TEFL cursus - nodig of niet?

Stel hier je vraag over stageplekken of (vrijwilligers) werk in het buitenland.
Johanneke1981
Vakantieganger

TEFL cursus - nodig of niet?

Bericht door Johanneke1981 »

Hallo,

Ik ben van plan om een paar maanden (of een jaar... of....??) te gaan reizen in Azië. Op dit moment werk ik in NL in het basisonderwijs en ik zie het dus zomaar gebeuren dat - als ik ergens wat langer wil blijven - ik daar les wil gaan geven. Nu is mijn Engels best goed en ik heb redelijk wat onderwijservaring.

Vragen scholen ondanks mijn CV toch nog een TEFL certificaat? En is hierbij nog onderscheid te maken tussen de eisen die aan vrijwilligers of aan betaalde krachten worden gesteld? Misschien ook nog verschillende ervaringen per land / regio?

Ik wil best zo'n TEFL certificaat halen, maar het kost zo'n 200 euro (en van dat geld kan ik óók weer een hele tijd reizen *) ) dus ik zou het zonde vinden als achteraf blijkt dat je het werk ook makkelijk krijgt zonder TEFL certificaat.

Alvast bedankt voor de info!
Jenny
Reisexpert

Re: TEFL cursus - nodig of niet?

Bericht door Jenny »

Als je gewoon vrijwilligerswerk wilt gaan doen, dan heb je geen TEFL certificaat nodig. Tenminste, dat is mijn ervaring. Het is overigens wel handig wanneer je je er enigszins in verdiept hoe je je lessen zou willen/kunnen geven. Want vaak word je wel een beetje aan je lot overgelaten :?

Betaald werk vinden is een ander verhaal. Als je echt aan de slag wilt in het onderwijs, heb je meestal een BSc of een MSc in de Engelse taal hebben, of wordt er van je verwacht dat je een native speaker bent. Je gaat dan ook niet voor een paar weken of maanden aan de slag, maar meteen voor een jaar.

Succes!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

het verhaal van Jenny klopt helemaal.

Betaalde banen zijn voor een jaar en dan ook een vol seizoen van begin tot eind. Je hebt dan je papieren nodig EN ze hebben toch het liefst Native speakers
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Johanneke1981
Vakantieganger

Bericht door Johanneke1981 »

Bedankt voor jullie reacties!
Ik ben geen native speaker, dus een betaalde baan wordt lastig, begrijp ik. Voor vrijwilligerswerk heb je blijkbaar zelden / geen TEFL nodig, dus laat ik dat certificaat maar voor wat het is.
Ik bedacht me later nog dat ik - mocht ik het tóch nodig hebben - het altijd onderweg (online) kan halen.
Ik kan weer een ding afstrepen van mijn regellijstje ;) !
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Ik vraag me soms af wat het niveau van Engelse les (als het er al is) op sommige plaatsen in Zuid-Oost Azië is. Zou je je daar als vrijwilliger bijvoorbeeld al een beetje nuttig kunnen maken als je kinderen wat basis Engels bij kunt brengen?
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

tuurlijk
heel veel reizigers geven in vrijwilligersprojecten engelse les terwijl ze zelf ook beroerd engels spreken.
maar als je begint bij de laagste klassen en je leert ze standaard zinnetjes, tellen, de kleuren, lichaamsdelen etc. dan is dat al wat.

maar als je ietsje oudere kinderen iets wil leren moet je wel een systeem hebben. je leert een taal niet door zomaar een aantal dingen door elkaar heen te gooien. dan moet je toch echt uit gaan leggen wat werk woorden zijn en hoe ze veranderen. enz enz enz. En dan ze in setjes aanleren enzo.

kijk voor vrijwilligerswerk adressen eens hier
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/vr ... si231.html
met name travel to teach heeft een goede reputatie
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
TimHarmsen

Bericht door TimHarmsen »

Hey,

Klopt inderdaad wat hier boven gezegt is! Maar het is zeker mogelijk om een baan te vinden.
Makkelijk zal het echter zeker niet worden! De voorkeur zal namelijk toch liggen bij een native speaker.
Ben je echter in het bezit van een TEFL certificaat dan is het zeker mogelijk om een baan te vinden.
Het zal dan met name zijn op scholen voor kleine kinderen of prive onderwijs. Hoger onderwijs vraagt eigenlijk altijd om native speakers + certificaten.
Houd er echter wel rekening mee, dat je al moet gaan zoeken voordat je weg gaat. de banen liggen namelijk niet meer voor het oprapen.

ik heb ergens nog wel een aantal sites en misschien zelfs nog wat contact gegevens van scholen die ook non native speakers aan nemen, dus mocht je besluiten om er toch voor te gaan dan kan ik dit wel even voor je opzoeken.

Persoonlijk zou ik zeggen, geniet van het reizen en doe tussendoor wat vrijwilligerswerk

Tim
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Het is al een tijdje terug dat hier activiteit was maar toch... In Laos ben ik nog een avondje met mijn gids (bij het bezoeker van projecten van de Stichting Vrienden van het Khongdistrict, www.helplaos.nl) mee geweest naar een Laotiaans gezin waarvan één van de dochters extra Engelse les kreeg. Dat was erg leuk om mee te maken en voor haar was het ook wel apart om eens met een Europeaan te spreken. Het ging best goed en was leuk. We kregen er ook eten omdat het etenstijd was (ik was al van 's morgens vroeg op pad en mijn gids ook).

Als ik weer naar Laos ga zou het weleens kunnen zijn dat ik de Laotiaanse man een beetje mee ga helpen. Daar zal ik niks mee verdienen maar het is wel een mooie ervaring.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
eVeLiEnSkI
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door eVeLiEnSkI »

Hoi hoi,

Weer even geleden dat hier activiteit was ...

Onlangs ben ik ook lid geworden van JOHO en heb eventueel wel interesse om de TEFL cursus via hen te volgen. Hebben nog meer mensen hier ervaring mee? Welke online formule is het handigst? zijn er eventueel ook mensen die dergelijke cursus 4 weken intensief in het buitenland hebben gevolgd? ( via TEFL .com)

Mijn bedoeling zou zijn om met dit certificaat .. met het oog op een volgende reis richting Zuidelijk en Oostelijk Afrika ... Les te geven. ( voor weken of maanden) Ik hoef niet per sé de hoge profielen in mijn klas, kleinere kinderen ook ok.

TEFL nutiig of overbodig?
TEFL realistisch om als niet native, niet onderwijzer aan de slag te kunnen in het buitenland?(Is het bijvoorbeeld realistischer om lodge of hostel werk te verrichten?)

Graag jullie ervaringen hieromtrent.

Thx!
Yvonnetje
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Yvonnetje »

hey,

ik heb de TEFL cursus via Joho/i-to-i gedaan en ga over 3 weken naar China toe om daar Engelse les te gaan geven. Dit voor één semester. Ik ben geen native speaker en ik kan er wel aan de slag. {of dat buiten dit programma om had gekund, dat weet ik niet}
Wat Engels betreft was de cursus voor mij wel zinvol. Mijn geheugen is weer opgefrist en ik weet weer een boel over de Engelse woordsoorten en alle tenses.
Wat betreft het leerkrachtendeel kan ik kort zijn; daar had ik weinig aan. Maar ja, dat komt vooral om ik al voor de klas sta. Wanneer je geen ervaring in het onderwijs hebt, lijkt me het wel nuttig.

Over een paar weken kan ik vertellen of ik echt wat aan de cursus heb gehad, of dat het allemaal nutteloos is geweest. Eind augustus doe ik nog een bijbehorende weekendcursus en vanaf 1 september kan ik aan de slag.
Nederlandstalig blog over mijn leven in China & mijn reizen op http://goyvon.com

2015: Seoul, Wuhan, Shanxi Provincie, Japan
2016: Noord-Korea, Nederland
eVeLiEnSkI
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door eVeLiEnSkI »

Bedankt voor je feedback Yvonnetje!

Hou me zeker op de hoogte van je verdere ervaringen! Ben benieuwd!

Grtz,

Evelien
KR1275
Reiziger

Bericht door KR1275 »

Ik ben me ook aan het oriënteren op het geven van Engelse les in Azië.

Wat ik me afvraag: welke basiskennis wordt er van je verwacht voordat je aan de TEFL cursus begint? Ik kan daar op diverse sites niet echt hoogte van krijgen.

Ik zit de denken aan een 100 uur durende on-line cursus plus het praktijkweekend (hoe meer op je cv, hoe beter).

Ik heb propedeuse Franse taal van de lerarenopleiding en het Engels in op HAVO-niveau. Ik heb talen vrij snel onder de knie.

Ik verneem graag.

Bedankt,

Richard
Yvonnetje
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Yvonnetje »

Hoi Richard,

de hele cursus is in het Engels, je Engels moet daarom wel van een redelijk/goed niveau zijn.
Je schrijft dat je Engels hebt gedaan op HAVO-niveau. Wanneer was dat? Het is natuurlijk een verschil of dat 2 maanden geleden is of 2 jaar. En of je vervolgens je Engels bij hebt gehouden ;)

Persoonlijk vond ik het qua taalgebruik goed te doen, maar dat is uiteraard erg persoonlijk. Mocht je je gaan inschrijven en twijfelen over je Engels dan kunnen ze soms in een gesprekje beoordelen of je Engels goed genoeg is (Joho).
TIP: ga veel Engelse boeken lezen en veel naar CNN/BBC kijken. Wordt je Engels een stuk beter van.

Succes!
Nederlandstalig blog over mijn leven in China & mijn reizen op http://goyvon.com

2015: Seoul, Wuhan, Shanxi Provincie, Japan
2016: Noord-Korea, Nederland
KR1275
Reiziger

Bericht door KR1275 »

Bedankt voor je reactie.

Ik ben inmiddels 38, de Havo is al weer even geleden... Ik denk dat enige voorbereiding dan geen overbodige luxe is. Ik heb TOEFL leerboeken in huis. Daarmee kan ik ook een aardige basiskennis opdoen.

Nogmaals bedankt.

Groet, Richard
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Ik ga misschien weer naar Laos om daar o.a. wat Engelse les te gaan geven. Een lerarenopleiding o.i.d. heb ik niet en een TEFL-cursus heb ik niet gevolgd maar ik ga het dan toch proberen. Waarmee ik overigens het nut van zo'n cursus zeer zeker niet in twijfel trek en zeker bij het betaald lesgeven lijkt het me vaak noodzakelijk.
Laatst gewijzigd door LaosFan op 08 aug 2010 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie