Roadtrip IJsland

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
Erik
Site Admin

Re: Ijsland 23-11 t/m 03-12

Bericht door Erik »

Ik ben een week in de zomer geweest, en op basis daarvan zou ik zeggen dat je behoorlijk wat moet kunnen zien in 10 dagen. Je kunt de golden triangle bekijken, en langs de verschillende highlights naar Skafatfell rijden. Je zou nog een stukje verder kunnen rijden, want ik ben ook nog naar Vestmannaeyjar geweest in die week en ik weet niet of dit te moeite waard is in de winter?!

Hoe begaanbaar de wegen zijn zal waarschijnlijk van het weer afhangen, maar ik denk dat hoofdweg nummer 1 sowieso grotendeels wel begaanbaar zal zijn.
Charlottee

Re: Roadtrip Ijsland

Bericht door Charlottee »

Hoi Martijn,

Wij zijn vorig jaar eind september voor 2 weken naar IJsland geweest en het was ge-wel-dig!
Echt een super mooi land. We hebben erg slecht weer gehad maar desondanks erg naar ons zin gehad.

Hoogtepunten:
Jökulsárlón (duidelijk hoogtepunt van de reis)
Gletsjertong Svinafellsjokull
Zwarte stranden rond Vik
Myvatn (meer en geothermische activiteiten)
Golden cirkel

Wij zouden de route doen van Reyjavik naar Snaefellsness, terug naar Reykjavik, Golden cirkel, Vik y mirdal, Höfn. We besloten spontaan om vanuit Hofn nog op een dag geen en weer te gaan Myvatn maar dat was wat te veel van het goede.
Erik
Site Admin

Re: Roadtrip Ijsland

Bericht door Erik »

Ja de zwarte stranden rondom Vik zijn inderdaad leuk om te bekijken. De Golden Cirkel kom je bijna toch al niet omheen. Die andere plaatsen zeggen me niet direct iets. Ik heb daarom maar even ons reisplannetje opgezocht. Dit hebben wij in één week gedaan:

Day 1: Friday May 18th: Flight from Amsterdam to Kevlavik Airport (Depart 14.00 h, arrival 15.10 h). Pick up rental car from airport Hotel: Fosshotel Baron Reykyavik
Day 2: Saturday May 19th: Morning: Sightseeing Reykyavik Noon: drive to Geysir and Gulfoss Hotel: .
Day 3: Sunday May 20th: Morning: Gulfoss Noon: Drive to Mount Hekla Afternoon: Mt Hekla Hotel: .
Day 4: Monday May 21th: Morning: Drive to ferry from Bakkafjora to Hermaey (Westman Islands) Afternoon: Return to Bakkafjora Hotel: .
Day 5: Tuesday May 22nd: Morning: Drive to Vasnajokull Glacier Afternoon: Jökulsárlón, Svartifoss Hotel: Fosshotel in Skaftafell
Day 6: Wednesday May 23th: Morging: Glacierwalk Skaftafell Afternoon: Drive to Reykyavik Hotel: Fosshotel Lind, Reykyavik
Day 7: Thursday May 24th: Sightseeing Reykyavik Hotel: Fosshotel Lind, Reykyavik
Day 8: Friday May 25th: Drive to Blue Lagoon Afternoon: Return rental car Hotel: ..
Day 9: Saturday May 26th: Flight back to Amsterdam
smira

10 dagen roadtrippen IJsland

Bericht door smira »

Hi! :)

Via Facebook, een ander reisforum en het internet heb ik al aardig wat informatie weten te verzamelen voor een eventuele roadtrip van zo'n 10 dagen door IJsland. Mijn route ziet er nu ongeveer zo uit:

Dag 1: Aankomst vliegveld, auto huren, Blue Lagoon, overnachten in Reykjavik
Dag 2: Pingfellir national park, geysir, gullfoss, overnachten in de buurt
Dag 3: Seljalandsfoss, skogafoss, dyrhólaey, overnachten in de buurt
Dag 4: Skaftafell national park, Jokulsarlon gletsjermeer, daarna verder rijden en overnachten ergens tussen Jokulsarlon en Krafla
Dag 5: krafla, Detifoss, Ásbyrgi, overnachten in de buurt
Dag 6: Walvissen spotten in Husavik en daar overnachten
Dag 7: Zeehonden spotten in Hindisvik (niet te vinden op Google Maps, maar ligt als het goed is in de buurt van Vatnsnes)
Dag 8: Hraunfossar en richting Kevlavik om 's middags het vliegtuig te pakken

Het liefst zou ik tussen Husavik en Hindisvik nog een stop willen hebben. Iemand een idee voor iets wat ik op die route niet mag missen en waar ik in de buurt kan overnachten?

