Darwin to Broome in 15 dagen

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
Marcell`
Reiziger
Contacteer:

Darwin to Broome in 15 dagen

Bericht door Marcell` »

Medeforummers,

In September ga ik voor 3 weken naar Noord-West Australia. Mijn vriendin en ik hebben een 4WD gehuurd en vertrekken vanaf Darwin naar Broome, via de Gibb River Road. Nadat we twee dagen in Broome kunnen strandhangen en bijkomen, vertrekken we naar Sydney om daar onze laatste paar dagen te vertoeven.

Onze laatste vakantie in Noorwegen was met een campervan en is ontzettend goed bevallen, hierbij hebben we ook flinke afstanden gereden en enorm veel gezien. Wij zijn aardig actief en willen elke dag wel iets ondernemen. Ook in Australie verwacht ik dat we elke ochtend een paar hikes gaan doen, 's middags verder rijden en 's avonds lekker camperen. Dit is voor ons een ideaal tempo en maakt een "rustdag" onnodig. De 4WD die we hebben gehuurd heeft een rooftop tent, inclusief slaapzak en benodigde campinggear. De "4WD-experience" zal volledig nieuw voor ons zijn! Ook weet ik niet zeker hoe gemakkelijk je overal gratis mag camperen. September zal een hete maand zijn, hopelijk is de Gibb nog niet compleet opgedroogd..

De aantal dagen die we hebben in Broome & Sydney hebben we zo volgepland, het enige waar ik met name feedback over wil hebben zijn de 15 dagen waarin we de 4WD hebben gehuurd. Zelf heb ik al wat onderzoek gedaan naar deze 15 dagen Darwin - Broome en heb een globale route gemaakt. Deze planning is inclusief de benodigde reistijd, gezien de enorme afstanden.Tussen haakjes heb ik een aantal "to-see" punten gezet:

Dag 1: Darwin (4WD pick-up + eten inslaan)
Dag 2: Litchfield (Florence Falls, Terminte Mounts, Tolmer Falls)
Dag 3: Katherine (Katherine Gorge, Hot Springs)
Dag 4: Kununurra (Lake Argyle)
Dag 5: Purnunulu (Cathedral Gorge, Sunset View Walk, The Domes)
Dag 6: Purnunulu (Kungkalanayi, Piccaninny Creek Lookout)
Dag 7: Purnunulu (Mini Palms, Echidna Chasm)
Dag 8: El Questro (Emma Gorge, El Questro Gorge)
Dag 9: El Questro (Champagne Springs, Amalia Gorge)
Dag 10: Home Valley Station (Cockburn Range, Pentecost River)
Dag 11: Mount Elizabeth (Wunnumurra Gorge)
Dag 12: Mt Barnett Roadhouse (Galvans, Adcock & Manning Gorge)
Dag 13: King Leopold Range (Bell Gorge, Lennard River Gorge)
Dag 14: King Leopold Range (River Walk, Tunnel Creek)
Dag 15: Broome (4WD inleveren)

Gezien de beperkte tijd hebben is de keuze gemaakt om bepaalde highlights over te slaan:
  • Kakadu NP
  • Mitchell Plateau
  • Charnley River Station
  • Mornington Wildernis Camp
  • Derby (Afhankelijk van de tijd die we overhebben pakken we de "Boab Prison Tree" nog mee)

Graag jullie feedback over deze route en de keuzes die we hebben gemaakt om bepaalde punten over te slaan. Hebben we voldoende tijd om alles niet te gehaast mee te pakken? Ook zijn alle tips 'n trick betreft het camperen en "hidden gems" meer dan welkom!

Alvast bedankt,
“Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.”
Kims
Reisexpert

Re: Darwin to Broome in 15 dagen

Bericht door Kims »

Hi,

Het is een hele strakke planning als je ook nog je reistijd in de dagen erbij rekent. Zo ben je al zo'n 7 uur onderweg van Katherine naar Lake Argyle. Als je dat dan ook nog wil combineren met iets in de gorge (kayak, cruise, wandelen), weet ik niet goed hoe je dat doet. Idem voor Lake Argyle wat trouwens niet in Kununurra is. En vervolgens reizen naar Purnululu kost je een goede 6 uur als de weg in t national park goed is. Als die slecht is, ben je zo een uur of meer kwijt... Onderschat de afstanden en reistijd niet.

Wanneer je de Gibb af komt, rij je in 15 minuten naar de Prison Tree mits je via Tunnel Creek de snelweg op gaat naar Broome. Dan zou ik er niet voor omrijden.

Windjana is op je route en zeker een aanrader en heeft een bush campsite.

Hou er rekening mee dat een lekke band oid niet onwaarschijnlijk is. Je hebt geen speling in je huidige planning voor het geval er iets gebeurd... zou ik wel doen, maar dat is persoonlijk.

De Wikicamps app is een aanrader als jullie wild willen kamperen. Is heel makkelijk op het Noorden.

Ik heb een artikel over de Gibb geschreven onder het Reisgids gedeelte van deze website met handige tips. Rij vooral niet in het donker!!

Heel veel plezier en misschien kom ik je nog wel tegen (woon in Broome ^O^)
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Marcell`
Reiziger
Contacteer:

Bericht door Marcell` »

Bedankt voor de feedback!
Kims schreef: 05 jul 2017 09:32 Het is een hele strakke planning als je ook nog je reistijd in de dagen erbij rekent. Zo ben je al zo'n 7 uur onderweg van Katherine naar Lake Argyle. Als je dat dan ook nog wil combineren met iets in de gorge (kayak, cruise, wandelen), weet ik niet goed hoe je dat doet. Idem voor Lake Argyle wat trouwens niet in Kununurra is. En vervolgens reizen naar Purnululu kost je een goede 6 uur als de weg in t national park goed is. Als die slecht is, ben je zo een uur of meer kwijt... Onderschat de afstanden en reistijd niet.

Hou er rekening mee dat een lekke band oid niet onwaarschijnlijk is. Je hebt geen speling in je huidige planning voor het geval er iets gebeurd... zou ik wel doen, maar dat is persoonlijk.
Volledig mee eens. Het is een krappe route en ik verwacht ook dat we bij bepaalde punten geen tijd hebben om bv een hele middag te wandelen en/of kayakken. Zijn er bepaalde Gorges of andere highlights in de route die - vergeleken met de rest - minder spectaculair zijn? In dat geval kan ik die als "noodoplossing" overslaan, mits er iets gebeurt.

Een voorbeeld is om bijvoorbeeld Purnululu over te slaan, wat ons drie dagen meer breathing space geeft. Echter is dit een slecht voorbeeld, want die wil ik echt sowieso meepakken. Verdere tips zijn meer dan welkom.

Zijn de watervallen en Gorges in September nog te doen? Meer om mijn verwachtingen bij te stellen. Het zou jammer zijn als we watervallen verwachten en zo'n beetje alles al is opgedroogd als we daar aankomen.

Verder ga ik de Wikicamps app downloaden en jouw Gibb artikel doorlezen! Thanks ^O^
“Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.”
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Sla inderdaad Purnululu niet over, dat is zo spectaculair!

Ik zou Tunnel Creek overslaan en eventueel Home Valley zodat je meer tijd hebt bij Mount Barnett om naar de schitterende Manning Gorge te wandelen en zwemmen (trek er 3-4 uur voor uit). Vraag ook de caretaker waar de aboriginals art is daar want daar wandel je bijna langs. Dat geeft je wat meer rust en ruimte. Het rijden op de Gibb is intensief, zeker als je het niet gewend bent. Rij naar de omstandigheden, laat je bandenspanning zakken, neem genoeg water en eten mee etc.

Trek ook zeker genoeg tijd uit voor Bells Gorge om te wandelen en zwemmen.

We hebben een mega moessonseizoen (2x zoveel regenval als gemiddeld) gehad dus er is relatief veel water wat ook nog in september zal zijn. Wel veel minder dan aan het begin van het droge seizoen natuurlijk maar meer dan andere jaren in september.

Een cruise op Lake Argyle is een must!

Mount Elizabeth ben ik niet geweest, maar staat meestal niet in plekken die de meeste toeristen bezoeken, wat daarom juist weer heel leuk kan zijn.

Wat wil je in Katherine Gorge gaan doen en waar willen jullie onderweg overnachten op jullie trip?

Groetjes
Marcell`
Reiziger
Contacteer:

Bericht door Marcell` »

Katherine staat nu in de reisplanning als overnachtingsplaats. Eventueel nog de Hot Springs bezoeken, maar verder verwacht ik snel door te reizen naar Kununurra. Waar we overnachten is nog een groot vraagteken. Het liefst zouden we (á la Noorwegen) aan de kant van de weg gratis overnachten, echter weet ik niet of dit overal mag/kan. Is dit inzichtelijk gebracht in de WikiCamps App?
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

De app is zeer overzichtelijk en zijn prijs ($7.99) in goud waard. Er zijn veel gratis plekjes maar natuurlijk niet overal. Wildkamperen is bijna het enige wat wij doen door heel Australië.

In Purnululu zul je in het national park moeten overnachten. El Questro idem mits je heel creatief bent, al zul je hoe dan ook de 3 daagse toegangspas moeten afschaffen. Kamperen bij Emma Gorge is iets goedkoper. Had je Emma op je lijstje trouwens? Het is duur in El Questro (en ietwat commercieel) maar je betaald voor de ervaring. Verder betaal je toegang tot de national parks, dus ook voor Bells Gorge en Windjana.

Het is zo'n mooi stuk van Australië!! Wordt vast fantastisch! Veel plezier 8-)
Marcell`
Reiziger
Contacteer:

Bericht door Marcell` »

In onze 4WD huur zit ook een toegangspas voor de meeste parken included, dus dat scheelt ook weer!

Nog een laatste vraag, gezien je een local bent. Wat is je favoriete restaurant in Broome? 8-)
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Marcell` schreef: 19 jul 2017 11:52 In onze 4WD huur zit ook een toegangspas voor de meeste parken included, dus dat scheelt ook weer!

Nog een laatste vraag, gezien je een local bent. Wat is je favoriete restaurant in Broome? 8-)
Dat is mooi inderdaad.

18 Degrees is lekker eten en een leuke sfeer. En voor ontbijt is The Zookeepers café ons favoriet ^O^

Heel veel plezier!
Marcell`
Reiziger
Contacteer:

Bericht door Marcell` »

Thanks Kim, see you there! ;)

Nog één vraag, want via Google kan ik niet veel vinden. Zelf zou ik nog graag willen duiken - of tenminste snorkelen - in de omgeving van Broome. Echter word ik via Google overal doorverwezen naar Ningaloo Reef, wat uiteraard veel te ver weg is.

Weet jij misschien of er 1-daagse duik- of snorkel excursies zijn vanuit Broome?
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Je kan inderdaad niet georganiseerd duiken of snorkelen in Broome. Buiten dat er niet echt veel te zien is, is het moeilijk door de extreme getijden (soms een verschil van 10 meter tussen eb en vloed) en andere zaken zoals krokodillen en haaien die regelmatig voorbij komen...

Als alternatief kun je misschien een whale watching tour overwegen? Niet echt hetzelfde maar ook op het water :-)
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Hoe is jullie reis bevallen? Hebben jullie alles kunnen zien en doen wat jullie wilden?

Groetjes
Marcell`
Reiziger
Contacteer:

Bericht door Marcell` »

Hi Kim,

Het was een geweldig avontuur! Vanuit Darwin naar Broome hebben we binnen de 15 dagen bijna alles kunnen zien gelukkig. Hoogtepunten waren Litchfield, Katherine Gorge & Purnululu. Hier hebben we in onze eigen tempo langs kunnen rijden, gelukkig hebben we ons nooit 'gehaast' gevoeld.

Verder hebben we ook het merendeel van de Gibb River Road mee kunnen pakken. We zijn er wel erg snel doorheen gereden omdat bijna alles enorm tegenviel. Stopplekken als Manning Gorge, Elizabeth Station & Homevalley Station waren totáál niet ons ding. In totaal hebben we de Gibb binnen ongeveer 3 dagen gereden. (Alleen El Questro & Bell Gorge vonden we erg gaaf. Verder waren Tunnel Creek & Windjana afgesloten vanwege brandgevaar) Ook de Gibbs '4WD ervaring' was niet wat we hadden verwacht. 't was gewoon een ontzettend hobbelige rit. That's it. De 4WD-road van de Bungle Bungle was daarentegen geweldig!

Dat betekende dat we bijna drie volle dagen extra in Broome hadden! *O* Wat overigens geweldig was, we vonden het beide een heerlijk stadje. Enorm mooi strand en zelfs het Town Park was super sfeervol.
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Mooi om te horen dat jullie een goede reis hebben gehad! Klinkt super!

Broome is inderdaad een erg mooie plek om te bezoeken. The Gibb River Road is geen 4WD weg, meer off road en in het droge seizoen eigenlijk een hobbelige snelweg zoals je schreef, ha ha. Zijn jullie naar Manning Gorge gewandeld? Was er nog water in de watervallen?

Bedankt voor je feedback!
Marcell`
Reiziger
Contacteer:

Bericht door Marcell` »

We zijn nog naar Manning Gorge gereden inderdaad, maar dat was slechts een vijver waar je wat kon afkoelen. Heeft helaas geen indruk gemaakt. De Galvans Gorge die er vlak naast lag was overigens wel de moeite waard! Erg mooi intiem plekje. Verder was Darwin ook een zee leuke stad met een mooi haventje. Mindil Beach Markets *O*
Plaats reactie