Rondreis Zuid-Afrika. Tips welkom!

Al je vragen en antwoorden over Zuid-Afrika
Plaats reactie
poohke1

Rondreis Zuid-Afrika. Tips welkom!

Bericht door poohke1 »

Hoi reisfanaten,

binnen 2 maanden vertrekken we op Zuid-Afrika reis. Start in Johannesburg en einde zal Kaapstad zijn. Reisduur 26 dagen incl. vlucht, dus 24 dagen effectief in Zuid-Afrika. Reisplanning (hoogtepunten): Blyde Canyon, Kruger Park, Hlane Park (Swaziland), St. Lucia, Durban, Port Elizabeth, Graaff-Reinet, Plettenbergbay, Oudtshoorn, Montagu, Kaapstad. We zijn op zoek naar unieke (betaalbare) ervaringen, dus alle tips zijn welkom. Natuur, cultuur, culinair,... Tevens zijn we nog op zoek naar een verblijfplaats in Kaapstad voor 4 personen (2 volw. + 2 kind. 13 en 16j) tegen een betaalbare prijs en liefst op loopafstand van het centrum. We kijken ernaar uit om jullie ervaringen te lezen. Alvast bedankt. Veel reisplezier vanwege Davey, Wendy, Amber en Brent.
AnnemiekeinZA
Reisexpert
Contacteer:

Re: Rondreis Zuid-Afrika. Tips welkom!

Bericht door AnnemiekeinZA »

Zo heerlijk vooruitzicht. Dus jullie gaan in juni begrijp ik?? Ok neem dan wel ook trui, sokken mee. Het is Winter dan bij ons. Ok overdag heerlijk weer 20 graden en kan hoger, maar als de zon weg is is het koud. Ook is er geen verwarming in de huizen.
Meestal elektrische dekens op de bedden.

Heb je verder alles al geboekt, geregeld?

Denk je ook aan http://www.home-affairs.gov.za/files/Br ... eaflet.pdf dit te regelen voor de minjarige kinderen! Anders kom je het land niet in.

https://www.lekkeslaap.co.za/akkommodas ... &&0&0&4900
kijk hier voor een leuke plek self sorg is dus alleen accomodaties.

suc6
Groet uit Zuid Afrika, Annemieke

https://reizenzuidafrica.eu
Brasov
Wereldreiziger

Bericht door Brasov »

Hallo!

Net een maand terug uit Zuid-Afrika, en ik vond het geweldig!

Eerst een algemeen puntje: Zuid-Afrika is véél groter dan je zou denken als je het op een wereldkaart qua grootte met Europa vergelijkt. Daarnaast zitten er vanwege de safariparken, kleine modderweggetjes en omdat je soms nogal 'zigzagt' door het land, veel dagen bij dat je de hele dag in de auto zit. Ik ben dan ook veel reizigers tegengekomen die in drie weken dachten van Joburg naar Kaapstad te gaan, maar halverwege besloten vanaf bijv. Durban naar Kaapstad te vliegen, om wat meer te kunnen genieten en niet alleen in de auto te zitten de hele reis. Ik had een maand in Zuid-Afrika en ben ook van Johannesburg naar Kaapstad gegaan, en heb ook het idee dat ik de helft van de tijd in de auto zat.

Maar goed, wel erg leuke bestemmingen hebben jullie gepland vooral aan het begin. Mijn hoogtepunten waren bijna allemaal in het oosten, dat veel exotischer is dan het westen, niet alleen vanwege de dieren, maar ook de meer Afrikaanse cultuur. Kruger (ongelooflijk al die dieren), Hluhluwe (weer veel dieren, ook veel neushoorns), St. Lucia en iSimangaliso (op de boot nijlpaarden en krokodillen van dichtbij zien) waren hoogtepunten. In Swaziland hadden wij erg slecht weer en moesten door, dus daar niet het beste kunnen zien. Alle parken zijn ook erg goed betaalbaar als je met je eigen auto naar binnen rijdt, en het is makkelijker dieren te spotten dan je zou verwachten zonder gids. In de dorpjes en steden rond o.a. Kruger kan je goedkoop overnachten.

