Digitale compact camera of spiegelreflex?
Re: SD kaarten en extra accu('s)?
Voor jullie (en mij) is fotografie ook erg belangrijk. Maar ik denk dat als conclusie we kunnen zeggen dat een extra kaartje en accu geen overbodige luxe is ongeacht wat voor fotograaf je bent 

Hoi Erik,Erik schreef: ↑05 mei 2017 11:03 Hé Iris,
Wat een mooie vooruitzichten, ben wel een beetje jaloers op je!
Zelf neem ik verschillende SD kaartjes mee en koop eigenlijk alleen maar de (duurdere) SanDisk kaartjes. Dit omdat ze kwalitatief erg goed zijn, meestal erg snel (dus je kunt sneller achter elkaar foto's maken als je camera dat aankan). Op de SD kaartjes zie je vaak een nummer staan of een "class" (meestal staat het in een rondje op de kaart zelf). Het getal ligt tussen de 1 en de 10. Hoe hoger het getal hoe sneller het kaartje is. Daar zou ik zelf op letten. Vooral als je af en toe ook een video wilt opnemen.
Verder heb ik vooral grote kaartjes (lees 64GB) . Voordeel is dat alles op één kaartje staat en dat is dan ook meteen een nadeel als je geen backups kunt maken. Als ik naar een plek ga waar ik risico's look op diefstal of wat dan ook, dan neem ik mijn kleinste kaartje mee. Op die manier kan ik alleen de foto's van die dag verliezen.
Wat accu's betreft zou ik één reserve meenemen. Meestal heb je voldoende gelegenheid (s'avonds in het hotel) om je accu op te laden. Zorg dat je reserve altijd vol is en dat je met een volle accu vertrekt wanneer je meerdere dagen op pad gaat.
Heb je ook gekeken naar hoe je de foto's kunt backuppen? Wel zo veilig zou ik zeggen?
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik heb er veel aangehad en heb nu meerdere SD kaartjes gekocht met het getal "3". Wij hebben gekozen voor kaartjes van 32 GB en kiezen er voor om na 10 dagen het kaartje in de backpack weg te stoppen, zodat er bij een eventuele diefstal (wat we natuurlijk niet hopen) wordt gezocht naar het kaartje. Op deze manier hebben we altijd nog een aantal foto's over.
Momenteel kiezen we er voor om 2 accu's mee te nemen. We slapen een aantal dagen in de Andes op grote hoogte en in de koud

We nemen ook een apparaatje mee waarmee we foto's op een computer kunnen zetten en in onze dropbox kunnen zetten (wanneer we dit gelegenheid hebben)
Beste Ketting,ketting schreef: ↑05 mei 2017 11:46 Het ligt voornamelijk aan het soort camera die je hebt en hoe lang deze met een accu doet en wat de bestandsgrootte van de foto's/video's is. Ik zou sowieso zorgen voor 1 extra accu en 1 extra geheugenkaart. Zorg inderdaad ook dat je zo nu en dan (online) backups maakt.
Ik heb zelf doorgaans 4 accu's mee, want één accu is na 300 clicks echt wel leeg (FF MILC). Als ik erg hard ga qua accu zou ik nog mijn LCD scherm kunnen deactiveren omdat mijn camera een vrij goede EVF heeft.
Bedankt voor de aanvulling. We zetten het LCD scherm uit tijdens de koudste gedeeltes van onze reis!

Groetjes,
Iris
Beste Elrosso,Elrosso schreef: ↑05 mei 2017 20:38 Wij nemen meestal voor 100 gb aan kaarten mee, verdeeld over meerdere kaarten. Iedere avond maken wij een backup van de foto's op onze 11" reislaptop. laptop en foto kaartjes houden wij uit elkaar. Laptop in koffer en foto kaartjes in de broekzak of in het fototoestel tasje. Ervaring leert voor ons dat dit de hoogste kans geeft op het thuis brengen van alle foto's.
Mocht je een accu hebben die leeg is en je geen oplaad mogelijkheid hebt dan zou een zonnecel oplader nog een optie kunnen zijn voor nood.
Wij nemen inderdaad ook een Solar lader mee waarmee we telefoons en fotocamera's kunnen opladen! Goede tip!
Groetjes,
Iris
Om batterijen tijdens de koude te sparen, kan je ze 's nachts bij je in de slaapzak steken en overdag op je lichaam.