Digitale compact camera of spiegelreflex?

Weten hoe je geweldige foto's maakt tijdens je reis? Of wil je jouw fotografie kennis delen met andere reizigers gebruik dan dit forum.
Reismeis
Reisexpert

Re: Goede compact camera voor naast DSLR

Bericht door Reismeis »

Veel plezier ermee! We zien vast wel eens wat kiekjes voorbij komen :)
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Ik vervloek mijn kilo's aan fotomateriaal als ik dat lichtgewicht cameraatje van u zie -O-
Veel fotoplezier ermee!
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Als er interesse is kan ik er wel een review over schrijven al zijn er wel al behoorlijk wat te vinden op het internet. Anders wat foto's hier in dit topic plaatsen.

Het lichte gewicht en de pocket size was één van de belangrijkste criteria voor het kopen van deze camera. Dat dan zonder in te leveren op fotokwaliteit. De meeste andere compact camera's kunnen geen scherpe foto's maken in een omgeving waar weinig licht is. Dat zou deze juist wel goed moeten kunnen.

Wat betreft gewicht meeslepen dat probleem blijft. Want naast deze kleine camera neem ik ook mijn DSLR met extra lenzen mee en dat tikt inmiddels al weer hard door.

Nu nog een goede zoomlens voor mijn DSLR :@ .
wim van brink
Wereldreiziger

Bericht door wim van brink »

Op de website van Catawiki, die wekelijks een veiling heeft van digitale camera's, worden naast veel andere merken, regelmatig Sony camera's aangeboden. Zit soms mooi spul bij. De prijzen zijn redelijk en het is echt betrouwbaar.
Overigens vlak Fujifilm ook niet uit, maar dat zeg ik omdat ik er zelf een heb.

Grt. Wim
IrisdeJP

SD kaarten en extra accu('s)?

Bericht door IrisdeJP »

Beste allemaal,

Volgende week vertrek ik samen met mijn vriend naar Peru en Bolivia. We gaan een aantal hoogtepunten bezoeken en ik vermoed dat ik erg veel foto's ga maken.

Nu vraag ik mij af hoeveel SD kaarten jullie meenemen op een reis van een maand. Het lijkt mij handig te investeren in meerdere SD kaarten, die ik kan afwisselen per week. Op deze manier heb je bij een mogelijke beroving altijd nog foto's van een eerder moment van de reis in handen hebt.

Ik zit nu te kijken naar SD Disk Extreme Pro 32 GB en 95 MB. Heeft iemand van jullie ervaring met deze kaart?

Daarnaast ben ik bezig met de verschillende klimaatomstandigheden waarmee we te maken krijgen. Hoeveel accu's raden jullie aan mee te nemen?
Erik
Site Admin

Re: SD kaarten en extra accu('s)?

Bericht door Erik »

Hé Iris,

Wat een mooie vooruitzichten, ben wel een beetje jaloers op je :P !
Zelf neem ik verschillende SD kaartjes mee en koop eigenlijk alleen maar de (duurdere) SanDisk kaartjes. Dit omdat ze kwalitatief erg goed zijn, meestal erg snel (dus je kunt sneller achter elkaar foto's maken als je camera dat aankan). Op de SD kaartjes zie je vaak een nummer staan of een "class" (meestal staat het in een rondje op de kaart zelf). Het getal ligt tussen de 1 en de 10. Hoe hoger het getal hoe sneller het kaartje is. Daar zou ik zelf op letten. Vooral als je af en toe ook een video wilt opnemen.

Verder heb ik vooral grote kaartjes (lees 64GB) . Voordeel is dat alles op één kaartje staat en dat is dan ook meteen een nadeel als je geen backups kunt maken. Als ik naar een plek ga waar ik risico's look op diefstal of wat dan ook, dan neem ik mijn kleinste kaartje mee. Op die manier kan ik alleen de foto's van die dag verliezen.

Wat accu's betreft zou ik één reserve meenemen. Meestal heb je voldoende gelegenheid (s'avonds in het hotel) om je accu op te laden. Zorg dat je reserve altijd vol is en dat je met een volle accu vertrekt wanneer je meerdere dagen op pad gaat.

Heb je ook gekeken naar hoe je de foto's kunt backuppen? Wel zo veilig zou ik zeggen?
ketting
Reisexpert

Bericht door ketting »

Het ligt voornamelijk aan het soort camera die je hebt en hoe lang deze met een accu doet en wat de bestandsgrootte van de foto's/video's is. Ik zou sowieso zorgen voor 1 extra accu en 1 extra geheugenkaart. Zorg inderdaad ook dat je zo nu en dan (online) backups maakt.

Ik heb zelf doorgaans 4 accu's mee, want één accu is na 300 clicks echt wel leeg (FF MILC). Als ik erg hard ga qua accu zou ik nog mijn LCD scherm kunnen deactiveren omdat mijn camera een vrij goede EVF heeft.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Goede aanvullende punten Ketting!

Ik laad mijn camera meestal aan het einde van de dag op. Mocht het echt heel hard gaan of ik langer op pad zijn dan heb ik in ieder geval altijd een reserve. Met name nacht fotografie kost op mijn camera veel van mijn accu.
ketting
Reisexpert

Bericht door ketting »

@Erik: Wat vind je van de RX100III? En hoe bevalt de bediening en EVF?

Ik ben ook nog steeds een soort van op zoek naar iets kleins als een RX100 voor naast mn A7. Zit o.a. nog met de G7XII in mijn hoofd maar ook een LX100, al is die wel een stukje groter, de bediening lijkt me een pluspunt. Blijft moeilijk.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ik ben erg tevreden met de RX100III ! De camera is niet zo groot, dus hij pas gemakkelijk in mijn broekzak (behalve bij sommige spijkerbroeken) en neem hem daarom ook sneller mee. Het gewicht is wel wat aan de hoge kant, maar niets iets dat vervelend is.