Verder ben ik benieuwd naar aanraders qua accommodatie (eigen kamer + eigen badkamer) in de buurt van alle bezichtigingen. Ik las dat buiten Reykjavik veel van IJsland erg dun bevolkt is, waardoor eventuele accommodaties snel vol zitten. En weet iemand toevallig een goede stop om te overnachten tussen Jokulsarlon en Krafla? De afstand tussen deze twee vind ik te groot na het bezichtigen van het meer en het nationale park ervoor, maar alvast een stuk verder rijden zodat ik de volgende dag meer kan bezichtigen is natuurlijk wel fijn.

Op Wikipedia las ik overigens dat de baai Hindisvik is afgesloten waardoor je geen zeehonden meer kan spotten, maar verder kan ik dit nergens terug vinden. Heeft iemand hier actuele informatie over en eventueel een alternatief als het inderdaad gesloten blijkt te zijn? Vanwege de grotere afstanden, was dit een ideale stop tussen Husavik en het westen van IJsland.

Ik hoor graag jullie adviezen en tips! :) Bedankt alvast!
Erik
Site Admin

Re: 10 dagen roadtrippen IJsland

Bericht door Erik »

Hoi Smira, welkom op het forum! Ziet er uit als een hele mooie reis en het gaat vast fantastisch worden. Ik zal de reis die ik destijds gemaakt heb even plaatsen, zodat je een beetje een idee hebt waarop ik mijn antwoord baseer.

Day 1: Friday May 18th:
Flight from Amsterdam to Kevlavik Airport (Depart 14.00 h, arrival 15.10 h).
Pick up rental car from airport

Day 2: Saturday May 19th:
Morning: Sightseeing Reykyavik
Noon: drive to Geysir and Gulfoss

Day 3: Sunday May 20th:
Morning: Gulfoss
Noon: Drive to Mount Hekla
Afternoon: Mt Hekla

Day 4: Monday May 21th:
Morning: Drive to ferry from Bakkafjora to Hermaey (Westman Islands)
Afternoon: Return to Bakkafjora

Day 5: Tuesday May 22nd:
Morning: Drive to Vasnajokull Glacier
Afternoon: Jökulsárlón, Svartifoss

Day 6: Wednesday May 23th:
Morging: Glacierwalk Skaftafell
Afternoon: Drive to Reykyavik

Day 7: Thursday May 24th:
Sightseeing Reykyavik

Day 8: Friday May 25th:
Drive to Blue Lagoon
Afternoon: Return rental car

Day 9: Saturday May 26th:
Flight back to Amsterdam

Tijd technisch kwam dit precies uit. Ik zie dat jij geen Westmann Islands gaat bezoeken dus wat tijd betreft zou je dat dan inderdaad in het spotten van Walvissen kunnen stoppen. Al denk ik wel dat het best een eindje rijden is (ik heb dit niet opgezocht). Accommodatie is vrij prijzig, behalve wanneer je in cottages van lokale boeren gaat zitten. Faciliteiten zijn erg goed (eigen gelegenheid om te koken, slaapkamer douches, wifi etc). Toch is het voor Europese begrippen aan de prijs. Wanneer vertrek je precies?
JeffreyenJosanne

Bericht door JeffreyenJosanne »

Wij zijn net terug van 11 dagen rondreizen in IJsland.
[verwijderd]

Wat je moet zien zijn de papagaaiduikers! Super geweldig!
[verwijderd]

We raden je wel aan om van te over te boeken.
We hebben elke dag geslapen in een guesthouse met een gedeelde badkamer. Op zich is dit prima te doen.
Vooral in Selfoss waren de voorzieningen van ons guesthouse prachtig!
In Reyjavik was het wat minder schoon en zijn we naar het zwembad gegaan voor een ontspannen avond waar we ons vervolgens hebben gedoucht.

