Tips voor het maken van een wereldreis

Wat kan ik het beste in mijn rugzak doen en wat niet? Deel hier de meningen samen met anderen over de reisuitrusting.
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Re: Auto uitkiezen wereldreis

Bericht door hildo »

In ieder geval iets wat een 4 wiel aandrijving heeft. De meeste mensen doen het met een 4x4, maar je ziet ook wel van die verbouwde kleine vrachtauto's. Meestal zijn dat engelsen, dus misschien dat je ze daar goedkoper kunt aanschafffen. Als je naar Azie gaat en een 4x4 wilt aanschaffen, dan is een Toyata het handigste, daar kun je overall onderweg onderdelen vinden. Ik zou gaan voor benzine omdat je niet overal makkelijk aan diesel kunt komen.

Nog iets anders om aan te denken is dat je een auto aan moet schaffen waar veel elektronica in zit. Lees dit betekend vaak een auto van 10 a 15 jaar oud :) Dat kan kapot gaan (net als de rest ;) ), maar is vaak onderweg niet te reparen of op voorraad. Het helpt sowieso als je zelf wat handig bent en verstand hebt van auto's dan kun je de kleine issues (wat ongetwijfeld gaat gebeuren) zelf fixen
MaartenB

Bericht door MaartenB »

Hallo,

Tot zover in ieder geval ontzettend bedankt voor de reacties. Na wat gepraat te hebben met mensen kwamen er niet echt heel nieuwe ideeën meer voorbij. Waarschijnlijk is een oude toyota landcruiser de beste optie. Heb er in één gereden en het rijdt niet verkeerd. Verder zijn de voordelen vooral:
-Toyota van ouder bouwjaar. Dus inmiddels verspreid veel onderdelen, zeker in Azië. En betrouwbare techniek.
-4x4. Al ben ik zelf nog niet helemaal overtuigd dat het per sé nodig is.
-Daktent mogelijk. Dus geen gezeur dat ik de haringen niet in de rotsgrond krijg of ze krom sla
-Redelijk veel bagage ruimte.
-Makkelijk te 'upgraden' tot een wereldreis geschikt iets.

Nu wordt de grote uitdaging er één ready te krijgen/maken voor een zo laag mogelijk bedrag en intussen op te blijven letten voor andere, betere opties. Als er suggesties zijn hoor ik het zeer graag.

Uch,
Maarten
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

4x4 zou ik je zeker aanraden. Thailand is behoorlijk ontwikkeld maar ook hier is het soms geen luxe, laat staan als je in minder ontwikkelede gebieden rijdt.

Kijk ook eens naar de Toyota Vigo (zo heet die hier tenminste), kiun je naar believen wisselen tussen 2 wiel en 4 wiel, onderdelen goed leverbaar in heel Azie en rijdt comfortabel. Er zijn veel andere merken die hetzelfde bieden, maar met Toyota kun je wereldwijd waarschijnlijk het beste onderdelen vinden.
MaartenB

Bericht door MaartenB »

Als ik het goed begrijp is die toyota vigo een variand van de hilux? Waarom dan geen gewone hilux?
MaartenB

Bericht door MaartenB »

Sandervh schreef:Wat heb jij een gave reis in gedachten! Hoelang wil je er eigenlijk voor uit trekken?
ps. heb geen verstand van auto's alleen dat je voor een 4x4 moet gaan maar denk dat dat redelijk logisch is ;)
Ergens tussen de 8 maanden en een jaar. Ik vermoed dat de reis te maken is in 5 maanden als je flink door jakkert. Ik wil echter rustiger aan doen en wat cultuur meepakken. En af en toe een mooie hike lopen vind ik nou ook niet echt vervelend. Bovendien bestaat de kans dat er een keer gewerkt moet worden als het budget technisch niet gaat zoals verwacht. Dan wordt het al snel een jaar.
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

MaartenB schreef:Als ik het goed begrijp is die toyota vigo een variand van de hilux? Waarom dan geen gewone hilux?
Hilux en Vigo is hetzelfde.
MaartenB

Bericht door MaartenB »

