Beiden solo reizen in een “monogame” relatie

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
milla

Beiden solo reizen in een “monogame” relatie

Bericht door milla »

Hi!

Ik ben op zoek naar advies of iemand die ervaring heeft met solo reizen in een “monogame” relatie!

Ergens in oktober vertrek ik, net als mijn partner voor een half jaar reizen naar waarschijnlijk Midden en/of Zuid Amerika. Alleen over de inhoud daarvan hebben we nog niks besproken.

Beiden willen we waarschijnlijk solo reizen en dus niet samen of eventueel deels samen. We streven al jaren naar dit moment en willen elkaar deze vrijheid gunnen. Mijn partner is écht een natuurman die houdt van extreme sport (lange hikes, bergen beklimmen) en ik ben van de minder extreme sport (kortere hikes of surfen) en houd enorm van trein reizen, cultuur en geschiedenis. We willen elkaar de beste reis gunnen die past bij onze interesses, daarom dus solo.

Nou zit ik, hoe dichterbij het komt, met steeds meer vragen zoals:
Wat moet je doen met het gemis van elkaar? Hoe veel contact houd je wel (of niet)?
Stel je reist deels samen, reis je dan juist de eerste maand samen of juist het laatste deel van de reis?
Of is het juist beter om steeds deels elkaar op te zoeken/ elkaar uit te nodigen als we op fijne plekken zijn die je met elkaar wilt delen?
En hoe “vrij” moet je elkaar laten op het gebied van connecties aan gaan met anderen?

Afijn, ik ben dus op zoek naar andermans ervaringen en tips! :)
Erik
Site Admin

Re: Beiden solo reizen in een “monogame” relatie

Bericht door Erik »

Poeh dat is een interessante vraag. Wanneer je voor langere tijd (afzonderlijk) gaat reizen, maak je allebei nieuwe dingen mee en ontmoeten ook allemaal nieuwe mensen. Uiteindelijk ga je dan wel een beetje uit elkaar groeien. Omdat zo'n reis al zo'n grote impact op je leven heeft verander je vrij snel zonder dat je het echt door hebt.

Lees ook zeker dit topic even door voor reacties van mensen met ervaringen en thuisblijvers.

Is het geen idee om samen alleen te reizen? Je gaat dus samen op reis, naar dezelfde bestemming, hoe doet zijn ding jij doet die van jou. Aan het einde van de dag / week spreek je weer af en kan je toch meer met elkaar in contact blijven?

Om je vragen deels proberen te beantwoorden:
Wat moet je doen met het gemis van elkaar? Hoe veel contact houd je wel (of niet)?
Je bent waarschijnlijk beide erg veel bezig met je eigen reis, hoe dat precies gaat uitpakken is even de vraag. Nog los van de praktische zaken als met elkaar afspreken. Zie ook de reactie van @Sandervh in het eerder genoemde topic. Contact hebben kan dus voor een van de twee als een verplichting voelen terwijl de ander er juist behoefte aan heeft.

Stel je reist deels samen, reis je dan juist de eerste maand samen of juist het laatste deel van de reis?
Als ik zelf terugkijk op de reis samen met mijn vriendin dan is het mooiste nu de dingen die we toen samen beleefd hebben. Neemt niet weg dat je elkaar tijdens de reis ook best vrij kan laten. Dan heb je elkaar ook weer eens wat te vertellen ;). Wanneer je het aan het einde zou plaatsen kan het al te lang zijn, maar aan het begin kan het lastig zijn elkaar los te laten?

Of is het juist beter om steeds deels elkaar op te zoeken/ elkaar uit te nodigen als we op fijne plekken zijn die je met elkaar wilt delen?
Ik zou gaan voor samen met periodes of dagen alleen. Maar ik ga niet op reis ;) Dus dat is iets dat jullie onderling zullen moeten afstemmen. Dat kan ook deels tijdens de reis. Zolang je maar met elkaar in gesprek blijft. Meteen een mooie relatietest ;)

En hoe “vrij” moet je elkaar laten op het gebied van connecties aan gaan met anderen?
Ik zie dat je "vrij" en "monogaam" in de titel tussen quotes hebt staan. Ik ga er dus even vanuit dat je hiermee deels doelt op (seksuele)relaties aangaan buiten je eigen relatie. Ik weet niet hoe jullie relatie in elkaar zit, maar dit is iets dat je vooraf denk ik wel met elkaar moet bespreken. Ben je beide "uit elkaar" of zijn jullie "samen" en beide op reis. Zolang je er beide hetzelfde instaat ......... Het lijkt mij vervelender dat jij van het een uitgaat en hij van het ander (of andersom). Achteraf dingen oplossen is een stuk lastiger dan vooraf dingen bespreken. Er komt dan sowieso meer emotie bij kijken. Als je voor je reis beide kaders opgeeft weet je beide hoe en wat en wanneer er grenzen zijn overschreden. Misschien niet het leukste onderwerp, maar mocht het in het uiterste geval mislopen dan maar beter vóór je reis dan erna?

Zelf zou ik aanraden dat je samen op reis gaat naar dezelfde plaats, maar ter plekke je eigen plan trekt. Daarbij blijf je steeds met elkaar in gesprek en pas je de plannen op elkaar aan. Soms moet jij wachten en soms hij. Je bent misschien niet heel erg vrij zoals je misschien zou willen, maar ben je dat wél wetende dat iemand ergens anders op de wereld rondreist en je ook niet alles zo maar kan doen en laten? Want dan kan je beter je relatie pauzeren en bij terugkomst kijken of je nog verder wilt?

Mocht je later met deze partner de "rest van je leven" delen, dan kijk je ongetwijfeld regelmatig terug op juist die dingen die je samen hebt meegemaakt. Omdat dat is wat jullie heeft verbonden.
milla

Bericht door milla »

@Erik

Allereerst, wow, dankje voor het uitgebreid ingaan op mijn post! Waardeer ik zeer!

Ik kan er een hoop mee en ga zeker even de topic ook lezen.

Toevallig laatst het gesprek weer samen aangegaan en we komen (voor nu) uit op 3 maanden apart en dan 3 maanden samen. Met het idee dat je dan uit kan kijken naar elkaar weer zien.

Toch blijf ik wel degene van ons twee die twijfels heeft of we niet beiden zodanig veranderen / uit elkaar groeien als je elkaar 3 maanden niet ziet. Hij heeft die angsten niet zo.

Ik ben zelf nog steeds meer voorstander van wat jij ook benoemd: samen reizen en dan soms uit elkaar en dan weer samen. Echter is mijn partner iemand die niet goed kan aangeven wanneer hij iets voor zichzelf wilt en zal in geval van keuzes altijd kiezen voor iets samen doen met mij... Wat toch de beleving van de ervaring “alleen” reizen anders maakt en ik wil hem juist ook zijn tijd met zichzelf gunnen..

Afijn, ik ga de topic maar eens lezen en dit nog met hem bespreken :)

Enorm bedankt voor alle info en tips Erik. Kan ik echt een hoop mee!
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Fijn dat je er wat aan hebt. Hopelijk kunnen andere mensen ook nog inspringen die hetzelfde mee hebben gemaakt.
Drie maanden vond ik zelf wel echt de max wat betreft uit elkaar zijn.

Mij lijkt het dat als je nu al twijfels hebt dat die alleen maar groter kunnen worden. Je zal beide, denk ik, wel echt achter je keuze moeten staan. Anders kan het zo'n sluimerend onderwerp worden (voor een van de twee). Wil jij zelf ook wel echt alleen reizen? Of komt dat meer voort uit het feit dat je partner dat wil?

Maar samen reizen en af en toe uit elkaar kan, als je daar goede afspraken over maakt, goed werken lijkt mij. Ook hier kan je vooraf afspreken hoeveel en hoelang je maximaal uit elkaar gaat bijvoorbeeld. Het blijft dan altijd lastig dit ter plekke op te volgen, maar dat geldt ongetwijfeld ook voor andere zaken bij een andere invulling.

Ik denk dat je voor jezelf in ieder geval ook goed moet kijken wat jij uit de reis wilt halen, ook als je straks terugkomt en het blijkt dat hoe jullie het ook doen niet gewerkt heeft. Zodat je altijd terug kan kijken op een mooie reis.

Wil je laten weten hoe je het uiteindelijk gaat aanpakken? Ik ben erg benieuwd en hopelijk hebben anderen er ook weer wat aan. Dit artikel kwam ik ook nog tegen, dat kan misschien ook nog wat voor's en tegens op een rij zetten: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/vo ... si558.html
Plaats reactie