Dit was ons reisschema:

Dag van aankomst, direct door naar Selfoss gereden

2 nachten Selfoss (vanuit Selfoss Golden Circle gereden). geslapen in Guesthouse Garun Skolavellir (een echte aanrader, perfect guesthouse)

1 nacht Horgsland (een stukje voorbij Vik), Horgsland Guesthouse (vrij aardig guesthouse, inclusief ontbijt)

1 nacht Hafnarnes (vlakbij Hofn), Hafnarnes Guesthouse (vonden we wat minder)

1 nacht Egilsstadir (in Guesthouse Ormurinn, aanrader: goed guesthouse)

2 nachten Stong (bij het meer van Myvatn). Erg goed guesthouse, maar vrij aan de prijs (wel inclusief ontbijt).

1 nacht Blonduos (Gladheimar Cottages, houten huisjes: je moet er van houden)

2 nachten Reykjavik (Atlantic Apartments & Rooms, niet echt aan te raden).
MarcelMario

Bericht door MarcelMario »

Hoi Smira,

Ik dacht er zelf over om een week intensief te gaan hiken op Ijsland maar als ik jouw mooie (evt) programma zo lees dan is dat ook heel aantrekkelijk.

Heb je al een idee wanneer je gaat?
JeffreyenJosanne

Bericht door JeffreyenJosanne »

Ik zou nog even afwachten wat de vulkaan Hekla gaat doet.
Deze staat op uitbarsten.
wolfje0806

Ijsland laatste week oktober?

Bericht door wolfje0806 »

Hallo iedereen,

We zouden graag in 2019 IJsland doen in de laatste week van oktober (zijn helaas gebonden aan schoolvakanties) in de hoop het noorderlicht te kunnen zien en toch niet voor een hoop afgesloten wegen te staan.

Zijn er mensen die dat in die periode gedaan hebben? Ik las dat het ook erg nat en mistig is in oktober.. Heb je er dan nog wel iets aan? Zowel qua landschappen als qua noorderlicht?

Verder had ik ook graag geweten of er delen van IJsland zijn die meer de moeite zijn dan andere. Niet zozeer de grote toeristische attracties, maar gewoon qua typisch maan-achtige landschappen zoals ik al zo vaak op foto zag.. Is dat enkel binnenland of ook op de gouden cirkel?

Alvast bedankt voor de info!
ilonadvr

Vooraf accomodatie regelen Ijsland

Bericht door ilonadvr »

Beste lezer,

Eind september/begin oktober zijn wij van plan om 2 weken naar Ijsland te gaan. Nu vroeg ik mij af of het verstandig is om vooraf de accomodaties te boeken. Of kan dat eventueel ook ter plekke? Mijn voorkeur gaat uit naar dat laatste om zodoende flexibeler het eiland rond te rijden. Hoor graag jullie ervaringen of tips!
Jenny
Reisexpert

Re: Vooraf accomodatie regelen Ijsland

Bericht door Jenny »

Je kunt ook boeken via Booking en accommodaties kiezen die je last minute kan annuleren.

Ik ben ik februari naar IJsland geweest en sommige accommodatie waar ik was zat echt vol. Nu zijn er in de winter ook minder plekken beschikbaar, maar ik vond het fijn dat ik vooraf het een en ander vastgelegd had.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Erik
Site Admin

Re: Vooraf accomodatie regelen Ijsland

Bericht door Erik »

Ik weet niet hoe het tijdens jouw reisperiode is, maar het is maar een klein land en maar een beperkt aantal hotels / accommodatie op bepaalde plaatsen. Vooraf reserveren is dus zeker verstandig. Hotels vond ik destijds best prijzig. Ter afwisseling zijn cottages die door de ijslanders zelf verhuurd worden erg leuk. Ik dacht dat het farmholidays.is was. De cottages zijn voorzien van tal van spullen en je kan er voor kiezen eentje voor jezelf te huren of deze te delen met anderen.
ohelwig

Watervallen in IJsland

Bericht door ohelwig »

Eigenlijk zou ik dit jaar naar IJsland gaan om watervallen te fotograferen. Als hobby heb ik een website met Europese watervallen. Van IJsland heb ik nu 200 watervallen geregistreerd waarvan ik van een aantal foto's wilde maken, reisinfo wilde verzamelen en allerlei andere tips voor reizigers: [verwijderd]

Omdat ik nu niet kan gaan en als iemand het leuk vindt om mijn posts aan te vullen met foto's en reisinformatie, graag! Website is wel in het Engels.
zaratoestra
Reisexpert

Ijsland grote kortingen busjes

Bericht door zaratoestra »

Voor de liefhebbers....
Tot 70 procent korting op verhuur van campeasy en cozycampers in ijsland.

Acties tem 1 juni voor reizen na 15 juni 2020
Plaats reactie