Dankjewel. Dan zat ik er niet heel veel naast.
robd

Qreply

Bericht door robd »

Hallo Maarten,
Wij hebben jou vraag via een vriendin gekregen, zij is een regelmatige bezoeker van deze pagina. Wij hebben al 2 reizen achter de rug een van 1 jaar en een van 5 jaar.
Allebei in een verbouwde bestelbus.
De lange reizen die we gemaakt hebben zijn wel 15 jaar geleden, ik ben er van overtuigt dat er niet zo veel veranderd. Er zijn zoveel dingen die belangrijk zijn dat het te ver gaat om hier goed op te antwoorden.
Mocht je van ons wat advies willen bel dan naar [zie persoonlijk bericht].
Groet Rob
Laatst gewijzigd door Travelator op 31 jul 2012 03:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Telefoonnummer verwijderd
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Wij kwamen dit stel tegen in China waar zij inderdaad met een groep motorrijders waren en een gids omdat het zo ontzettend duur is. Zij reisden via de Zuidelijke route van Nederland naar SIngapore.

Misschien leuk voor inspiratie en tips :-)

http://www.110overland.nl/

P.s. Ik zou voor een Toyota Land Cruiser kiezen en dan een 60 of 80 series. Ijzersterk en simpel mechanisch gezien. Makkelijk om onderdelen te krijgen en een 4WD lijkt me toch echt wel nodig op je trip....
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Dpoint

Qreply

Bericht door Dpoint »

hoi denk ook eens aan een landrover! deze onderdelen zijn werkelijk overal te verkrijgen de techniek is simpel en niks overbodig wat er in zit, makkelijk wereldreis klaar te maken. doordat er zoveel van rond rijden en er de afgelopen 25 jaar weinig aan verandert is zijn de onderdelen erg goedkoop. van een japanner kunnen diverse onderdelen nog wel eens erg duur zijn! en misschien als je goed zoekt kan je vast een voertuig vinden die al klaar is en al een reis achter de rug heeft. als tip neem echt wel een 4x4 en neem ook les en cursussen, kennis is macht en met zo,n reis echt nodig lijkt mij. ik wens je heel veel succes en ontzettend veel plezier met deze uitdaging!
Fejolu

Bericht door Fejolu »

Wij zijn met twee Jeeps (Cherokee) van Enschede naar Banjul (The Gambia) gereden. Deze Jeeps hebben we aangeschaft voor €700,- p. stuk. We waren met zeven man in twee auto's. De hele rit ging prima, erg genoten!

Kijk voor onze verhalen en foto's op www.enschededakar.nl!
Arnout3008
Reisexpert

Elektronica mee op wereldreis

Bericht door Arnout3008 »

Hoi hoi,

Vanaf september ga ik voor +/- 12 maanden op reis, maar dit vereist natuurlijk een iets uitgebreidere planning dan wanneer je 2 maandjes ergens rondreist.
Wat zijn voor jullie onmisbare elektronische apparaten die zonder twijfel mee gaan in de tas?
Zelf heb ik nu het volgende staan waar ik aan denk om mee te nemen:
- laptop
- tablet voor reisgidsen e.d. / makkelijk gebruik
- camera
- externe harde schijf of online backup maken?

M'n voorkeur gaat uit naar het gebruiken van alleen een tablet, i.c.m. zo'n toetsenbord cover, maar dit dan wordt het backup maken van m'n foto's weer erg lastig.. Om alle 3 mee te nemen lijkt me wat aan de enthousiaste kant. Wil met +/- 12kg rondreizen gedurende het jaar.

