Rondreis door Laos: Meest gestelde vragen & antwoorden

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
KR1275
Reiziger

Re: Route naar Laos en dan?? HELP

Bericht door KR1275 »

Als ik naar die regio in Laos ga, vlieg ik op Udon Thani. Dat kan vanaf Bangkok Don Meung. Vandaar met de bus naar de Friendship Bridge. En van daaruit verder met de tuk tuk naar Vientiane, vanwaar weer een bus gaat naar Vang Vieng. Ik moet er wel bij zeggen dat ik altijd met een Thaise vriend uit Bangkok reis, en dat scheelt in de communicatie....

Vang Vieng en Luang Prabang zijn zeer ontsponnen plaatsen!

Vientiane kunne je bezoeken als je wat langer op de bus moet wachten... verder is er niet zo veel.

Je moet trouwens aan de grens een VOA regelen. Kost iets van 30 dollar, weet niet meer exact. Thaise Bhats accepteren ze ook.
Frederick

Re: Route naar Laos en dan?? HELP

Bericht door Frederick »

Hi,

Ik heb deze route 3 jaar geleden gedaan. Bangkok > Chiang Mai en dan per bus (heel makkelijke verbinding) naar Chiang Rai. In Chiang Rai bieden de meeste guesthouses lokale trips aan naar The Golden Triangle. Daarnaast bieden de meeste ook directe shuttle service aan naar de grens in Huay Xai. Eenmaal je daar de overzet over de Mekong neemt, heb je direct de grenspost (let op de openingsuren). 200m na de grenspost heb je links het bureau voor de Gibbon Experience (zeker doen!!). In de buurt liggen ook weer diverse guesthouses.
Na je trip met the Gibbon Experience, zetten deze mensen je terug af aan hun bureau. Ook weer enkele honderden meter daar voorbij, liggen de boten die je naar Luang Prabang brengen. Zeker de slowboat nemen, 2 dagen, maar leuke ervaring. Luang Prabang is wat toeristisch, maar wel leuk om een tweetal dagen te blijven.
Van daaruit heb ik de bus genomen naar Vang Vieng. Ik had er veel van gehoord en wou het zeker eens zien, maar zou het zeker niemand aanraden. Tijdverlies in zo'n prachtig land. Je reist beter door naar het zuiden dan.
Succes en veel plezier op je tocht !
Pascale

Weercondities Laos

Bericht door Pascale »

Wij vertrekken op 1 augustus naar Bangkok en reizen dan door naar Laos, daar willen we voornamelijk in het noorden rondreizen. Kan iemand mij vertellen die daar nu is, hoe de weercondities zijn? Op alle weersites staat er voornamelijk regen en her en der lees ik over landslides en moeilijk begaanbare wegen daardoor. Er ligt nog niets vast dus we kunnen de plannen nog wijzigen. Ik hoor het graag🌞
JantineLaos

Advies moeilijke route

Bericht door JantineLaos »

Dagdag!
Wij wilen graag naar Laos. Nog geen ticket geboekt (omdat ik er niet uitkom), maar we denken aan een retour Bangkok en vanaf daar vliegen/reizen.
Wat we graag willen zien/doen:

Luang Namtha
Nonh Khiow bootreis naar Muang La over de Nam Ou
Phongsali wandeltocht/trekking
Vang Vieng
Vientiane (geen must)
4 daagse scootertocht Thakhek
Don Khong

Kan iemand hier een logische volgorde aanbrengen? En aangeven hoe we moeten reizen? Bus/trein/evt vliegtuig?
Hartstikke bedankt!
bboulonois

Vliegen van vientiane naar siem reap

Bericht door bboulonois »

Jaren geleden hebben we van Siem Reap naar Vientiane gevlogen met Lao Airlines. We gaan weer naar terug en gaan eea combineren, maar ben op zoek naar een directe vlucht van Vientiane naar Siem reap. Wie weet of deze directe vlucht bestaat en waar ik deze kan boeken? Jaren geleden heb ik het lokaal gekocht. Zou ook een prima optie zijn, als ik meer weet dat we dit traject kunnen vliegen. Ik hoor het graag!
Groet Bianca
Erik
Site Admin

Re: Vliegen van vientiane naar siem reap

Bericht door Erik »

Ik heb even gezocht en zie dat de grotere luchtvaartmaatschappijen allemaal met een tussenstop (op Bangkok) vliegen. De maatschappijen die in mijn lijstje verschenen waren: Thai Airways, Bangkok Airways, Vietnam Airlines, China Eastern, en China Southern.