Dan was een ander hoogtepunt voor mij Lesotho, prachtige unieke natuur en traditioneel Afrika. Coffee Bay was ook erg mooi, en (tip) zeer goedkope beginnerssurflessen (voor 60 rand) bij de Coffee Shack ;)

De natuur langs de kust na Coffee Bay tot Kaapstad viel me erg tegen. Zo is de Garden Route (incl Plettenberg Bay) niet veel soeps naar mijn mening vergeleken met de kustlijn rond St. Lucia en Coffee Bay. Ook cultureel gezien is er daar niet veel aan, allemaal rijke blanken. Jullie idee om binnenlands via Graaff-Reinet, Oudtshoorn en Montagu te gaan klinkt daarom goed, maar daar ben ik zelf niet geweest.

En m'n laatste hoogtepunt was uiteraard Kaapstad, misschien wel m'n favoriete stad ooit. Qua steden kan je naar mijn mening het best alles overslaan tot je in Kaapstad bent. Ik ben echt iemand die van grote steden houd, maar Durban had ik liever overgeslagen en PE heb ik op aanraden van velen ook overgeslagen. Joburg had wel een wilde vibe die me aantrok, maar zou ik als gezin ook zo snel mogelijk verlaten (en de veiligheidssituatie is in veel steden ook belabberd; met vrij rondlopen neem je een heel flink risico).

Op culinair gebied, wijn en (wild)vlees van de braai. Mijn normale gewoonte om niet elke dag vlees te eten en te drinken was gauw voorbij in Zuid-Afrika ;)

Kortom, houd de optie om te vliegen in gedachte. Je haasten in het oostelijke deel is zonde en te weinig tijd over hebben in Kaapstad ook.
AnnemiekeinZA
Reisexpert
Contacteer:

Je kan makkelijk in Johannesburg lopen hoor, je moet alleen weten waar. Johannesburg is een grote werkstad En Kaapstad daar wordt het verdiende geld weer uit gegeven. Ook is er in Joburg veel te zien en daarbuiten ook heel veel te doen.
En vele steden ook Kaapstad heeft zijn onveilige plekken.
Altijd vragen waar je overnacht of je daar kan lopen..zij weten het gewoon het beste!

Ik merk dat je ook bent aangestoken nu met het ZA virus..... ja heel vervelend.

Wij gaan regelmatig naar de Kaap, gewoon omdat het Europeser is. Voor kleding kopen gaan we daar heen. Nooit echt naar Kaapstad, maar er zijn genoeg leuke plekken daar om heen. De Kaap is voor ons eens wat anders dan Joburg, al wonen we daarbuiten en niet in de stad.

Inderdaad Zuid Afrika is een zeer groot land, de afstanden zijn lang en er is veel te zien en te doen. Wij houden van het Noorden met de parken, we zien de wilde dieren erg graag en proberen er vaak na toe te gaan. Krijg nog steeds kippenvel als een leeuw hoor brullen of dat een olifant langs je loopt....geweldig!

groet Annemieke
southafricapersonatavel.webs.com

menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Ik ben zelf met een georganiseerde reis naar Zuid-Afrika, Lesotho en Swaziland geweest van Kaapstad naar Johannesburg. Dit deden wij inderdaad in 21 dagen en dat betekende ook aantal lange reisdagen. Mijn voordeel was dat ik niet zelf hoefde te rijden en omdat ik alleen zou reizen, dit voor mij de leukste/beste manier was om naar Zuid-Afrika te gaan. Ik heb er geen spijt van. Komt ook omdat ik wist dat het soms lange dagen werden. Jullie gaan iets langer maar besef wel dat je flinke afstanden gaat afleggen.
Ik zal even per plaats tips aangeven, maar eerst wat algemene opmerkingen. @AnnemiekeinZA noemt het al; het is winter als jullie naar ZA gaan. Dat betekent dus dat het inderdaad erg koud kan worden. Als je met een gamedrive mee gaat (zou dat zeker eens doen, is eens wat anders dan met je eigen huurauto op pad en je kunt makkelijker naar de onverharde wegen), is een muts echt een must om mee te hebben. Ik was zelf begin oktober in St Lucia, een muts was echt fijn voor de tocht in de open truck naar Hluhluwe park ;) Verder zijn er inderdaad veel self sorg accommodaties; vond ik zelf ook wel prettig. Meestal organiseren ze ook een ontbijt bij en kun je in de buurt eten of op de accommodatie zelf. Qua pinnen hebben wij de FNB en ABSA gebruikt omdat dat de meest gunstige wisselkoersen gaf en je daar makkelijk met pasje kan pinnen. Echter kun je op veel plekken ook met pinpas ("met pas betalen" zoals dat heet) of creditcard betalen.

Kruger is ontzettend groot; ik ben zelf daar twee volle dagen geweest en heb twee game drives gedaan. Ik verbleef zelf de eerste nacht in Pretoriuskop en hebben de eerste dag vooral dit deel verkend tot ongeveer de Orpen poort. Het noordelijke deel van Kruger schijnt minder druk te zijn. De tweede dag hebben we ook ook dit deel gedaan en zijn nog richting Olifants gegaan maar echt noordelijk lukt je zeker niet als je vanuit het zuiden begint. Het park is wel 380 kilometer lang. Ik heb begrepen dat er noordelijk meer katachtigen zouden zitten. Maar dieren laten zich niet sturen en ik heb in het zuiden 2x een luipaard gezien waaronder 1x een luipaard 'kill'. Je kunt het beste trouwens de website in de gaten houden want daar staat ook op of bepaalde toegangspoorten gesloten zijn, of dat er een beperkt aantal bezoekers worden toegelaten wegens verwachte drukte etc. https://www.sanparks.org/parks/kruger/ . Mocht je trouwens in Prestoriuskop zitten; als je niet kan/wil braaien dan is enige eettent een Wimpy en die is stampvol.

Swaziland ben ik zelf naar niet naar Hlane Park gegaan maar we zaten vlakbij Malolotja. Ik heb net een hoogtepunten artikel geupdated op de site (https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/sw ... si282.html) maar over Hlane hebben we nog niets ;) Ik vond Swaziland best leuk om te zien. Wel kan het behoorlijk lang duren bij de grensovergang. Wij gingen het land in via Golela/Lavumisa en daar werd alles nog met de hand ingevoerd en dat duurde lang en dat terwijl we de enige grote groep waren. Verder kan het zo zijn dat je op sommige plekken geen bereik hebt met je mobiele telefoon. We zijn bij Matsamo/Jeppes Reef er weer uitgegaan en door naar kruger. Er zit daar ook een Swazi dorpje bij de grens. Deel van de groep heeft dit wel gedaan, maar voor 10 euro vond ik het te toeristisch om dit te doen bij de grensovergang, lijkt me leuker om het in Swaziland zelf te doen. We hadden een 'resort' en daardoor zowel ontbijt als diner inbegrepen (We zaten in Hawane).

Blyde Canyon is erg mooi :) Aanrader, was bij ons wel erg druk en even snel lunchen is daar ook niet bij want de bediening is niet berekend op veel mensen.

In St Lucia heb ik heerlijk gegeten bij Reef & Dune. Ook erg vriendelijke bediening. Ik sliep daar zelf in Elephant Hotel. Viel me op dat daar megaveel sloten op de deuren zaten, best apart. Dat heb ik in andere hotels niet zo erg gezien. Ik heb in St Lucia de boottocht gemaakt over het water om nijlpaarden te zien en één krokodil (het was te koud voor ze) en daarnaast gamedrive in Hluhluwe,

Graaff-Reinet was ik maar een nachtje. Helaas daar negatieve ervaring gehad met overboeking van de accommodatie (er waren meerdere groepen) en de manier waarop dat werd opgelost door de gastvrouw ben ik niet over te spreken. Accommodatie was wel mooi, eigen huisje (Camdeboo Cottages) en je kunt zo het plaatsje verkennen. Ook kun je daar vragen om lunch/avondeten tegen betaling. Dat was wel erg lekker. Wij waren er op zondag en dan is het plaatsje uitgestorven. Ik liep met een andere vrouw op straat (allebei rond de 30 jr) en werden toen gewaarschuwd dat dat niet veilig zou zijn op een uitgestorven zondag. Daarnaast zijn we naar Camdeboo national park geweest naar de Valley of Desolation. We hebben ook wat 'wilde dieren' gezien waaronder een bergzebra, kuduus en impala's en aapjes. Ik ga volgende maand een artikel toevoegen aan deze site over Graaff Reinet.

Plettenberg was voor ons beetje in het water gevallen. We hadden gigantische veel regen en daardoor geen walvistocht en alle andere excursies gingen ook niet door. Behalve Tsitsikamma nationaal park. Dat is wel bijzonder/mooi om over de bruggen heen te lopen. Dan loop je eigenlijk over de oceaan heen. Ik heb daar trouwens lekker gegeten in L&M aan de hoofdstraat. We zaten trouwens in het Bayviewhotel, wat verder prima was.

Oudtshoorn zat ik in Kleinplaas, selfsorg accommodatie net buiten het plaatsje. Was erg prettig om eigen huisjes te hebben en we hebben daar ook gebraaid. Ik vond de struisvogelexcursie niet zo bijzonder. Leuker vond ik de wat exclusievere plek om een wijnproeverij te doen: Karusa. Alleen is wijnproeven voor jullie kids natuurlijk geen optie ;) Verder zou ik zeker gaan eten in The Black Swan. Swartberg pass vond ik erg mooi en de cango grotten de moeite waard. We hebben over Oudtshoorn ook een artikel op de site staan: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/zu ... 26186.html

Kaapstad: Wat bedoel je met het centrum? Persoonlijk zie ik 'Waterfront' als het centrum :) Daar kun je gezellig eten. Ik ben zelf ook naar Robben eiland gegaan en dat vond ik wel de moeite waard ondanks dat de rondleiding wat gehaast is.
Michel1988G
Vakantieganger

Bericht door Michel1988G »

Zuid Afrika, goede keus! Een mooi land, waar ik verliefd op ben geworden toen ik daar verbleef tijdens mijn studie. In 2014 ben ik nog terug gegaan voor een vakantie en heb, net zoals jullie gaan doen, de route Joburg - Kaapstad aangehouden. Je zal merken dat Zuid Afrikanen veel van het afkorten zijn, Johannesburg is Joburg of Jozi, Port Elizabeth is PE, Grahamstown is GTown, etc. Ook worden veel Westerse namen omgezet naar Afrikaanse namen, maar in de volksmond word dan nog vaak de westerse naam gebruikt. Kan verwarrend zijn.

Gaan jullie zelf een auto huren en rijden? Dat is namelijk goed te doen, de wegen zijn over het algemeen in goede staat (beter als de belgische snelwegen), al zullen er af en toe wegen zijn die minder zijn.

Wij zijn begonnen in Johannesburg, eind van de ochtend aangekomen, maar gelijk doorgereden naar Nelspruit, daar 1 overnachting in het Mercure hotel gedaan. De volgende dag zijn we gelijk doorgereden naar het Kruger Park.

Als jullie nog accommodatie moeten regelen: Ik zou proberen in het kruger park te verblijven. Skukuza en Lower Sabie zijn goede rest camps, redelijk groot, veel wildlife in de omgeving, en er is gewoon een restaurant en dergelijke aanwezig, al kun je natuurlijk ook gaan braaien daar. Het zou wel kunnen dat het al vol zit, dus even sanparks.org checken.

De private lodges op het park, die niet gerund worden door Sanparks, de parkbeheerder, zijn over het algemeen duur. Denk aan minimaal €150 euro p.p. per nacht, en vaak nog meer. Zeer luxe, en inclusief game drives en maaltijden, excl dranken, dus als het budget er is, is het in mijn ogen zeker waard.

Een derde optie, en deze heb ik zelf gebruikt tijdens mijn vakantie van 2014, is het Protea Hotel Paul Kruger Gate. Het ligt letterlijk naast de Paul Kruger gate, wat een goed uitgangspunt bied voor game drives in het park. Het hotel is ruim opgezet, in de stijl van een lodge. Bij ons was avond eten ook inclusief, want in de omgeving is weinig, maar het eten in het hotel was zeer goed, en in een grote boma. Doordat het aan de rand van het park ligt, heb je ook vanuit het hotel een kans om wildlife te spotten. Op het terrein liepen bij ons bosbokken, en vanuit een lounge hebben we olifanten en hyena's gezien.

Daarna zijn wij doorgereden naar Swaziland, maar daar alleen geslapen op weg naar St. Lucia.

In St. Lucia komen 's avonds de nijlpaarden uit het water, op land, om gras te eten. Er word aangeraden om je altijd per auto te verplaatsen 's avonds, ook al is het maar een klein stukje! In St. Lucia hebben wij zelf ook telkens bij Reef and Dune gegeten, was erg goed! Op terugweg naar het hotel een paar keer een nijlpaard gezien. Grote dieren, maar toch moeilijk te zien in het donker. Wij kwamen nog een paar Nederlanders tegen die de nijlpaarden achterna gingen voor foto's, maar dat is wel erg dom. Hippo's zijn namelijk een van de gevaarlijkste dieren, ze maken meer menselijke slachtoffers dan welk dier dan ook. Het zijn territoriale dieren, dus op land voelen ze zich snel bedreigd, en als ze zich bedreigd voelen op land, gaan ze zo snel mogelijk terug naar hun territorium in het water. Ze gebruiken dezelfde paadjes daarvoor, dus als er een mensen op hun pad staat, en er komt een hippo aangerend met 50 km per uur, dan vertellen die het niet na, de dieren gaan niet voor je aan de kant..

In St. Lucia hebben wij een boottocht gedaan, en zijn we wezen snorkelen bij Cape Vidal, wat aangeprezen word als een van de beste plekken om te snorkelen in ZA. Ik vond het een beetje tegen, ik vond het Caribisch gebied en Indonesie betere plekken om te snorkelen, maar in het park waar je doorheen rijd om er te komen, het iSimangaliso Wetlands park, kun je veel zien. Wij zijn er white rhino, giraffes, en kudu's tegengekomen, net zoals iets kleiner wild.

Daarvandaan zijn wij naar Durban gereden, en gevlogen naar Port Elizabeth. De Wild Coast hebben we overgeslagen, maar heb ik eerder al wel een keer gedaan. Coffee Bay is heel erg leuk. Chintsa is een vergelijkbare plek aan de kust, maar iets rustiger, en iets verder rijden als je van St. Lucia / Durban komt. De weg naar Coffee Bay vanaf de snelweg N2 is erg slecht. Over de laatste 100 KM heb ik ruim 3 uur gedaan, omdat de weg zo vol zat met gaten dat ik constant gaten moest proberen te ontwijken. Proberen, want er zaten zo veel gaten in dat alles ontwijken onmogelijk was. Het was gewoon proberen de minst erge te pakken. Veel mensen hebben hier een lekke band te pakken, maar met voorzichtig rijden moet het te doen zijn zonder een lekke band te krijgen. Dit was maart 2012 dat ik hier was, dus misschien is de weg ondertussen wel beter.

Port Elizabeth weet ik weinig van accommodatie, aangezien ikzelf in Port Alfred verbleef op de campus. In Port Alfred zijn wel leuke guest houses en goede restaurants, maar er is weinig te doen.

Kenton-on-Sea ligt er vlakbij, daar is Kariega Game Reserve, daar ben ik zelf geweest. Leuke game drives, goed eten, iets meer hotel uitstraling bij de restaurants dan andere lodges, want de main lodge is ook redelijk groot, maar dat houd t relatief betaalbaar. Onze blokhut had 8 bedden (!), maar er gaat maar 1 familie in een blokhut, dus je hebt hem altijd voor jezelf. We hadden een mooi balkon met uitzicht op een vallei, en een knusse open haard in de woonkamer.

Daar vandaan richting Kaapstad gegaan. Ondertussen overnacht in Knysna / Hermanus / Stellenbosch. Ten westen van PE vind je steeds minder zwarte afrikanen, en steeds meer witte, het is ook een beter ontwikkeld gebied. Restaurants en hotels zijn ook duurder in dit gebied. In Stellenbosch verschillende wijnproeverijen gedaan, erg leuk!

Kaapstad hebben wij in het Cape Royale Luxury Hotel verbleven, in greenpoint. Ik heb random even gekeken, maar 15 tot 18 juni is op dit moment 684 euro. Dan heb je een suite met twee slaapkamers, voor vier personen. Kaapstad hadden wij de pech dat het telkens te slecht weer was voor Robben Island, en slechts 1 dag redelijk weer voor de Tafelberg. Allebei wel dingen die ik zou aanraadden. In de buurt van Long Street hebben wij gegeten in restaurant Carne, een zeer goed vlees restaurant! Mama Africa en Gold zijn restaurants met live entertainment, ook erg leuk. The Cape NP moet je natuurlijk ook bezoeken, mooie route om te rijden, en mooie natuur dichtbij de stad!

Heel veel succes met het uitstippelen, en veel plezier met de reis en de voorpret!
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Ik zat trouwens ook twee nachten buiten Kruger, bij http://www.shalati.co.za/ in luxe tenten (glamping). Vond ik zelf erg bijzonder. zij organiseren ook gamedrives naar Krugerpark en er naast zit ook een game reserve.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Bijna alles is al gezegd, maar ook ik ben enthousiast over Zuid-Afrika en zou zeker nog een keer terug willen. Neem eens een kijkje bij de Zuid-Afrika informatie aangezien daar veel van de tips en tricks heel recentelijk zijn geupdate: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/zuid-afrika/
poohke1

Bericht door poohke1 »

Met veel plezier hebben wij jullie reacties gelezen. Bedankt voor het delen van jullie ervaringen en de goede tips.

We gaan de rondreis idd per huurauto doen en we beseffen goed dat we veel tijd in de wagen zullen doorbrengen. We hebben bij de planning getracht om het aantal km dat we per verplaatsing moeten afleggen tss de 200-250km te houden wat in de meeste gevallen wel lukt (met uitzondering Swaziland/St. Lucia en Graaff-Reinet/Plettenbergbay). Op aanraden van jullie zullen we een binnenlandse vlucht nemen van Durban naar PE en van daaruit onmiddellijk met de auto doorrijden naar Addo Elephant Park. Zo winnen we 2 dagen die we elders kunnen besteden. Dank voor deze tip!

Voor de overnachtingen hebben we gekozen om self-catering accomodaties te nemen. Hierdoor kunnen we het budget mooi onder controle houden en hebben we extra geld om aan activiteiten te spenderen.

@Menasil: de mutsen zijn bijgeschreven op ons bagagelijstje ;) Centrum Kaapstad bedoelen we idd de omgeving V&A Waterfront
@Annemieke: de lekkeslaap-website was ons totaal onbekend. Deze gaan we uitspitten op zoek naar een mooie slaapgelegenheid in Kaapstad.
@Erik: we gaan zeker en vast de nieuwe artikels op de site met veel plezier lezen en toepassen daar waar mogelijk.
@Michel1988G: Kruger Park-accomodaties zijn blijkbaar druk bezocht (2 maand geleden willen reservatie maken, helaas onze data waren al bezet). Hebben een leuk alternatief gevonden, Marloth Park net onder het Kruger Park.
@ Brasov: besloten om een binnenlandse vlucht te nemen van Durban naar PE ipv met de wagen de verplaatsing te maken. Hierdoor winnen we 2 dagen die we in Kaapstad zullen besteden. Bedankt voor de tip.

Door jullie positieve reacties over ZA hebben jullie onze nieuwsgierigheid naar ZA alleen nog maar groter gemaakt. Dit worden nog 2 lange maanden wachten. ;)
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

poohke1 schreef: 24 apr 2017 12:16 n. We hebben bij de planning getracht om het aantal km dat we per verplaatsing moeten afleggen tss de 200-250km te houden wat in de meeste gevallen wel lukt (met uitzondering Swaziland/St. Lucia en Graaff-Reinet/Plettenbergbay).
Misschien een rare vraag, maar jullie gaan ook naar Oudtshoorn? Wij zijn van Plettenberg naar Oudtshoorn gegaan en toen naar Graaff Reinet. Is er een reden dat jullie eerst van Graaf-Reinet naar Plettenberg gaan en dan naar Oudtshoorn?
poohke1

Bericht door poohke1 »

@Menasil: dit is zeker geen rare vraag hoor. Net voor Graaff-Reinet zijn we in het Addo Elephant Park en is het dus de eenvoudigste oplossing om van daaruit naar Graaff-Reinet door te reizen. Waarom we Plettenbergbay als volgende stop hebben ingeplant en niet Oudtshoorn heeft te maken met het feit dat we de route R62 willen volgen van Oudtshoorn richting Kaapstad maar dat we toch ook graag het Tsitsikamma NP hadden bezocht. Dus puur om praktische redenen deze volgorde. ;)
AnnemiekeinZA
Reisexpert
Contacteer:

Ja Oudshoorn en dan naar Plett is erg om. Pas op als het regent dan is Tsitsikamma NP super nat en wandelen of zo, wordt dan erg moeilijk. Houd daar dan wel rekening mee.
Route 62 is een gave route, Ja Zuid Afrika is groot dus je moet keuzes maken en helaas een andere keer terug komen om alles te zien en te beleven.

Wij wonen hier hier vanaf 2007 en hebben zeker nog niet alles gezien, is onmogelijk om gelijk alles mee r pakken

groet, Annemieke
southafricapersonaltravel.webs.com

Plaats reactie