Vragen over auto kopen in Australië

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Kims
Reisexpert

Re: Buy a car in Australia tips!

Bericht door Kims »

Hi,

In principe zijn de auto's die te koop zijn geregistreerd in de staat waar ze zijn geadverteerd. Als het een backpackerauto is die geregistreerd is in een andere staat, staat dat in principe in de advertentie.

Je kunt de WA registratie inderdaad via het internet regelen. Een voordeel is ook dat WA auto's geen APK hoeven in tegenstelling tot andere staten waar dat jaarlijks moet.

Ik zou je niet vastpinnen op de WA registratie want dan beperk je jezelf enorm. Ik zou kijken wat het aanbod is en dan beslissen. WA heeft de voorkeur voor veel mensen maar andere staten kunnen net zo makkelijk zijn voor jou al ligt dat aan je plannen!
Je kunt eventueel altijd nog de registratie omzetten als je eenmaal in WA bent, al kan dat een duur grapje zijn.

Voor de verschillende regels van autoregistratie kijk op de websites van de "department of transport" per staat. Ik ken geen overzicht van de verschillende staten. Het verschilt enorm per staat niet alleen qua kosten maar ook APK, regels, overschrijving etc.
Hou er wel rekening mee dat de registratie voor een 4WD duurder is dan voor een gewone auto.

Andere websites behalve Gumtree zijn ook Tradingpost en http://www.carsales.com.au.
Lokale verkoopkrantjes zijn een andere goede optie.
In Sydney is ook een backpacker car market in King's Cross.
Zoals eerder genoemd, laat wel je auto mechanisch nakijken met een pre-purchase mechanical check!!

Vooro $7000 moet je een redelijk goede 4WD kunnen krijgen. Persoonlijk zou ik dan voor een Toyota Landcruiser, Nissan Patrol of Pajero gaan.

Succes ermee!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Diemert

Bericht door Diemert »

Hey mensen,

ik heb zojuist een auto gekocht vandaag, superblij mee :):) Ik heb een Holden commodore met WA platen maar ik ben in Sydney. Morgen regelen we alles en ik denk dat het allemaal wel goedkomt, alleen door het gebrekkige engels van de vorige eigenaren werd me niet helemaal duidelijk waar we nou morgen heenmoeten. En op het internet kan ik het zo gauw niet vinden. De formulieren hebben we allemaal al ingevuld en ik dacht dat de jongens zeiden dat we naar het postkantoor moesten maar nogmaals hun engels was verschrikkelijk dus ik kon er niet echt wat uit wijs worden.... Iemand een idee waar ik morgen nou heenmoet?
Cheers
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Diemert schreef:Iemand een idee waar ik morgen nou heen moet?
Cheers
Als het goed is, kun je de auto via het internet op je naam laten zetten. Je kan nergens heen omdat de auto in WA is geregistreerd, niet in NSW.

Voor exacte info en de stappen die je moet doen, zie: http://www.transport.wa.gov.au/licensin ... icence.asp

Succes ermee & vooral veel plezier!
adavandenbogaart

auto in australie

Bericht door adavandenbogaart »

Mijn zoon is op dit moment in Australië, heeft daar een auto gekocht en wil nu terug naar Nederland, omdat de vader van zijn reisgenoot ernstig ziek is.
Ze hebben de auto gekocht 6 weken geleden in Perth en zonder over de juiste papieren te beschikken ( die zouden later opgestuurd worden)zijn ze vertrokken naar Adelaide.
Nu blijkt het niet mogelijk te zijn de auto te verkopen, omdat hij geen papieren heeft en de papieren ook niet zijn aangekomen waar ze naartoe gestuurd zouden worden.
Hij heeft contact gehad met politie en CBR en ook bij garages vangt hij bot.
Bij CBR zien ze wel dat hij eigenaar is van de auto en adviseren ze hem terug te gaan naar Perth. Dat wil hij niet en desnoods levert hij de auto in bij de sloop maar hij wil dan natuurlijk wel een vrijwaringsbewijs dat hij de auto achtergelaten heeft. Kan dit of heeft iemand een beter idee? Hij wil het liefst zo snel mogelijk naar huis.

Groet, Peter
Kims
Reisexpert

Re: auto in australie

Bericht door Kims »

Hi,

Klinkt als een complex verhaal.

Is hij al bij de Department of Transport geweest waar de autoregistraties worden geregeld? Misschien kan hij op een of andere manier de auto op een West Australian registration krijgen en zo verkopen al lijkt me dat erg moeilijk zonder bewijs van "ownership"...

Succes ermee!
RubenK85
Reiziger

Auto (4x4) kopen in Australië (Brisbane)

Bericht door RubenK85 »

Hoi allemaal!

Nog 22 dagen en ik vertrek dan eindelijk op donderdag 10 september naar Australië! Ik land in Brisbane en heb eigenlijk geen plan. Ik kan de eerste 4-5 dagen bij een vriendin in huis slapen, en daarna zie ik wel of ik blijf of dat ik noord, zuid of west ga tongue-emoticon

Het enige plan wat ik heb is een auto kopen, het liefst een 4x4 waarmee ik ook wat meer de outback in kan en avontuurlijkere wegen kan pakken.

Wat raden jullie aan om op te letten? Ik zie voor 5000 dollars al wat oudere 4x4's voorbij komen met 200.000 km op de teller, maar hier in NL denken we dan al snel dat de motor te oud is. Of zal ik voor iets duurdere klasse gaan met wat minder kilometers?

Daarnaast, hoe werkt het met registratie, verzekering etc? Waar moet ik op letten?

Thanks!
Erik
Site Admin

Re: Auto (4x4) kopen in Australië (Brisbane)

Bericht door Erik »

He Ruben, wat een gave plannen! Je zal het er zeker naar je zin gaan hebben. Wat betreft het kopen van een auto kun je misschien het beste even hier kijken. Daar staat al veel uitgelegd en enkele van je vragen worden hier beantwoord: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/au ... e-si9.html

Het aantal kilometers dat een auto maakt in Australië is meestal best hoog gezien de grote afstanden. Zolang de auto goed onderhouden is en dit ook te verifiëren is zou je wel redelijk goed moeten zitten.
Kims
Reisexpert

Re: Auto (4x4) kopen in Australië (Brisbane)

Bericht door Kims »

Check inderdaad de link die Erik heeft geplaatst.

Ga voor een diesel 4WD en laat de auto hoe dan ook voor aankoop bij een automonteur checken voor (verborgen) gebreken d.m.v. een "pre purchase mechanical check". Toyota's zijn over het algemeen het best! Het lijkt aantrekkelijk om een auto te kopen van andere backpackers omdat ze vaak veel extra's hebben zoals kampeerspullen, maar die auto's zijn over het algemeen slecht onderhouden en daardoor een groot risico!

De registratie is verschillend per staat dus het ligt eraan waar de auto die je wil kopen is geregistreerd. Verzekering is makkelijk te regelen online bij bijv. AAMI.

Succes ermee!

P.s. in september zou ik ieder geval niet richting het Noorden gaan i.v.m. het weer...
rikaelfers

Auto verkopen in andere staat

Bericht door rikaelfers »

Hallo,

Ik ga samen met een studievriend voor een half jaar op reis naar Australië. We willen starten in Cairns en eindigen in Perth. Aangezien het ons qua reizen leuk en praktisch lijkt willen wij graag in Cairns een auto aanschaffen. Ik heb verschillende verhalen gelezen dat het erg duur en lastig kan zijn om een auto in een andere staat te verkopen. Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft? Alle tips zijn welkom.

Groeten,
Rik
Erik
Site Admin

Re: Auto verkopen in andere staat

Bericht door Erik »

Ik heb er niet direct ervaring mee maar, wat ik al die tijd van de reacties heb begrepen is dat als je je auto wilt verkopen je het beste op een plek kunt doen waar veel backpackers beginnen. Nu is dat meestal Sydney en soms Cairns. Dus wat kopen zit je goed. Er gaan maar relatief weinig backpackers richting Perth en ook een klein deel daarvan zal maar starten. Het is dus even de vraag hoe gemakkelijk je daar je auto kwijt kunt raken. Andersom zou gemakkelijker kunnen zijn (je kunt bijna iedere auto kopen) en dan weer verkopen in Cairns. Maar uiteindelijk draait het ook een beetje om geluk.
Kims
Reisexpert

Re: Auto verkopen in andere staat

Bericht door Kims »

Hi,

Elke staat heeft andere regels helaas. Als je een auto van de ene staat (Zuid-Australie)koopt, moet je bijvoorbeeld binnen 2 weken in die staat zijn om je te registreren met je auto, in een andere staat (Western Australia) kun je alles via het internet regelen. De registratiekosten verschillen ook per staat, net als hoe je je auto kan verkopen. In de ene staat moet je een "pink slip" hebben van je garage (goedkeuring) om te kunnen verkopen, in een andere staat hoef je helemaal niets na te laten kijken. Ter plekke zul je alle informatie kunnen vinden of op het internet.

Veel backpackers kiezen ervoor om een Western Australian auto te kopen omdat die registratie online kan, je geen checks hoeft te laten doen en de registratiekosten laag zijn. Ik zou persoonlijk niet alleen maar naar de staat kijken waar de auto vandaan komt maar vooral ook dat hij in goede mechanische staat verkeerd. Laat je auto dan ook altijd checken bij een garage via een "pre purchase mechanical check".

Ik raad je aan om niet de registratie om te laten zetten naar een andere staat want die checks zijn heel streng en er moet meestal veel gebeuren aan auto's die overgeschreven worden naar een andere staat.

Als jullie in Cairns zijn tussen mei en oktober zullen jullie een overvloed aan keuze hebben omdat het dan het hoogseizoen is in het Noorden. En voor Perth geldt tussen oktober en maart kun je daar het beste je auto weer verkopen.

Kijk ook eens op dit artikel voor extra info: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/au ... e-si9.html

Succes ermee!
ErwinS

Auto huren of kopen voor 1 maand verblijf Australië?

Bericht door ErwinS »

Hey allemaal,

Ik heb een flink aantal threads doorgelezen hier en zit al een aantal uren het internet af te speuren, maar ik kom er toch niet helemaal uit.

Ik vertrek in maart voor één maand naar Australië. Ik land op Sydney, ga met de auto naar Adelaide, en vlieg vanuit Adelaide weer naar Sydney en daarna weer naar huis.

Mijn idee was om een auto daar te kopen. Gewoon een backpackers auto, hopelijk voor niet heel veel meer dan 600$.
Nu heb ik mij iets meer verdiept in het kopen van een auto in Australië, en ik zie dus termen als 'rego', 'pink slip' en 'lemon check' voorbijkomen.

Van wat ik heb begrepen is de 'rego' de registratie. Als de auto een rego heeft, is hij geregistreerd en bestuurder heeft daarmee ook meteen een (standaard)verzekering. Het liefst wil je dus als backpacker dus een auto kopen met rego die niet afloopt in de periode dat je daar bent. De 'pink slip' is de APK, maar die is waarschijnlijk niet zo van toepassing op het moment dat de rego nog klopt. De 'lemon check' is om te kijken of er nog evt. boetes open staan.

Nu is mijn vraag; hoe makkelijk is het om in Sydney binnen korte tijd, een redelijke backpackers-auto mèt rego te vinden voor niet meer dan 600$? Met 'redelijk' bedoel ik dat hij mechanisch goed genoeg in orde moet zijn voor mijn reis, hoe de lak eruit ziet boeit mij niets.