Misschien dat er nog low cost luchtvaartmaatschappijen zijn die rechtstreekse vluchten aanbieden. Maar zie zo het plaatsje er ook niet tussen staan bij de luchthaven can Siem Reap: https://rep.cambodia-airports.aero/en/a ... stinations
bboulonois

Bedankt Erik voor je reactie. Jouw website helpt wel. Dan vermoed ik dat er geen vlucht gaat. Low cost a la Air Asia vliegt ook niet, maar ik kan er ook niet goed achterkomen of Lao Airlines vliegt. Ik ga even verder speuren. Als iemand iets weet, graag....
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

@laosfan weet jij dit misschien?
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Erik schreef: 04 apr 2019 20:03 @laosfan weet jij dit misschien?
Lao Airlines heeft dit wel als optie staan op de website.

Wat ook een optie is: een vlucht naar Pakse (als die er is) en dan verder vliegen met Lao Skyway. In 2007 vloog ik van Siem Reap met een korte tussenlanding in Pakse naar Vientiane maar dat was volgens mij een Cambodjaanse maatschappij toen.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
bboulonois

Ik heb toevallig gisteren lao airlines gemaild. Route map zegt direct (plaatje), maar time schedule zegt via Pakse met wel wat wachttijd. Als ik iets hoor, zal ik het delen hier.
Lins13

5 weken Laos in februari maart 2020

Bericht door Lins13 »

Ik heb 5 weken samen met mijn reismaatje om Laos te verkennen.

Scooter rijden is geen probleem. We houden van natuur, cultuur, tempels, ...

We houden niet zo van museums.

Iemand tips? Is 5 weken Laos teveel om alles rustig te zien? Of raden jullie ook Vietnam aan om erbij te nemen gezien we 5 weken de tijd hebben?
Erik
Site Admin

Re: 5 weken Laos in februari maart 2020

Bericht door Erik »

Je zou deze reisroute door Laos kunnen aanhouden als startpunt voor je reis. Ook heb je dan een beetje een idee wat je er kan zien en doen.
Lins13

Re: 5 weken Laos in februari maart 2020

Bericht door Lins13 »

Dankjewel!! Andere mensen nog tips wat ik zeker niet mag missen?
Lins13

Laos hoe lang

Bericht door Lins13 »

Ik heb 5 weken vakantie in februari/maart.

Ik twijfel om naar Laos te gaan.

Zouden jullie 5 weken in Laos blijven en alles rustig te zien?

Of eerder noord Vietnam erbij te nemen?

Help |:( :?
zaratoestra
Reisexpert

Klimaat noordelijk vietnam vanaf hoi an

Bericht door zaratoestra »

Hi,

Ik heb me al suf gezocht op diverse websites en reisblogs....maar ik ben er nog steeds niet uit. Daarom hoor ik het graag van mensen die ervaring hebben met noordelijk vietnam (vanaf da nang, hoi an tot aan de chinese grens sapa, ha giang)

Ik wil niet voortdurend in regen en mist zitten
Ook niet te koud lijkt me ( al kan je je daar natuurlijk wel op kleden)
Idealiter wil ik er zijn wanneer de rijstvelden nog groen zijn. Dus voor de oogst.

Zoals we het nu gepland hadden (in ons hoofd) kwamen we eind december aan in vietnam en hebben max. 40 dagen de tijd.
Ik kan het vervroegen tot 2e deel van november
Of later zetten tot maart

Het vervelende (leuke , want we trekken er opnieuw op uit) is dat we rekening moeten houden met andere landen/ klimaten.

Zoals ik het nu in mijn hoofd heb. We boeken zo snel mogelijk tickets.
10 maart naar kaapstad tot 12 oktober. We reizen in zuidelijk afrika met 4x4
13 oktober voor 30 dagen met openbaar vervoer doorheen ethiopie

1 weekje belgie

Nadien optie 1: 1 week singapore bij vrienden. 28 dagen myanmar. Max. 40 dagen noordelijk vietnam
30 dagen sri lanka in februari 30 dagen nepal in maart

Optie 2: 40 dagen vietnam vanaf 2e deel november. 1 maand myanmar. 1 week singapore bij vrienden. Sri lanka. Nepal

Of... eerst nepal in november. Sri lanka. En dan myanmar en vietnam op het laatste in maart dus.

Vind het allemaal nogal verwarrend ivm klimaat vietnam. Iemand raad?
Ethiopie aan het begin van de reis zetten dus in februari lijkt me moeilijk omdat bjorn zijn onbetaald verlof reeds heeft aangevraagd vanaf 5 maart.

Bedankt voor alle input
Plaats reactie