Ik ben zelf geen fan van tablets. Ja, ze zijn licht in gewicht je kan er een hoop mee, gaan relatief snel stuk en ik vind het geen werkpaard wat je soms op reis nodig hebt. Even een foto bewerken, internetten, foto's opslaan, wat werken, VPN verbinding met thuis opzetten etc. Ik heb daarom een Ultra Book gekocht. Je hebt deze in verschillende soorten en maten, maar ze zijn allemaal erg goed uitgerust met handige features, lange stroomkabels en erg licht voor een laptop (ongeveer 1 kg).
Verder heb ik gedurende de jaren dat ik reis steeds meer spullen van hetzelfde merk gekocht. Op die manier is het gemakkelijker om laders uit te wisselen, zodat je er minder van mee hoeft te nemen. Ik zou geen externe harde schijf meenemen (tenzij een mini ssd zoals een MyPassport) omdat harde schijven relatief snel stuk gaan én erg gewild zijn bij mensen die niet van je spullen af kunnen blijven. Een goede (grote) 3.0 USB stick kan ook veel data opslaan, is vaak erg klein, kan je gemakkelijker verstoppen voor andere reizigers en relatief goedkoop (aangetekend) naar huis sturen. Ook moet je iets slimmer nadenken over wat je opslaat en je kan je foto's over meerdere USB's opslaan zodat je aan risico spreiding doet

.
Verder heb ik nog altijd de Xstorm 9000mh batterij bij mij voor iedere reis. Het is fijn om op lange (bus)reizen toch altijd extra stroom te hebben om met Google Maps dat ene hotel te vinden. Ook is het stroomnetwerk in sommige landen erg slecht waardoor je niet altijd je spullen kan opladen wanneer je het nodig hebt.
Om mijn apparatuur snel op te laden met het zeer beperkte aantal stopcontacten wat je meestal op reis in je kamer hebt neem ik ook altijd een "mini" stekkerdoosje mee. Kon even geen plaatje vinden dus zal zo meteen even een foto uploaden. Het maakt het vaak net wat gemakkelijker om drie in plaats van één apparaat op te laden. Vergeet ook een kleine handige wereldstekker niet zonder losse onderdelen (bij voorkeur). Bij de IKEA heb je ook een stopcontact waar je tot wel 5 USB apparaten in één keer kan opladen. Plug de camera, telefoon, en andere USB spullen in het IKEA ding, en daarna in de stekkerdoos en je kan bijna alles in 1 keer opladen én nog gewoon op je laptop werken.
Als ik voor langere tijd weg ga neem ik ook een MiFi mee als ik denk internet nodig te hebben. Een kleine camera en een DSLR. Al deze spullen (en meer) heb ik gemakkelijk meegekregen op reis door Japan waar ik alleen een kleine rugzak én dagrugzak mee had.