Veerboot Malta naar Gozo reserveren?

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
Plaats reactie
Elrosso
Reisexpert

Veerboot Malta naar Gozo reserveren?

Bericht door Elrosso »

Weet iemand of je ook een overtocht kan / moet reserveren voor de Veerboot van Malta naar Gozo vv wanneer je met de auto over wilt?

Of ga je gewoon de rij in en wachten tot er ruimte is voor de auto?

Dank voor de antwoorden.
Gek van reizen en eigenwijs om het onbekende te ontdekken. Wanneer de auto er niet kan komen, zal ik het lopend af moeten maken.
Travelator
Reisexpert

Re: Veerboot Malta naar Gozo reserveren?

Bericht door Travelator »

Hi!

Leuk dat je naar Gozo gaat! Ik heb daar net drie maanden gezeten : )

Je hoeft niet te reserveren.
Je kunt gewoon naar de haven rijden en in de rij gaan staan. Je hoeft heen ook niet te betalen. Je betaalt pas als je vanaf Gozo weer teruggaat naar Malta.
Meer info vind je hier: http://www.gozochannel.com/en/schedules.htm
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Elrosso
Reisexpert

Bericht door Elrosso »

Dank je. Wachten in een rij is niet onze beste eigenschap maar we zullen wel moeten ;)

Nog tips voor restaurants en plaatsjes om te overnachten? En snorkel plekken en bezienswaardigheden?
Gek van reizen en eigenwijs om het onbekende te ontdekken. Wanneer de auto er niet kan komen, zal ik het lopend af moeten maken.
Travelator
Reisexpert

Je hoeft nooit zo lang te wachten, hoor... Het gaat vrij snel : )
En je kunt tijdens het wachten gewoon uitstappen en van het zonnetje genieten.

Tips voor accommodatie heb ik niet echt, want ik zat in het appartement van een vriendin, dus heb me daar niet in verdiept.
Ik zat zelf in Xaghra, een leuk en zeer rustig plaatsje met een (klein) plein met wat kroegjes en restaurants in het "centrum" (dat plein dus) en een supermarktje en andere winkeltjes. Victoria is wat praktischer, maar dan zit je wellicht wat meer in de drukte.
Hoe lang blijven jullie daar?
Ikzelf vond Gozo leuker dan Malta, omdat het veel rustiger is. De mensen zijn er wat vriendelijker en er is minder agressie in het verkeer.
Het is een mooi eilandje en er is genoeg te zien en te doen.
Heb je deze artikelen al doorgelezen? https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/malta/
Ik wil hier e.e.a. nog even aanpassen/toevoegen, maar nog geen tijd voor gehad...

De Gigantija temples vond ik zelf mwa, zeker als je op Malta ook al tempels gaat bezoeken. Hagar Qim vond ik prachtig en Gigantija valt daarnaast echt in het niet.
Xeri's Grotto in Xaghra is wel grappig. De gratis grot vlakbij is kennelijk niet de moeite waard.

Als je van wandelen houdt, kun je een echt, echt, écht prachtige wandeling doen vanuit de ferry-haven naar Mgarr Ix-Xini. De film 'By The Sea' met Brangelina is daar opgenomen (vreselijk film trouwens haha). Laat maar even weten of je interesse hebt voordat ik het helemaal ga uitleggen of uittekenen : )
Zo ja, doe ik dat met alle plezier!
Verder, als je op de kaart even zoekt naar de Wardija Punic Temple kun je van daaruit wandelen naar het Azure Window (zelf de wandeling niet gedaan, maar wel het uitzichtpunt - spectaculair) (die tempel heb ik trouwens nooit gevonden!?)
Het Craft Village vond ik niet de moeite waard. Ramla Bay ook niet, tenminste, niet in het hoogseizoen. Echt stervensdruk!
De Citadel vond ik zelf wel leuk, hoewel natuurlijk zeer toeristisch.
Ta'Pinu wel geinig, met name vanwege het verhaal en alle souvenirs aan de muren : )
Marsalforn en Xlendi zijn leuk om een keer vis te eten. Ik vond zelf Marsalforn wat leuker, omdat het iets groter is
.
Als je een auto hebt en genoeg tijd, ga dan gewoon eens lekker rondrijden van de gebaande paden af. Gewoon maar wat doen. Het eiland is niet zo groot. Bezoek de kleine dorpjes en hun -soms indrukwekkende- kerken en maak een praatje met de zeer vriendelijke locals.

Voor snorkelplekjes kun je het beste even ergens een duikschool binnenwippen, die kunnen je daar vast meer over vertellen dan ik.
Ik zag wel veel mensen snorkelen in Mgarr Ix-Xini.

Verder heel veel foto's op mijn blog. Er komen er nog veel meer bij, maar weet nog niet wanneer.
Na die foto van die vijgen en die lychees komen er wat foto's van die mooie wandeling : )
Als je verder nog vragen hebt, hoor ik het wel.

Wanneer ga je?

Elrosso
Reisexpert

Bericht door Elrosso »

Hi Travelator, Dank weer voor je uitgebreide informatie.