En daarop aansluitend: stel dàt ik die bovenstaande geschikte auto met rego vind, hoeveel extra kosten moet ik dan op rekenen? Het gaat dan puur om de overschrijvingskosten toch; dus een dollar of 60$? Of vergeet ik iets?

Het alternatief zou huur kunnen zijn. Ik kan; als het goed is, voor 600 EUR een nette auto huren voor 31 dagen, en dan ophalen in Sydney en afzetten in Adelaide. Dat zou dus helemaal top zijn, behalve dat er een eigen risico op zit van 3500 AUD. Als ik een kras maak met mijn backpackers auto van 600$ maakt dat niets uit, maar in de huurauto heb ik een probleem. All-risk verzekeren kan ook, maar dan betaal je bijna 2000,-; wat ik wel wat veel vind.
Ik verwacht uiteraard geen schade o.i.d., maar het is meer het algehele gevoel van hoe prettig ik mij voel gedurende de reis.
Het zou toch wat relaxter zijn als ik met een gerust hart de woestijn in kan rijden met mijn EIGEN barrel.

Alvast bedankt voor de tips!
Kims
Reisexpert

Re: Auto huren of kopen voor 1 maand verblijf Australië?

Bericht door Kims »

Hi,

Ik zou voor een maand geen auto kopen, hoe dan ook. Het kost al je al snel een dag of 3-4 al dan niet een week om iets te kopen en idem met verkopen. En weg is je vakantie!

Elke staat heeft andere voorwaarden, regels en rego kosten. Zo moet je bijv voor een NSW auto altijd een recente pink slip hebben om hem te verkopen dus dat zijn extra kosten. Het is echt heel verschillend per staat en ook of je een auto kan kopen of verkopen in een andere staat. Hou daar rekening mee. De basisverzekering die bij de registratie inzit dekt je alleen voor medische schade aan een 3e persoon, geen materiële schade dus daar moet je je voor bijverzekeren. Dat kost meer als toerist dan als Australiër.

$600 is erg weinig geld voor een auto dus dat zal betekenen dat je óf veel tijd moet investeren in het vinden van een goede, goedkope auto óf dat je het risico loopt een auto te kopen met eventuele mankementen. Backpackers onderhouden hun auto's over het algemeen slecht dus dat is een groot nadeel. Je kan dat risico verminderen door een "pre purchase mechanical check" te laten doen bij een garage maar daar ben je snel al $100- $150 aan kwijt. Maar eventuele reparaties kunnen prijzig zijn en onvoorspelbaar. Een automonteur rekent al snel $75- $125 per uur...
De lemon check is inderdaad essentieel zodat je geen boetes op de auto overneemt dus dat zijn ook extra kosten.

Al die risico's zijn gedekt als je huurt wat er alleen al voor zorgt dat je relaxter op vakantie bent lijkt me, buiten het tijdsaspekt. Kost misschien wat meer maar waarschijnlijk niet.

Kortom, ik raad je aan om te huren voor zo'n korte tijd zodat je volop kan genieten van je vakantie en dit fantastische land!

Onder het reisgids gedeelte van deze website -> Australië, kun je meer tips vinden.

Veel plezier!
ErwinS

Bericht door ErwinS »

Bedankt Kim!

Ik zag gisteren tijdens het typen van mijn verhaal ook dat het kopen wel wat onhandig was, maar ik zat even in de stress over hoe en wat. Ik heb nu dus een nette huurauto kunnen vinden, met goede dekking, voor een goede prijs!

Nogmaals bedankt voor de snelle reactie ook!
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Misschien dat je eens kunt zoeken op "spaceships" Australië. Dit zijn betaalbare huurauto's waar je ook in zou kunnen slapen als je zou willen.

Update: Ah zie nu dat je al wat gevonden hebt.
Plaats reactie