Benieuwd naar jullie meningen en ervaringen!
Once a year, go someplace you’ve never been before.

menasil
Reisexpert

Re: Elektronica mee op wereldreis

Bericht door menasil »

Je zou kunnen kijken naar een USB poort die je kan connecten met je tablet en daar een harde schijf aanhangen of een card reader. Niet elke tablet kan dat maar er zijn apparaatjes voor en die zijn niet zo groot.

persoonlijk zou ik eerder kiezen voor "the cloud".
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ik ben zelf geen fan van tablets. Ja, ze zijn licht in gewicht je kan er een hoop mee, gaan relatief snel stuk en ik vind het geen werkpaard wat je soms op reis nodig hebt. Even een foto bewerken, internetten, foto's opslaan, wat werken, VPN verbinding met thuis opzetten etc. Ik heb daarom een Ultra Book gekocht. Je hebt deze in verschillende soorten en maten, maar ze zijn allemaal erg goed uitgerust met handige features, lange stroomkabels en erg licht voor een laptop (ongeveer 1 kg).

Verder heb ik gedurende de jaren dat ik reis steeds meer spullen van hetzelfde merk gekocht. Op die manier is het gemakkelijker om laders uit te wisselen, zodat je er minder van mee hoeft te nemen. Ik zou geen externe harde schijf meenemen (tenzij een mini ssd zoals een MyPassport) omdat harde schijven relatief snel stuk gaan én erg gewild zijn bij mensen die niet van je spullen af kunnen blijven. Een goede (grote) 3.0 USB stick kan ook veel data opslaan, is vaak erg klein, kan je gemakkelijker verstoppen voor andere reizigers en relatief goedkoop (aangetekend) naar huis sturen. Ook moet je iets slimmer nadenken over wat je opslaat en je kan je foto's over meerdere USB's opslaan zodat je aan risico spreiding doet :P .

Verder heb ik nog altijd de Xstorm 9000mh batterij bij mij voor iedere reis. Het is fijn om op lange (bus)reizen toch altijd extra stroom te hebben om met Google Maps dat ene hotel te vinden. Ook is het stroomnetwerk in sommige landen erg slecht waardoor je niet altijd je spullen kan opladen wanneer je het nodig hebt.

Om mijn apparatuur snel op te laden met het zeer beperkte aantal stopcontacten wat je meestal op reis in je kamer hebt neem ik ook altijd een "mini" stekkerdoosje mee. Kon even geen plaatje vinden dus zal zo meteen even een foto uploaden. Het maakt het vaak net wat gemakkelijker om drie in plaats van één apparaat op te laden. Vergeet ook een kleine handige wereldstekker niet zonder losse onderdelen (bij voorkeur). Bij de IKEA heb je ook een stopcontact waar je tot wel 5 USB apparaten in één keer kan opladen. Plug de camera, telefoon, en andere USB spullen in het IKEA ding, en daarna in de stekkerdoos en je kan bijna alles in 1 keer opladen én nog gewoon op je laptop werken.

Als ik voor langere tijd weg ga neem ik ook een MiFi mee als ik denk internet nodig te hebben. Een kleine camera en een DSLR. Al deze spullen (en meer) heb ik gemakkelijk meegekregen op reis door Japan waar ik alleen een kleine rugzak én dagrugzak mee had.
Bijlagen
IMAG0664.jpg
IMAG0664.jpg (2.74 MiB) 3435 keer bekeken
Arnout3008
Reisexpert

Bericht door Arnout3008 »

Vanuit werk oogpunt is een laptop inderdaad een stuk handiger, maar ik vraag me af hoe veel gebruik ik er van zou maken. Ik denk dat buiten het schrijven van artikelen ik niet zo heel veel van m'n laptop gebruik zou maken. Daarnaast heb ik nog nooit foto's bewerkt en de laatste keer dat ik zoiets op m'n laptop probeerde kreeg ik het idee dat hij op zou stijgen en weg vloog als ik er mee door ging..

Maar aan de andere kant, ik zit zonder laptop natuurlijk wel met het dat back-ups maken van m'n foto's vrij lastig gaat worden, weet namelijk niet of een tablet het wel "aan kan" om via een usb-c SD kaart lezer foto's te uploaden naar Google Drive..

Bedankt voor de tip van dat stekkerdoosje! ^O^ Ga ik zeker even naar kijken. Zelf heb ik een powerbank van Urban Revolt met 8800mh, doet het over het algemeen altijd wel naar behoren :)
Once a year, go someplace you’ve never been before.

Plaats reactie