Kwaliteit van de foto's is echt heel erg goed! Zeker voor zo'n kleine camera. Als je wilt kan ik wat plaatjes posten. Ik heb ook naar de G7XII gekeken, maar begreep van collega's dat deze snel vies werd achter de lens. Hij is ook net wat goedkoper dan de Sony.

Bediening is goed te doen. De knopjes zijn klein, maar heb dat zelf niet als storend ervaren. Het kantelbare scherm ten opzichte van de RXII is erg fijn. Je kunt zo gemakkelijker selfies maken of je scherm zo draaien als je niet op het scherm kan kijken. Ook de remote bediening van de camera is erg tof. Dat kan ik met mijn DSLR ook en dat is soms erg handig.

Je bent al bekent met Sony dus het menu waarin je instellingen kunt aanpassen zal je niet vreemd zijn. Deze is hetzelfde als mijn (Sony) DSLR.

De A7 is een erg mooi toestel! Heb deze ook overwogen, maar was destijds net een tikkeltje te duur. Misschien dat ik er ooit nog eens in de toekomst de kans voor krijg :)
Elrosso
Reisexpert

Bericht door Elrosso »

Wij nemen meestal voor 100 gb aan kaarten mee, verdeeld over meerdere kaarten. Iedere avond maken wij een backup van de foto's op onze 11" reislaptop. laptop en foto kaartjes houden wij uit elkaar. Laptop in koffer en foto kaartjes in de broekzak of in het fototoestel tasje. Ervaring leert voor ons dat dit de hoogste kans geeft op het thuis brengen van alle foto's.

Mocht je een accu hebben die leeg is en je geen oplaad mogelijkheid hebt dan zou een zonnecel oplader nog een optie kunnen zijn voor nood.
Gek van reizen en eigenwijs om het onbekende te ontdekken. Wanneer de auto er niet kan komen, zal ik het lopend af moeten maken.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Aantal GB is geheel afhankelijk van welk type fotograaf je bent. Fotografeer je sterrensporen? Doe je stop motion? HDR, blenden, en wat nog allemaal? De ene neemt 100 GB mee terwijl de ander 8 GB nog niet eens vol krijgt.
Extra accu's ... denk aan de koude op grote hoogte, hier en daar een nachtbus waarbij je niets kan opladen ... 3 batterijen is wellicht een minimum, maar ik zou voor 4 gaan (want stel dat je er eentje ergens vergeet of verliest). Maar ook dat is weer afhankelijk van welk type fotograaf je bent. Want iemand die 100 GB vol schiet, zal ook meer batterijen nodig hebben dan die andere ...
Ivo1988
Reiziger

Bericht door Ivo1988 »

Erik, hoe verwacht je dat de kwaliteit van jouw foto's zijn t.o.v. de Sony Nex F3? Deze heb ik inmiddels al 4 jaar en bevalt vrij goed. Echter wil ik in de toekomst een compactere camera kopen met hogere kwaliteit én een onderwaterbehuizing. Deze zijn beschikbaar voor de RX100 III dus dat maakt deze camera zeker interessant voor mij.

Wat is daarnaast jouw mening over een polarisatiefilter?
https://lensmateonline.com/products/len ... =998641683

Deze bijvoorbeeld maakt het mogelijk om een 52mm filter op de lens te plaatsen.
Persoonlijk gebruik ik mijn PL-filter heel vaak en dat is dus een must voor een nieuwe camera.
ketting
Reisexpert

Bericht door ketting »

Erik schreef: 05 mei 2017 18:51 Ik ben erg tevreden met de RX100III !
Bedankt voor het aanbod, weet al dat de fotokwaliteit redelijk goed is, genoeg online te vinden. Goed om te horen van een Sony-gebruiker dat ie bevalt. Moet er maar eens eentje gaan testen dan, evenals wat anderen merken/modellen.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ivo1988 schreef: 06 mei 2017 06:38 Erik, hoe verwacht je dat de kwaliteit van jouw foto's zijn t.o.v. de Sony Nex F3? Deze heb ik inmiddels al 4 jaar en bevalt vrij goed. Echter wil ik in de toekomst een compactere camera kopen met hogere kwaliteit én een onderwaterbehuizing. Deze zijn beschikbaar voor de RX100 III dus dat maakt deze camera zeker interessant voor mij.

Wat is daarnaast jouw mening over een polarisatiefilter?
https://lensmateonline.com/products/len ... =998641683

Deze bijvoorbeeld maakt het mogelijk om een 52mm filter op de lens te plaatsen.
Persoonlijk gebruik ik mijn PL-filter heel vaak en dat is dus een must voor een nieuwe camera.
Kwaliteit is altijd subjectief vind ik :) Daarom heb ik wat foto's die via de app rechtstreeks gedownload zijn (maar wel verkleind) naar mijn telefoon even geupload. De kwaliteit van het origineel kan dus wat afwijken. Nu kun je zelf een kijkje nemen en het beoordelen. Alle foto's zijn geschoten in de auto stand en in verschillende omstandigheden. Meestal neem ik de camera mee voor foto's in de avond omdat ik dan niet met een grote camera wil lopen.

Bij sommige foto's zie je wat ruis, maar als je weet in welke omstandigheden zijn geschoten (dus vanuit de hand in auto stand) dan vind ik het resultaat toch heel erg netjes. Als je er meer uit wilt halen dan lijkt dat in ieder geval te kunnen. Zelf heb ik geen polarisatiefilter omdat ik hem voornamelijk in de avond gebruik en er dan (volgens mij ) geen nodig heb.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie