Hoelang uittrekken voor Oostkust Australië?

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
Fashn

Hoelang uittrekken voor Oostkust Australië?

Bericht door Fashn »

Beste,

Mid April - eind Mei wil ik (alleen) gaan rondreizen door Australie, 7 weken. Is dit te lang?
Ik wil beginnen in Melbourne tot in Cairns, vanuit Cairns een binnenlandse vlucht naar Sydney en vanuit daar vlieg ik weer verder.
Hoelang raden jullie aan om over de oostkust te doen? Ik wil het een beetje relax doen, maar niet dat ik me ga "vervelen" ofzo.
En hoelang moet ik ongeveer uitgaan per plek om te blijven?
De volgende plekken wil ik sowieso bezoeken:
- Melbourne
- Sydney
- Byron Bay
- Brisbane
- Whit sundays
- Fraser Island
- Cairns

Iemand tips? :) Hoor het graag!
Erik
Site Admin

Re: Hoelang uittrekken voor Oostkust Australië?

Bericht door Erik »

Zeven weken is zeker niet te lang, eerder nog te kort :) De afstanden zijn enorm en je moet ook zeker niet onderschatten hoe intensief reizen over lange afstanden is.

Ik weet niet hoe goed je met jetlags om gaat, maar ik had zelf ongeveer een week nodig om te wennen aan het tijdsverschil tussen Nederland en Australië. Je bent dan misschien nog niet direct zo actief en je doet het liever wat rustiger aan. Hier zou ik rekening mee houden wanneer je jouw planning maakt.

Zeven weken van Melbourne naar Cairns is vrij kort. Je kunt hier met gemak ook 7 maanden over doen en nog niet alles gezien hebben.
Ik heb verschillende mensen zien reizen tussen Sydney en Cairns in zo'n 5 weken waarbij ze ongeveer jouw lijstje aanhielden van dingen om te bezoeken. Tussen Melbourne en Sydney is niet zo veel te zien wat interessant is dus daar kun je wat tijd winnen.

Voor Fraser Island heb je volgens mij ongeveer 5 dagen nodig (omdat de tour zo lang duurt?) en voor de Whit Sundays dacht ik 3 dagen. Misschien dat @NazTaha hier beter informatie over heeft.
Fashn

Bericht door Fashn »

Beste Erik,
Dankjewel voor je reactie! :)
Ik wil graag Melbourne en een stukje van de great ocean road ook meemaken, daarom heb ik besloten om daar te beginnen. En vanuit Melbourne met de bus rechtstreeks naar Sydney.
Ik moet me inderdaad niet verkijken op de grote afstanden in Australië.
Verder wil ik een greyhound buspas aanschaffen. En is het raadzaam om van tevoren al excursies te boeken of gewoon ter plekke? Het voordeel aan van tevoren te boeken via reisorganisaties is dat het veiliger lijkt en je weet dat je bij een goede vereniging boekt.

Is het ook aan te raden om de vlucht van Cairns naar Sydney al te boeken? Klopt het dat als je het daar ter plekke boekt dat het enorm duur uit kan vallen?

Mocht je verder nog tips hebben hoor ik het graag!
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Hoewel Melbourne en de Great Ocean Road erg mooi zijn ligt het wel een beetje uit de richting. Misschien dat @Kims wat meer zinnigs hierover kan zeggen. Een Greyhound pas vooraf regelen of zo snel mogelijk regelen lijkt me wel handig. Dan kun je meteen op pad wanneer je wat wilt en je hebt het uiteindelijk toch nodig. Excursies is altijd wat lastiger. Als je vooraf boekt betaal je soms meer en weet je niet of je wat goeds boekt. Wanneer je aankomt kun je soms nog even informeren in het hostel of bij andere reizigers wat zij gedaan hebben maar bestaat de kans dat de toer voor de volgende dag al vol zit. Ik weet zo niet of de periode waarin je wilt gaan een drukke periode is.

Voor Australië geldt dat vluchten vroeg boeken meestal goedkoper is dan wachten. Maar het verplicht je ook weer om strak je planning te volgen. Ook wanneer je onderweg tot nieuwe inzichten komt. Budget technisch kan het handig zijn om je vlucht vast te leggen, reis planning technisch misschien wat minder. Keuzes keuzes :)
zeeppaardje

Bericht door zeeppaardje »

Ik heb 2 jaar geleden ongeveer 5,5 week over de oostkust gedaan. Van de plekken die jij noemt ben ik alleen in Melbourne niet geweest.

Mijn route was als volgt:
Sydney - New Castle - Port Macquarie - Coffs Harbour - Yamba - Byron Bay - Surfers Paradise - Brisbane - Noosa - Rainbow Beach - Fraser Island - Agnes Water - Airlie Beach - Whitsundays - Magnetic Island - Cairns en omgeving - Terug naar Sydney

Tot Byron bay heb ik ongeveer anderhalf week over gedaan. Een aanrader vond ik daar Port Macquarie. Daar heb ik voor het eerst dolfijnen gezien *O* Verder heb je daar ook nog een koala hospital alhoewel dat ook niet heel spectaculair is. De andere plekken tot Byron Bay ben ik niet langer dan 1 nacht gebleven. Vanaf Byron Bay vond ik het steeds mooier worden!

Noosa vond ik ook de moeite waard. Mooi strand en een mooi park waar ik ook mijn eerste 'wilde' koala's heb gezien. Agnes Water stelt niet heel veel voor maar hier heb je als ik het goed heb wel de laatste mogelijkheid om nog te kunnen surfen omdat als je nog verder noordelijk gaat het niet meer mogelijk is i.v.m. kwallen. Hier is het ook het goedkoopst om surflessen te nemen.

Ik denk dat je aan 7 weken zeker wel genoeg hebt al zal het er ook aan liggen of je een beetje een snelle reiziger bent of het liever rustiger aan doet. Ik hou wel van een beetje tempo en niet te lang op 1 plek blijven.

Een paar foto's voor als je het leuk vindt van mijn reis heb ik hier: https://www.flickr.com/photos/147833190 ... 5821832704
Als je verder nog vragen hebt hoor ik het wel!
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Zoals hier boven genoemd, is 7 weken zeker haalbaar al ligt het aan meerdere factoren zoals hoe je reist, waarmee, wat je wil gaan doen etc etc. Er is eindeloos veel te zien want het is inderdaad een enorm gebied die je dekt. Van de tropen tot het koelere gematigde Zuiden, duizenden kilometers en veel verschillende landschappen en klimaten. Het is het laagseizoen voor het Zuiden want het gaat dan al richting de winter en kan dus koud en nat zijn. Voor het Noorden ben je aan het begin van het droge en populaire seizoen. Je zult daarom ook niet perse vooraf excursies/toers te hoeven boeken denk ik.

Persoonlijk zou ik niet met de Greyhound reizen aangezien die alleen maar stopt in de steden en niet op de schitterende natuurplekken waar het toch om gaat in Australie. Het is het openbaar vervoer tussen plekken maar niet ideaal voor toeristen. Misschien kun je overwegen om met anderen mee te reizen, eigen vervoer te regelen of een langere toer te doen. De Greyhound zal je enorm beperken qua bestemmingen en hoe lang je ergens kan blijven etc. Verre van ideaal. Er wordt door backpackers veel met elkaar meegelift en dan de kosten gedeeld. Op die manier kun je naar de mooiste plekken, kamperen in de natuur (goedkoop en geweldig) en ben je flexibeler.

Onder het Reisgids gedeelte -> Australie op deze website staan veel artikelen over de verschillende bestemmingen aan de Oostkust en er zijn ook veel posts over te vinden.

En inderdaad, hoe vroeger je boekt, hoe goedkoper. Daar is geen uitzondering op te vinden in Australie. Vanuit Cairns zijn er ook internationale vluchten trouwens richting Azie als je die kant op zou gaan... Dan hoef je niet perse in de winter terug naar Sydney.

Voeg ook zeker de Atherton Tablelands en Daintree toe aan je bestemmingen. En eventueel de Blue Mountains, Glasshouse Mountains en Magnetic island.

Veel plezier!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Fashn

Bericht door Fashn »

Hi,

Dankjewel voor jullie reactie.
Ik ben van plan om te gaan reizen met de bus.
Op het moment ben ik druk bezig met mijn vliegtickets, heb een wereld / combinatie ticket.
Na een week een tussenstop in azie komt ben ik ongeveer 6.5 week in Australie, waarnaar ik weer verder vlieg.
Denk naar aanleiding van jullie reacties dat 6.5 week ook prima is.
Ik heb alleen altijd de neiging om overal zo lang mogelijk te blijven onder het motto "ik ben er toch al". Maar met vluchten was dit beter / goedkoper.

Hebben jullie nog tips voor hostels?
Plaats reactie