Ik heb nu zes keer via airbnb huisjes geboekt. Ik heb destijds nog verificatie kunnen doen door bepaalde gevoelige gegevens weg te lakken, maar dat kan nu niet meer begreep ik laatst van iemand die wilde boeken.
Mijn eerste ervaring was een privékamer in Kangasala (Finland). Samen met vriendin een kamer gehuurd bij een echtpaar in Kangasala met een fantastisch huisje aan een meer. Vriendelijke mensen, goed ontvangen. We gingen op citytrip naar Tampere maar omdat we toch een huurauto hadden, was dit plaatsje nabij Tampere een fijne plek. We zaten ontzettend goedkoop en erg mooi. Later wilden we voor diezelfde trip nabij Porvoo een B&b boeken maar dit bleek goedkoper te kunnen via henzelf (was namelijk een officiële B&B) en ze adverteerden ook via internet op hun eigen website. Dus het loont altijd om even verder te zoeken dan alleen Airbnb.
Daarna ben ik voor schaatstrips ook gaan kijken naar huisje. Zo gingen we 8 nachten naar Seoul en we waren met zijn vieren. Dan loont een huis vaak. Een van de eisen was 'twee badkamers' en dat hadden we uiteindelijk gevonden in Gangnam, nabij metrostations. Perfect dus. Helaas was dit huis op de foto's vele malen mooier dan in het echt. Gelukkig wisten we dat we er alleen sliepen want de keuken was niet schoon en de waterkoker vol met kalk etc. Daarnaast was badkamer echt smerig/niet onderhouden en zat er een scheur in het raam. Uiteindelijk is er ook nog een klink afgebroken van de deur van een van de badkamers. Die ging dus niet meer open. Wat mij het meest teleurstelde in dit huis was dat alle recensies tiptop waren, inclusief de betrokkenheid van de host en informatie over hoe je bij huis komt en de highlights. Nou we hadden gewoon pech. Keer op keer met de host gecommuniceerd wat onze vluchttijden waren etc. Ook gevraagd om route beschrijving. Pas toen we in de lucht zaten naar Seoul, kreeg ik een routebeschrijving gestuurd en de code voor toegang tot het huisje. De host zelf nooit gezien. Haar zoon belde wel bij aankomst of het goed was en alles in orde was en het slot is ook binnen 24 uur gerepareerd. Ik zag laatst dat ze het huis een nieuwe kleur hebben gegeven en flink hebben opgeknapt en zo'n recensie als de mijne heb ik dus niet gezien, maar het is maar net waar je waarde aan hecht denk ik...
Daarnaast drie keer een huisje/appartement gehuurd in Noorwegen. Dat is alle drie de keren goed bevallen en maakte voor ons de reis een stuk goedkoper. De eerste keer met een groep van vier en daarna twee keer met mijn vriend. Communicatie met de hosts ging echt goed en ook vriendelijke ontvangst. Eén keer heeft de host ons zelf vanaf het station gehaald zodat we niet zover hoefden te lopen met de koffers

Dit was ook de enige plek waarbij we dan een 'gedeeld terrein' hadden. Ons appartement lag op de tweede verdieping van een mega groot huis. Overigens, we zijn voor die stad wel 2x geannuleerd. Eén keer omdat we te vroeg waren met boeken en één keer hadden we geboekt maar kreeg de eigenaar een baan in het buitenland en ging hij verhuizen. Tja, dat is dan echt pech hebben en risico van het vak maar gelukkig hadden we uiteindelijk toch iets gevonden.
Ik heb ook een keer in Nederland een aantal nachten in Airbnb geslapen; daar kwamen we er wel achter waarom buiten airbnb soms hetzelfde huisje goedkoper is te vinden. Airbnb vraagt vrij hoge kosten voor bemiddeling.
Toevallig heb ik de afgelopen weken geprobeerd wat te boeken voor november in Noorwegen. Tot nu toe hebben we vooral appartementen gevonden die uiteindelijk voor langere tijd verhuurd zijn en in 2017 niet beschikbaar zijn. Pas één eigenaar heeft nu de kalender aangepast. De rest zou dat doen maar in mijn wishlist kan ik ze nog boeken. Nu hebben we via booking.com een hotel geboekt want de prijs van een airbnb is inmiddels net zo hoog als een hotel. We kijken later dit jaar wel of er nog wat te krijgen is. Nu waren we er beetje klaar mee.