Wij gaan begin oktober anderhalve week en hebben nu bij aankomst een hotel voor 1 nacht geboekt om Valetta te bezoeken. Dan 6 dagen nog niets gepland waarin we Gozo willen bezoeken. De laatste 3 dagen van onze vakantie zitten we in Marsakloxx om vanuit daar Malta te verkennen.

De gehele tijd hebben we een huurauto tot onze beschikking. Wij gaan er heen om te wandelen, snorkelen en van de natuur en cultuur te genieten. Dus wij zijn zeker geïnteresseerd in de wandeling.

We hebben er zeker zin in.
Travelator
Reisexpert

Oké, het begin van de wandeling is wat lastig te vinden. Net even zitten zoeken op Google, maar ook niet echt iets van een afbeelding kunnen vinden.
De rest van de wandeling is een kwestie van het pad volgen.
Even zien of ik het zo uit m'n hoofd nog weet. Mogelijk rammelt de beschrijving hier en daar wat : )
Je kunt het ook iemand vragen. Het pad langs de kust naar Mgarr Ix-Xini dus.
Als je uit de Ferry terminal komt, moet je (met je rug naar de terminal) links om de terminal heen.
Volgens mij loop je dan onder een boogje/minitunneltje door. Daar ga je weer linksaf, langs de openbare toiletten tot je rechts, iets hogerop, een parkeerplaats ziet met een hek eromheen. Daar ga je een trapje op en dan zie je vanzelf een pad dat de kust volgt.
Vanaf daar is het simpel. Gewoon het pad volgen langs de kust, dan kom je vanzelf bij de lange, steile trap naar Ix-Xini Bay beneden.
Een leuk extraatje is een wandeling door de vallei links (als je er met je gezicht naartoe staat) van het restaurantje. De eigenaresse van het restaurant kan je er meer over vertellen. Je loopt dan door een bamboe-bosje, over een dichtbegroeid pad door de vallei, langs een verlaten gebouw, een oud aquaduct en aan het eind van de vallei weer omhoog voor een prachtig uitzicht. Best avontuurlijk. Ook een beetje klauteren over wat rotsen. Je loopt dan over de weg weer terug naar de baai.
Wij parkeerden de auto steeds in Ghajnsielem, halverwege. Vanaf daar liepen we naar het beginpunt in de haven en dan -na de wandeling door de vallei en een hapje, een drankje en een snorkel in I-Xini- weer terug naar de auto.

Succes en alvast veel plezier!

Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Sluit me bij Travelator aan. Gozo en Malta zijn prachtig! Destijds geen huurauto gehad om de boel te bekijken, maar alles met de bus gedaan. Zelfs dat was allemaal erg goed te doen.
Elrosso
Reisexpert

Bericht door Elrosso »

Ik ga de beschrijving meenemen en zien of ik kan verdwalen ;-)

Dank voor de hulp. Je maakt mij / ons nu wel aan het twijfelen of we 4 dagen Gozo moeten doen of zelfs 6. Hoe dan ook, Comino gaan we zeker bezoeken en we laten het aankomen op hoe wij ons daar voelen.
Travelator
Reisexpert

Haha verdwalen is sowieso altijd leuk, maar probeer het pad wel te vinden, want de wandeling is (vond ik) echt de moeite waard, en zeker ook dat extra stuk door die vallei.

Op Comino is volgens mij niet zo veel, behalve wat mooie wandelroutes en 1 hotel (geloof ik). In ieder geval absoluut niet te vergelijken met Gozo.

Ik vind het altijd moeilijk om advies te geven, omdat smaken zo ontzettend verschillen, maar ik zou je zeker aanraden om 4 dagen op Gozo te blijven. Die dagen maak je echt wel vol. (Maar als je er niks aan vindt, heb ik het niet gedaan :P _O- )

Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Comino is echt heel erg klein. Je kunt wanneer je aan één kant van het eiland staat bijna alles overzien. Aan een paar uurtjes heb je hier genoeg. Er is inderdaad één hotel, maar de meeste mensen gaan hier naar toe voor een halve dag trip om te zwemmen in de lagoon. Hoewel het er echt wel heel erg mooi is kan het als het druk is tegenvallen. Ben je alleen op het eiland dan zal het wel genieten zijn. https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/ma ... i9457.html

Sowieso heb je aan een paar uurtjes genoeg en kun je kijken met welke boot je weer terug gaat (er varen er volgens mij 1 of 2 per uur). Als je vroeg gaat dan zijn er nog niet zo veel mensen.
LouisDG

Bericht door LouisDG »

Hallo iedereen,

Ik vind Malta een onderschat eiland met ontelbare leuke bezienswaardigheden.
Met Valletta die de culturele hoofdstad van Europa in 2018 is zie ik de toekomst van deze eilandengroep positief in.
Mijn favoriete regio op Malta is het noorden. De natuur is er ongezien mooi. Perfect voor wandelaars en liefhebbers van fotografie.

Veel plezier tijdens jullie bezoek aan Malta,

Maltafan Louis
Laatst gewijzigd door Travelator op 29 jan 2017 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Geen reclame
Plaats reactie