Advies/tips Belgrade, Podgorica, Saravejo

Wil jij meer weten over hoe je kunt Interrailen in Europa of hoe je gemakkelijk met de trein rond kunt reizen, dan is dit forum voor jou. Lees alles vragen en antwoorden van anderen door en deel ook zeker je eigen tips.
Plaats reactie
daretodream
Reiziger

Advies/tips Belgrade, Podgorica, Saravejo

Bericht door daretodream »

Hoi! :)

Vorig jaar heb ik redelijk wat gehad aan dit forum (ook al was het maar 1 reactie), en ben ik gaan interrailen. Door prive omstandigheden zijn mijn plannen toen omgegooid, waardoor ik uiteindelijk via Amsterdam, Nuremberg, Wenen, Villach, Ljubljana, Bologna, Milaan, Basel, Nevers, Amsterdam ben gereisd. (Mijn ouders wonen in Frankrijk).

Eigenlijk had ik meer van Oost Europa willen zien en nu wil ik dat dus deze zomer gaan doen. Mijn huidige planning is;

Amsterdam -> Stuttgart (hier heb ik een kennis) -> Wenen (ook hier heb ik een kennis) -> Bratislava -> Boedapest -> Belgrade -> Podgorica (?) -> Saravejo (?) -> Dubrovnik en/of Split en/of Zagreb -> Ljubljana -> Bologna of Mantua (hier heb ik wederom kennissen) -> Basel -> Nevers. Ik rijd dan met mijn ouders mee terug naar Nederland.

Ik ben vooral nieuwsgierig wat jullie adviezen zijn wat betreft Belgrade, Podgorica en Saravejo. Ik reis alleen en ik vroeg mij af of deze landen/steden voor een alleen reizende vrouw goed te doen zijn? Daarnaast kan ik via de interrailapp geen routes vinden van en naar Saravejo. Ik las ergens anders op het forum dat Bosnië word afgeraden als je aan het interrailen bent. Maar dat zou zonde zijn, want dan moet ik letterlijk om het land heen reizen of ik moet Podgorica overslaan en vanuit Servië direct naar Kroatië gaan.

Ik ben mij ervan bewust dat ik nu net niet uitkom qua reisdagen om voor de 10 dagen te gaan, maar ik ben dus nog aan het schuiven in mijn bestemmingen dus nog niets staat vast. Ik wil alleen wel graag uitkomen in Frankrijk.

Wat zijn jullie adviezen? Ik ga sowieso ook nog naar het treinreisbureau! Ik ben van plan begin augustus te vertrekken, ik heb exact 1 maand omdat ik niet verder terugreis naar Nederland :).

Alvast bedankt!! :)
mdekker
Vakantieganger

Re: Advies/tips Belgrade, Podgorica, Saravejo

Bericht door mdekker »

Leuk dat je die kant op gaat. Zelf ben ik 2 jaar geleden gaan interrailen in dat gebied, hier wat ervaringen/tips. De aanschaf van de interrail pas is vrij prijzig. Terwijl de bussen en treintickets in de Balken goedkoop zijn. Daarbij komt zoals je al hebt opgemerkt zijn er minder treinverbindingen waardoor je eigenlijk al met de bus zou moeten. Vaak is het ook wel sneller. Als je van Belgrade naar Sarajevo is niet te doen met de interrail. Het kan wel met een bus. Bij mijn hostel boden ze een transport (dit gebeurd heel veel in de balkan) aan met een minibusje. Zat helemaal vol met backpackers. Snel en niet duur.
Wat je zou kunnen doen is erheen gaan met de interrail (west europa toch vaak dure ritten) vervolgens de balkan met bus en/of losse treintickets en dan weer het laatste deel met de interrail.

Qua route zou ik Podgorica schrappen en naar Kotor gaan. Daarbij Mostar toevoegen aan de lijst, zeker de moeite waard.
Daarnaast kan je ook vanaf Montenegro gelijk naar Kroatie (Dubrovnik) gaan met een busje.

Zelf ben ik een man maar ik heb heel veel meiden alleen zien reizen. Dus het zal geen problemen moeten opleveren.

Succes!
daretodream
Reiziger

Bericht door daretodream »

Ah goeie tip van de bus. Welke bussen rijden in Bosnië? Flixbus iig niet. Ik zou dan dus voor een ticket kunnen gaan met minder reisdagen. Dat is wel handig! En denk je dat dit allemaal haalbaar is binnen 1 maand? :)

Het is mij niet helemaal duidelijk of ik in die regio gewoon met een ID kan reizen. Mijn paspoort is momenteel verlopen, is het wijs om een nieuwe aan te vragen en die mee te nemen?
mdekker
Vakantieganger

Bericht door mdekker »

Ja dat zou eventueel kunnen minder reisdagen op je interrail. In de balkan zijn het vooral de lokale bussen (kaartje op het busstation)dus niet de grootte europese busmaatschappijen. verder wat ik al zei zijn het lokale bedrijfjes met kleine busjes. kaartje kan je hiervoor vaak wel bij het hostel halen.

Alle landen in die regio kan je gewoon op je ID doen, paspoort heb ik in iedergeval nooit nodig gehad.

Of het haalbaar is ligt helemaal van jezelf af. Wil je alleen de stad zien of ook nog een dagtrip in de omgeving. Ga je rustig aan reizen of juist snel. Ik doe meestal 3/4 dagen een stad. 2/3 dagen voor de stad zelf en meestal nog wat in de omgeving. Hou in iedergeval rekening met de tijd die het reizen tussen de steden in beslag neemt.
Plaats reactie