ben bekend met deze software, maar ik heb het kaartje ook gebruikt om direct nieuwe foto's mee te maken en daarom waren ze ook overschreven. (Ik kwam er pas na een jaar achter). Een deel van de foto's heb ik met AI nog terug kunnen krijgen door een whatsapp foto weer te upscalen. Ook heel erg vet dat dit kan.
zaratoestra
Reisexpert

Hi,

Nu 3 weken onderweg...ik gebruik de camera niet. Ik laat mijn man foto's met zijn gsm maken. Lekker bevrijdend. Haha
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ben benieuwd of je hier na afloop geen spijt van hebt gekregen :)
Plaats reactie